جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: *** تفاوت آیات 5 و 6 سوره انشراح(الشرح) چیست؟ ***

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2

    *** تفاوت آیات 5 و 6 سوره انشراح(الشرح) چیست؟ ***




    سلام و عرض ادب
    تفاوت آیات 5 و 6 سوره انشراح(الشرح) چیست؟


    فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿۵﴾
    إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿۶﴾

    کارشناس:
    پاسخگوی قرآنی6
    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۱/۱۱/۱۴ در ساعت ۲۱:۵۹
    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    با سلام

    "
    إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً" اين جمله تاكيد آيه قبل [ فان مع ال عسر یسراً ] و تثبيت آن است.

    مفسرين گفته‏ اند: اين دو آيه دلالت دارد بر اين كه با يك
    عسر[ دشواری ] دو يسر[ آسانی ] هست، و اين گفتار ناشى از يك قاعده‏ اى است كه مى‏ گويد: كلمه‏اى كه الف و لام بر سر دارد[ العسر ] و به اصطلاح معرفه است، اگر در كلامى تكرار شود، منظور از آن همان كلمه اول است.

    با تشکر و آرزوی موفقیت
    منبع: الميزان في تفسير القرآن، ج‏20، ص:316




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام و احترام

    در معنی ظاهری ایه میخوانیم با هر سختی اسانی است چرا کلمه با بکار برده است؟
    در صورتیکه در عرف زبانزد است به درستی بعد از هر سختی ، اسانی است
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و خسته نباشید


    منظور از كلمه"
    مع- با" واقع شدن يسر[آسانی] بلافاصله و به دنبال عسر[سختی] است، نه اين كه منظور از معيت و همراهی اين باشد كه يسر و عسر در زمان واحد تحقق مى ‏يابد. و المعية معية التوالي دون المعية بمعنى التحقق في زمان واحد. (1)
    این آیه به همه انسان هاى مؤمن، مخلص و تلاشگر نويد مى‏دهد كه هميشه در كنار سختي ها، آساني ها است، حتى تعبير به"
    بعد" نمى‏ كند بلكه تعبير به" مع" كه نشانه همراهى است مى‏ كند.
    آرى چنين است كه با هر مشكلى، آسانى آميخته، و با هر صعوبتى، سهولتى همراه است، و اين دو هميشه با هم بوده و با هم خواهند بود.
    اين نويد و وعده الهى است كه دل را نور و صفا مى‏ بخشد، و به پيروزي ها اميدوار مى‏كند، و گرد و غبار ياس و نوميدى را از صفحه روح انسان مى‏زدايد.
    در حديثى آمده است كه پيغمبر اكرم ص فرمود:
    و اعلم ان مع العسر يسرا، و ان مع الصبر النصر، و ان الفرج مع الكرب:
    "
    بدان كه با سختي ها، آسانى است، و با صبر، پيروزى و با غم و اندوه، خوشحالى و گشايش است" و در حديثى از امير مؤمنان على ع مى‏خوانيم: زنى شكايت همسرش را نزد آن حضرت برد كه او چيزى بر من انفاق نمى‏كند، در حالى كه همسرش واقعا تنگدست بود، على (ع) از اينكه همسر او را به زندان بيفكند خوددارى كرد، و در جواب فرمود: إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً (و او را به صبر و شكيبايى دعوت كرد) آرى:

    صبر و ظفر هر دو دوستان قديمند بر اثر صبر نوبت ظفر آيد

    نتیجه گیری: آيه نمى‏ گويد: بعد از سختى آسانى هست بلكه با لفظ «مع» مى‏ فهماند كه آسانى با رنج توأم است،[یعنی در دل هر سختی، آسانی قرار داده شده است] و از لحظه تحمل سختى، آسانى به تدريج به دست مى‏ آيد.

    با تشکر موفق باشید.

    منابع:

    1) الميزان في تفسير القرآن، ج‏20، ص: 316
    2) تفسير نمونه، ج‏27، ص: 129


    ویرایش توسط تذکره : ۱۳۹۱/۱۱/۲۴ در ساعت ۲۱:۵۲


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندی
    پرسش:
    تفاوت آیات 5 و 6 سوره انشراح(الشرح) فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿۵﴾ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿۶﴾ چیست؟ یعنی در معنی ظاهری آیه می خوانیم با هر سختی اسانی است چرا کلمه با بکار برده است؟ در صورتی که در عرف زبانزد است به درستی بعد از هر سختی ، اسانی است
    پاسخ:


    " إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً" اين جمله تاكيد آيه قبل [ فان مع العسر یسراً ] و تثبيت آن است.
    مفسرين گفته‏ اند: اين دو آيه دلالت دارد بر اين كه با يك عسر[ دشواری ] دو يسر[ آسانی ] هست، و اين گفتار ناشى از يك قاعده‏ اى است كه مى‏ گويد: كلمه ‏اى كه الف و لام بر سر دارد[ العسر ] و به اصطلاح معرفه است، اگر در كلامى تكرار شود، منظور از آن همان كلمه اول است.
    منظور از كلمه" مع- با" واقع شدن يسر[آسانی] بلافاصله و به دنبال عسر[سختی] است، نه اين كه منظور از معيت و همراهی اين باشد كه يسر و عسر در زمان واحد تحقق مى ‏يابد. و المعية معية التوالي دون المعية بمعنى التحقق في زمان واحد. (1)
    این آیه به همه انسان هاى مؤمن، مخلص و تلاشگر نويد مى‏ دهد كه هميشه در كنار سختي ها، آساني ها است، حتى تعبير به" بعد" نمى‏ كند بلكه تعبير به" مع" كه نشانه همراهى است مى‏ كند.
    آرى چنين است كه با هر مشكلى، آسانى آميخته، و با هر صعوبتى، سهولتى همراه است، و اين دو هميشه با هم بوده و با هم خواهند بود.
    اين نويد و وعده الهى است كه دل را نور و صفا مى‏ بخشد، و به پيروزي ها اميدوار مى‏ كند، و گرد و غبار ياس و نوميدى را از صفحه روح انسان مى‏ زدايد.
    در حديثى آمده است كه پيغمبر اكرم ص فرمود:
    و اعلم ان مع العسر يسرا، و ان مع الصبر النصر، و ان الفرج مع الكرب:
    " بدان كه با سختي ها، آسانى است، و با صبر، پيروزى و با غم و اندوه، خوشحالى و گشايش است" و در حديثى از امير مؤمنان على
    (علیه السلام) مى‏ خوانيم: زنى شكايت همسرش را نزد آن حضرت برد كه او چيزى بر من انفاق نمى‏ كند، در حالى كه همسرش واقعا تنگدست بود، على (علیه السلام) از اين كه همسر او را به زندان بيفكند خوددارى كرد، و در جواب فرمود: إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً (و او را به صبر و شكيبايى دعوت كرد) آرى:
    صبر و ظفر هر دو دوستان قديمند بر اثر صبر نوبت ظفر آيد
    نتیجه گیری: آيه نمى‏ گويد: بعد از سختى آسانى هست بلكه با لفظ «مع» مى‏ فهماند كه آسانى با رنج توأم است،[یعنی در دل هر سختی، آسانی قرار داده شده است] و از لحظه تحمل سختى، آسانى به تدريج به دست مى‏ آيد.(2)
    پی نوشت ها :
    1. علامه طباطبایی ،ترجمه تفسیر الميزان، ج‏20، ص 316،ذیل آیه 6و7 انشراح
    2. مکارم شیرازی، تفسير نمونه، ج‏27، ص 129
    ،ذیل آیه 6و7 انشراح
    ویرایش توسط تذکره : ۱۳۹۵/۰۹/۱۵ در ساعت ۲۳:۲۲

  9. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود