-
۱۳۸۷/۰۴/۲۱, ۲۰:۴۲ #1
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۷
- نوشته
- 505
- مورد تشکر
- 1,183 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 17
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
اهمیت نماز
- نماز
سلام به خوانندگان گرامی
با آرزوی سلامتی برای شما
امروز می خواهم در مورد نماز بنویسم،نماز مهمترین وظیفه ی هرمسلمان است که متاسفانه برخی به آن بی توجه هستند،باید بدانیم که اگر نماز انسان قبول نگردد دیگراعمال هم قبول نخواهند شد درزیرچندی از روایات ائمه را آوردم تا شاید کمی در انها تفکرکنیم.
امام صادق(ع) در آخرین وصیت خویش می فرماید:
به شفاعت ما خاندان نمی رسد کسی که نماز را سبک بشمارد و نماز را اول وقت نخواند. سبک شمردن نماز یعنی ترجیح ندادن آن به کار دیگر.
رسول اکرم(ص) می فرماید:
شیطان همواره ز فرزند آدم بیمناک وظایف اوست.مادامی که نماز پنجگانه خود را در وقت به جای می آورد. واگر آن را در وقت خود ترک کرد و ضایع ساخت شیطان گستاخ گشته بر او راه می یابد و او را در گناهان بزرگ داخل می سازد.
امام صادق(ع) فرموده اند:
هنگامی که بنده نماز به وقت بجا آورد و نیکو اداء نماید و آن را بر طبق سنن و آداب محافظت نماید،آن نماز به صورت پاک و نورانی به سوی آسمان رود و گوید:«خدا تورا نگه دارد که مرا حفظ کردی؛ولی اگر آن را به هنگام بجا نیاورد و در رعایت آداب آن محافظت نکند،سیاه و ظلمانی برگردد و گوید: خدا تو را پست سازد که مرا ضایع کردی ؛پس خوشا نمازی که از سر شوق و آگاهی و با خلوص بجای آورده شود»
امام صادق(ع) می فرماید:
فضیلت اول وقت نماز گذاردن بر زمان های بعد،همچون برتری آخرت نسبت به دنیاست.
پیامبر(ص) می فرماید:
فردا(به روز قیامت)شفاعت من به کسی که نماز واجب را بعد وقت آن بخواند، نخواهد رسید.
پیامبراکرم(ص) فرموده اند:
هر که دو رکعت نماز کند که در آن دو رکعت،چیزی از امور دنیا به خاطر خود نگذراند،همه ی گناهان او آمرزیده است.
در وصایای حضرت رسول(ص)به امیرالمومنین(ع) آمده است:
سه چیز باعث مقام انسان در نزد خداوند است:
1- در هوای سرد وضو گرفتن 2- پس ازهرنماز،انتظار نمازبعد را کشیدن 3- شب و روز به سوی اجتماعات مسلمانان گام برداشتن.
متاسفانه ما با انجام گناهان بی شمار نمی توانیم به لذت واقعی نماز برسیم و آن را بچشیم،اگر یک نماز را با حضورواقعی قلب بخوانید بعد از آن نماز چنان احساس نشاطی در خود می یابید که هیچ گاه چنین احساس ندیده اید.برای اینکه بتوانیم با حضور قلب نماز بخوانیم باید تمرین کنیم،از جمله کارهایی که می توانید انجام دهید این است که در هنگام خواندن و قرائت هر کدام از عبارت نماز هین آن کلمه را در جلو چشم خود ببینیم مثلا با قرائت سبحان ربی العظیم و بحمده عین این عبارت را درذهن خود مجسم کنیم،می توانید نمازبه قسمتهایی تقسیم کنید و سعی کنید در هر کدام از این قسمتها ذهن خود را متمرکز کنید روی نماز مثلا با خود بگویید باید سوره ی حمد را با حضور قلب بخوانم و بعد سوره ی توحید و به همین ترتیب...بعد از مدتی نماز را با توجه کامل به معانی بخوانید بعد از مدتی می توانید نماز را با توجه کامل بخوانید و بی توجه به اطرافتان در نماز غرق شوید نمونه ی چنین غرق شدن حضرت علی(ع) بوده است که چنان در نماز و در خدا غرق می شد که تیر را از پای ایشان بیرون کشیدند اما دردی احساس نکردند،شاید ما نتوانیم به این درجه از معرفت برسیم اما می توانیم سعی خود را بکنیم...
در پایان هم چند داستان در مورد نماز می گذارم:
نقل شده است كه روزى(سيد هاشم)امامجماعت مسجد )سردوزك (بعد از نماز به منبر رفت . در ضمن توصيه به لزوم حضور قلبدر نماز، فرمود:روزى پدرم مى خواست نماز جماعت بخواند و من هم جزء جماعت بودم . ناگاه مردى با هياءت روستايى وارد شد، از صفوف جماعت عبور كرد تا به صف اول و پشتسر پدرم قرار گرفت . مؤ منين از اينكه يك نفر روستايى رفت و در صف اوّل ايستاد،ناراحت شدند، اما او اعتنايى نكرد. در ركعت دوم در حال قنوت ، قصد فرادا كرد ونمازش را به تنهايى به اتمام رساند و همانجا نشست و مشغول خوردن نان شد. چون نمازتمام شد، مردم از هر طرف به رفتار ناپسند او حمله و اعتراض كردند ولى او به كسىپاسخ نمى داد.پدرم فرمود: چه خبر است ؟ به او گفتند: مردى روستايى و جاهل بهمساءله ، به صف اوّل جماعت آمد و پشت سر شما اقتدا كرد و آنگاه وسط نماز، قصد فراداكرد و هم اكنون نشسته ونان می خورد.پدرم به آن شخص گفت : چرا چنين كردى؟او در پاسخ گفت : سبب آن راآهسته به خودت بگويم يا در اين جمع بگويم؟پدرم گفت : در حضور همه بگو.گفت : من وارد اين مسجد شدم به اميد اينكه ازفيض نماز جماعت با شما بهره مند شوم ، اما وقتى اقتدا كردم ، ديدم شما در وسط حمد،از نماز بيرون رفتيد و در اين خيال واقع شديد كه من پير شده و از آمدن به مسجد عاجزشده ام لذا به الاغى نياز دارم ، پس به ميدان الاغ فروشها رفتيد و خرى را انتخابكرديد و در ركعت دوم در خيال تدارك خوراك و تعيين جاى او بوديد. بدين سبب من عاجزشدم و ديدم بيش از اين سزاوار نيست با شما باشم ، لذا نمازخودرا فرادا تمام كردم . اين را بگفت و برفت .پدرم بر سر خود زد و ناله كرد و گفت : اين مرد بزرگى است، او را نزد من بياوريد، با او كار دارم ، مردم رفتند كه او را بياورند اما اوناپديد گرديد و ديگر ديده نشد.
سيد نعمة اللهجزائرىدرانوار نعمانيهمى نويسد: شخصى برايم نقل كرد كه من يك روز نزد خود خيال كردم كه در حديث دارد هركسكه دو ركعت نماز با حضور قلب بخواند، خداوند او را عذاب نمى كند لذا با خود گفتم منهم مى روم و در مسجد كوفه دو ركعت نماز با حضور قلب مى خوانم . به همين قصد مشغولنماز شدم ناگهان به اين فكر افتادم كه چرا مسجد به اين بزرگى بايد مناره و گلدستهنداشته باشد؟ و به اين خيال بودم كه اگر بانى هم پيدا شود، گچ و آجرش بايد از كجابياورند؟ بنّا چه كسى و اندازه اش چقدر باشد؟ يك وقت سلام نماز را دادم و ملتفت شدمكه هنوز در نقشه و طرح مناره مسجد هستم ! اما اگر كسى در نماز در انديشه آخرت باشد،موجب فضيلت بيشتر نماز است.
يكى از اهل رياضت ، به در مسجدى رسيد و ديد شيطان مرتب پاى خودبه درون مسجد مى گذارد و باز خارج مى شود، پرسيد: اينجا چه مى كنى ؟گفت : دراين مسجد، جاهلى نماز مى خواند و عالمى هم خوابيده است و من قصد نماز جاهل مى كنماما هيبت اين عالم ، مانع ورود من به مسجد مى شود.آرى ، در اين باره رسول خدا«صلّى اللّه عليه و آله » فرمود: خوابعالم از عبادت جاهل بهتر است.
- نماز
ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۷/۱۰/۲۳ در ساعت ۱۶:۳۳ دلیل: درشت کردن فونت
-
-
۱۳۸۷/۰۴/۲۹, ۱۱:۰۹ #2
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,245
- مورد تشکر
- 1,620 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
باسمه تعالي
حضرت مولي الموحدين امير المؤمنين امام علي (ع) فرمودند:«هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میان او و میان خدای عز و جل گناهی نیست.»( اصول وافی،ج۲،ص۱00)
علم و عمل اي دوست به مايي و مني نيست
هر كس به بَرَش خرقه، اويس قرني نيست
هر شيشه ي گلرنگ عقيق يمني نيست
خوبي به خوش اندامي و سيمين زَقَني نيست
حُسن آيت روح است، به نازك بدني نيست
-
-
۱۳۸۸/۰۱/۲۶, ۰۷:۵۶ #3
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۸
- نوشته
- 11,936
- مورد تشکر
- 35,179 پست
- حضور
- 33 روز 7 ساعت 39 دقیقه
- دریافت
- 406
- آپلود
- 94
- گالری
-
278
حکمت نماز
امام رضا علیه السلام فرمودند :
حکمت نماز اقرار به ربوبیت خداوند تبارک و تعالی و شریک نگرفتن برای اوست .ایستادن در پیشگاه جبرون الهی با خواری و بیچارگی افتادگی و اعتراف و درخواست بخشش گناهان گذشته است. صورت نهادن بر خاک در هر روز برای بزرگداشت خداوند جل جلاله است تا به یاد او فروتن و خوار و خواهان و مشتاق فزونی دین و دنیای خود باشد.
افزون بر این ها نماز ذکر خداوند عز و جل و دوام آن در شب و روز است تا بنده مالک و مدبر و آفریدگارش را از یاد نبرد و گرنه سرکشی و طغیان می کند و این در یاد کردن پروردگار عز و جل و ایستادن در پیشگاهش نهفته است که او را از سر پیچی نهی می کند و از انواع فساد باز می دارد
الفقیه 1 ص 214
ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند
و
چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.
تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...
پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان
-
-
۱۳۸۸/۰۱/۲۶, ۱۲:۵۰ #4
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۸
- نوشته
- 11,936
- مورد تشکر
- 35,179 پست
- حضور
- 33 روز 7 ساعت 39 دقیقه
- دریافت
- 406
- آپلود
- 94
- گالری
-
278
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند :
خداوند متعال فرموده است :
نماز را بین خود و بنده ام دو نیمه کرده ام و آنچه بخواهد به او می دهم .
هنگامی که بنده می گوید:( الحمدلله رب العالمین )
خداوند متعال می گوید : بنده ام مرا ستود .
هنگامی که گفت :( الرحمن الرحیم )
خداوند متعال می گوید : بنده ام مرا ستایش کرد .
هنگامی که گفت :(مالک یوم الدین )
خداوند متعال می گوید : بنده ام مرا بزرگ داشت.
هنگامی که گفت :( ایاک نعبد و ایاک نستعین )
خداوند متعال می گوید : این میان من و بنده ام می باشد
و آنچه خواست به او می دهم .
هنگامی که گفت ( اهدنا الصراط المستقیم )
خداوند متعال می گوید : این برای بنده ام می باشد و
آنچه خواست به او می دهم .
صحیح مسلم ج 1 ص 296
ویرایش توسط ╫❀نیایش❀╫ : ۱۳۸۸/۰۱/۲۶ در ساعت ۱۲:۵۱
ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند
و
چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.
تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...
پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۸/۰۱/۲۶, ۱۳:۵۶ #5
- تاریخ عضویت
دي ۱۳۸۷
- نوشته
- 10,035
- مورد تشکر
- 25,834 پست
- حضور
- 17 روز 15 ساعت 28 دقیقه
- دریافت
- 6
- آپلود
- 0
- گالری
-
2
گرچه بعضي نماز را به طمع بهشت يا ترس از عذاب جهنم مي خوانند، امّا اميرالمومنين (ع) نماز را نه براي تجارت يا سپري از آتش ، بلكه بخاطر شايستگي خدا براي عبادت ، انجام مي دهد. (نهج البلاغه ، حکمت ،237)
یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ
اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۸/۰۱/۲۶, ۱۶:۵۹ #6
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۸
- نوشته
- 11,936
- مورد تشکر
- 35,179 پست
- حضور
- 33 روز 7 ساعت 39 دقیقه
- دریافت
- 406
- آپلود
- 94
- گالری
-
278
معنای بالا بردن دستها در تکبیر
شیخ صدوق گوید :مردی از امیر المومنان پرسید:ای پسر عموی بهترین آفریده خداوند متعال معنای بالا بردن دستها در تکبیر چیست؟
فرمود : معنایش این است :خدا بزرگتر یکتا و بی همتا ست مانند ندارد با دست لمس نمی شود و حواس پنجگانه او را در نمی یابند .
علل الشرایع ص 320
ویرایش توسط ╫❀نیایش❀╫ : ۱۳۸۸/۰۱/۲۶ در ساعت ۱۶:۵۹
ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند
و
چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.
تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...
پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان
-
-
۱۳۸۸/۰۱/۲۶, ۱۸:۲۲ #7
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۸
- نوشته
- 11,936
- مورد تشکر
- 35,179 پست
- حضور
- 33 روز 7 ساعت 39 دقیقه
- دریافت
- 406
- آپلود
- 94
- گالری
-
278
معنای دو سجده
احمد بن علی راهب گوید : مردی به امیر مومنان عرض کرد : ای پسر عموی بهترین آفریده خدا معنی سجده چیست ؟
فرمود : حقیقتش این است : خدایا همانا تو مرا از آن _ یعنی از زمین _ آفریدی
و
معنای سر برداشتن این است : ما را از خاک خارج کردی .
و
معنای سجده دوم : و به آن باز می گردانی
و
معنای سر برداشتن از سجده دوم : و بار دیگر ما را از آن خارج می کنی .
آن مرد گفت : معنای بلند کردن پای راست و افکندن بر پای چپ در تشهد چیست ؟
فرمود : حقیقتش این است :
خدایا باطل را بمیران و حق را بر پا دار
علل الشرایع ص 336
ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند
و
چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.
تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...
پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان
-
-
۱۳۸۸/۰۱/۲۷, ۰۸:۰۸ #8
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۸
- نوشته
- 11,936
- مورد تشکر
- 35,179 پست
- حضور
- 33 روز 7 ساعت 39 دقیقه
- دریافت
- 406
- آپلود
- 94
- گالری
-
278
نماز پاک کننده است
پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمودند :
اگر در خانه یکی از شما نهری باشد و هر روز پنج بار خود را بشوید آیا از آلودگی چیزی در بدن باقی می ملند ؟
گفتند : نه !
فرمودند : نماز مثل همان نهر جاری است هرگاه شخص نماز می گذارد از گناه پاک می شود
درس سخنوری 3 ص 20
ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند
و
چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.
تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...
پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان
-
-
۱۳۸۸/۰۱/۲۷, ۰۸:۴۶ #9
- تاریخ عضویت
دي ۱۳۸۷
- نوشته
- 10,035
- مورد تشکر
- 25,834 پست
- حضور
- 17 روز 15 ساعت 28 دقیقه
- دریافت
- 6
- آپلود
- 0
- گالری
-
2
حضرت محمد (ص) مي فرمايند:
قراءة القران في الصلاة افضل من قراءة القران في غيرالصلاة
قرائت قرآن در نماز افضل است از غير نماز
مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 292
یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ
اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن
-
-
۱۳۸۸/۰۱/۲۷, ۱۲:۲۳ #10
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,092
- مورد تشکر
- 2,132 پست
- حضور
- 1 روز 17 ساعت 36 دقیقه
- دریافت
- 12
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
معيار پذيرفته شدن نماز
قال الصادقعليه السلام : «من احبّ ان يعلم اقبلت صلاته ام لم تقبل فلينظر هل منعته صلاته عن الفحشاء و المنكر فبقدر ما منعته قبلت منه»
كسى كه دوست دارد بداند نمازش پذيرفته شده يا نه، ببيند آيا نماز او را از گناه باز داشته يا نه، به اندازهاى كه از گناه دورى كرده نماز او پذيرفته شده است.
(بحار / 82 / 209)
وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس
-
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری