صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ماه های حرام شمسی هست یا قمری؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 10 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ماه های حرام شمسی هست یا قمری؟




    سال قمری از 12 بار چرخیدن ماه به دور زمین بدست می آید حالا چرا 12 ماه شاید به خاطر تطبیق داشتن با تقویم های دیگر و چنین سالی وجود ندارد و تحریف تاریخی صورت گرفته

    «إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فِی كِتابِ اللَّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ مِنْها أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذلِكَ الدِّینُ الْقَیِّمُ فَلا تَظْلِمُوا فِیهِنَّ أَنْفُسَكُمْ وَ قاتِلُوا الْمُشْرِكِینَ كَافَّةً كَما یُقاتِلُونَكُمْ كَافَّةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ (36) إِنَّمَا النَّسِی‏ءُ زِیادَةٌ فِی الْكُفْرِ یُضَلُّ بِهِ الَّذِینَ كَفَرُوا یُحِلُّونَهُ عاماً وَ یُحَرِّمُونَهُ عاماً لِیُواطِؤُا عِدَّةَ ما حَرَّمَ اللَّهُ فَیُحِلُّوا ما حَرَّمَ اللَّهُ زُیِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمالِهِمْ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْكافِرِینَ (37) ترجمه : بدرستى كه عدد ماهها نزد خدا دوازده ماه است، در همان روزى كه آسمانها و زمین را آفرید در كتاب او چنین بوده، از این دوازده ماه چهار ماه حرام است، و این است آن دین قویم، پس در آن چهار ماه به یكدیگر ظلم مكنید، و با همه مشركین كارزار كنید همانطور كه ایشان با همه شما سر جنگ دارند و بدانید كه خدا با پرهیزكاران است (36). نسى‏ء گناهى است علاوه بر كفر، و كسانى كه كافر شدند بوسیله آن گمراه مى‏شوند، یك سال آن ماهها را حرام مى‏كنند و یك سال را حلال، تا با عده ماههایى كه خدا حرام كرده مطابق شود، پس (این عمل باعث مى‏شود كه) حلال كنند چیزى را كه خدا حرام كرده، (آرى) اعمال بدشان در نظرشان جلوه كرده و خداوند مردمان كافر را هدایت نمى‏كند (37)
    محرفین برای تطبیق با ماه های شمسی که تطبیق با حرکت زمین به دور خورشید دار این 12 ماه گزاشتند که 10 یا 14 یا... میزاشتن فرقی نمیکرد...

    [quote]5 - الشهر الحرام بالشهر الحرام و الحرامات قصاص فمن اعتدى عليكم فاعتدوا بمثل ما اعتدى عليكم ... (18)
    .
    6 - فاذا انسلخ الاشهر الحرم فاقتلوا المشركين حيث وجدتموهم ... (20)
    آن گاه كه ماه هاى حرام به پايان رسد، هر كجا مشركان را يافتيد با آنان مبارزه كنيد.
    7 - ان عدة الشهور عند الله اثنا عشر شهرا فى كتاب الله يوم خلق السماوات و الارض منها اربعة حرم ، ذلك الدين القيم فلا تظلموا فيهن انفسكم . (21)
    به راستى تعداد ماه ها در نزد الله، دوازده ماه است در كتاب الله است از روزى كه آسمان ها و زمين را آفريد. چهار ماه از آن حرام مى باشند. اين است آيين استوار. پس در آن ماه ها بر خود ستم روا مداريد.


    سال قمری معنی ندارد و وجود هم ندارد سال شمسی هست.
    ماه‌های این گاه‌شماری به‌ترتیب عبارتند از: محرم، صفر ربیع‌الاول، ربیع‌الثانی، جمادی‌الاول، جمادی‌الثانی، رجب، شعبان، رمضان، شوال،ذیقعده، و ذیحجه
    که با سلام.
    در قرآن محمدی تقویمی بعنوان قمری وجود ندارد. تقویم بر مبنای فصول وشمسی میباشد.که معنی ماهها بر مبنای فصول و مراسم جشنها نامگذاری شده است ربیع = بهار رمضان= کرما شوال= خنک شدن هوا(باد شوال)
    حج= ماه حج
    در قرآن محمدی هرجا کلمه سال بیان شده به سالهای شمسی اطلاق میشود و معنی کلمه علمی سال هم خود مشخصه آنست.
    این تقویم هلالی که امروزه مورد استفاده قرار میکیرد در زمان خلافت عمر که دست به تعقیرات بنیادی در اسلام زد درست شده و هیچگونه ربطی به قرآن و محمد ندارد.
    اما در رابطه با ماههای حرام همانطور که میدانیم دو ماههای (صفر الاول و صفرالاخر) برای اینکه ماههای حرام را مشخص کنند صفرالاول را به محرم تبدیل نموده تا چهار ماه حرام مشخص شود و ماههای حرام عبارت است از
    محرم - صفر- ربیع الاول - ربیع الاخر
    سوره مائده آیه 96-
    شکار دریایی و خوردن آن به جهت بهره مند شدنتان از آن بر شما و مسافران حلال شده است و شکار دشت در ماههای حرام بر شما حرام شد و اتقوا الله را که بسوی او گردآورده شوید.
    شکار دشت در فصول بهار برای آنکه در این چهار ماه حیوانات دشت حامله بوده پرندگان تخمگذاری می نمودند و در حقیقت از نسل کشی حیوانات جلوگیری شود .



    کارشناس بحث: پاسخگوی قرآنی 2



    ویرایش توسط طوبی : ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ در ساعت ۲۱:۳۵ دلیل: درج نام کارشناس پاسخگو


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما پرسشگر گرامی و تشکر از موضوع خوبی که بیان فرمودید.

    در ابتدا مناسب است یک نکته خدمت شما دوست گرامی عرض کنم و آن اینکه: رعایت احترام پیامبران الهی _به ویژه پیامبر گرامی اسلام_ علاوه بر اینکه ثواب اخروی دارد و گونه ای احترام گذاشتن به عقاید پاک یک و نیم میلیارد مسلمان است، نیز نشانه ادب و شخصیت والای خود گوینده هم می باشد. رعایت ادب و آداب سخن گفتن، نشان از شخصیت باوقار و حکیمانه گوینده دارد؛ اگر نام بزرگان دین را با احترام بیشتر یاد کردیم، علاوه بر اینکه شخصیت ما در نزد دیگران مؤدبانه تر و دوست داشتنی تر جلوه داده می شود، به طور طبیعی نوشتار ما را هم نزد آنان ارزشمندتر نموده و آنان را به مطالعه و پیگیری بحث، راغب تر خواهند نمود.

    بنابراین مناسب است که نام نامی پیامبر گرامی اسلام _که محبوب پروردگار مهربان، و نیز محبوب قلب میلیون ها انسان آزاده است_ را با احترام بیشتر یاد کنیم و با الفاظی مانند «حضرت» یا «نبی مکرم اسلام» یا «پیامبر اسلام» یا «پیامبر گرامی اسلام» و مانند آن، از ایشان یاد نماییم.

    اما در مورد پرسش خوب شما؛
    بنده پرسش شما را به دو سؤال تفکیک نموده، و إن شاء الله پاسخ می دهم:

    1- آیا دستورات فقهی قرآن بر اساس ماه های قمری تنظیم شده، یا ماه های شمسی؟ مبنای عمل پیامبر گرامی اسلام _و به تبع ایشان، مسلمین جهان_ ماه های قمری بوده یا ماه های شمسی؟

    2- منظور از ماه های 12 گانه ای که در آیه 36 سوره مبارکه توبه بدان اشاره شده، ماه های قمری است یا ماه های شمسی؟

    پاسخ این دو پرسش به ترتیب ذکر می شود؛ توجه فرمایید:

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۱۱/۲۴ در ساعت ۱۹:۳۳
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    تنظیم دستورات فقهی قرآن بر اساس ماه های قمری




    برخی دستورات فقهی که در قرآن کریم آمده زمان دار است، یعنی باید در اوقات خاصی انجام شوند؛ مثل:

    1) حج:
    الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ... (بقره/197)
    حج، در ماه‏ هاى معينى است

    این آیه کریمه می فرماید: حج باید در ماه های مخصوصی انجام گیرد. البته به نام این ماه ها اشاره ای نمی کند زیرا اين ماه ها براى همه مردم زمان نزول آیه، شناخته شده بود و سنت و سیره پیامبر اسلام نیز این ماه ها را برای ما مشخص نموده است، که عبارتند از: شوال، ذى القعده و ذى الحجه (تمام ماه ذى الحجه يا همان ده روز اول)؛ جمله «الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ»، علاوه بر معین نموده حج در ماه های مخصوص قمری، يكى از رسوم خرافى جاهليت _یعنی نسیء و جابجایی ماه های حرام و از جمله ذی الحجة_ را نفى مى‏ كند و مى‏ فرماید: ماه های حج، معين و ثابت است و جابجایی در آن جايز نيست. (1)

    2) روزه:

    شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْه...‏ (بقره/185)
    ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شده، راهنماى مردم است و دلايلى روشن و آشكار از هدايت دارد، و مايه جدايى [حق از باطل‏] است. پس كسى كه در اين ماه [در وطنش‏] حاضر باشد بايد آن را روزه بدارد

    در این آیه کریمه به نام یکی از ماه های قمری (یعنی ماه مبارک رمضان) تصریح می کند و روزه آن را برای کسانی که در سفر نیستند و عذری مانند بیماری ندارند، واجب اعلام می نماید. باز می بینیم که صحبت از ماه قمری است و نه ماه شمسی!

    3) اعمال ایام تشریق حج:

    وَ اذْكُرُوا اللَّهَ في‏ أَيَّامٍ مَعْدُوداتٍ... (بقره/203)
    و خدا را در روزهاى معيّنى ياد كنيد

    اين دستور _به قرينه آيات قبل از آن_ مربوط به پايان مراسم حج است و ناظر به روزهاى يازده و دوازده و سيزدهم است كه در لسان روايات به عنوان «ايام تشريق» از آن یاد شده است. در آيه 28 سوره حج، به ذكر نام خدا در «أَيَّامٍ مَعْلُوماتٍ» دستور داده شده، و در اين آیه به ذکر نام خدا در «أَيَّامٍ مَعْدُوداتٍ» (2)؛ معروف اين است كه «أَيَّامٍ مَعْلُوماتٍ» به معنى ده روز آغاز ذى الحجه است، و «أَيَّامٍ مَعْدُوداتٍ» همان ايام تشريق است یعنی روزهاى 11 و 12 و 13 ماه ذى الحجه. (3)

    در دستورات مسلم فقهی _که برگرفته از روایات معتبر و سخن پیشوایان دین است_ هم می بینیم که تنظیم بر اساس ماه های قمری صورت گرفته مثلا یکی از علایم ابتدای بلوغ شرعی _که با آن تکلیف آغاز می گردد_ سنجش سن بر اساس ماه های قمری است که در دختران تمام شدن 9 سال قمری و در پسران تمام شدن 15 سال قمری می باشد. (4)

    روایات معتبر بسیاری مانند «صُمْ لِلرُّؤْيَةِ وَ أَفْطِرْ لِلرُّؤْيَة...»، (با دیدن هلال ماه رمضان روزه بدارید و با دیدن هلال ماه شول افطار نمایید) (5)، نیز شاهد دیگری بر این مساله است که ملاک اعمال فقهی و مذهبی اسلام، ماه های قمری است و نه ماه های شمسی.

    پیامبر گرامی اسلام و سایر پیشوایان دین و به تبع آنها همه مسلمین، اعمال مخصوص عبادی مانند حج و روزه و ... را در ماه های مخصوص قمری انجام می دادند و نه شمسی.

    در برخی آیات کریمه قرآن، از جمله فواید هلال های ماه، تنظیم تاریخ قمری بیان شده است:

    يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ... (بقره/189)
    در باره «هلال هاى ماه» از تو سؤال مى‏ كنند. بگو: «آنها، بيان اوقات (و تقويم طبيعى) براى (نظامِ زندگىِ) مردم و (تعيينِ وقتِ) حج است»


    هُوَ الَّذي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِياءً وَ الْقَمَرَ نُوراً وَ قَدَّرَهُ مَنازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنينَ وَ الْحِسابَ ما خَلَقَ اللَّهُ ذلِكَ إِلاَّ بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ (یونس/5)
    او كسى است كه خورشيد را روشنايى، و ماه را نور قرار داد و براى آن منزلگاه ‏هايى مقدّر كرد، تا عدد سالها و حساب (كارها) را بدانيد خداوند اين را جز به حق نيافريده او آيات (خود را) براى گروهى كه اهل دانشند، شرح مى‏ دهد

    پس با توجه به سنت پیامبر گرامی اسلام که اعمال مربوطه را مطابق ماه های قمری ذکر شده انجام می دادند _که حالا در قرآن یا به نام آن ماه قمری تصریح می شد (مثل ماه رمضان) و یا اینکه تبیینش بر عهده پیامبر بود و یا اینکه در نزد مردم زمان نزول آیه روشن بود (مثل ماه های حج)، در هر سه فرض، اعمال دینی با استناد به ماه های قمری انجام می شده است، و نه ماه های شمسی.


    پی نوشت
    -----------------
    1- تفسير نمونه، ج‏2، ص 53 ، الميزان، ج‏2، ص 78.
    2- در اينكه منظور از اين اذكار چيست، در احاديث اسلامى به اين صورت تعيين شده كه بعد از پانزده نماز كه آغازش نماز ظهر روز عيد قربان، و پايانش نماز روز سيزدهم است، جمله‏ هاى الهام بخش زير تكرار گردد: اللَّه اكبر اللَّه اكبر، لا اله الا اللَّه و اللَّه اكبر و للَّه الحمد اللَّه اكبر على ما هدانا اللَّه اكبر على ما رزقنا من بهيمة الانعام.
    3- تفسير نمونه، ج‏2، ص 69و70 ؛ نیز مراجعه کنید به: الميزان، ج‏2، ص 82.
    4- توضیح المسائل مراجع، مسأله 2225.
    5- تهذيب‏ الأحكام، ج 4، ص 164، ح36.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۲/۱۶ در ساعت ۱۲:۰۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    تفسیر آیه مورد بحث




    إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً في‏ كِتابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ مِنْها أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّم‏... (توبه/36)
    تعداد ماه ‏ها نزد خداوند در كتاب الهى، از آن روز كه آسمان ها و زمين را آفريده، دوازده ماه است كه چهار ماه از آن، ماه حرام است (و جنگ در آن ممنوع مى‏ باشد). اين، آيين ثابت و پابرجا (ى الهى) است

    در اين آيه و آیه بعد از آن، حرمت جنگ در ماه هاى حرام (يعنى ذى القعده، ذى الحجه، محرم و رجب) اعلام شده، یعنی حرمتى كه قبل از اسلام و در ادیان سابق هم وجود داشته و در میان عرب ها هم معمول بوده، تثبيت گرديد، اما قانون نسیء و جابجایی ماه های حرام _که از قوانين دوره جاهليت بود_ ملغی اعلام شد.

    اينكه فرمود: إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً... (تعداد ماه ‏ها نزد خداوند دوازده ماه است)، ناظر به ماه هاى قمرى است و نه شمسی، به دو دلیل روشن:

    1- در ادامه همین آیه می فرماید: «مِنْها أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ» (چهار ماه از آن دوازده ماه، ماه های حرام اند و جنگ در آنها ممنوع است)؛

    بدون هیچ شبهه ای، از یقینیات تاریخی است که جنگ در چهار ماه مخصوص یعنی ذى القعده و ذى الحجه و محرم و رجب در میان اعراب قبل از اسلام حرام بوده و اسلام هم این حکم را (با حذف قانون جابجایی ماه های حرام) تثبیت نمود و از صدر اسلام و در زمان حضرت رسول هم به این حکم عمل می شد؛ بنابراین منظور از چهار ماه حرامی که در آیه ذکر شده، چهار ماه از ماه هاى قمرى است که نامشان ذکر شد، و نه چهار ماه شمسی!

    پس اینکه فرمود: مِنْها أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ (از آن دوازده ماه، چهار ماهش حرام است)، یعنی از آن 12 ماه قمری، در چهار ماهش _که نامشان ذکر گردید_ نباید جنگ کنید. البته آیه کریمه به نام ماه های مذکور تصریح نمی کند چون مطلبی مسلم و روشن بوده، همچنان که به جزئیات نسیء (یعنی جابجایی ماه های حرام) که در آیه بعد آمده، اشاره ای نمی کند چون موضوعی مسلم و روشن بوده است. (1)

    2- در آیه بعد _یعنی آیه 37 توبه که ادامه بحث آیه 36 است_، از حکم نسیء _یعنی جابجایی ماه های حرام قمری که در جاهلیت مرسوم بوده و کفار جای ماه های حرام قمری را تغییر می دادند_ سخن به میان آمده و آیه کریمه این قانون را مردود اعلام می کند.

    با این دو قرینه روشن و قطعی که هر دو مربوط به ماه های قمری است، معلوم می شود که منظور آیه کریمه از دوازده ماه، ماه های قمری است و نه ماه های شمسی.(2)


    پی نوشت
    ---------------------
    1- توجه دارید که ماه های قمری، با ماه های شمسی تطبیق ندارد چون سال قمری حدود 11 روز از سال شمسی کمتر است پس ماه های قمری نسبت به ماه های شمسی حالت گردشی دارد، مثلا ماه حرام ذی الحجه، امسال در آبان ماه قرار گرفته و سه سال بعد در مهر ماه قرار می گیرد، و شش سال بعد هم در شهریور ماه!
    2- برای اطلاعات بیشتر درباره تفسیر آیات 36 و 37 سوره توبه، رجوع کنید به: الميزان في تفسير القرآن، ج‏9، ص 266 به بعد، و تفسیر نمونه، ج7، ص 705 به بعد.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۱۱/۲۶ در ساعت ۱۱:۵۱
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و عرض ادب

    در قران امده است که وقتی زمین خلق شده و تشکیل گشت ما 12 ماه داشته ایم .خوب بحث اینجاست که ایا این 12 ماه شمسی است یا قمری ؟
    البته در قران اینطور نیست که حرفی از ماه و سال شمسی نیامده باشد بلکه به عکس امده است مثلا همین که کلمه یوم 364 بار در قران امده خود دلیلی میشود که قران به سال شمسی بیشتر اهمیت داده است
    برگردیم به سوال اولم : دلیل بعدی اینکه ماه های قمری به خاطر وجود ماه حساب شده اند یعنی اگر ماه نبود ماه های قمری و فصول هم تشکیل نمیشدند و مطلب دیگر اینکه فاصله ماه تا زمین هم در تشکیل فصول و ماه های قمری نقش دارد .یعنی فاصله فعلی ماه تا زمین در تشکیل 12 ماه نقش دارد و اگر تغییر کند تعداد ماه ها هم تغییر میکند .

    اگر طبق همان ایه قرانی که سالها از 12 ماه تشکیل شده اند را در نظر بگیریم ودر جملات قبل گفته بودم فاصله ماه تا زمین تعیین کننده فصول ماه های ،سال است .حال نکته اینجاست که بعد از تشکیل زمین فاصله ماه تا زمین بسیار بیشتر از این بوده است و بابت همین فاصله بیشتر تعداد ما ه های سال هم تغییر میکند و این با گفته قران تضاد دارد و تنها در صورتی میتوان ادعای قران را قبول کرد این است که بگوییم منظور از 12 ماه همان 12 ماه شمسی است .چون فاصله زمین تا خورشید در چندین میلیون سال همین اندازه بوده است و تغییر نکرده و هم اینکه زمین ساکنان زنده دیگری هم داشته است .

    مگر خلاف نوشته هایم اثبات شود

    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا





  7. #6
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 10 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیاتی که آوردید دلیل نمیشه فقط این آیه:
    بقره
    ماه های حرام شمسی هست یا قمری؟


    ماه های حرام از محرم شروع میشود

    محرم یعنی حرام شده طبق تاریخ اسم این ماه قبلا صفرالاول بوده ولی برای تعیین چهار ماه حرام به محرم تغییر پیدا کرده
    ویرایش توسط عبدالله- : ۱۳۹۱/۱۱/۲۸ در ساعت ۲۳:۲۶


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام و عرض ادب
    علیکم السلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    در قران امده است که وقتی زمین خلق شده و تشکیل گشت ما 12 ماه داشته ایم .خوب بحث اینجاست که ایا این 12 ماه شمسی است یا قمری ؟
    پاسخش را در پست قبلی (یعنی پست 4) عرض کردم و گفتم که به خاطر قراینی که درون آیه هست، منظور این آیه، ماه های قمری است و نه شمسی (قراین مذکور را دوباره مطالعه بفرمایید).

    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    همین که کلمه یوم 364 بار در قران امده خود دلیلی میشود که قران به سال شمسی بیشتر اهمیت داده است
    بحثی در این نداریم که قرآن به کدام بیشتر اهمیت داده! این چه چیزی را حل می کند؟! سؤال شد منظور از 12 ماه در آیه 36 توبه، ماه های قمری است یا شمسی، عرض شد: با توجه به قراین درونی همین آیه (که در پست 4 ذکر شد)، منظور ماه های قمری است. ملاک دستورات عبادی هم نوعا ماه های قمری است که توضیحش در پست 3 گذشت.

    اینکه می فرمایید: کلمه «یوم» 364 بار در قرآن آمده، مستند شما کدام منبع معتبر است؟ ادعا نمی کنم این گزاره شما درست یا نادرست است (چون باید بنشینیم و دانه به دانه کلمات یوم قرآن را شمارش نماییم و فرصتش فراهم نیست)، اما عرض می کنم در تکرار برخی واژه ها، بنده تحقیق کرده ام و دیده ام که شمارش های ادعایی درست نیست و برخی از مواردی که ادعا شده، اشتباه است! برای توضیحات بیشتر، دو پست جمع بندی این موضوع (http://www.askquran.ir/thread25055-2.html) را مطالعه فرمایید.
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    برگردیم به سوال اولم : دلیل بعدی اینکه ماه های قمری به خاطر وجود ماه حساب شده اند یعنی اگر ماه نبود ماه های قمری و فصول هم تشکیل نمیشدند و مطلب دیگر اینکه فاصله ماه تا زمین هم در تشکیل فصول و ماه های قمری نقش دارد .یعنی فاصله فعلی ماه تا زمین در تشکیل 12 ماه نقش دارد و اگر تغییر کند تعداد ماه ها هم تغییر میکند .
    بحثی درباره فصول نیست و آیه کریمه هم اشاره ای به فصل ها نمی کند! اینکه تشکیل 12 ماه، حاصل فاصله ماه تا زمین و مدت زمان گردش ماه به دور زمین است هم مطلبی روشن است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    اگر طبق همان ایه قرانی که سالها از 12 ماه تشکیل شده اند را در نظر بگیریم ودر جملات قبل گفته بودم فاصله ماه تا زمین تعیین کننده فصول ماه های ،سال است .حال نکته اینجاست که بعد از تشکیل زمین فاصله ماه تا زمین بسیار بیشتر از این بوده است و بابت همین فاصله بیشتر تعداد ما ه های سال هم تغییر میکند و این با گفته قران تضاد دارد و تنها در صورتی میتوان ادعای قران را قبول کرد این است که بگوییم منظور از 12 ماه همان 12 ماه شمسی است .چون فاصله زمین تا خورشید در چندین میلیون سال همین اندازه بوده است و تغییر نکرده و هم اینکه زمین ساکنان زنده دیگری هم داشته است .مگر خلاف نوشته هایم اثبات شود
    ابتدا فرضیاتی که مطرح نموده اید را شمارش کنیم؛ شما مدعی شده اید:

    1- بعد از تشکیل زمین فاصله ماه تا زمین بسیار بیشتر از این بوده است
    2- بابت همین فاصله بیشتر تعداد ما ه های سال هم تغییر میکند (به فرض صحت این فرض، باید ثابت کنید که سرعتش هم بیشتر نبوده بلکه همین سرعت فعلی را داشته است!)
    3- فاصله زمین تا خورشید در چندین میلیون سال همین اندازه بوده است
    4- (
    فاصله زمین تا خورشید در چندین میلیون سال) تغییر نکرده
    5-
    زمین ساکنان زنده دیگری هم داشته است

    با این همه فرضیه (که البته، مستند علمی معتبری برای آنها ذکر نکرده اید)، فرموده اید: «این با گفته قران تضاد دارد و تنها در صورتی میتوان ادعای قران را قبول کرد...[که] خلاف نوشته هایم اثبات شود»!

    خواهر گرامی! شما ابتدا این همه فرضیه را از نظر علمی _به طور قطعی_ ثابت نمایید، تا بعد بیاییم و درباره اثبات خلاف یا موافق گفته های شما (تا جایی که مربوط به مفهوم آیه هست) بحث کنیم.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۱۲/۰۱ در ساعت ۱۳:۴۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما پرسشگر گرامی،

    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالله- نمایش پست
    آیاتی که آوردید دلیل نمیشه
    دلیل چه چیزی نمی شه؟
    بنده در این پست 3 عرض کردم، ملاک زمان انجام عبادات دینی، ماه های قمری است. آیاتی هم که نقل نمودم، به روشنی بر معنایشان دلالت دارد. برخی آیات هم چنان صراحت دارد که جای بحث ندارد مانند: شَهْرُ رَمَضانَ ... فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْه...‏ (بقره/185) ماه رمضان ... كسى كه در اين ماه [در وطنش‏] حاضر باشد بايد آن را روزه بدارد. در این آیه کریمه، به نام ماه قمری «رمضان» تصریح می کند.

    روایت صحیح معتبر هم نقل نمودم که «صُمْ لِلرُّؤْيَةِ وَ أَفْطِرْ لِلرُّؤْيَة...»، (با دیدن هلال ماه رمضان روزه بدارید و با دیدن هلال ماه شول افطار نمایید)؛ یعنی ملاک عمل، ماه قمری است.

    اینکه می فرمایید: «دلیل نمیشه»، صرف ادعاست! دلیل را با دلیل رد کنید. بفرمایید: چرا دلیل نمی شه؟
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالله- نمایش پست
    فقط این آیه:
    بقره
    ماه های حرام شمسی هست یا قمری؟


    ماه های حرام از محرم شروع میشود

    محرم یعنی حرام شده طبق تاریخ اسم این ماه قبلا صفرالاول بوده ولی برای تعیین چهار ماه حرام به محرم تغییر پیدا کرده
    این آیه به مطلبی که درباره وجه تسمیه محرم نقل کرده اید، ارتباطی ندارد و درباره آن، سخنی نمی گوید.

    آیه کریمه می فرماید: ای پیغمبر! مردم درباره «هلال هاى ماه» از تو سؤال مى‏ كنند. بگو: «آنها، بيان اوقات (و تقويم طبيعى) براى (نظامِ زندگىِ) مردم و (تعيينِ وقتِ) حج است». این چه ربطی به وجه تسمیه ماه محرم دارد؟!

    اینکه فرموده اید: «ماه های حرام از محرم شروع می شود»، اذعان بر اینست که ماه های حرام ذکر شده در آیه 36 توبه، همان ماه های قمری است.

    آیه کریمه مورد بحث از سوره توبه می فرماید: مِنْها أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ‏... (توبه/36) چهار ماه از آن [دوزاده ماهی که ذکر شد]، ماه حرام است...

    پس مطابق با این سخن خودتان، باید بپذیرید منظور از 12 ماهی که در آیه 36 توبه آمده _و ضمیر «ها» در «مِنْها أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ» به آن برمی گردد_، ماه های قمری است، یعنی از آن 12 ماه قمری، 4 ماهش حرام است!

    از یک سو ماه های حرام شمسی نداریم! از سوی دیگر، ماه های قمری هم با ماه های شمسی تطبیق ندارد (چون سال قمری حدود 11 روز از سال شمسی کمتر است پس ماه های قمری نسبت به ماه های شمسی حالت گردشی دارد، مثلا ماه حرام ذی الحجه، امسال در آبان ماه قرار گرفته و سه سال بعد در مهر ماه قرار می گیرد، و شش سال بعد هم در شهریور ماه!) ، پس ناچارید 12 ماه ذکر شده در ابتدای آیه را، ماه های قمری بدانید.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۱۲/۰۱ در ساعت ۱۴:۱۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. +++کوچولو،مامانتو با بستنی عوض میکنی؟+++
    توسط hamid66 در انجمن عرفان ناب
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۱۳, ۱۱:۵۹
  2. رجعت با جسم مثالی یا واقعی؟
    توسط پر سوال در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۱۴, ۱۶:۳۴
  3. دشمن و آخوند حکومتی؟
    توسط 5231 در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 32
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۲۲, ۲۲:۴۷
  4. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۰۳, ۱۹:۳۲
  5. خلیج فارس یا خلیج ع/ر/ب/ی؟
    توسط لوتي در انجمن سایر موارد
    پاسخ: 35
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۴/۲۲, ۱۳:۵۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود