صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مفهوم عاقبت به خیری و دلیل بهشتی و جهنمی شدن افراد

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش مفهوم عاقبت به خیری و دلیل بهشتی و جهنمی شدن افراد




    سلام و عرض ادب


    دو نفر را در نظر بگیریم که اولی مدت خیلی زیادی در راه دین و دین داری بوده است ولی مثلا در اواخر عمرش همه چیز تغییر میکند و به حالت دین داری از دنیا نمیرود و به اصطلاح اخر عاقبت به خیر نمیشود .
    اما دومی عمری را صرف خوش گذرانی ویا هر عمل ناپسندی دیگری و در لحظات اخر پشیمان میشود و اخر عاقبت به خیر .نمونه های تاریخی انرا هم سراغ داریم که مثل حر بن ریاحی در جریان کربلا که چگونه اخر عاقبت به خیر شد و شمر بن ذالجوشن که روزی از اصحاب حضرت علی ع محسوب میشده ولی در جریان کربلا همه چیز تغییر میکند .

    خوب پرسشم اینجاست که چرا به به صورت معدل گیری و با توجه به زندگی کامل فرد حساب و کتاب نمیشود و بر اساس ان جزای فرد در نظر گرفته شود ؟
    و بهشتی و جهنمی بودن فرد منوط به اخر عاقبت به خیر بودن و نبودن اوست ؟

    با سپاس



    کارشناس: پاسخگوی اعتقادی 1




    ویرایش توسط طاهر : ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ در ساعت ۱۸:۱۱ دلیل: درج نام کارشناس پاسخگو
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    چرا به به صورت معدل گیری و با توجه به زندگی کامل فرد حساب و کتاب نمیشود و بر اساس ان جزای فرد در نظر گرفته شود ؟
    و بهشتی و جهنمی بودن فرد منوط به اخر عاقبت به خیر بودن و نبودن اوست ؟
    انسان در جهان بینی توحیدی، موجودی مسافر است، از باغ بالا آمده برای مدتی در این سرای فانی، تا کمالاتی را کسب کند،‌ و هنگام برگشتن توشه ای برای سرای باقی با خود ببرد.

    طبیعتا توشه (هر توشه ای و در هر سفری) را باید حفظ نمود تا فاسد نشود و احیانا به دست سارقان نیافتد، و الا هیچ کس مقصر نیست جز خود مسافر!! و در صورت از بین رفتن توشه، به زحمت افتادن مسافر قطعی است و میزان ضرر او باندازه بُعد سفر اوست، هرچه مقصدش دورتر باشد بی توشه ماندنش سخت تر شده و احتمالا به هلاکتش بیانجامد.

    حفظ داشته ها و آنچه انسان برای آن تلاش کرده، یک مسئله مسلّم و واضح بوده و عرف جامعه نیز همان را معیار امتیاز مادی و معنوی به حساب می آورد،‌ ثروتمند سابق و ورشکسته فعلی، و آبرومند گذشته و بی آبروی فعلی، و امثال آنها چه امتیازی می توانند داشته باشند؟

    حال، عاقبت به خیری (که یک امتیاز معنوی است) چرا از این قاعده مستثنا باشد؟

    حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) نیز به همین اصل عقلائی اشاره داشتند و فرمودند میزان حال فعلی افراد است(1)

    موفق باشید.
    ـــــــــــــــ
    1. جالب اینجاست که معظم له این جمله را هم برای ابقای کارمندان دولت طاغوت فرمودند (ر.ک: صحیفه امام ج 17 ص 139) و هم در وصیتنامه و برای نیروهای انقلابی نزدیکشان! (ر.ک: صحیفه امام ج 21 ص 452)


    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    6,289
    صلوات
    4614
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    66 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    11



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 1 نمایش پست
    حفظ داشته ها و آنچه انسان برای آن تلاش کرده، یک مسئله مسلّم و واضح بوده و عرف جامعه نیز همان را معیار امتیاز مادی و معنوی به حساب می آورد
    سلام!!!
    براي حفظ داشته ها واينكه انسان در بازي اين دنيا وتلاطم هاي زندگي چه بايد كرد؟راه مقابله با اين ناسازگاري ها كه در زندگي اسنان وجود دارد وديگران هم باعث آن مي شوند چه بايد كرد؟
    به نظر ما حرکت امام خمینی دقیقا مقدمه سازی ظهور امام عصر(عج) است,لذا باید تقویت شود,ظهور امام عصر(عج)یک مسئله کاملا منطقی است و باید به شدت با خرافات و تیپ افسانه ای که برای ایشان درست شده مبارزه کرد و فهماند که ظهور هم به دست خود ماست,هرگاه مبنای برنامه ریزی ما این مسئله باشد به آن خواهیم رسید و لا غیر.با التماس و اشک و زاری تنها هیچ کاری صورت نمی گیرد.

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    6,289
    صلوات
    4614
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    66 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    11



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 1 نمایش پست
    عاقبت به خیری (که یک امتیاز معنوی است)
    سلام!!!
    براي عاقبت به خيري چه بايد كرد؟اصولا چه كساني لياقت اين را پيدا مي كنند كه عاقبت به خير شوند؟
    به نظر ما حرکت امام خمینی دقیقا مقدمه سازی ظهور امام عصر(عج) است,لذا باید تقویت شود,ظهور امام عصر(عج)یک مسئله کاملا منطقی است و باید به شدت با خرافات و تیپ افسانه ای که برای ایشان درست شده مبارزه کرد و فهماند که ظهور هم به دست خود ماست,هرگاه مبنای برنامه ریزی ما این مسئله باشد به آن خواهیم رسید و لا غیر.با التماس و اشک و زاری تنها هیچ کاری صورت نمی گیرد.

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    16
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام و عرض ادب


    دو نفر را در نظر بگیریم که اولی مدت خیلی زیادی در راه دین و دین داری بوده است ولی مثلا در اواخر عمرش همه چیز تغییر میکند و به حالت دین داری از دنیا نمیرود و به اصطلاح اخر عاقبت به خیر نمیشود .
    اما دومی عمری را صرف خوش گذرانی ویا هر عمل ناپسندی دیگری و در لحظات اخر پشیمان میشود و اخر عاقبت به خیر .نمونه های تاریخی انرا هم سراغ داریم که مثل حر بن ریاحی در جریان کربلا که چگونه اخر عاقبت به خیر شد و شمر بن ذالجوشن که روزی از اصحاب حضرت علی ع محسوب میشده ولی در جریان کربلا همه چیز تغییر میکند .

    خوب پرسشم اینجاست که چرا به به صورت معدل گیری و با توجه به زندگی کامل فرد حساب و کتاب نمیشود و بر اساس ان جزای فرد در نظر گرفته شود ؟
    و بهشتی و جهنمی بودن فرد منوط به اخر عاقبت به خیر بودن و نبودن اوست ؟
    سلام زهره جون
    من نمیدانم واقعا این سئوال برایتان پیش آمده یا قصد مزاح دارید اما اگر واقعا این سئوال برایتان پیش آمده خدمتتان عرض کنم که اساسا معنای عاقبت به خیری را در محل نادرستی استفاده کرده اید . در مثال شما تصور شده که فردی عمری را عالما و عامدا در راه خطا گام برداشته و نهایتا در روزهای پایان عمر بطور ناگهانی چرخشی کرده و بهشتی شده و یا برعکس فردی عمری را به عبادت پروردگار گذرانده و در آخر با گناه یا گناهانی جهنمی شده در حالیکه چنینی چیزی حداقل در مدارک معتبر دینی وجود ندارد .حتی در دو مثال عینی که زدید یعنی حر بن یزید و شمر خدمتتان عرض کنم که حر در تمام عمر خود گناهکار نبود . او فقط یک فرمانده جنگی بود که برای انجام ماموریتی به سوی حضرت امام حسین علیه السلام رفت و فکر میکرد موضوع به جنگ ختم نمیشود و حتی در اولین برخورد با حضرت امام حسین علیه السلام بیاد حضرت فاطمه سلام الله علیها گریه کرد و نهایتا با رسیدن لحظه انتخاب یاری حضرت امام حسن علیه السلام را انتخاب کرد .
    از طرفی نه تنها شمر که حتی عمروعاص هم در اوایل از یاران حضرت علی علیه السلام بود و بعدا راه خود را عوض کرد اما یار حضرت علی علیه السلام بودن دلیل نمیشود که آنها همواره و بدون ناخالصی یار ایشان بوده باشند .
    یک حدیثی هست از حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که میگوید شرک از راه رفتن مورچه ای سیاه در شبی تاریک روی سنگی سیاه خفی تر است !
    اینکه ما دعا میکنیم که عاقبت به خیر شویم مربوط به این است که بسیار ممکن است دهها سال عبادت مخلوط به شرک باشد و در لحظات انتخاب کمکی نکند !
    تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافریست --------------راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش
    شرک شاخ و دم ندارد همینکه کسی نماز را روی عادت و بدون فکر بخواند نوعی شرک خفی حساب میشود حال بماند که خدای ناکرده از روی ریا عبادت کند و خلاصه آنکه اگر کسی سعی کرد عبادت خدا را سرمشق خود قرار دهد خدواند ارحم الراحمین هم در مواقعی دست او را میگیرد تا عاقبت به خیر شود .
    دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای ---------------فرشته ات به دو دست دعا نگهدارد
    خلاصه که بنا بر رحمت بی انتهای پروردگار گرچه امید داریم اما پیوسته نگرانیم تا مبادا عباداتمان مورد قبول واقع نشده باشد یا گناهانمان موجب سقوط ابدی گردد (خوف و رجا )

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط سلمان 313 نمایش پست
    براي حفظ داشته ها واينكه انسان در بازي اين دنيا وتلاطم هاي زندگي چه بايد كرد؟راه مقابله با اين ناسازگاري ها كه در زندگي اسنان وجود دارد وديگران هم باعث آن مي شوند چه بايد كرد؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط سلمان 313 نمایش پست
    براي عاقبت به خيري چه بايد كرد؟اصولا چه كساني لياقت اين را پيدا مي كنند كه عاقبت به خير شوند؟
    دو سؤال به یک مسئله ختم می شود زیرا حفظ داشته ها، همان تعریف عاقبت به خیری است.

    موارد زیادی در عاقبت به خیری دخیل هستند، از قرآن به دو مورد اشاره می شود:

    مورد اول
    انفاق در راه خدا باعث عاقبت به خیری و تثبیت ایمان می شود:

    وَ مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبيتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصابَها وابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَها ضِعْفَيْنِ فَإِنْ لَمْ يُصِبْها وابِلٌ فَطَلٌّ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصير، و (كار) كسانى كه اموال خود را براى خشنودى خدا، و تثبيت (ملكات انسانى در) روح خود، انفاق مى‏كنند، همچون باغى است كه در نقطه بلندى باشد، و باران هاى درشت به آن برسد، (و از هواى آزاد و نور آفتاب، به حد كافى بهره گيرد،) و ميوه خود را دو چندان دهد (كه هميشه شاداب و با طراوت است.) و خداوند به آنچه انجام مى‏ دهيد، بيناست. (1)

    مورد دوم
    عمل به مواعظ الهی باعث عاقبت به خیری و تثبیت ایمان می شود:
    وَ لَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا ما يُوعَظُونَ بِهِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ أَشَدَّ تَثْبيتاً، و اگر اندرزهايى را كه به آنان داده مى‏شد انجام مى‏دادند، براى آنها بهتر بود و موجب تقويت ايمان آنها مى‏شد.(2)

    طبیعی است هرچه ایمان بیشتر تقویت شود ریشه دارتر شده و به آسانی ضعیف نمی شود.

    روایات زیادی زیر عوامل درباراه عاقبت به خیری به ما رسیده است، مانند:

    زهد در دنیا عامل عاقبت به خیری است:

    امام صادق علیه السلام:
    هر كه دل از دنيا برگيرد خداوند چشمه‏ هاى حكمت را در قلبش جاى دهد و بر زبانش جارى سازد درد و درمان دنيا را به او باز نمايد و سرانجام سالم به سراى جاودانش برد(3)

    تعظیم حقوق الهی باعث عاقبت به خیری است:

    امام حسن عسكرى عليه السّلام از پدرانش عليهم السّلام روايت ميكند كه امام صادق عليه السّلام به مردى نوشتند اگر ميخواهى كارهايت به نيكى انجام گيرد و پايان زندگيت خير باشد تا هنگام مرگ حق خدا را مراعات كن نعمت هاى خداوند را در راه معصيت خرج نكن، به حلم خداوند مغرور نباش، به دوستان و طرفداران ما نيكى نما، لازم نيست بدانى او راست ميگويد يا دروغ، تو طبق نيت خود كار كن و او را به دروغش واگذار(4)

    برخورداری از خصلتهای خداپسندانه باعث عاقبت به خیری است:

    امام باقر عليه السّلام فرمود: اسيرانى چند به نزد پيغمبر آوردند پيغمبر دستور فرموده آنان را بكشند و مردى را از ميان آنان رها فرمود آن مرد عرض كرد اى پيغمبر خداى براى چه مرا از ميان اينان رها فرمودى فرمود: جبرئيل مرا از جانب خداوند خبر داد كه تو را پنج خصلت است خصلتهائى كه خدا و رسولش آنها را دوست ميدارد:
    1- نسبت باهل و عيالت سخت غيرتمندى.
    2- سخاوتمندی.
    3- خوش خلقى.
    4- راستگوئى.
    5-شجاعت دارى.
    چون آن مرد اين سخن شنيد اسلام آورد و نيكو مسلمانى شد و در ركاب رسول خدا جنگ سختى نمود تا بدرجه شهادت رسيد(5)


    پس اینطور نیست که خداوند همیطور بی حساب کتاب عده ای را عاقبت به خیر سازد بلکه بستگی کامل به نوع عمل دارد، بنابراین، عاقبت به خیری تماما در اختیار و اراده خود انسان بوده و باید با تلاش و تحمل مشقت (هائی که رعایت مسائل اخلاقی و اطاعت و بندگی خدا به دنبال دارد) آن را به دست آورد.

    موفق باشید.
    ـــــــــــــ
    1.بقره/265.
    2.نساء/66.
    3. مَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِكْمَةَ فِي قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ وَ بَصَّرَهُ عُيُوبَ الدُّنْيَا دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا وَ أَخْرَجَهُ مِنَ الدُّنْيَا سَالِماً إِلَى دَارِ الْقَرَارِ، تحف العقول ص 58.
    4.إِنْ أَرَدْتَ أَنْ يُخْتَمَ بِخَيْرٍ عَمَلُكَ حَتَّى تُقْبَضَ وَ أَنْتَ فِي أَفْضَلِ الْأَعْمَالِ فَعَظِّمْ لِلَّهِ حَقَّهُ أَنْ تَبْذُلَ نَعْمَاءَهُ فِي مَعَاصِيهِ وَ أَنْ تَغْتَرَّ بِحِلْمِهِ عَنْكَ وَ أَكْرِمْ كُلَّ مَنْ وَجَدْتَهُ يَذْكُرُنَا أَوْ يَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا ثُمَّ لَيْسَ عَلَيْكَ صَادِقاً كَانَ أَوْ كَاذِباً إِنَّمَا لَكَ نِيَّتُكَ وَ عَلَيْهِ كَذِبُه‏، بحارالانوار ج 70 ص 351.
    5.عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: أُتِيَ النَّبِيُّ ص بِأُسَارَى فَأَمَرَ بِقَتْلِهِمْ وَ خَلَّى رَجُلًا مِنْ بَيْنِهِمْ فَقَالَ الرَّجُلُ يَا نَبِيَّ اللَّهِ كَيْفَ أَطْلَقْتَ عَنِّي مِنْ بَيْنِهِمْ فَقَالَ أَخْبَرَنِي جَبْرَئِيلُ عَنِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ أَنَّ فِيكَ خَمْسَ خِصَالٍ يُحِبُّهَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ الْغَيْرَةَ الشَّدِيدَةَ عَلَى حَرَمِكَ وَ السَّخَاءَ وَ حُسْنَ الْخُلُقِ وَ صِدْقَ اللِّسَانِ وَ الشَّجَاعَةَ فَلَمَّا سَمِعَهَا الرَّجُلُ أَسْلَمَ وَ حَسُنَ إِسْلَامُهُ وَ قَاتَلَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص قِتَالًا شَدِيداً حَتَّى اسْتُشْهِدَ.خصال ج 1 ص 282.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۱/۱۲/۰۹ در ساعت ۱۸:۳۴
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    6,289
    صلوات
    4614
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    66 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    11



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 1 نمایش پست
    با سلام به شما دوست عزیز




    دو سؤال به یک مسئله ختم می شود زیرا حفظ داشته ها، همان تعریف عاقبت به خیری است.

    موارد زیادی در عاقبت به خیری دخیل هستند، از قرآن به دو مورد اشاره می شود:

    مورد اول
    انفاق در راه خدا باعث عاقبت به خیری و تثبیت ایمان می شود:

    وَ مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبيتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصابَها وابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَها ضِعْفَيْنِ فَإِنْ لَمْ يُصِبْها وابِلٌ فَطَلٌّ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصير، و (كار) كسانى كه اموال خود را براى خشنودى خدا، و تثبيت (ملكات انسانى در) روح خود، انفاق مى‏كنند، همچون باغى است كه در نقطه بلندى باشد، و باران هاى درشت به آن برسد، (و از هواى آزاد و نور آفتاب، به حد كافى بهره گيرد،) و ميوه خود را دو چندان دهد (كه هميشه شاداب و با طراوت است.) و خداوند به آنچه انجام مى‏ دهيد، بيناست. (1)

    مورد دوم
    عمل به مواعظ الهی باعث عاقبت به خیری و تثبیت ایمان می شود:
    وَ لَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا ما يُوعَظُونَ بِهِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ أَشَدَّ تَثْبيتاً، و اگر اندرزهايى را كه به آنان داده مى‏شد انجام مى‏دادند، براى آنها بهتر بود و موجب تقويت ايمان آنها مى‏شد.(2)

    طبیعی است هرچه ایمان بیشتر تقویت شود ریشه دارتر شده و به آسانی ضعیف نمی شود.

    روایات زیادی زیر عوامل درباراه عاقبت به خیری به ما رسیده است، مانند:

    زهد در دنیا عامل عاقبت به خیری است:

    امام صادق علیه السلام:
    هر كه دل از دنيا برگيرد خداوند چشمه‏ هاى حكمت را در قلبش جاى دهد و بر زبانش جارى سازد درد و درمان دنيا را به او باز نمايد و سرانجام سالم به سراى جاودانش برد(3)

    تعظیم حقوق الهی باعث عاقبت به خیری است:

    امام حسن عسكرى عليه السّلام از پدرانش عليهم السّلام روايت ميكند كه امام صادق عليه السّلام به مردى نوشتند اگر ميخواهى كارهايت به نيكى انجام گيرد و پايان زندگيت خير باشد تا هنگام مرگ حق خدا را مراعات كن نعمت هاى خداوند را در راه معصيت خرج نكن، به حلم خداوند مغرور نباش، به دوستان و طرفداران ما نيكى نما، لازم نيست بدانى او راست ميگويد يا دروغ، تو طبق نيت خود كار كن و او را به دروغش واگذار(4)

    برخورداری از خصلتهای خداپسندانه باعث عاقبت به خیری است:

    امام باقر عليه السّلام فرمود: اسيرانى چند به نزد پيغمبر آوردند پيغمبر دستور فرموده آنان را بكشند و مردى را از ميان آنان رها فرمود آن مرد عرض كرد اى پيغمبر خداى براى چه مرا از ميان اينان رها فرمودى فرمود: جبرئيل مرا از جانب خداوند خبر داد كه تو را پنج خصلت است خصلتهائى كه خدا و رسولش آنها را دوست ميدارد:
    1- نسبت باهل و عيالت سخت غيرتمندى.
    2- سخاوتمندی.
    3- خوش خلقى.
    4- راستگوئى.
    5-شجاعت دارى.
    چون آن مرد اين سخن شنيد اسلام آورد و نيكو مسلمانى شد و در ركاب رسول خدا جنگ سختى نمود تا بدرجه شهادت رسيد(5)


    پس اینطور نیست که خداوند همیطور بی حساب کتاب عده ای را عاقبت به خیر سازد بلکه بستگی کامل به نوع عمل دارد، بنابراین، عاقبت به خیری تماما در اختیار و اراده خود انسان بوده و باید با تلاش و تحمل مشقت (هائی که رعایت مسائل اخلاقی و اطاعت و بندگی خدا به دنبال دارد) آن را به دست آورد.

    موفق باشید.
    ـــــــــــــ
    1.بقره/265.
    2.نساء/66.
    3. مَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِكْمَةَ فِي قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ وَ بَصَّرَهُ عُيُوبَ الدُّنْيَا دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا وَ أَخْرَجَهُ مِنَ الدُّنْيَا سَالِماً إِلَى دَارِ الْقَرَارِ، تحف العقول ص 58.
    4.إِنْ أَرَدْتَ أَنْ يُخْتَمَ بِخَيْرٍ عَمَلُكَ حَتَّى تُقْبَضَ وَ أَنْتَ فِي أَفْضَلِ الْأَعْمَالِ فَعَظِّمْ لِلَّهِ حَقَّهُ أَنْ تَبْذُلَ نَعْمَاءَهُ فِي مَعَاصِيهِ وَ أَنْ تَغْتَرَّ بِحِلْمِهِ عَنْكَ وَ أَكْرِمْ كُلَّ مَنْ وَجَدْتَهُ يَذْكُرُنَا أَوْ يَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا ثُمَّ لَيْسَ عَلَيْكَ صَادِقاً كَانَ أَوْ كَاذِباً إِنَّمَا لَكَ نِيَّتُكَ وَ عَلَيْهِ كَذِبُه‏، بحارالانوار ج 70 ص 351.
    5.عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: أُتِيَ النَّبِيُّ ص بِأُسَارَى فَأَمَرَ بِقَتْلِهِمْ وَ خَلَّى رَجُلًا مِنْ بَيْنِهِمْ فَقَالَ الرَّجُلُ يَا نَبِيَّ اللَّهِ كَيْفَ أَطْلَقْتَ عَنِّي مِنْ بَيْنِهِمْ فَقَالَ أَخْبَرَنِي جَبْرَئِيلُ عَنِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ أَنَّ فِيكَ خَمْسَ خِصَالٍ يُحِبُّهَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ الْغَيْرَةَ الشَّدِيدَةَ عَلَى حَرَمِكَ وَ السَّخَاءَ وَ حُسْنَ الْخُلُقِ وَ صِدْقَ اللِّسَانِ وَ الشَّجَاعَةَ فَلَمَّا سَمِعَهَا الرَّجُلُ أَسْلَمَ وَ حَسُنَ إِسْلَامُهُ وَ قَاتَلَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص قِتَالًا شَدِيداً حَتَّى اسْتُشْهِدَ.خصال ج 1 ص 282.
    سلام!!!
    بسيار عالي بود.دقيقا نكات كليدي مورد نظرم را كه مي خواستم گفتيد.
    اجرتان با گل خوشبوي علوي حضرت عباس عليه السلام
    به نظر ما حرکت امام خمینی دقیقا مقدمه سازی ظهور امام عصر(عج) است,لذا باید تقویت شود,ظهور امام عصر(عج)یک مسئله کاملا منطقی است و باید به شدت با خرافات و تیپ افسانه ای که برای ایشان درست شده مبارزه کرد و فهماند که ظهور هم به دست خود ماست,هرگاه مبنای برنامه ریزی ما این مسئله باشد به آن خواهیم رسید و لا غیر.با التماس و اشک و زاری تنها هیچ کاری صورت نمی گیرد.

  12. تشکرها 2


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قلبمان را مخلص فی سبیل الله بسازیم مرتبا یعنی

    به صورت مستمر و با مراقبت

    برای همه افراد بشر خوبی و هدایت بخواهیم

    خودمان را در راه کمال بسازیم و مرتبا متوجه خدا و

    معصومین ع باشیم

    حق الناس را بشدت رعایت کنیم
    حق الله را بشدت رعایت کنیم
    حق خود را بشدت رعایت کنیم

    مرتبا در را تهذیب نفس باشیم و به خداوند متعال توکل داشته باشیم در همه کارها

    از بدیها بپرهیزیم و خود را متصف به خوبیها کنیم

    ایمان زبانی و قلبی و عملی برای ساختن خود و ساختن خانواده مان داشته باشیم

    البته ایمان عموما زبانی نیست و بیشتر قلب و عملی است ....

    دعای عاقبت بخیری برای همه و خود مرتبا داشته باشیم

    و ..................

    و یک لحظه از نفس اماره خود غافل نباشیم نفس اماره ما را دعوت به بدیها می کند







    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    راههای دیگر عاقبت بخیری عبارتند از :

    احترام والدین و توجه به ایشان در زمان حیات و ممات


    احترام به معلم و استاد

    ادامه دارد ...........



    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۱۰/۱۱ در ساعت ۱۶:۲۲
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سعی در اینکه زندگی دیگران را بهتر کنیم و هر کار انجام می دهیم جهت رضای خدا باشد

    احترام به اولادمان و فامیلمان و دوستانمان ...............

    ادامه دارد .........

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود