جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا خدا فرموده بندگی یعنی اطاعت صرف حتی اگر از دلایل من مطلع نباشی یا قانع نشوی؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    62
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 8 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا خدا فرموده بندگی یعنی اطاعت صرف حتی اگر از دلایل من مطلع نباشی یا قانع نشوی؟




    آیا در روایات هست که چرا خداوند از شیطان خواست که به انسان سجده کند؟
    آیا خداوند فلسفه دستوری که به شیطان داده بود را به او گفت یا خیر؟
    یا اینکه فقط خداوند دستوری داد و انتظار بندگی صرف بدون قانع شدن داشت؟
    آیا اگر شیطان میگفت دلیل این دستور را میخواهم تا قانع شوم اشکالی داشت؟
    یا اینکه خدا فرموده بندگی یعنی اطاعت صرف حتی اگر از دلایل من مطلع نباشی یا قانع نشوی؟


    کارشناس:پاسخگوی قرآنی 4

    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۱/۱۱/۲۸ در ساعت ۱۴:۵۶
    قسم به قلم و آنچه می نویسد.

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و احترام
    درباره اينكه مقصود و منظور از سجده در اين آيات چيست؟ سه وجه ذكر گرديده است:
    الف) اين سجده، سجده براي خدا بوده است و حضرت آدم مثل قبله بوده است.
    ب) منظور از سجده، سجده به معناي لغوي است يعني خضوع نه سجده اصطلاحي يعني هفت عضو را بر زمين گذاشتن و به خاك افتادن.
    ج) اين سجده، سجده اصطلاحي بوده و براي آدم بوده است نه اينكه «آدم» قبله باشد.(1)
    ملاحظه مي فرمائيد كه از وجوه مذكور، فقط وجه آخر دلالت بر مسجود واقع شدن آدم مي كند.
    از آنجا كه منشأ پرسش فوق اين است كه سجده يك نوع عبادت است و عبادت مخصوص خداست، پس چرا خدا امر به عبادت غير خودش را داده، لذا ابتدا ببينيم عبادت يعني چه؟
    «عبادت فروتني در برابر كسي است كه او را خدا (اعم از واقعي و پنداري) يا پروردگار و كارگردان جهان (همه و يا بخشي از آن) و يا عهده دار كارهاي خدايي بدانيم»(2)بنابراين اعتقاد به الوهيت و ربوبيت، عنصر مقوم عبادت مي باشد.
    درست است كه معناي عبادت در سجده از هر عمل ديگري واضح تر و روشن تر به چشم مي خورد، ولي سجده عبادت ذاتي نيست، بلكه قصد عبادت لازم دارد، زيرا چيزي كه ذاتي باشد ديگر تخلف و اختلاف نمي پذيرد و سجده اين طور نيست، چون ممكن است كسي همين عمل را براي ديگري به غير داعي تعظيم و عبادت بجا آورد.(3)
    مگر از آنجا كه سجده وسيله عمومي عبادت است، و در ميان همه اقوام و ملل، خداوند متعال به اين روش عبادت مي شود. در اسلام بنابر مصالحي، از سجده براي غير خداوند حتي در مواردي هم كه عبادت نيست، منع شده است، البته اين تحريم از مختصات دين مبين اسلام است و در شرايع قبلي چنين سجده غير عبادتي حرام نبوده است، كه سجده ملائكه براي آدم هم از اين قبيل بوده و به جهت تحيّت و تكريم حضرت آدم بوده است.(4) زيرا:
    اولا: اگر ماهيت سجده فرشتگان بر آدم، ماهيت عبادت بود، هرگز فرمان خداوند واقعيت آن را عوض نمي كرد و نتيجه اين مي شد كه فرشتگان به فرمان خدا حضرت آدم را پرستش كردند، در حاليكه شرك و پرستش بشر يك نوع ظلم و فحشاء است و «خدا هرگز به كار زشت فرمان نمي دهد(5».(6)

    ثانياً: روايات متعددي در اين زمينه داريم كه سجده فرشتگان بر حضرت آدم، جهت احترام و تكريم بوده نه اطاعت و پرستش او، كه در اينجا به يك نمونه از اين روايات اشاره مي كنيم:
    «مردي يهودي از امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ پرسيد كه خدا ملائكه را وارد كرد كه براي آدم سجده كنند، آيا از محمد (ص) چنين احترامي كرد؟ علي ـ عليه السلام ـ فرمود: درست است همينطور بود و لكن سجده ملائكه براي آدم اطاعت و عبادت آدم نبود، و ملائكه آدم را در مقابل خدا نپرستيدند، بلكه خداي متعال آنان را بر اين كار وا داشت تا اعترافي باشد از ملائكه بر برتري آدم و رحمتي باشد از خدا براي او، ولي محمد (ص) را فضيلتي بالاتر از اين داد، خداي عز و جل با آن بزرگي و جبروتي كه دارد با تمامي ملائكه اش بر محمد (ص) صلوات و درود فرستاد و مؤمنين را نيز بر صلوات بر او متعبد ساخت...».(7)
    حاصل آنكه امر خداوند به ملائكه كه سجده در مقابل آدم كنند، عبادت آدم نبوده تا ممنوع باشد، بلكه احترام و تكريم آدم بوده است بدون اينكه همراه با اعتقاد به الوهيت و ربوبيت آدم باشد.
    شیطان شناخت کامل به الوهیت خدا داشت و می دانست دستورات او از روی حکمت است اما غرور او بود که مانع سجده شد نه ندانستن دلیل دستور و یا قانع نشدن.اینها که خدا عبادت می کردند علم به عبادات و حکمت آن داشتند.
    منابع:
    1 . فخر رازي، تفسير كبير، بيروت، دار الاحياء التراث العربي، چاپ سوم، ج1، ص212ـ213.
    2. سبحاني، جعفر، فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامي، قم، توحيد، چاپ اول، 1373، ج3، ص97.
    3 . طباطبائي، سيد محمد حسين، تفسير الميزان، سيد محمد باقر موسوي همداني، انتشارات اسلامي، 1363، ج1، ص189.
    4 . الالهيات، محاضرات استاد سبحاني، مركز عالمي للدراسات الاسلامي، چاپ سوم، 1411 هـ ق، ج2، ص97.
    5. اعراف/ 28.
    6. سبحاني، جعفر، فرهنگ و عقايد و مذاهب اسلامي، قم، توحيد، چاپ اول، 1373، ج3، ص91.
    7 . ابي منصور طبرسي، الاحتجاج، تحقيق ابراهيم بهادري، و محمد هادي به، اسوه، چاپ اول، 1413 هـ ق، ج1، ص 498 ـ 499.


    آیا خدا فرموده بندگی یعنی اطاعت صرف حتی اگر از دلایل من مطلع نباشی یا قانع نشوی؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    62
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 8 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 4 نمایش پست
    حاصل آنكه امر خداوند به ملائكه كه سجده در مقابل آدم كنند، عبادت آدم نبوده تا ممنوع باشد، بلكه احترام و تكريم آدم بوده است بدون اينكه همراه با اعتقاد به الوهيت و ربوبيت آدم باشد.
    سلام و عرض ادب
    با تشکر از توضیحات خوب شما
    درباره جمله فوق، اگر سجده نه به معنی پرستش بلکه احترام باشد؛ یعنی شیطان فقط به سبب احترام نگذاشتن به آدم از بهشت رانده و کافر شد؟! آیا مقام آدم از حضرت علی و حضرت محمد بالاتر بوده؟ فکر نمیکنم در جایی از قرآن گفته شده باشد اگر به این دو بزرگوار اهانت کنید کافرید. پس دلیلش نمیتوانسته احترام نگذاشتن به آدم باشد.
    اگر هم به سبب عدم اطاعت از خداوند از بهشت رانده شد خوب شیطان دلیل خوبی داشته! حتی شنیده ام در کتب شیطان پرستی، شیطان را به سبب عدم سجده به انسان مورد تمجید قرار داده و نوشته اند شیطان بسیار موحد بوده که به غیرخدا سجده نکرده و بقیه باید بندگی را از شیطان بیاموزند! (احتمالا برداشتشان از سجده پرستش آدم بوده) البته این کار شیطان با اطاعت خدا منافات دارد پس شیطان بنده خوبی نبوده ولی آیا خداوند دلیل این دستورش را به شیطان گفته یا نه؟ آیا اگر دلیل خدا احترام به آدم بوده راه دیگری برای ادای احترام وجود نداشته؟
    حالا مثلا اگر شیطان میگفت من در مقابل آدم تعظیم میکنم نه سجده اشکالی داشت؟
    خوب خیلی ظالمانه به نظر می رسد به خاطر ادای احترام نکردن، کسی کافر بشود!
    قسم به قلم و آنچه می نویسد.


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام واقعا طراح این مسئله خیلی نکته سنجیه دقیقه داشته جا داره ازشون تشکر بشه ... حالا جواب چی شد آیا شیطان دلیل داشت سجده نکرد یا نداشت؟ اگر داشت چرا رانده شد؟ اگر نداشت چرا تا اون موقع در بهشت سکونت داشت.....چون کسی که فرمان خدارو قبول نداشته باشه یعنی به ذات خداوند اعتقادی نداره اگرم اعتقادی نباشه یعنی خودشو جزء بندگان خدا نمیدونه.....اگرم جزء بندگان نباشه یعنی شریک برای خداوند ......و این یعنی با عث میشه رو وحدانیت اشکال بوجود بیاد

  7. تشکرها 2


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و احترام
    دقت نکردید بزرگواران بنده جواب این سوالات رو دادم.
    سجده بر شیطان واجب بود چون دستور الهی بود اما نسبت به آدم و شخص آدم بما هو آدم احترام بود.یعنی عبادت آدم نخواستند بکنند.
    مثل سجده ما به سمت کعبه که در واقع پرستش الهی مد نظر است .حرف شما مثل این است که بگویم ما به کعبه سجده نمیکنیم و فقط باید به خدا سجده کرد و حال این درست نیست.
    در حديثى از امام ((على بن مـوسـى الـرضا))(ع)مى خوانيم : ((سجده فرشتگان پرستش خداوند ازيك سو، و اكرام و احترام آدم ازسوى ديگر بود، چرا كه ما در صلب آدم بوديم)(1)
    به نظرم با کمی دقت مسئله خیلی روشن باشد.

    1. تفسير نمونه ـ آیت الله مکارم شیرازی


    آیا خدا فرموده بندگی یعنی اطاعت صرف حتی اگر از دلایل من مطلع نباشی یا قانع نشوی؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندی
    پرسش :
    این که خداوند شیطان را دستور به سجده داده است آیا به معنی بندگی یعنی اطاعت صرف است یعنی حتی اگر از دلایل خدا مطلع نباشی یا قانع نشوی باید سجده اش کنید؟
    پاسخ:
    درباره اين كه مقصود و منظور از سجده در اين آيات چيست؟ سه وجه ذكر گرديده است:
    الف) اين سجده، سجده براي خدا بوده است و حضرت آدم مثل قبله بوده است.
    ب) منظور از سجده، سجده به معناي لغوي است يعني خضوع نه سجده اصطلاحي يعني هفت عضو را بر زمين گذاشتن و به خاك افتادن.
    ج) اين سجده، سجده اصطلاحي بوده و براي آدم بوده است نه اين كه «آدم» قبله باشد.(1)
    ملاحظه مي فرمائيد كه از وجوه مذكور، فقط وجه آخر دلالت بر مسجود واقع شدن آدم مي كند.
    از آنجا كه منشأ پرسش فوق اين است كه سجده يك نوع عبادت است و عبادت مخصوص خداست، پس چرا خدا امر به عبادت غير خودش را داده، لذا ابتدا ببينيم عبادت يعني چه؟
    «عبادت فروتني در برابر كسي است كه او را خدا (اعم از واقعي و پنداري) يا پروردگار و كارگردان جهان (همه و يا بخشي از آن) و يا عهده دار كارهاي خدايي بدانيم»(2)بنابراين اعتقاد به الوهيت و ربوبيت، عنصر مقوم عبادت مي باشد.
    درست است كه معناي عبادت در سجده از هر عمل ديگري واضح تر و روشن تر به چشم مي خورد، ولي سجده عبادت ذاتي نيست، بلكه قصد عبادت لازم دارد، زيرا چيزي كه ذاتي باشد ديگر تخلف و اختلاف نمي پذيرد و سجده اين طور نيست، چون ممكن است كسي همين عمل را براي ديگري به غير داعي تعظيم و عبادت بجا آورد.(3)
    مگر از آنجا كه سجده وسيله عمومي عبادت است، و در ميان همه اقوام و ملل، خداوند متعال به اين روش عبادت مي شود. در اسلام بنابر مصالحي، از سجده براي غير خداوند حتي در مواردي هم كه عبادت نيست، منع شده است، البته اين تحريم از مختصات دين مبين اسلام است و در شرايع قبلي چنين سجده غير عبادتي حرام نبوده است، كه سجده ملائكه براي آدم هم از اين قبيل بوده و به جهت تحيّت و تكريم حضرت آدم بوده است.(4) زيرا:
    اولا: اگر ماهيت سجده فرشتگان بر آدم، ماهيت عبادت بود، هرگز فرمان خداوند واقعيت آن را عوض نمي كرد و نتيجه اين مي شد كه فرشتگان به فرمان خدا حضرت آدم را پرستش كردند، در حالي كه شرك و پرستش بشر يك نوع ظلم و فحشاء است و «خدا هرگز به كار زشت فرمان نمي دهد(5».(6)
    ثانياً: روايات متعددي در اين زمينه داريم كه سجده فرشتگان بر حضرت آدم، جهت احترام و تكريم بوده نه اطاعت و پرستش او، كه در اينجا به يك نمونه از اين روايات اشاره مي كنيم:
    «مردي يهودي از امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ پرسيد كه خدا ملائكه را وارد كرد كه براي آدم سجده كنند، آيا از محمد (ص) چنين احترامي كرد؟ علي ـ عليه السلام ـ فرمود: درست است همينطور بود و لكن سجده ملائكه براي آدم اطاعت و عبادت آدم نبود، و ملائكه آدم را در مقابل خدا نپرستيدند، بلكه خداي متعال آنان را بر اين كار وا داشت تا اعترافي باشد از ملائكه بر برتري آدم و رحمتي باشد از خدا براي او، ولي محمد (ص) را فضيلتي بالاتر از اين داد، خداي عز و جل با آن بزرگي و جبروتي كه دارد با تمامي ملائكه اش بر محمد (ص) صلوات و درود فرستاد و مؤمنين را نيز بر صلوات بر او متعبد ساخت...».(7)
    حاصل آن که امر خداوند به ملائكه كه سجده در مقابل آدم كنند، عبادت آدم نبوده تا ممنوع باشد، بلكه احترام و تكريم آدم بوده است بدون اين كه همراه با اعتقاد به الوهيت و ربوبيت آدم باشد.
    شیطان شناخت کامل به الوهیت خدا داشت و می دانست دستورات او از روی حکمت است اما غرور او بود که مانع سجده شد نه ندانستن دلیل دستور و یا قانع نشدن.اینها که خدا عبادت می کردند علم به عبادات و حکمت آن داشتند.

    پی نوشت ها:
    1 . فخر رازي، تفسير كبير، بيروت، دار الاحياء التراث العربي، چاپ سوم، ج1، ص212ـ213.
    2. سبحاني، جعفر، فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامي، قم، توحيد، چاپ اول، 1373، ج3، ص97.
    3 . طباطبائي، سيد محمد حسين، تفسير الميزان، سيد محمد باقر موسوي همداني، انتشارات اسلامي، 1363، ج1، ص189.
    4 . الالهيات، محاضرات استاد سبحاني، مركز عالمي للدراسات الاسلامي، چاپ سوم، 1411 هـ ق، ج2، ص97.
    5. اعراف/ 28.
    6. سبحاني، جعفر، فرهنگ و عقايد و مذاهب اسلامي، قم، توحيد، چاپ اول، 1373، ج3، ص91.
    7 . ابي منصور طبرسي، الاحتجاج، تحقيق ابراهيم بهادري، و محمد هادي به، اسوه، چاپ اول، 1413 هـ ق، ج1، ص 498 ـ 499.

    ویرایش توسط تذکره : ۱۳۹۳/۱۲/۲۲ در ساعت ۱۳:۱۶

  10. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. +++کوچولو،مامانتو با بستنی عوض میکنی؟+++
    توسط hamid66 در انجمن عرفان ناب
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۱۳, ۱۱:۵۹
  2. رجعت با جسم مثالی یا واقعی؟
    توسط پر سوال در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۱۴, ۱۶:۳۴
  3. دشمن و آخوند حکومتی؟
    توسط 5231 در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 32
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۲۲, ۲۲:۴۷
  4. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۰۳, ۱۹:۳۲
  5. خلیج فارس یا خلیج ع/ر/ب/ی؟
    توسط لوتي در انجمن سایر موارد
    پاسخ: 35
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۴/۲۲, ۱۳:۵۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود