جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا از دید اسلام زن و مرد برابرند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تعجب آیا از دید اسلام زن و مرد برابرند؟




    با سلام چرا در اسلام امکان تعدد زوجین حق طلاق حظانت و همه قوانین از دیدگاه یک زن برای مرد قرار داده شده.ایا احساسات زن بیشتر از مرد نیست؟
    پس چطور مرد برای احساسات میتواند صیغه ازدواج مجدد و ........... انجام دهد ولی زن نه.ا
    یا با وجود حس مادری حق حظانت برای پدر عادلانه است؟
    چرا زن نمیتواند تعدد زوجین داشته باشد(لطفا حدیث حضرت علی را در مورد تشت اب و جدا کردن بیان نکنید چون با علم ژنتیک همه چیز حل شده است)
    با تشکر



    کارشناس بحث: پاسخگوی اعتقادی 8
    ویرایش توسط طاهر : ۱۳۹۱/۱۲/۰۷ در ساعت ۲۳:۱۰ دلیل: تغییر نام کارشناس پاسخگو

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما

    سوال شما در بردارنده 3 سوال مختلف است :

    1-آیا در اسلام زن و مرد با هم برابرند؟
    2-چرا اسلام اجازه ازدواج متعدد را برای مرد جایز می داند ولی چنین امری را برای زن جایز نمی داند؟
    3-چرا اسلام حضانت فرزندان را به پدر واگذار کرده نه به مادر؟



    آئين مترقي اسلام براي زن ارزش و احترام بسياري قائل است و او را مانند مرد عضو كامل جامعه مي داند و در مواردي تصريح به برابري و عدم تفاوت بين زن و مرد نموده است و خلقت و سرشت زنان را از نوع خلقت و سرشت مردان مي داند يعني در حقيقت انسانيت زن و مرد را مساوي مي داند.

    «یَأَیهُّا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِى خَلَقَكمُ مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنهْا زَوْجَهَا وَ بَثَّ مِنهْمَا رِجَالًا كَثِیرًا وَ نِسَاءً
    اي مردم از (مخالفت) پروردگار بپرهيزيد همان كسي كه همه شما را از آدم آفريد و همسر او را نيز از جنس او خلق كرد و از آن مردان و زنان فراوانيمنتشر ساخت.[1]

    در اسلام زن و مرد در انسانيّت، منزلت، شخصيت انساني و معيارهاي فضيلت مساوي‌اند و جوهرة انسانيّت در هر دو يكي است و مرد هيچ فضيلت و ارجحيّتي نسبت به زن و يا بالعكس ندارد و تنها معيار فضيلت و ارزش، تقوا و كمالات انساني و معنوي است.

    يا ايها الذين آمنوا اِنا خلقناكم من ذكر و انثي و جعلناكم شعوباً و قبائل لتعارفوا إنّ اكرمكم عند الله اتقاكم إن الله عليمٌ خبيرٌ[2]
    (اي مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و تيره‌ها و قبيله‌ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد به درستي گرامي‌ترين شما نزد خداوند باتقواترين شما است خداوند دانا و آگاه است.)





  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امّا تساوي انسانيّت و تساوي حقوق، به هيچ روي به معناي تشابه كامل حقوق و وظايف نيست بلكه مرد حقوقي متناسب با خويش و زن نيز حقوقي سازگار با خود دارد. و تنها از اين رهگذر است كه زن و مرد داراي سعادت مساوي مي‌گردند.

    بايد گفت كه خداوند تبارك و تعالي در وجود زن و مرد غرايز و روحيات اختصاصي قرار داده و به تناسب اين روحيات و استعدادهاي نهفته، قابليتها و وظايف و مسئوليتهاي مخصوصي را به عهده هركدام قرار داده است.
    بنابراين از نظر اسلام زن و مرد هر دو انسانند و در حقيقت انسانيت و رسيدن به كمال و حركت بسوي خدا و در پاداش هيچ فرقي بين زن و مرد قائل نيست. به خلاف نظر غالب اديان تحريفي و باطل و عرب جاهليت و بت پرستان كه مي پنداشتند زنان اصلاً عملي ندارند و اعمال صالحه آنان پاداش ندارد و زن نزد خدا خوار و بي مقدار است چون خلقتشان ناقص است و هرچه كرامت است از آن مردان است. ولي دين مبين اسلام با اعلام نظر خود در رابطه با مقام و ارزش زن بر تمامي اين خرافات مهر بطلان زد.
    [3]

    خداوند، عالم مطلق و حكيم مطلق است و هر حكمي كه مي كند قطعاً دليل دارد و مصالح و مفاسد انسانها را در بر مي گيرد بنابراين ولو در برخي موارد ( و حتي همه موارد ) ما دليل و فلسفه احكام الهي را ندانيم بايد توجه داشته باشيم كه قطعاً حكمت و فلسفه اي كاملاً صحيح و متقن در كار است و لذا با اطمينان، يقين و آرامش كامل، به خداي عالم و حكيم متعبّد مي شويم چون او هم مي داند و هم كار بيهوده و بي هدف و غلط انجام نمي دهد.

    خداوندي كه خالق بشر بوده و تمامي نيازمندي هاي او را از ابتدا تا انتها بيان داشته و در اختيار او قرار داده و نظام خلقت را بر اساس زيباترين شيوه خلقت (نظام احسن) خلق نموده، هرگز دستوري بيهوده بيان نمي كند و هر آن چه از اوامر و نواهي الهي براي ما بيان شده همه بر اساس مصلحت و حكمت بوده، حال اگر ما آن حكمت هاي الهي كه در پرتو علم بي انتهاي الهي است را ندانيم دليل بر اشكال آن دستور الهي نيست بلكه دليل قاصر بودن عقل و فهم بشري ما مي باشد.


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بنابراين شكي نيست كه تفاوت‌هاي موجود در احكامي مثل ارث، ديه و ... نه ناشي از ارزش كمتر زن و نه كاشف از آن است، بلكه جهت و حكمت ديگري دارد. مي‌توان براي يافتن حكمت و فلسفة اين نوع احكام انديشه نمود چنانكه در برخي از آيات الاحكام و نيز روايات به نوعي به فلسفه و حكمت احكام اشاره شده است.

    قوانین اسلام براساس نیازهاى واقعى بشراست، نه احساسات، زیرا ممکن است هر زنى از آمدن رقیب (در زندگى) ناراحت بشود، ولى وقتى مصلحت تمام جامعه درنظر گرفته شود و احساسات را به کنار بگذاریم، فلسفه تعدد زوجات روشن مى‏شود. هیچ کس نمى‏تواند انکار کند که مردان در حوادث گوناگون زندگى، بیش از زنان در خطر مرگ قرار دارند و در جنگ‏ها و حوادث دیگر، قربانیان اصلى را آن‏ها تشکیل مى‏دهند.

    نیز نمى‏توان انکار کرد که بقاى غریزه جنسى مردان از زنان طولانى‏تر است، زیرا زنان در سن معینى، آمادگى جنسى خود را از دست مى‏دهند، در حالى که در مردان چنین نیست.

    هم چنین زنان به هنگام عادت ماهانه و قسمتى از دوران حاملگى، عملاً ممنوعیت آمیزش دارند، در حالى که در مردان این ممنوعیت وجود ندارد.

    از همه گذشته زنانى هستند که به علل گوناگونى همسران خود را از دست مى‏دهند و اگر تعدد زوجات نباشد، آن‏ها باید براى همیشه بدون همسر باقى بمانند.

    همان طور که کمونیسم نتوانست برای خود جا باز کند، چند شوهری نیز نتوانست مورد پذیرش باشد، زیرا زندگی خانوادگی و ایجاد آشیانه برای نسل آینده و ارتباط قطعی میان نسل گذشته و آینده، خواسته غریزه و طبیعت بشر است. چند شوهری نه تنها با طبیعت انحصار طلبی و فرزند دوستی مرد نا موافق است، که با طبیعت زن نیز مخالفت دارد. تحقیقات روانشناسی ثابت کرده است که زن بیش از مرد خواهان تک همسری است. [4]




  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برای ممنوعیت چند شوهری می توان به برخی از حکمت های آن چنین اشاره کرد:

    1. چند شوهري نه با طبيعت مرد موافق است و نه با طبيعت زن .از نظر روان‌شناسي تفاوتي اساسي بين ساختار رواني و گرايش‌ها و عواطف زن و مرد وجود دارد. روان‌شناسان معتقدند كه زنان به طور طبيعي «تك شوهرگرا» مي‌باشند و فطرتاً از تنوع همسر گريزانند و خواستار پناه يافتن زير چتر حمايت عاطفي و عملي يك مرد مي‌باشند و تنوع‌گرايي در زنان، نوعي بيماري است ولي مردان ذاتاً تنوع‌گرا و «چند زن گرا» مي‌باشند و چنان كه مي‌دانيد احكام اسلام همه متناسب با نيازهاي واقعي و ويژگي‌ها و خصلت‌هاي ذاتي انسان وضع گرديده است.[5]

    2. چند شوهري با اصل اطمينان‌پذيري مخالف است. علاقه به فرزند امر طبيعي و غريزي بشر است. بشر به طور طبيعي مي‌خواهد توالد و تناسل كند و رابطه‌اش با نسل آينده و گذشته مشخص و اطمينان‌بخش باشد. مي‌خواهد بداند پدرِ كدام فرزند است و فرزندِ كدام پدر است.

    بديهي است كه اين حكمت در حديث حضرت علي ـ عليه السّلام ـ بيان شده است در حال حاضر نيز، با وجود پيشرفت‌هاي علمي شگفت‌انگيز، در بسياري از كشورها، شهرها و روستاها كه از اين امكانات محرومند مشكل امكان آزمايش و آزمايشگاه وجود دارد. افزون بر آن، هزينه‌هاي سنگين چنين آزمايش‌هايي، بسياري از زنان و مردان را در شهرهايي كه اين امكانات وجود دارد، از مراجعه به كلينيك‌ها باز مي‌دارد و باعث هرج و مرج‌هاي متعددي مي‌شود. از جمله: هزينه آزمايش را كدام يك از مردها بپردازد؟ چرا مردي تغذيه فرزند مرد ديگري را به عهده بگيرد؟ در مدت بارداري زن در منزل كدام يك از همسرهايش باشد؟ زن در مدت بارداري ـ كه پزشكان, زن را از مقاربت و مجامعت منع مي‌كنند ـ غريزه جنسي كدام يك از مردها را مي تواند تأمين كند؟ آيا رها كردن زن در اين مدت در عواطف و احساسات او و در نتيجه فرزند وي تأثير منفي نخواهد گذاشت؟ و هزاران مشكل ديگر.

    به همين دليل در غرب مدتي بود كه ازدواج‌هاي گروهي به شدت تبليغ مي‌شد و گروهي به آن روي آورده بودند اما در عمل با مشكلات عديده‌اي رو برو شدند و نتيجه‌اش جز شكست نصيبشان نشد.[6]


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در مورد حضانت فرزندان نیز با کمی تامل پی به حکیمانه بودن این مسئله خواهیم برد زیرا در اسلام تامین هزینه های زندگی بر عهده مرد است و بدین خاطر و با توجه به هزینه هایی که رشد یک کودک از کودکی تا بزرگسالی خواهد داشت ،اختصاص حضانت فرزند به پدر امری منطقی و عقلایی است و از سویی بانوان نیاز به ازدواج مجدد پیدا خواهند کرد و غالبا مردان حاضر به قبولی هزینه های فرزند شخص دیگری نخواهند بود.علاوه بر این در زمان حضانت پدر ، مادران از دیدار با فرزندان محروم نیستند و می توانند در ارتباط باشند.[7]


    [1] نساء : 1
    [2] آيه 13 از سورة حجرات
    [3] ر.ک:مطهري، مرتضي، حقوق زن و مرد (مجموعه آثار)، تهران، انتشارات صدرا، چاپ اول، 1378، ج19، ص131ـ134
    [4] همان، ص 302
    [5] پرسش‌ها و پاسخ‌ها، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، دفتر هفتم، ص 252
    [6] مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما، سراج (نگاهي به شبهات حقوقي پيرامون مسايل زنان) ص 164
    [7] در این پاسخ از سایت پاسخگو-شهر سوال-اسلام کوئیست-نرم افزار پاسخ-سایت مذاهب ،مجموعه آثار استاد مطهری(ره) بهره گرفته شده است.





اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود