جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوال در باره سوره کهف و ارتباط آن با جزیزه خضرا ومثلث برمودا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوال در باره سوره کهف و ارتباط آن با جزیزه خضرا ومثلث برمودا




    سلام

    آیا مکانهایی که ذوالقرنین در سوره کهف از آنجا گذر کرده همان جزیره خضرا و مثلث برمودا ست ؟؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 8

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۱۱/۰۲ در ساعت ۰۳:۳۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و احترام


    سد ذو القرنين كجاست؟

    گر چه بعضى ميل دارند اين سد را با ديوار معروف چين كه هم اكنون برپاست و صدها كيلومتر ادامه دارد منطبق بدانند، ولى روشن است كه ديوار چين نه از آهن و مس ساخته شده، و نه در يك تنگه باريك كوهستانى است، بلكه ديوارى است كه از مصالح معمولى بنا گرديده، و همانگونه كه گفتيم صدها كيلو متر طول آنست، و الان هم موجود است.

    بعضى ديگر اصرار دارند كه اين همان سد" مارب" در سرزمين يمن ميباشد در حالى كه سد مارب گر چه در يك تنگه كوهستانى بنا شده ولى براى جلوگيرى از سيلاب و به منظور ذخيره آب بوده، و ساختمانش از آهن و مس نيست.

    ولى طبق گواهى دانشمندان- همانگونه كه در بالا نيز اشاره كرديم- در سرزمين قفقاز ميان درياى خزر و درياى سياه سلسله كوه‏هايى است همچون يك ديوار كه شمال را از جنوب جدا مى‏كند، تنها تنگه‏اى كه در ميان اين كوه‏هاى ديوار مانند وجود دارد تنگه" داريال" معروف است، و در همانجا تا كنون ديوار آهنين باستانى به چشم مى ‏خورد، و به همين جهت بسيارى معتقدند كه سد ذو القرنين همين سد است.

    جالب اينكه در آن نزديكى نهرى است بنام" سائرس" كه بمعنى" كورش" است (يونانيان كورش را سائرس مى‏ ناميدند).

    در آثار باستانى ارمنى از اين ديوار به نام" بهاگ گورايى" ياد شده و معنى اين كلمه" تنگه كورش" يا" معبر كورش" است، و اين سند نشان مى ‏دهد كه بانى اين سد او بوده است.[1]


    [1] - تفسير نمونه، ج‏12، ص: 550







  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام.

    می خواستم بدونم در سوره ی کهف که خداوند متعال می فرمایند ، حتی اذا بلغ مغرب الشمس ، یا حتی اذا بلغ مطلع الشمس ، منظور سفر ذوالقرنین به مشرق و مغرب قلمروی حکومتیش می باشد؟
    مثلاً ما به خراسان ، مطلع الشمس ایران می گوییم.آیا منظور قرآن هم ، یک چیزی مانند همینی که ما برای خراسان به کار می بریم می باشد؟


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجتبی 1440 نمایش پست
    با سلام.

    می خواستم بدونم در سوره ی کهف که خداوند متعال می فرمایند ، حتی اذا بلغ مغرب الشمس ، یا حتی اذا بلغ مطلع الشمس ، منظور سفر ذوالقرنین به مشرق و مغرب قلمروی حکومتیش می باشد؟
    مثلاً ما به خراسان ، مطلع الشمس ایران می گوییم.آیا منظور قرآن هم ، یک چیزی مانند همینی که ما برای خراسان به کار می بریم می باشد؟

    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و احترام

    « ثمُ‏َّ أَتْبَعَ سَبَبًا حَتىَّ إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلىَ‏ قَوْمٍ لَّمْ نجَْعَل لَّهُم مِّن دُونهَِا سِترًْا»[1]( سپس (بار ديگر) از اسبابى (كه در اختيار داشت) بهره گرفت تا به خاستگاه خورشيد رسيد (در آن جا) ديد خورشيد بر جمعيّتى طلوع مى‏ كند كه در برابر (تابش) آفتاب، پوششى براى آنها قرار نداده بوديم (و هيچ گونه سايبانى نداشتند)).

    پس از آنكه از مغرب زمين سير كرد تا رسيد به طرف مشرق زمين كه خورشيد طلوع مي كرد، از اين جمله «ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَباً» استفاده ميشود كه تمام ربع مسكون در تحت تصرف و سيطره ذى القرنين درآمد از مغرب تا مشرق جنوب شمال.

    تا زمانى كه رسيد به محل طلوع شمس طرف مشرق زمين يافت كه آفتاب طلوع مى‏ كند بر قومى كه قرار نداديم از براى آنها از طرف شمس ساترى «حَتَّى إِذا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ» البته نزديك درياى طرف مشرق ممكن نيست سكونت در آن و مراد محلي است كه قابل سكونت باشد مشاهده كرد كه خورشيد بر يك جماعت وحشى بيابانى می تابد كه سايه بانى مثل عمارتى يا كوهى يا اشجارى كه خود را بتوانند از تابش آفتاب حفظ كنند نداشتند، علم ساختمان و كاشتن درختان و زراعت نداشتند. در حديثی از حضرت باقر (عليه السّلام)نقل شده است؛ اولین پيغمبرى كه داراى مقام سلطنت شد ذى القرنين بود كه بعد از نوح(علیه السلام) بوجود آمد و نامش عيّاش بود و تمام كره زمين در تحت تصرف او در آمد.[2]

    با توجه به این روایت می توان گفت شرق و غربی که ذی القرنین به آنجا رفت قلمرو تحت حکومت خودش بود.


    [1] - سوره کهف، آیه89-90.

    [2] - أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏8، ص 397.







  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام.

    آیا «سبباً» در 3 آیه ی سوره ی کهف یعنی «یک سبب» یا نه یعنی «اسباب».

    چرا در صورتی که سبباً مفرد و نکره است ، آ ن را به صورتِ جمع معنا می کنند.
    ویرایش توسط مجتبی 1440 : ۱۳۹۱/۱۱/۱۱ در ساعت ۲۱:۴۱


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و احترام

    « إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَ آتَيْناهُ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَباً»[1] (ما به او در روى زمين، قدرت و حكومت داديم و اسباب هر چيز را در اختيارش گذاشتيم.)



    كلمه" سبب" به معناى وصله و وسيله است. بنابراین معناى ايتاء سبب از هر چيز اين مى‏شود كه از هر چيزى كه معمولا مردم به وسيله آن متوسل به مقاصد مهم زندگى خود مى‏شوند، از قبيل عقل و علم و دين و نيروى جسم و كثرت مال و لشگر و وسعت ملك و حسن تدبير و غير آن.[2]



    کلمه «سبب» مفرد است، ولی به جهت همراه شدنش با « کل شیء» که معنای جمعی دارد، معمولا کلمه سبب نیز به صورت جمع یعنی اسباب ترجمه شد، با این وجود در برخی از ترجمه ها مانند« ما در زمين به او امكاناتى داديم و از هر چيزى وسيله ‏اى بدو بخشيديم»[3] به صورت مفرد بیان شد.



    [1] - سوره کهف،آیه84.


    [2] - ترجمه الميزان، ج‏13، ص 499.

    [3] - ترجمه محمد مهدی فولادوند.





اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود