جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پاسخ قران در مقابل مادی گراها و و تجربه گراها چیست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پاسخ قران در مقابل مادی گراها و و تجربه گراها چیست ؟





    با عرض سلام و احترام

    قران کریم در پاسخ به کسانی که معتقدند امور و جهان غیر مادی وجود ندارد و میگوینداین امور چون از ادراک انسان خارج است و غیر قابل تجربی و ازمایش کردن هستند پس دلیلی برای وجود انها نداریم و زندگی و انسان را منحصر میدانند به همین بعد مادی و لاغیر ...)چه پاسخی میدهد ؟

    با سپاس




    کارشناس بحث: پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط طاهر : ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ در ساعت ۱۵:۱۹ دلیل: درج نام کارشناس پاسخگو

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود

    در این که حس و قوای حسی ابزار شناخت هستند هیچ شکی نیست و در قرآن نیز آیات بسیاری داریم که برای هدایت انسانها شاهدهای فراوانی از عالم ماده و طبیعت استفاده کرده است.

    اما این به معنای منحصر کردن هدایت در امور حسی و اصالت بخشیدن به آن نیست.

    در قرآن آیات بسیاری راجع به عالم غیب، فرشتگان، عالم آخرت، و .... ذکر شده که همه اینها بطور صریح دال بر این است که همه چیز محدود به حس و تجربه نیست.



    به عنوان نمونه به آیات ذیل توجه کنید، در این آیات، تحقق ایمان با باور داشتن به غیب معنا پیدا می کند:

    «الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْب‏»؛ (پرهيزكاران) كسانى هستند كه به غيب [آنچه از حس پوشيده و پنهان است‏] ايمان مى‏ آورند. (بقره، 3)

    «وَ الْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِه‏»؛ و همه مؤمنان (نيز)، به خدا و فرشتگان او و كتابها و فرستادگانش، ايمان آورده ‏اند. (بقره، 285)

    «وَ كَذلِكَ نُري إِبْراهيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنينَ»؛ و اين چنين، ملكوت آسمانها و زمين (و حكومت مطلقه خداوند بر آنها) را به ابراهيم نشان داديم (تا به آن استدلال كند،) و اهل يقين گردد. (انعام، 75)



    نکته:
    اصلا منحصر کردن ایمان به مادیات و امور حسی و تجربی، متصور و صحیح نیست. به بیان دیگر، به شناختی که منحصر به محسوسات باشد که ایمان گفته نمی شود.

    ایمان داشتن یعنی به خدا و رسولش و آنچه می گویند باور داشته باشیم، یعنی به خاطر اعتماد و اطمینانی که نسبت به خدا و رسولش داریم، به گفته های آنها باور پیدا می کنیم.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۱۱/۲۵ در ساعت ۱۹:۳۶

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست
    نکته:
    اصلا منحصر کردن ایمان به مادیات و امور حسی و تجربی، متصور و صحیح نیست. به بیان دیگر، به شناختی که منحصر به محسوسات باشد که ایمان گفته نمی شود.
    .
    اگه نیست پس ایه ای که اوردید و در زیر نقل کردم چی میگه ؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست

    «وَ كَذلِكَ نُري إِبْراهيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنينَ»؛ و اين چنين، ملكوت آسمانها و زمين (و حكومت مطلقه خداوند بر آنها) را به ابراهيم نشان داديم (تا به آن استدلال كند،) و اهل يقين گردد. (انعام، 75).


    *****
    جواب شما پاسخ سوالم نیست ! لااقل قران برای اثبات مدعایش میبایست حرفی داشته باشد!
    در هر صورت از پاسختون ممنونم

    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۱/۱۱/۲۸ در ساعت ۱۳:۳۰
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام


    با سلام و درود

    پیامبران امارات زیادی بر صدق ادعای خود دارند. آن ها بعد از آن که علائم زیادی بر صدق ادعای خود آوردند می گویند ایمان بیاورید.

    پیامبران ابتدا با آوردن معجزه و علائم صدق، نبوت و ارتباط داشتن با عالم غیب را ثابت می کنند، و پس از اثبات، به مردم می گویند ایمان بیاورید.

    لذا از ابتدا نمی آیند از عالم غیب و ... سخن بگویند و مردم را دعوت به ایمان کنند، بلکه ابتدا با آوردن معجزه و ... اثبات نبوت می کنند و سپس دعوت به ایمان می کنند.



    اگه نیست پس ایه ای که اوردید و در زیر نقل کردم چی میگه ؟



    این گونه نبوده که ابراهیم(ع) ایمان نداشته و می خواسته از این طریق ایمان بیاورد.

    حضرت ابراهیم(ع) ایمان را در مراتب بالایش دارا بوده است ولی مراتب بالاتری از ایمان نسبت به قیامت را درخواست نموده است تا به یقین (مرتبه والای ایمان) برسد.

    همین که انسان های دیگر نیز بعد از مرگ ایمانشان تبدیل به یقین می شود:

    «وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقينُ»؛ و پروردگارت را عبادت كن تا يقين [مرگ‏] تو فرا رسد.(حجر، 99)



    جواب شما پاسخ سوالم نیست ! لااقل قران برای اثبات مدعایش میبایست حرفی داشته باشد!

    اگر اشکال و ایرادی مد نظرتان است ذکر کنید تا راجع به آن گفتگو شود.

    لذا ابتدا اشکال و ایرادی که مدعی هستید را مطرح کنید تا راجع به آن صحبت شود.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست
    با سلام و درود
    این گونه نبوده که ابراهیم(ع) ایمان نداشته و می خواسته از این طریق ایمان بیاورد.
    حضرت ابراهیم(ع) ایمان را در مراتب بالایش دارا بوده است ولی مراتب بالاتری از ایمان نسبت به قیامت را درخواست نموده است تا به یقین (مرتبه والای ایمان) برسد.
    همین که انسان های دیگر نیز بعد از مرگ ایمانشان تبدیل به یقین می شود:
    «وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقينُ»؛ و پروردگارت را عبادت كن تا يقين [مرگ‏] تو فرا رسد.(حجر، 99)

    با عرض سلام و احترام

    اینجا گفته ملکوت اسمان و زمین کی گفته عالم پس از مرگ را به ابراهیم ع نشان دادیم تا به یقین کند ؟
    میتوانید بگویید چرا تناقض وجود دارد از طرفی میگویید ابراهیم ع ایمان داشته ولی یقین به قیامت نداشته چرا ؟ مگر میشود ایمان داشت ولی به قیامت و عالم غیب یقین نداشت ؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست
    اگر اشکال و ایرادی مد نظرتان است ذکر کنید تا راجع به آن گفتگو شود.
    لذا ابتدا اشکال و ایرادی که مدعی هستید را مطرح کنید تا راجع به آن صحبت شود.
    قران دارای معارفی است همانطور که خودتان اشاره کردید از جمله عالم غیب فرشتگان و ووو ...اینها قابل دیدن و درک کردن نیستند لطفا بگویید اینها اثبات حقانیت ودرست بودن خودشان را از کجا میگیرند ؟
    مگر غیر از این است که برای هر ادعایی باید اثباتی وجود داشته باشد .
    احتمال دارد در جواب بگویید از طریق همان اعجاز پیامبران ولی من نه پیامبری دیده ام نه اعجازی که با ان بخواهم معارف قران را از جمله امور غیر حسی را برای خودم اثبات کنم

    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست

    با عرض سلام و احترام

    اینجا گفته ملکوت اسمان و زمین کی گفته عالم پس از مرگ را به ابراهیم ع نشان دادیم تا به یقین کند ؟
    میتوانید بگویید چرا تناقض وجود دارد از طرفی میگویید ابراهیم ع ایمان داشته ولی یقین به قیامت نداشته چرا ؟ مگر میشود ایمان داشت ولی به قیامت و عالم غیب یقین نداشت ؟


    با سلام و درود

    دقت نفرمودید. عرض نکردم عالم پس از مرگ را به ابراهیم نشان دادند بلکه این یک مثال بود برای مراتب بالاتر ایمان.

    یعنی همانطور که انسان مؤمن، با این که دارای مراتب ایمان است ولی با مردن، به مراتب بالاتری از ایمان (یقین) می رسد.

    حضرت ابراهیم هم این گونه نبود که ایمان ندارد و بخواهد با دیدن ملکوت آسمانها به ایمان برسد، بلکه او از ابتدا دارای مراتب بالای ایمان بوده است و با این درخواست می خواسته به مراتب بالاتر از آن را نائل شود.

    با توجه به همین نکته روشن می شود که ابراهیم دارای مراتب عالیه ایمان بوده و درخواستش برای رسیدن به مراتب بالاتر بوده است. مگر می شود پیامبر خدا، از ایمان ابتدایی برخوردار نباشد؟!




    قران دارای معارفی است همانطور که خودتان اشاره کردید از جمله عالم غیب فرشتگان و ووو ...اینها قابل دیدن و درک کردن نیستند لطفا بگویید اینها اثبات حقانیت ودرست بودن خودشان را از کجا میگیرند ؟
    مگر غیر از این است که برای هر ادعایی باید اثباتی وجود داشته باشد .
    احتمال دارد در جواب بگویید از طریق همان اعجاز پیامبران ولی من نه پیامبری دیده ام نه اعجازی که با ان بخواهم معارف قران را از جمله امور غیر حسی را برای خودم اثبات کنم

    با اعتماد بر پیامبر است که به اینها هم مؤمن هستیم یعنی ابتدا با دیدن معجزه و ...، ایمان به نبوت پیامبر(ص) حاصل می شود و به دنبال آن، ایمان به سایر گفته های ایشان پیدا می کنیم.

    وقتی ثابت شد که ایشان از طرف خداوند مبعوث شده و با وحی در ارتباط و از غیب آگاه است، به اخباری هم که از غیب می آورد ایمان پیدا می کنیم.

    بله، نه تنها من و شما بلکه به غیر از انسانهای هم عصر پیامبر، دیگران ایشان را ندیده اند، ولی برای اطمینان حاصل نمودن به وقوع چیزی که فقط دیدن ملاک نیست.

    ما به فرانسه نرفته ایم ولی می بینیم هر کس می آید می گوید در فرانسه برجی وجود دارد به نام برج فلان با چنین خصوصیاتی. لذا وقتی تعداد زیادی از افراد، واقعه ای را نقل می کنند، اطمینان حاصل می شود که چنین چیزی بوده است، ولو به چشم ندیده باشیم.

    اصلا اعتماد به تاریخ و ... از همین موارد است.

    اگر قرار باشد همه در صورت دیدن و حضور فیزیکی چیزی را قبول کنند، پیامبران الهی باید عمری به طول تاریخ داشته باشند و به تعدا منطاق مختلف جغرافیایی هم باید پیامبر داشته باشیم.



    بنابر این، ما در زمان پیامبر نبوده ایم ولی نقل های تاریخی و روایی و ... داریم که نسل به نسل از حاضرین در آن زمان تا امروزه نقل شده و به ما رسیده است.

    این هم که این همه افراد بر یک موضوع غیر واقعی و ساختگی اتفاق نظر داشته اند تا ما را در این زمان فریب بدهند، یعنی اتفاق و تبانی (توطئه) این همه نسل بر دروغ و کذب، معقول و منطقی و حتی شدنی نیست. لذا می توان از این راه به اطمینان رسید.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نه تاپیکمو قفل نکنید من هنوز قانع نشدم

    شاید افراد در اون دوره اشتباه میکرده اند .خوب ما هم این اشتباهات رو باید قبول کنیم
    از گذشته گان خیلی مطالب و داستان به دست ما رسیده مثلا داستان رستم و اسفندیار و غیره ...
    ان وقت شما برای مسیله ای به این مهمی (ایمان به غیب )که اگر درست باشد سرنوشت ادمی در گرو اون هست یک مثال از فرانسه ندیده میزنید ؟ شما چی رو با چی دارید مقایسه میکنید ؟

    اینکه همه به مطلبی یقین دارند و شبیه هم فکر میکنند دلیل بر درست بودن ان مطلب و اعتقاد نیست . هر جا به نفعتان هست از کثرت دلیل بر درستی اعتقاد استفاده میکنید و هر جا به ضرر باشه کثرت را دلیل بر حق بودن نمیدانید
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    نه تاپیکمو قفل نکنید من هنوز قانع نشدم

    شاید افراد در اون دوره اشتباه میکرده اند .خوب ما هم این اشتباهات رو باید قبول کنیم
    از گذشته گان خیلی مطالب و داستان به دست ما رسیده مثلا داستان رستم و اسفندیار و غیره ...
    ان وقت شما برای مسیله ای به این مهمی (ایمان به غیب )که اگر درست باشد سرنوشت ادمی در گرو اون هست یک مثال از فرانسه ندیده میزنید ؟ شما چی رو با چی دارید مقایسه میکنید ؟

    اینکه همه به مطلبی یقین دارند و شبیه هم فکر میکنند دلیل بر درست بودن ان مطلب و اعتقاد نیست . هر جا به نفعتان هست از کثرت دلیل بر درستی اعتقاد استفاده میکنید و هر جا به ضرر باشه کثرت را دلیل بر حق بودن نمیدانید


    با سلام و درود

    این فقط یک مثال برای اعتماد و اطمینان پیدا کردن به نقل و اخبار دیگران است. در مثال که مناقشه نیست. اگر یک مثال ـ هر چند ساده ـ بتواند منظور گوینده را برساند، چه اشکالی دارد؟

    اما مطلب اصلی؛ توجه داشته باشید که ما به دنبال اثبات عالم غیب و ملکوت و ...، از این راه نیستیم. همین که وجود پیامبر(ص) و ادعای نبوت و معجزات ایشان، برای ما ثابت شود کفایت می کند. زیرا وقتی به پیامبر(ص) ایمان و باور پیدا کردیم، به دنبال آن به گفته ها و خبرهای او از وجود عالم غیب و ملکوت و ... هم ایمان پیدا می کنیم.

    ضمنا قرار نیست با احتمالات فلسفی و عقلی پیش برویم و بگوییم از لحاظ عقلی محال نیست که چند نسل بر یک موضوعی اتفاق نظر داشته باشند. بلکه به دنبال کسب اطمینان متعارف هستیم.

    با اتفاق نظر داشتن چندین نسل بر وجود پیامبر و ادعای نبوت و آوردن معجزات، و انکار نشدن آن توسط دیگران، این اطمینان حاصل می شود.

    این که چندین نسل بر یک مطلب اتفاق داشته باشند و انکار کننده ای هم نباشد، تبانی بر توطئه و فریب و دروغ را نفی می کند، و اطمینان آور است.

    ما هم به دنبال همین اطمینان هستیم.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۲/۰۱/۲۷ در ساعت ۱۸:۱۳

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  15. تشکر


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    274
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 16 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام و عرض ادب به جناب پاسخگو و شروع کننده تایپیک

    چند مورد را عرض کنم انشاالله مفید باشد

    اول اینکه ندیدن چیزی دلیل بر انکار آن نیست مثلا یک پرنده از پشت سرمان عبور میکند . نمیتوانیم انکار کنیم که نه عبور نکرد

    دوم اینکه جناب zohree-jOon بنده حق را به شما میدهم که تاریخ قانعتان نمیکند چون بنده را هم قانع نمیکند و نباید به ان استناد کرد و باید ما هم یک معجزه ای ببینیم . پس یا خدا ناعادل هست یا ما ناعادل هستیم که معجزه را ساده می انگاریم . به نظر شما قرآن چیز کمی هست ؟ مثل زمان پیامبر که معجزات آنهارا سحر و دروغ یا خودبافته میپندارند.؟

    ...ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا...
    ...پروردگارا، اگر فراموش كرديم يا به خطا رفتيم بر ما مگير...

    دور می بینی سراب و می دوی *** عاشق آن بینش خود می شوی








  17. تشکرها 2


  18. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی






    قرآن و مادیگراها




    پرسش:
    قران کریم، در پاسخ به مادیگراها و کسانی که معتقدند امور و جهان غیر مادی وجود ندارد و این امور چون از ادراک انسان خارج و غیر قابل تجربه و آزمایش است پس دلیلی بر وجود آن ها نداریم؛ چه پاسخی می دهد؟


    پاسخ:
    در این که حس و قوای حسی ابزار شناخت هستند هیچ شکی نیست و در قرآن نیز آیات بسیاری داریم که برای هدایت انسان ها شاهدهای فراوانی از عالم ماده و طبیعت استفاده کرده است.
    اما این به معنای منحصر کردن هدایت در امور حسی و اصالت بخشیدن به آن نیست.
    در قرآن آیات بسیاری راجع به عالم غیب، فرشتگان، عالم آخرت، و .... ذکر شده که همه این ها بطور صریح دال بر این است که همه چیز محدود به حس و تجربه نیست.
    به عنوان نمونه به آیات ذیل توجه کنید، در این آیات، تحقق ایمان با باور داشتن به غیب معنا پیدا می کند:
    «الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْب‏»؛ (پرهيزكاران) كسانى هستند كه به غيب [آن چه از حس پوشيده و پنهان است‏] ايمان مى ‏آورند.(1)
    «وَ الْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِه‏»؛ و همه مؤمنان (نيز)، به خدا و فرشتگان او و كتاب ها و فرستادگانش، ايمان آورده ‏اند.(2)
    «وَ كَذلِكَ نُري إِبْراهيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنينَ»؛و اين چنين، ملكوت آسمان ها و زمين (و حكومت مطلقه خداوند بر آن ها) را به ابراهيم نشان داديم (تا به آن استدلال كند،) و اهل يقين گردد.(3)
    نکته: اصلا منحصر کردن ایمان به مادیات و امور حسی و تجربی، متصور و صحیح نیست.
    به بیان دیگر، به شناختی که منحصر به محسوسات باشد که ایمان گفته نمی شود. ایمان داشتن یعنی به خدا و رسولش و آن چه می گویند باور داشته باشیم، یعنی به خاطر اعتماد و اطمینانی که نسبت به خدا و رسولش داریم، به گفته های آن ها باور پیدا می کنیم.
    لازم به ذکر است که پیامبران، امارات و نشانه های زیادی بر صدق ادعای خود دارند. آن ها بعد از آن که علائم زیادی بر صدق ادعای خود آوردند می گویند ایمان بیاورید.
    پیامبران ابتدا با آوردن معجزه و علائم صدق، نبوت و ارتباط داشتن با عالم غیب را ثابت می کنند، و پس از اثبات، به مردم می گویند ایمان بیاورید. لذا از ابتدا نمی آیند از عالم غیب و ... سخن بگویند و مردم را دعوت به ایمان کنند، بلکه ابتدا با آوردن معجزه و ... اثبات نبوت می کنند و سپس دعوت به ایمان می کنند.

    ممکن است گفته است اگر منحصر کردن ایمان به مادیات و امور حسی، صحیح نیست پس چرا حضرت ابراهیم، با دیدن ملکوت آسمان و زمین(4)، به یقین رسید؟ در جواب باید گفت این گونه نبوده که ابراهیم (علیه السلام) ایمان نداشته و می خواسته از این طریق ایمان بیاورد.
    حضرت ابراهیم (علیه السلام) ایمان را در مراتب بالایش دارا بوده است ولی مراتب بالاتری از ایمان نسبت به قیامت را درخواست نموده است تا به یقین (مرتبه والای ایمان) برسد.
    همین است که انسان های دیگر نیز بعد از مرگ ایمانشان تبدیل به یقین می شود: «وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقينُ»؛ و پروردگارت را عبادت كن تا يقين [مرگ‏] تو فرا رسد.(5)

    در مقابل این سخن که عالم غیب فرشتگان و ... که قابل دیدن و درک کردن نیست پس اثبات حقانیت و درست بودن خودشان را از کجا می گیرند؟ باید گفت با اعتماد بر پیامبر است که به این ها هم مؤمن هستیم، یعنی ابتدا با دیدن معجزه و ...، ایمان به نبوت پیامبر (صلی الله علیه و آله) حاصل می شود و به دنبال آن، ایمان به سایر گفته های ایشان پیدا می کنیم.
    وقتی ثابت شد که ایشان از طرف خداوند مبعوث شده و با وحی در ارتباط و از غیب آگاه است، به اخباری هم که از غیب می آورد ایمان پیدا می کنیم.
    بله، به غیر از انسان های هم عصر پیامبر، دیگران ایشان را ندیده اند، ولی برای اطمینان حاصل نمودن به وقوع چیزی که فقط دیدن ملاک نیست. ما به عنوان مثال به کشور فرانسه نرفته ایم ولی می بینیم هر کس می آید می گوید در فرانسه برجی وجود دارد به نام برج فلان با چنین خصوصیاتی. لذا وقتی تعداد زیادی از افراد، واقعه ای را نقل می کنند، اطمینان حاصل می شود که چنین چیزی بوده است، ولو به چشم ندیده باشیم.
    اصلا اعتماد به تاریخ و ... از همین موارد است. اگر قرار باشد همه در صورت دیدن و حضور فیزیکی چیزی را قبول کنند، پیامبران الهی باید عمری به طول تاریخ داشته باشند و به تعدا منطاق مختلف جغرافیایی هم باید پیامبر داشته باشیم.
    بنابر این، ما در زمان پیامبر نبوده ایم ولی نقل های تاریخی و روایی و ... داریم که نسل به نسل از حاضرین در آن زمان تا امروزه نقل شده و به ما رسیده است.
    این هم که این همه افراد بر یک موضوع غیر واقعی و ساختگی اتفاق نظر داشته اند تا ما را در این زمان فریب بدهند، یعنی اتفاق و تبانی (توطئه) این همه نسل بر دروغ و کذب، معقول و منطقی و حتی شدنی نیست. لذا می توان از این راه به اطمینان رسید.
    البته توجه داشته باشید که ما به دنبال اثبات عالم غیب و ملکوت و ...، از این راه نیستیم. همین که وجود پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ادعای نبوت و معجزات ایشان، برای ما ثابت شود کفایت می کند. زیرا وقتی به پیامبر (صلی الله علیه و آله) ایمان و باور پیدا کردیم، به دنبال آن به گفته ها و خبرهای او از وجود عالم غیب و ملکوت و ... هم ایمان پیدا می کنیم.

    _______
    (1) بقره/ 3.
    (2) بقره/ 285.
    (3) انعام/ 75.
    (4) انعام/ 75.
    (5) حجر/ 99.

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۴/۰۸/۲۰ در ساعت ۰۹:۰۵ دلیل: درج عنوان

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود