جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معناي درود فرستادن حضرت عيسي (ع) به خودش چيست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    82
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    معناي درود فرستادن حضرت عيسي (ع) به خودش چيست؟




    سلام در آيات قرآن ميخوانيم كه حضرت عيسي (ع) به خودش درود ميفرستد معناي اين درود فرستادن به خود توسط اين پيامبر چيست؟

    کارشناس:پاسخگوی قرآنی 2
    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۱/۱۱/۱۳ در ساعت ۲۳:۴۳

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما پرسشگر گرامی

    كلمه «سلام» _از نظر معنا_ با كلمه «امن» نزدیک است. فرق ميان آن دو اين است كه «امن» عبارت است از خالى بودن‏ مكان از هر چیزی که مايه كراهت و ترس آدمى است، ولى «سلام» عبارت است از اينكه محل طورى باشد كه هر چه آدمى در آن مى‏ بيند، خوشایندش بوده و ملايم طبعش باشد. (1)

    خدای متعال، در برخی آیات کریمه قرآن، گاهی به طور عام بر همه پیامبران سلام و درود می فرستد و آنها را از هر گونه عذاب و سخطی از سوی باری تعالی، در ایمنی کامل معرفی می کند (2):

    وَ سَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلينَ (صافات/181)

    گاهی هم در برخی آیات دیگر، به طور خاص نام برخی پیامبران را ذکر می کند و به صورت ویژه بر آنها سلام می فرستد؛ مانند نوح نبی و ابرهیم خلیل و موسای کلیم و هارون نبی و یحیای شهید (علیهم السلام):

    سَلامٌ عَلى‏ نُوحٍ فِي الْعالَمينَ (صافات/79)
    سَلامٌ عَلى‏ إِبْراهيمَ (صافات/109)
    سَلامٌ عَلى‏ مُوسى‏ وَ هارُونَ (صافات/120)

    وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا (مریم/15)
    و درود بر او، روزى كه زاده شد و روزى كه مى‏ ميرد و روزى كه زنده برانگيخته مى‏ شود

    گاهی هم سلامی که خود انبیای الهی بر خودشان فرستاده اند را نقل می کند؛ مانند سلام حضرت مسیح بر خود:

    وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا (مریم/33)
    و درود بر من، روزى كه زاده شدم و روزى كه مى‏ ميرم و روزى كه زنده برانگيخته مى‏ شوم


    *************

    برخی مفسرین در تفاوت سلام خدای متعال بر یحیای شهید، و سلام حضرت مسیح بر خود (که هر دو آیه در سوره مریم آمده است)، این نکته را یادآور شده اند که سلامی که از ناحیه حق تعالی داده می شود، عظمت و شرافت خاصی نسبت به دیگر سلام ها دارد و آن را مایه امتیازی خاص دانسته اند.(3)

    *************

    با توجه به معنایی که در ابتدای بحث از سلام عرض کردم و نیز با توجه به اینکه مطابق آیات ذکر شده، همه انبیای الهی از سوی باری تعالی در سلامت و امنیت کامل هستند، این معنا بدست می آید که در هر دو حالت، (یعنی چه سلامی که از ناحیه خدای متعال بر رسولان فرستاده می شود، و چه سلامی که از ناحیه نبی الهی بر خود فرستاده می شود)، یک معنای مشترک وجود دارد و آن ایمنی کامل از هر گونه عذاب و خشم الهی، و نیز چشم روشنی به نعمات والای حق تعالاست؛ با این سلام، خدای متعال به انبیای خود وعده می دهد که هرگز از ناحیه او کمترین عذاب و ناملایمتی نخواهند دید و حضرت مسیح هم با سلام بر خود، از این نعمت حق تعالی خبر داده و ایمنی کامل خود (مخصوصا در سه روز نامبرده) را برای دیگران یادآور می شود.

    حضرت مسیح در آیات 30 تا 33 سوره مبارکه مریم، در حالی که در گهواره است و طفلی نورسیده، خطاب به مردمی که درباره پاکی مادرش _مریم_ دچار توهم و تردید شده بودند، به زبان می آید و چونان بزرگسالان با آنها سخن می گوید و از نعمتهای خاصی که خدای متعال نصیبش نموده، به آنها خبر می دهد و با این اعجاز الهی، پاکی مادر پرهیزکارش را به همگان ثابت می نماید؛ حضرت مسیح از نعمتهای مختلفی یاد می کند، از موهبت کتاب و نبوت که خدای متعال به او ارزانی داشته، از مبارک بودنش در هر مکان و ... ؛ آخرین نعمتی که از آن یاد نموده، نعمت ایمنی از سختی و عذاب و سخط الهی در سه روز بسیار سخت و دشوار است که نوع بشر در این سه روز، دچار سختی و وحشت فراوان اند، لذا فرمود: من به لطف الهی در این سه روز سخت، از هر گونه ترس و وحشت و سختی ای در امانم:

    وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا (مریم/33)
    و سلام بر من روزى كه زاده شدم، و روزى كه مى‏ ميرم، و روزى كه زنده برانگيخته مى‏ شوم‏



    پی نوشت
    ----------------------
    1- الميزان، ج‏14، ص 21
    2- الميزان، ج‏17، ص: 179
    3- تفسير نمونه، ج‏13، ص‏26 و الميزان، ج‏14، ص 48

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۳/۰۸/۲۱ در ساعت ۰۰:۲۴
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    82
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام در دو پست شما يك جمله درباره سوال بنده بود (سلامی که حضرت مسیح به خود می دهدهم گویی عین سلام الهی است) كه اصلا قانع كننده نيست ممنون ميشم بيشتر توضيح بديد

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط geologist نمایش پست
    سلام در دو پست شما يك جمله درباره سوال بنده بود (سلامی که حضرت مسیح به خود می دهدهم گویی عین سلام الهی است) كه اصلا قانع كننده نيست ممنون ميشم بيشتر توضيح بديد
    سلام دوست عزیز
    تشکر از توجه شما
    پاسخ مذکور را کامل تر نمودم. با دقتِ بیشتر، مطالعه بفرمایید؛ ان شاء الله که پاسخ قانع کننده ای باشه.
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    82
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام باتوجه به پاسخ شما كه نشان از نيك بودن اينكار است يعني اگر من هم بگويم سلام خدا بر من باد از خدا سلامتي خواسته ام و جمله ام اشكالي ندارد؟؟

  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط geologist نمایش پست
    سلام باتوجه به پاسخ شما كه نشان از نيك بودن اينكار است يعني اگر من هم بگويم سلام خدا بر من باد از خدا سلامتي خواسته ام و جمله ام اشكالي ندارد؟؟
    سلام مجدد خدمت شما

    «نیک بودن این کار» را نمی دانم از کجای کلام بنده بدست آوردید، اما تفاوت سلام حضرت مسیح بر خود که فرمود: «و سلام بر من روزى كه زاده شدم، و روزى كه مى‏ ميرم، و روزى كه زنده برانگيخته مى‏ شوم‏» (مریم/33) ، با سلامی که ما بر خود بدهیم و مثلا همانند ایشان بگوییم: «و سلام بر من روزى كه زاده شدم، و روزى كه مى‏ ميرم، و روزى كه زنده برانگيخته مى‏ شوم‏»، در اینست که ایشان پیامبر بزرگ الهی هستند و با اطلاع از امور غیبی (که خدای متعال در همان خردسالی و به طریق اعجاز به ایشان آموخت) چنین کلامی را می گوید، لذا خبری هم که می دهد، خبر صادق است و هیچ گونه تردیدی در حقانیت آن وجود ندارد؛ خدای متعال هم سلام او و امنیت کاملش در روزهای یادشده را تایید فرمود و بعد از نقل سلام او فرمود:

    ذلِكَ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ قَوْلَ الْحَقِّ الَّذي فيهِ يَمْتَرُونَ(مریم/34)
    [حقيقت‏] عيسى بن مريم اين است. سخن درستى كه در آن اختلاف مى‏ ورزند

    اگر ما چنین خبری دادیم و ادعا کردیم که در سه روز یادشده دارای سلامت و امنیت کامل هستیم، چنین ادعایی _فی نفسه_ بی دلیل است و هیچ پشتوانه عقلی یا نقلی معتبری، صحت این خبر ما را تایید نمی کند (اینکه در سه روز یادشده دارای امنیت کامل باشیم)، بلکه عموم ادله قرآنی و روایی _که خبر از وحشت عمومی مردم در روز رستاخیز دارد_ بر خلاف این ادعا شهادت می دهد؛ به عنوان نمونه، خدای متعال وحشت عمومی مردم در روز قیامت، و سختی هایی که در آستانه رستاخیز بزرگ عالمگیر می شود را این گونه ترسیم می کند:

    يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْ‏ءٌ عَظيمٌ
    يَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها وَ تَرَى النَّاسَ سُكارى‏ وَ ما هُمْ بِسُكارى‏ وَ لكِنَّ عَذابَ اللَّهِ شَديدٌ (حج/1و2)
    اى مردم، از پروردگارتان پروا بداريد. بى‏ گمان زلزله قيامت رويدادى سهمگين است
    روزى كه آن را ببينيد، هر [زن‏] شيردهى از آنچه كه شير [ش‏] مى‏دهد، غافل مى‏ شود و هر باردارى بارش را مى‏ نهد و مردم را مست مى‏بينى، حال آنكه مست نيستند، ولى عذاب خداوند سخت است

    البته نباید نومید شویم و بایستی با دعا (که کلید رحمت الهی است)، از خدای متعال بخواهیم که ما را از سختی های ایام یادشده در امان دارد. یک راه مطمئن و مهمش، نکته ای است که در آیه مذکور اشاره شده، یعنی تقوا؛ (يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْ‏ءٌ عَظيمٌ) ؛ راه نجات از سختی های قیامت، تقواست. اگر تقوای الهی را مراعات نمودیم (که حداقلش انجام واجبات و ترک محرمات است)، آنگاه می توانیم با اطمینان قلبی از خدای متعال بخواهیم که ما را در کنف حمایت و هدایت خود قرار دهد و ما را هم بسان اولیای بزرگ خود، از سختی های پیش رو در امان دارد و با فضل و یاری خویش، به سر منزل مقصود برساند؛ اللهم وفّقنا لما تحبّ و ترضی.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۱۱/۱۷ در ساعت ۱۷:۱۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    جمع بندی




    پرسش:
    در آيات قرآن مي خوانيم كه حضرت عيسي (علیه السلام) به خودش درود مي فرستد. معناي اين درود فرستادن به خود چيست؟


    پاسخ:
    كلمه «سلام» ـ از نظر معنا ـ با كلمه «امن» نزدیک است. فرق ميان آن دو اين است كه «امن» عبارت است از خالى بودن‏ مكان از هر چیزی که مايه كراهت و ترس آدمى است، ولى «سلام» عبارت است از اين كه محل طورى باشد كه هر چه آدمى در آن مى‏ بيند، خوشایندش بوده و ملايم طبعش باشد.(1)
    خدای متعال، در برخی آیات کریمه قرآن، گاهی به طور عام بر همه پیامبران سلام و درود می فرستد و آن ها را از هر گونه عذاب و سخطی از سوی باری تعالی، در ایمنی کامل معرفی می کند: «وَ سَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلينَ»(2).(3)
    گاهی هم در برخی آیات دیگر، به طور خاص نام برخی پیامبران را ذکر می کند و به صورت ویژه بر آن ها سلام می فرستد؛ مانند نوح نبی و ابرهیم خلیل و موسای کلیم و هارون نبی و یحیای شهید (علیهم السلام):
    «سَلامٌ عَلى‏ نُوحٍ فِي الْعالَمينَ»(4)
    «سَلامٌ عَلى‏ إِبْراهيمَ»(5)
    «سَلامٌ عَلى‏ مُوسى‏ وَ هارُونَ»(6)
    «وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا»؛ و درود بر او، روزى كه زاده شد و روزى كه مى‏ ميرد و روزى كه زنده برانگيخته مى‏ شود.(7)
    گاهی هم سلامی که خود انبیای الهی بر خودشان فرستاده اند را نقل می کند؛ مانند سلام حضرت مسیح بر خود: «وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا»؛ و درود بر من، روزى كه زاده شدم و روزى كه مى‏ ميرم و روزى كه زنده برانگيخته مى‏ شوم.(8)

    برخی مفسرین در تفاوت سلام خدای متعال بر یحیای شهید، و سلام حضرت مسیح بر خود (که هر دو آیه در سوره مریم آمده است)، این نکته را یادآور شده اند که سلامی که از ناحیه حق تعالی داده می شود، عظمت و شرافت خاصی نسبت به دیگر سلام ها دارد و آن را مایه امتیازی خاص دانسته اند.(9)
    با توجه به معنایی که از سلام عرض کردم، و نیز با توجه به این که مطابق آیات ذکر شده، همه انبیای الهی از سوی باری تعالی در سلامت و امنیت کامل هستند، این معنا بدست می آید که در هر دو حالت، (یعنی چه سلامی که از ناحیه خدای متعال بر رسولان فرستاده می شود، و چه سلامی که از ناحیه نبی الهی بر خود فرستاده می شود)، یک معنای مشترک وجود دارد و آن ایمنی کامل از هر گونه عذاب و خشم الهی، و نیز چشم روشنی به نعمات والای حق تعالی است.

    با این سلام، خدای متعال به انبیای خود وعده می دهد که هرگز از ناحیه او کمترین عذاب و ناملایمتی نخواهند دید، و حضرت مسیح هم با سلام بر خود، از این نعمت حق تعالی خبر داده و ایمنی کامل خود (مخصوصا در سه روز نامبرده) را برای دیگران یادآور می شود.
    حضرت مسیح در آیات 30 تا 33 سوره مبارکه مریم، در حالی که در گهواره است و طفلی نو رسیده، خطاب به مردمی که درباره پاکی مادرش ـ مریم ـ دچار توهم و تردید شده بودند، به زبان می آید و چونان بزرگسالان با آن ها سخن می گوید و از نعمت های خاصی که خدای متعال نصیبش نموده، به آن ها خبر می دهد، و با این اعجاز الهی، پاکی مادر پرهیزکارش را به همگان ثابت می نماید.
    حضرت مسیح از نعمتهای مختلفی یاد می کند، از موهبت کتاب و نبوت که خدای متعال به او ارزانی داشته، از مبارک بودنش در هر مکان و ... ؛ آخرین نعمتی که از آن یاد نموده، نعمت ایمنی از سختی و عذاب و سخط الهی در سه روز بسیار سخت و دشوار است که نوع بشر در این سه روز، دچار سختی و وحشت فراوان اند، لذا فرمود: من به لطف الهی در این سه روز سخت، از هر گونه ترس و وحشت و سختی ای در امانم: «وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا»؛ و سلام بر من روزى كه زاده شدم، و روزى كه مى‏ ميرم، و روزى كه زنده برانگيخته مى‏ شوم‏.(10)

    _____________
    (1) الميزان، ج ‏14، ص 21.
    (2) صافات/181.
    (3) الميزان، ج ‏17، ص 179.
    (4) صافات/79.
    (5) صافات/109.
    (6) صافات/120.
    (7) مریم/15.
    (8) مریم/33.
    (9) تفسير نمونه، ج ‏13، ص ‏26؛ الميزان، ج‏ 14، ص 48.
    (10) مریم/33.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۱۴ در ساعت ۲۳:۰۷ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  12. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود