جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا نکیر و منکر از جنین , نوزاد ، کودکان و مجانین هم سوال می پرسند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    29
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا نکیر و منکر از جنین , نوزاد ، کودکان و مجانین هم سوال می پرسند ؟




    سلام علیکم

    می خواستم بدونم آیا نکیر و منکر در قبر همه انسانها حاضر می شوند و سوال می پرسند حتی نوزادان و کودکان و مجانین ؟ یا جنین سقط شده که دارای روح بوده ؟




    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 5

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۱۰/۲۷ در ساعت ۱۶:۵۳


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مواخده مجانین




    نقل قول نوشته اصلی توسط مکتوب نمایش پست
    سلام علیکم

    می خواستم بدونم آیا نکیر و منکر در قبر همه انسانها حاضر می شوند و سوال می پرسند حتی نوزادان و کودکان و مجانین ؟ یا جنین سقط شده که دارای روح بوده ؟




    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 5
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    در مورد سوال شما چند مطلب حایز اهمیت است :

    - نوزادان ، مجانین ، جنین های سقط شده و افرادی مانند این موارد که دارای قدرت و شرایط انتخاب بین خیر و شر نبوده اند ، مورد بازخواست قرار نمی گیرند. خداوند در این باره در قرآن کریم می فرماید : "الذين توفاهم الملائكة ظالمي انفسهم قالوا فيم كنتم قالوا كنّا مستضعفين في الارض قالوا الم تكن ارض الله و اسعة فتهاجروا فيها فاولئك مأواهم جهنّم و ساءت مصيرا الا المستضعفين من الرجال و النساء و الولدان لايستطيعون حيلة و لا يهتدون سبيلا فاولئك عسي الله ان يعفو عنهم و كان الله عفوّاً غفوراً".(1)

    كساني كه به خود ظلم كرده‏اند (گناه كرده‏ اند) وقتي مي‏ميرند به آنان گفته مي‏شود چه كار كرده ‏ايد؟ مي‏گويند: ما مستضعف بوديم. به آنان گفته مي‏شود آيا زمين خدا گسترده نبود تا هجرت كنيد؟ اينان(ظالم‏ ها) جايگاهشان جهنم است و بد جاي گاهي است، مگر تعدادي از مردان و زنان و بچه‏ ها كه مستضعف بوده‏ اند و راهي به جايي نداشته ‏اند. اميد است اينان را خدا عفو كند و خداوند بخشنده است. طبق آیه فوق ، افرادی این چنین مورد مواخذه قرار نمی گیرند و امید است تا خداوند ، آنها را مورد رحمت خویش قرار دهد .

    - از سوی دیگر نیز با دلایل عقلی می توان فهمید که کسانی که قدرت انتخاب بین خیر و شر را نداشته اند ، نمی توانند نسبت به آنچه اتفاق افتاده است ، پاسخگو باشند فلذا مواخده کردن چنین افرادی نیز به نظر صحیح نیست . با توجه به این دلیل و نیز دلیل پیشین و اینکه خداوند موجودی حکیم و عادل است ، می توان به این نتیجه رسید که رفتاری که با آنها خواهد شد ، قطعا غیر عادلانه نخواهد بود و چنانچه در آیه ذکر شده است ، امید آن است که خداوند با این گروه ، فراتر از عدل ، که با رحمت خود برخورد کند .

    - در روایات نیز این معنا ذکر شده است که انسان ها تا شرایط تکلیف را نداشته باشند ، مورد مواخذه قرار نخواهند گرفت . نقل است که در زمان خلیفه دوم ، زن دیوانه ای مرتکب عمل منافی عفت شده بود و خلیفه حکم به مجازات او کرد ، حضرت علی (ع) مانع از مجازات او شدند و فرمودند : مگر نمي‏داني كه از سه طايفه قلم تكليف برداشته شده؛1- از بچه تا اين كه محتلم شود2- از مجنون تا اينكه سالم شود3- از فردی که در خواب است تا اين كه بيدار شود".(2)
    با توجه به این روایت نیز می توان گفت ، ملاک مواخذه شدن انسان ها ، داشتن عقل ، قدرت ، بلوغ و هشیاری است . این امور در مورد کودکان ، نوزادان ، دیوانه ها و موارد مشابه وجود ندارد فلذا آنها مواخده نخواهند شد .

    موفق باشید


    1. نساء ، 96 تا 98
    2. وسائل الشيعه، ج 1، ص 32، ح 10



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود