جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قطع رابطه با دیگران برای خدا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب قطع رابطه با دیگران برای خدا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟




    سلام دوستان اخیرا در اقوام ما یک نفر شرع به تذکیه نفس جدی کرده واز خیلی از کارها دل کنده از جمله رابطه با فامیل که خمس نمیدهند حتی تلفنی.(پس صله رحم چی میشه)
    گوش دادن انواع موزیک و.......
    خواهش میکنم با مدرک جواب بدید که یا من قانع بشم یا بتونم اون رو قانع کنم



    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی6

    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۱/۱۱/۲۸ در ساعت ۱۵:۳۰
    حسین جان ازمن مپرس دردنیا چه کار میکردم گنه زمحضر پروردگار میکردم
    حسین جان بیا وآبرویم را بخر که در پیش همه به دوستی شما افتخار میکردم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0





    نقل قول نوشته اصلی توسط مادرم زهرا(س) نمایش پست
    سلام دوستان اخیرا در اقوام ما یک نفر شرع به تذکیه نفس جدی کرده واز خیلی از کارها دل کنده از جمله رابطه با فامیل که خمس نمیدهند حتی تلفنی.(پس صله رحم چی میشه)
    گوش دادن انواع موزیک و.......
    خواهش میکنم با مدرک جواب بدید که یا من قانع بشم یا بتونم اون رو قانع کنم



    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی6
    باسمه تعالی
    با سلام:
    از برون در میان بازارم / وز درون خلوتی است با یارم

    متأسفانه برداشت‏هاى ناروا از منابع دینى و یا نادیده گرفتن سنت و سیره‏ى حضرات معصومین (ع)نحله‏هاى گوناگونى را پرورانده که جمعى در مسیر افراط و گروهى در وادى تفریط، چهره‏ى زیباى زهد و ساده زیستى را مشوش ساخته‏اند.

    به گونه‏اى که گاهى با شنیدن واژه‏ى زهد،
    انزوا، تنهایى، دورى از مردم و تمدن و پیشرفت و ترقى، و دعا و عبادت در گوشه‏اى آرام و فارغ از مشغله‏هاى زندگى در ذهن انسان تداعى مى‏گردد، در حالی که این معنى واژگونه ساختن حقیقتى ارزشى و آلوده ساختن مفهومى ملکوتى است

    رسول­خدا(ص) از آن رهبانیتی که خلاف خواست خدا باشد، بر حذر می­داشت و مسلمانان را از آنچه که در اسلام نیست، منع می­کردند.

    رسول­خدا(ص) از پشت پا زدن به زندگی مادی که به صورت منفی و در شکل انزوای اجتماعی انجام می­گرفت، نهی می­کردند و مسلمانان را تشویق می­کردند که آن را در شکل مثبت آن یعنی جهاد در راه خدا و روزه و ... جستجو کنند. حدیث عثمان بن مظعون و فرمایش مبسوط پیامبر(ص) درباره فضیلت نماز جماعت تأییدی است، بر نفی رهبانیت و انزوا.




    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۱۱/۲۹ در ساعت ۰۰:۱۹

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ایشان در پاسخ به عثمان بن­مظعون که از ایشان اجازه گوشه­گیری و رهبانیت می­خواست، فرمود: رهبانیت امت من به انتظار نشستن نماز در مساجد است(1پیامبر(ص) همواره دین مقدس اسلام را آیینی آسان معرفی کرده و می­فرمود: آسان بگیرید و سخت نگیرید و رام کنید و رم ندهید،(2

    می­فرمود: خداوند مرا برای رهبانیت برنینگیخته است، بلکه بهترین دین نزد خدا آیین راستین و آسان اسلام است.[3

    ایشان رهبانیت امت خود را جهاد در راه خدا دانسته(4

    ودر جای دیگر رهبانیت امت خویش را هجرت، جهاد، نماز، روزه و حج و عمره معرفی کرده­اند.(5

    و در واقع با این بیانات می خواهند بفرمایند :هنر ان است که انسان در دل اجتماع باشد و عبودیت حق تعالی و تزکیه نفس را داشته باشد.


    پی نوشت:
    1- شیخ طوسی؛التهذیب، ج4، ص190

    2 - ابن ابی جمهور؛عوالی اللئالی، ج1، ص381

    3- کلینی؛اصول کافی، ج5، ص494

    4- شیخ صدوق؛امالی، ص 66

    5--اصول کافی، ص494

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۱۱/۲۹ در ساعت ۰۰:۳۱

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    روایت شده که همسر عثمان بن­ مظعون نزد رسول خداصلی الله علیه و آله آمد و گفت: ای رسول خداصلی الله علیه و آله عثمان کارش این شده که روزها را روزه می­ گیرد و شب­ها را به عبادت می­ گذراند،

    رسول­ خداصلی الله علیه و آله با شنیدن این خبر پای افزار به دست، خشمناک بیرون شد تا نزد عثمان آمد. او را مشغول نماز خواندن یافت، عثمان با دیدن پیامبرصلی الله علیه و آله نمازش را سلام داد. پیامبرصلی الله علیه و آله به او فرمودند:

    ای عثمان خداوند متعال مرا به رهبانیت نفرستاده، بلکه با آیین مستقیم و ساده و آسان­ گیر فرستاده است. من هم نماز می­خوانم. هم روزه می­گیرم و هم نزد همسرم می­روم. پس هر که آیین مرا دوست دارد، باید از سنت من پیروی کند و از سنت من نزد همسران رفتن است.(
    1


    و در روایتی دیگر آمده که فرزند عثمان بن مظعون از دنیا رفت. عثمان بسیار غمگین شد تا آنجا که خانه­اش را
    مسجد قرار داد و مشغول عبادت شد و هر کاری را جز عبادت ترک گفت. این خبر به رسول­خداصلی الله علیه و آله رسید. او را احضار کرده فرمودند:

    یا عثمان ان الله تبارک و تعالی لم یکتب علینا الرهبانیه انما رهبانیة امتی الجهاد فی سبیل الله.
    (2

    پی نوشت:
    1-اصول کافی، ص494
    2 - امالی صدوق، ص66،

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۱۲ در ساعت ۱۸:۱۴

  8. تشکرها 3


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    همچنین از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: سه زن نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمدند یکی از آنها گفت شوهرم گوشت نمی خورد، دیگری گفت: بوی خوش نمی­بوید و سومی گفت: شوهرم به زنان نزدیک نم ی­شود

    پیامبر صلی الله علیه و اله از روی غضب رداکشان بیرون رفت و بر منبر شد و حمد و ثنای الهی به جای آورد و سپس فرمودند : عده ­ای از یاران مرا چه شده است که گوشت نمی ­خورند و عطر نمی ­بویند و به زنان نزدیک نمی­ شوند؟ بدانید که من خود گوشت می­ خورم و عطر می­ بویم و پیش زنان می روم پس هر که از سنت من روی گرداند از من نیست.(1


    ابن­ حنبل در کتاب مسندش به نقل از مجاهد از مردی انصاری آورده که در نزد پیامبرصلی الله علیه و آله از کنیزی از بنی ­عبدالمطلب سخن به میان آوردند مردی انصاری گفت: آن زن شب­ها عبادت می­ کند و روزها روزه می­ گیرد
    پیامبر­خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : اما من می­خوابم و نماز می­ خوانم و گاه روزه می­ گیرم و گاه روزه نمی­ گیرم پس هر که به من اقتدا کند از من است و هر که به راه و رسم من پشت کند از من نیست.(2

    پی نوشت:
    1- وسائل الشیعه، ج2، ص107
    2 - ابن حنبل؛ مسند، ج5، ص409

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۱۲ در ساعت ۱۸:۱۳


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    سلام خواستم بگویم
    موضوع هم به این شفافی و روشنی که مطرح شده نیست.
    شاید فهم مرز مدارا و خلط در اجتماع تا جایی که به ایمان و هویت اسلامی لطمه وارد نکند در حرف آسان است اما در عمل بسیار پیچیده و دقیق. والا امام رضا سلام الله علیه نمی فرمودند : "مدارا با مردم نیمی از عقل است".
    اما حالا سؤال من این است که با این مقدمه، کلیات و اصول مدارا با مردم با توجه به سطوح متنوع ایمانی و اعتقاد به اصول و یا فروع اسلام از سوی آنها چیست؟
    تا بعد از آن بتوانیم وارد جزییات شویم؟ قضیه اینجا پیچیده تر می شود که یک سر رابطه با مردم خود ما هستیم و سطح آگاهی و عمق معرفت و بصیرت و ظرفیت تربیتی ما .
    از فضلای محترم تقاضای راهنمایی دارم.
    ویرایش توسط saaa110 : ۱۳۹۱/۱۲/۱۶ در ساعت ۱۰:۵۱

  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسمه تعالی

    جمع بندی

    پرسش

    سلام دوستان اخیرا در اقوام ما یک نفر شرع به تذکیه نفس جدی کرده واز خیلی از کارها دل کنده از جمله رابطه با فامیل که خمس نمیدهند حتی تلفنی.(پس صله رحم چی میشه)
    گوش دادن انواع موزیک و.......خواهش میکنم با مدرک جواب بدید که یا من قانع بشوم یا بتوانم آنها را قانع کنم



    پاسخ


    از برون در میان بازارم / وز درون خلوتی است با یارم

    متأسفانه برداشت‏هاى ناروا از منابع دینى و یا نادیده گرفتن سنت و سیره‏ى حضرات معصومین (ع)نحله‏ هاى گوناگونى را پرورانده که جمعى در مسیر افراط و گروهى در وادى تفریط، چهره‏ى زیباى زهد و ساده زیستى را مشوش ساخته‏ اند.

    به گونه‏ اى که گاهى با شنیدن واژه‏ى زهد،
    انزوا، تنهایى، دورى از مردم و تمدن و پیشرفت و ترقى، و دعا و عبادت در گوشه‏اى آرام و فارغ از مشغله‏هاى زندگى در ذهن انسان تداعى مى‏گردد، در حالی که این معنى واژگونه ساختن حقیقتى ارزشى و آلوده ساختن مفهومى ملکوتى است

    رسول­خدا(ص) از آن رهبانیتی که خلاف خواست خدا باشد، بر حذر می­داشت و مسلمانان را از آنچه که در اسلام نیست، منع می­ کردند.

    رسول­خدا(ص) از پشت پا زدن به زندگی مادی که به صورت منفی و در شکل انزوای اجتماعی انجام می­گرفت، نهی می­کردند و مسلمانان را تشویق می­کردند که آن را در شکل مثبت آن یعنی جهاد در راه خدا و روزه و ... جستجو کنند. حدیث عثمان بن مظعون و فرمایش مبسوط پیامبر(ص) درباره فضیلت نماز جماعت تأییدی است، بر نفی رهبانیت و انزوا.


    ایشان در پاسخ به عثمان بن­ مظعون که از ایشان اجازه گوشه­گیری و رهبانیت می­خواست، فرمود: رهبانیت امت من به انتظار نشستن نماز در مساجد است(1)

    پیامبر(ص) همواره دین مقدس اسلام را آیینی آسان معرفی کرده و می­فرمود: آسان بگیرید و سخت نگیرید و رام کنید و رم ندهید،(2

    می­فرمود: خداوند مرا برای رهبانیت برنینگیخته است، بلکه بهترین دین نزد خدا آیین راستین و آسان اسلام است.(3

    ایشان رهبانیت امت خود را جهاد در راه خدا دانسته(4

    ودر جای دیگر رهبانیت امت خویش را هجرت، جهاد، نماز، روزه و حج و عمره معرفی کرده­اند.(5

    و در واقع با این بیانات می خواهند بفرمایند :هنر ان است که انسان در دل اجتماع باشد و عبودیت حق تعالی و تزکیه نفس را داشته باشد.



    روایت شده که همسر عثمان بن­ مظعون نزد رسول خداصلی الله علیه و آله آمد و گفت: ای رسول خداصلی الله علیه و آله عثمان کارش این شده که روزها را روزه می­ گیرد و شب­ها را به عبادت می­گ ذراند،

    رسول­ خداصلی الله علیه و آله با شنیدن این خبر پای افزار به دست، خشمناک بیرون شد تا نزد عثمان آمد. او را مشغول نماز خواندن یافت، عثمان با دیدن پیامبرصلی الله علیه و آله نمازش را سلام داد. پیامبرصلی الله علیه و آله به او فرمودند:

    ای عثمان خداوند متعال مرا به رهبانیت نفرستاده، بلکه با آیین مستقیم و ساده و آسان­گیر فرستاده است. من هم نماز می­خوانم. هم روزه می­گیرم و هم نزد همسرم می­روم. پس هر که آیین مرا دوست دارد، باید از سنت من پیروی کند و از سنت من نزد همسران رفتن است.(6



    ابن­ حنبل در کتاب مسندش به نقل از مجاهد از مردی انصاری آورده که در نزد پیامبرصلی الله علیه و آله از کنیزی از بنی ­عبدالمطلب سخن به میان آوردند مردی انصاری گفت: آن زن شب­ها عبادت می­ کند و روزها روزه می ­گیرد پیامبر­خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : اما من می­ خوابم و نماز می­ خوانم و گاه روزه می­ گیرم و گاه روزه نمی­ گیرم پس هر که به من اقتدا کند از من است و هر که به راه و رسم من پشت کند از من نیست.(7

    پی نوشت:
    1- شیخ طوسی؛التهذیب، ج4، ص190

    2 - ابن ابی جمهور؛عوالی اللئالی، ج1، ص381

    3- کلینی؛اصول کافی، ج5، ص494

    4- شیخ صدوق؛امالی، ص 66

    5--اصول کافی، ص494



    6-اصول کافی، ص494

    7-
    ابن حنبل؛ مسند، ج5، ص409



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. اجازه به همسر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    توسط fateme_d در انجمن مسائل خانواده
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۲۱, ۲۱:۵۰
  2. از پدر بزرگ و مادر بزرگ ها چه خبر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    توسط راهیان عشق در انجمن سایر مباحث
    پاسخ: 13
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۳۰, ۱۵:۳۷

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود