جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علت تفاوت درجات ملائکه چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,279
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    72
    آپلود
    4
    گالری
    98

    علت تفاوت درجات ملائکه چیست؟




    سلام علیکم.

    انسان ها ، پیامبران ، امامان هر یک با توجه به عمل و کردار و امتحانی که پس داده اند و یا باید بدهند تفاوت درجه دارند و یک معیار مشخص برای فهم تفاوت این درجات است.
    اما چگونه بعضی از فرشتگان ، مقرب درگاه الهی شده اند و بعضی دارای مقام پایین تر هستند؟ دلیلش چیست؟ خداوند بدون هیچ دلیلی بعضی از فرشتگانی را آفرید و نسبت به سابر فرشتگاه برتری داد؟ یا دلیل خاصی دارد؟
    ممنون میشم پاسخ بدهید.
    یاحق.



    کارشناس بحث: پاسخگوی اعتقادی 8



    ویرایش توسط طاهر : ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ در ساعت ۱۸:۳۶ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو
    امام خمینی (ره) :

    ما میگوییم تا شرک و کفر هست،مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم...


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما و عرض ادب و احترام

    در منابع اسلامی فرشتگان داراي اوصاف و ويژگي هايي هستند، از جمله اين كه آن‏ها مقامات و مراتب و درجات مختلف دارند.قرآن مجید ویژگی هاى آنها را چنین مى‏شمرد:

    1. فرشتگان موجوداتى عاقل و با شعورند و بندگان گرامى خدا هستند.[1]
    2. آنها سر بر فرمان خدا دارند و هرگز معصیت او نمى‏کنند.[2]
    3. آنها پیوسته مشغول تسبیح و تقدیس خداوند هستند: " فرشتگان تسبیح و حمد پروردگار خود را به جا مى‏آورند و براى کسانى که در زمین هستند استغفار مى‏کنند".[3]
    4. آنها مقامات مختلف و مراتب متفاوت دارند، بعضى همیشه در رکوع اند و بعضى همیشه در سجودند:"ما مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ وَ إِنَّا لَنَحْنُ الصَّافُّونَ وَ إِنَّا لَنَحْنُ الْمُسَبِّحُونَ""هر یک از ما مقام معلومى دارد، ما همواره صف کشیده منتظر فرمان او هستیم و پیوسته تسبیح او مى‏گوئیم".[4][5]

    بعضی از آنها مانند جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و عزرائیل، از ملائکه مقرب درگاه الاهی هستند و درجات­شان بسیار عالی است که حکما و فلاسفه از آنها به عنوان "رؤوس الملائکه" تعبیر می­کنند و بعضی دیگر در درجات پائین­تری قرار دارند و هر یک وظیفه خاصی برعهده دارند. حضرت علی (ع) درجات و وظایف ملائکه را این گونه بیان می­کند:
    "بعضی از آنها امین وحی پروردگار به سوی پیامبران هستند و برخی نگهبانان بندگان خدا و برخی دربان بهشت اویند...".[6]






  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قرآن کریم کارهای فراوانی را برای فرشتگان برشمرده است:

    وساطت در نزول وحی و ابلاغ پیام الهی به پیامبران،[7] تدبیر امور عالم و وساطت در وصول فیض الهی به مخلوقات،[8] استغفار و شفاعت برای مؤمنان[9] و امداد آنان،[10] لعن کافران،[11] ثبت اعمال بندگان[12] و قبض روح آنان در هنگام مرگ[13] از جمله مأموریت های الهی است که فرشتگان آنها را اجرا می کنند. فرشتگان در عالم برزخ[14] و آخرت نیز حضور دارند؛ گروهی از آنان در بهشت مستقرند[15] و گروهی نیز نگاهبان دوزخ و دوزخیان اند.[16]

    در كتب اسلامى معمولًا چهار فرشته مقرب خدا را جبرئيل، ميكائيل، اسرافيل و عزرائيل شمرده‏اند كه از ميان اينها جبرئيل از همه برتر است.[17]

    با توجه به آنچه گفته شد، می توان فرشتگان را بر حسب مأموریت های گوناگونی که دارند، به گروه های مختلفی تقسیم کرد. این نکته که آیا اصناف مختلف فرشتگان اختلاف نوعی دارند، و یا این که در نوع و ماهیت تفاوتی با یکدیگر ندارند، بر ما پوشیده است. از مجموعه آیات و روایات این مقدار بر می آید که فرشتگان مراتب و مدارج مختلفی دارند و گروهی در زمره کارگزاران گروه دیگر به شمار می آیند. از پاره ای آیات روشن می شود که گروهی از فرشتگان، کارگزاران فرشته وحی (یعنی جبرائیل) و فرمان بردار اویند.[18] و فرشته قبض روح (عزرائیل) نیز مأمورانی از میان دیگر فرشتگان دارد.[19]

    بر اساس تعالیم دینی، جهان آفرینش بر اساس عدالت بنا شده است. خداوند به هر موجودی به اندازه شایستگی هایش مواهب و نعمتهایی ارزانی داشته است. عدل تکوینی، یا عدل در آفرینش و تدبیر و مفاد آن این است که خداوند هر موجودی را با توجه به استعداد ذاتی او ایجاد نموده و متناسب با آن، اسباب و شرایط لازم حیات را برای او فراهم می‏آورد. به عبارت دیگر، نظام آفرینش به بهترین شکل ممکن، طراحی شده است. در مقام تکوین خداوند عدالت را رعایت مى کند. معنی عدل در آفرینش این است که در جهان آفرینش تعادل حکومت می کند و سراپای جهان موزون و متعادل بوده و در ترکیب اجزا آن، تناسب و تعادل کاملا رعایت شده است.[20]





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مراتب در نظام هستي و آفرينش موجودات متفاوت نشانه هندسه مستحکم و استوار نظام هستي است. بنابراين وجود فرشتگان، انسان، حيوان و هر کدام ديگر از انواع موجودات در جايگاه خودش زيبا و بجا مي باشد و براي کامل شدن سيکل گردش نظام حيات و زندگي وجودشان لازم است. اما سؤال از اينکه چرا انسان، انسان شد و فرشته، فرشته شد[وهمچین سوال از تفاوت در فرشتگان و مراتب] و يا نوع خاصي از حيوان به آن صورت در آمد مربوط به ظرفيت و سعه وجودي آنها و قرار گرفتن آنها در سير تکاملي موجودات و نظام هستي است که همگي واقعي و تکويني است بدون هيچ گونه تبعيض و بي عدالتي. به طور مثال براي يک آشپزخانه جهت تهيه غذا نياز به کاسه ها و ديگ ها و ظروف متعدد و در اندازه هاي مختلف است که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد و لازم و زيباست و از هر کدام به تناسب ظرفيت آن انتظار مي رود. لذا وجود تفاوت نشانه حکمت و زيبائي است و انتظار متناسب نشانه عدالت مي باشد و لذا هيچکدام به ديگري اعتراض نمي کنند.[21]

    یکی از قوانین این عالم قانون علت و معلول است. که به موجب آن قانون هر موجودی در نظام هستی جایگاه و مقام معلومی دارد. نبودن قانون علت و معلول به معنای این است که هر موجودی بتواند منشأ ایجاد هر چیزی شود و ممکن باشد که هر معلولی به جای هر علت وهر علتی به جای هر معلول بیاید ؛ مثلاً اثر شعله کبریت با اثر شعله خورشید یکی باشد و حال این که این طور نیست .
    حکومت قانون علت و معلول بر جهان به وضوح نمایان است چرا که هر معلولی علت خاص خود را دارد و هر علتی اثر و معلول خود را دارد و مراتب موجودات هستی از قبیل مراتب قرار دادی و اعتباری رایج در مناسبات اجتماعی نیست که فرقی نداشته باشد که فلان رئیس مرؤوس شود، یا برعکس؛ اما مراتب موجودات هستی مراتب حقیقی و واقعی است که بر اساس آن گوسفند نمی تواند انسان باشد و انسان هم نمی تواند گوسفند یا نبات باشد. چرایی این جا معنا ندارد که چرا یکی گیاه، یکی انسان و یکی حیوان خلق شده است. در یک کلمه باید گفت تفاوت موجودات جهان ذاتی آنها و لازمه نظام علت و معلول است.[22]
    در نتیجه تفاوت در درجات ملائکه بر اساس تفاوت وجودی آن ها می باشد و براساس حکمت الهی هر موجودی در جایگاه خود قرار دارد.




    [1] انبیاء 26، "بَلْ عِبادٌ مُکْرَمُونَ".
    [2] انبیاء 27، "لا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ". تحریم، 6
    [3] شورى ، 5، "وَ الْمَلائِکَةُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِی الْأَرْضِ
    [4] صافات 164- 166
    [5] تفسیر نمونه، ج ‏18، ص 174- 176
    [6] نهج البلاغه فیض الاسلام، خطبه 1
    [7] نحل، 2 و 102؛ عبس، 16
    [8] نازعات، 5؛ معارج، 4
    [9] مؤمن، 7؛ انبیا،
    [10] آل عمران، 124 و 125
    [11] بقره، 141؛ آل عمران، 87
    [12] یونس، 21؛ زخرف، 80؛ انفطار، 11
    [13] انعام، 62؛ نساء، 97
    [14] نحل، 28 و 32
    [15] زمر، 72؛ انبیاء، 103
    [16] مدثر، 20.
    [17] تفسير نمونه ج‏1 419
    [18] تکویر، 21. مُّطَاعٍ ثمَ‏َّ أَمِین
    [19] سجده، 12؛ " قُلْ یَتَوَفَّیکُم مَّلَکُ الْمَوْتِ الَّذِى وُکلّ‏َِ بِکُمْ ثُمَّ إِلىَ‏ رَبِّکُمْ تُرْجَعُون‏". انعام، 62،"وَ یُرْسِلُ عَلَیْکُمْ حَفَظَةً حَتىَّ إِذَا جَاءَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَ هُمْ لَا یُفَرِّطُونَ"
    [20] سبحانی، محاضرات فی الالهیات، ص 164
    [21] سایت پرسمان
    [22] مطهری، مرتضی، عدل الهی، ص 102 - 107، صدرا، چاپ 30، 1378


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,279
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    72
    آپلود
    4
    گالری
    98



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 8 نمایش پست
    راتب در نظام هستي و آفرينش موجودات متفاوت نشانه هندسه مستحکم و استوار نظام هستي است. بنابراين وجود فرشتگان، انسان، حيوان و هر کدام ديگر از انواع موجودات در جايگاه خودش زيبا و بجا مي باشد و براي کامل شدن سيکل گردش نظام حيات و زندگي وجودشان لازم است. اما سؤال از اينکه چرا انسان، انسان شد و فرشته، فرشته شد[وهمچین سوال از تفاوت در فرشتگان و مراتب] و يا نوع خاصي از حيوان به آن صورت در آمد مربوط به ظرفيت و سعه وجودي آنها و قرار گرفتن آنها در سير تکاملي موجودات و نظام هستي است که همگي واقعي و تکويني است بدون هيچ گونه تبعيض و بي عدالتي. به طور مثال براي يک آشپزخانه جهت تهيه غذا نياز به کاسه ها و ديگ ها و ظروف متعدد و در اندازه هاي مختلف است که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد و لازم و زيباست و از هر کدام به تناسب ظرفيت آن انتظار مي رود. لذا وجود تفاوت نشانه حکمت و زيبائي است و انتظار متناسب نشانه عدالت مي باشد و لذا هيچکدام به ديگري اعتراض نمي کنند.
    این تفاوت درجات ، نمیتواند سبب اعتراض دیگر افراد که از مقام های پایین تری برخوردارند بشود؟
    امام خمینی (ره) :

    ما میگوییم تا شرک و کفر هست،مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم...


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما

    در پاسخ شما بزرگوار علاوه بر مطالبی که در پست های قبل در مورد عدل و حکمت الهی اشاره شد ، می توان به موارد دیگر نیز اشاره کرد :

    یک سری قوانین کلی بر این نظام هستی حاکم است که خداوند متعال طبق آن قوانین جهان هستی را اداره می‌کند و هرگز کاری را خارج از این قوانین انجام نمی‌دهد و هیچ تغییر و تبدیلی هم در این قوانین راه ندارد. چنانچه قرآن می فرماید:
    "هرگز در سنت خدا تغییری نخواهی یافت".[«ولن تجدَ لسُنةِ تبدیلاً».][1]

    یکی از قوانین این عالم قانون علت و معلول است. که به موجب آن قانون هر موجودی در نظام هستی جایگاه و مقام معلومی دارد. نبودن قانون علت و معلول به معنای این است که هر موجودی بتواند منشأ ایجاد هر چیزی شود و ممکن باشد که هر معلولی به جای هر علت وهر علتی به جای هر معلول بیاید ؛ مثلاً اثر شعله کبریت با اثر شعله خورشید یکی باشد و حال این که این طور نیست .

    حکومت قانون علت و معلول بر جهان به وضوح نمایان است چرا که هر معلولی علت خاص خود را دارد و هر علتی اثر و معلول خود را دارد و مراتب موجودات هستی از قبیل مراتب قرار دادی و اعتباری رایج در مناسبات اجتماعی نیست که فرقی نداشته باشد که فلان رئیس مرؤوس شود، یا برعکس؛ اما مراتب موجودات هستی مراتب حقیقی و واقعی است که بر اساس آن گوسفند نمی تواند انسان باشد و انسان هم نمی تواند گوسفند یا نبات باشد. چرایی این جا معنا ندارد که چرا یکی گیاه، یکی انسان و یکی حیوان خلق شده است. در یک کلمه باید گفت تفاوت موجودات جهان ذاتی آنها و لازمه نظام علت و معلول است.[2]




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نحوه‏ ى ترتیب و نظام موجودات، ذاتى آنهاست و عین وجودشان مى‏باشد که با یک اراده الاهى همه ی آنها محقق شده ‏اند و چنین نیست که با یک اراده محقق شده و با اراده‏ ى دیگر نظام یافته باشند تا قبل از آن وجود و حقى داشته باشند. اختلافى که در عالم هستى است در واقع تفاوت است و نه تبعیض و آنچه با عدل منافات دارد، تبعیض است نه تفاوت. بر اساس قانون علت و معلول تفاوت، ذاتى موجودات مى‏باشد؛ زیرا از هر علتى، معلول خاص صادر مى‏شود و چون علت‏ها مختلف است، پس معلول ها هم مختلف مى‏باشند؛ زیرا تخلف معلول از علت محال است و معلول با علت خود باید سنخیّت داشته باشد. به علاوه که در اختلاف، آثار مثبتى هست که در یکسان بودن نیست، مثل تحرک، جنبش و غیره. جهان مانند پیکره ‏ى انسان است که براى تحقق کل، باید اجزاى مختلفى کنار هم جمع شوند. از این رو براى به وجود آمدن نظام احسن، وجود تفاوت (نه تبعیض) ضرورى است و اگر زیبایى و زشتى در کنار هم نبود نه زیبا، زیبا بود و نه زشت، زشت بود.

    آنچه در نظام آفرينش و خلقت موجودات وجود دارد تفاوت هاست و نه تبعيض ها، و چون در نحوة گرفتن فيض الهي از سوي موجودات تفاوت هايي پديد مي آيد و هر كدام به اندازه ظرفيت خود از باران رحمت خداوند ميتوانند بهره بگيرند، لذا هر موجودی به اندازه ظرفيت وجودي خود فيض را ميگيرد. نه اين كه فيّاض مطلق در دادن فيض به موجودات تبعيض روا مي دارد.

    شهيد مطهري(ره) در تحليل اين مسئله ميگويد:
    آنچه در خلقت وجود دارد تفاوت است و نه تبعيض، تبعيض آن است كه در شرايط مساوي و استحقاق هاي همسان بين اشياء فرق گذاشته شود، ولي تفاوت آن است كه در شرايط نامساوي فرق گذاشته شود. به عبارت ديگر تبعيض از ناحية دهنده است و تفاوت مربوط به گيرنده است. با يك مثال ساده مطلب روشن ميشود: اگر دو ظرف را كه هر كدام ده ليتر آب دارند در مقابل شير آب قرار دهيم و در يكي ده ليتر آب بريزيم و در ديگري پنج ليتر، در اين جا تبعيض صورت گرفته است، منشأ اختلاف، نيروئي است كه آب در ظرف ميريزد. و اما اگر دو ظرف داشته باشيم يكي به ظرفيت ده ليتر و ديگري به ظرفيت پنج ليتر و هر دو را در دريا فرو بريم باز هم اختلاف است، اما منشأ اختلاف تفاوت است كه خود آن دو ظرف از نظر گنجايش و استعداد دارند نه دريا و نيروي فشار آب[3]





  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بنابراين در تبعيض ها ممكن است گفته شود كه چرا بي عدالتي صورت گرفته، اما در تفاوت ها هرگز نميتوان گفت چرا تفاوت صورت گرفته است، چون پديد آمدن تفاوت مربوط به گيرنده است و نه دهنده و در خلقت انسانها تفاوت وجود دارد و نه تبعيض پس منافات با عدالت الهي ندارد.

    فرق تبعیض با تفاوت آن است که در تبعیض، چند موجود قرار دارند که همه شایستگی و حق یکسان دارند، اما به یکی داده می‌شود و به دیگری داده نمی‏شود یا کم‌‏تر داده می‌شود، ولی تفاوت این است که در شرایط نامساوی، بر اساس همان شرایط نامساوی فرق گذاشته شود. به عبارت دیگر، تبعیض از ناحیه دهنده است و تفاوت مربوط به گیرنده.

    روشن است ملائکه الهی نیز از این قانون جدا نیستند و تفاوت های آن بنابر حکمت الهی و تفاوت در ظرفیت های آنان دارد.جدای از این مطلب فرشتگان الهی دارای بینش عمیقی نسبت به جهان هستی و خداوند متعال دارند و هرگز در برابر خداوند ادعایی ندارند چنانکه امیرالمومنین(علیه السلام) در توصیف آن ها می فرمایند:

    خداوند ملائکه را خلق کرد و آنها را در آسمان­ ها مسکن داد، در آنها سستی نیست، غفلت نیست، معصیت نمی­ کنند و از همه موجودات به خداوند آگاه­تر و از همه به او نزدیک­تر و خداترس تر هستند، اطاعتشان از خدا از همه بیشتر است، نه خواب به دیدگان آنها راه می­ یابد و نه دچار سهو و نسیان می­ شوند و بدن­ هایشان سست نمی­ شود[4][5]


    [1] احزاب، 62
    [2] ن:ک: مطهری، مرتضی، عدل الهی، ص 102 - 107، صدرا، چاپ 30، 1378
    [3] مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏1، ص: 125
    [4] نهج البلاغه , خطبه 1،نويسنده: شريف الرضى، محمد بن حسين‏ ، محقق / مصحح: فيض الإسلام‏ ، ناشر: هجرت‏ ، مكان چاپ: قم‏ ، سال چاپ: 1414 ق‏ ، نوبت چاپ: اول‏
    [5] در پاسخ این سوال از سایت اسلام کوئیست و نرم افزار پاسخ بهره گرفته شده است.
    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۱۲/۰۶ در ساعت ۱۵:۱۱

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود