جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا حیوانات و سایر جانداران هم بعد از مرگ به عالم برزخ وارد می شوند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    29
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا حیوانات و سایر جانداران هم بعد از مرگ به عالم برزخ وارد می شوند ؟




    سلام علیکم

    ایا حیوانات و سایر جانداران هم وقتی می میرند رو حشان به عالم برزخ میره . اصلا آیا سایر جانداران مثل ادم روح دارند ؟ آیا آنها هم تا روز قیامت در بلاتکلیفی برزخ گرفتارند ؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 14

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۱۰/۲۷ در ساعت ۱۶:۵۱

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مکتوب نمایش پست
    ایا حیوانات و سایر جانداران هم وقتی می میرند رو حشان به عالم برزخ میره . اصلا آیا سایر جانداران مثل ادم روح دارند ؟ آیا آنها هم تا روز قیامت در بلاتکلیفی برزخ گرفتارند ؟
    حیوانات دارای روح حیوانی هستند وانسان نیز این روح دارد ولکن انسان دارای روحی است که مختص اوست ودر حیوان این روح وجود ندارد،ونفخت فیه من روحی.
    اما اینکه حیوانات بعد از مرگ به عالم برزخ بروند ومانند انسان در انتظار روز قیامت باشند در منابع ما چنین چیزی وجود ندارد وبرزخی برای حیوانات نمی باشد.ولی اگثر علماءبا توجه به آیه سوره تکویر که می فرماید:واذاالوحوش حشرت ،حیوانات وحشی نیز محشور خواهند شد گفته اند این حشر برای حیواناتی است که در این دنیا مورد ظلم قرار گرفته اند وبرای گرفتن حق خود در قیامت محشور خواهند شد.
    رَوَىالسَّكُونِيُّ بِإِسْنَادِهِ‏ أَنَّ النَّبِيَّ ص أَبْصَرَ نَاقَةًمَعْقُولَةً وَ عَلَيْهَا جَهَازُهَا فَقَالَ أَيْنَ صَاحِبُهَا مُرُوهُفَلْيَسْتَعِدَّ غَداً لِلْخُصُومَة[1]
    يوم القيمة «للخصومة» خصومة الناقة،تقول لك بين يدي الله تعالى: أي ذنب كان لي حتى ظلمتني فينتصف الله منك لها، و يدلعلى حشرالحيوانات‏ المظلومة كما هو ظاهر الآية و إذا الوحوش حشرت‏[2] و روي في تفسيرها أنهقال صلى الله عليه و آله و سلم ينتصف للمظلوم حتى للجماء من القرنا،(روضةالمتقين في شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة) ؛ ج‏4 ؛ ص255)،پیامبرشتری را دید که بسته شده بود وبارش بر روی او بود،فرمود :صاحب این شتر کجاست؟که خود را برای خصومت ناقه در روز قیامت آماده کند.علامه مجلسی در توضیح می فرماید:ناقه به صاحب خود خواهد گفت :من چه گناهی داشتم که به من ظلم کردی؟وخداوند حق شتر را از صاحبش خواهد گرفت.همچنین برحشر حیوانات مورد ظلم قرار گرفته آیه واذا الوحوش حشرت نیز دلالت می کند.
    پس نتیجه اینکه حیوانات برزخ ندارند بلکه خداوند حیواناتی را که مورد ظلم قرار گرفته اند محشور می کند تا حقش ادا شود واین حالت برای حیواناتی که ظلمی به آنها نشده است نمی باشد.

    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    آیا حیوانات هم مانند انسان دارای روح بوده و در قیامت مثل انسان محشور خواهند شد؟ و برزخ دارند؟


    پاسخ:
    حیوانات دارای روحِ حیوانی هستند و انسان نیز این روح را دارد؛ ولی انسان دارای روحی است که مختص اوست و در حیوان این روح وجود ندارد. خداوند در باره انسان می فرماید: «وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي‏».(1)

    اما این که حیوانات بعد از مرگ به عالم برزخ بروند و مانند انسان در انتظار روز قیامت باشند، در منابع ما چنین چیزی وجود ندارد و برزخی برای حیوانات نمی باشد. ولی اکثر علماء با توجه به آیه سوره تکویر که می فرماید: «وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَت‏»؛ حیوانات وحشی نیز محشور خواهند شد(2)، گفته اند این حشر برای حیواناتی است که در این دنیا مورد ظلم قرار گرفته اند و برای گرفتن حق خود در قیامت محشور خواهند شد.

    در روایت آمده: «أَنَّ النَّبِيَّ (صلی الله علیه و آله) أَبْصَرَ نَاقَةً مَعْقُولَةً وَ عَلَيْهَا جَهَازُهَا فَقَالَ أَيْنَ صَاحِبُهَا مُرُوهُ فَلْيَسْتَعِدَّ غَداً لِلْخُصُومَة»؛ پیامبرشتری را دید که بسته شده بود و بارش بر روی او بود، فرمود: صاحب این شتر کجاست؟ که خود را برای خصومت ناقه در روز قیامت آماده کند.

    علامه مجلسی در توضیح می فرماید: «يوم القيمة "للخصومة"، خصومة الناقة، تقول لك بين يدي الله تعالى: أي ذنب كان لي حتى ظلمتني فينتصف الله منك لها، و يدل على حشر الحيوانات‏ المظلومة كما هو ظاهر الآية «و إذا الوحوش حشرت»‏؛ ناقه به صاحب خود خواهد گفت: من چه گناهی داشتم که به من ظلم کردی؟ و خداوند حق شتر را از صاحبش خواهد گرفت. هم چنین بر حشر حیوانات مورد ظلم قرار گرفته آیه «واذا الوحوش حشرت» نیز دلالت می کند.(3)

    نتیجه این که حیوانات برزخ ندارند، بلکه خداوند حیواناتی را که مورد ظلم قرار گرفته اند محشور می کند تا حقشان ادا شود، و این حالت برای حیواناتی که ظلمی به آن ها نشده است نمی باشد.

    __________
    (1) حجر/ 29.
    (2) تکویر/ 5.
    (3) مجلسی، روضةالمتقين في شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة)، ج ‏4، ص 255.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۳۰ در ساعت ۱۳:۳۸ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود