صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مهدی شناسی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    237
    صلوات
    15
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 روز 23 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3

    مهدی شناسی




    «مؤمَل» از نامهاي صاحب الزّمان است. «مؤمل» در لغت يعني کسي که مردم آرزوي ديدن او را دارند و در دعاي ندبه اشاره به اين مضمون شده است: «بِنَفْسي أنْتَ مِن أُمْنيَّةُ شائِقٍ يَتَمَنّي مِنْ مُؤمِنٍ وَ مُؤمِنَةٍ ذَکَرَ أفَحَنّا: جانم قربان تو که آرزوي هر زن و مرد مؤمنه هستي که صدايش بزنند و بنالند». امام حسن عسکري عليه السّلام فرمود: «در آن وقت که حجّت (عج) متولّد شد، ظالمان گمان کردند که ايشان مرا مي کشند تا اينکه نسل مرا قطع کنند، پس چگونه قدرت خداوند را ديدند و او را (حضرت مهدي (عج)) را مؤمل ناميدند».

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    237
    صلوات
    15
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 روز 23 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3



    شمايل حضرت مهدي
    محدثان معتبر - از شيعه و اهل سنّت - بنابر احاديث بسياري، از پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله و ائمه عليهم السلام شمايل و اوصاف حضرت مهدي عليه السلام را در کتاب هاي خويش بيان کرده اند. بنابراین مي توان حضرتش را اين گونه وصف نمود: چهره اش گندمگون، ابروانش هلالي و کشيده، چشمانش سياه و درشت و جذاب، شانه اش پهن، دندان هايش براق و گشاده، بيني اش کشيده و زيبا، پيشانيش بلند و تابنده، استخوان بندي اش استوار و صخره سان، دستان و انگشتانش درشت، گونه هايش کم گوشت و اندکي متمايل به زردي که از بيداري شب عارض شده، بر گونه راستش خالي مشکين، عضلاتش پيچيده و محکم، موي سرش بر لاله گوش ريخته، اندامش متناسب و زيبا، هيئتش خوش منظر و رباينده، رخساره اش در هاله اي از شرم بزرگوارانه و شکوهمند غرق، قيافه اش از حشمت و شکوه رهبري سرشار، نگاهش دگرگون کننده و خروشش درياسان و فريادش همه گير است.

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    237
    صلوات
    15
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 روز 23 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3



    تسبيح قائم
    تسبيح حضرت حجة (عج) از هجدهم، تا آخر هر ماه است، و تسبيح آن حضرت اين است: «سُبْحانَ اللهِ عَدَدَ خَلْقِهِ، سُبْحانَ اللهِ رِضا نَفْسِهِ، سُبْحانَ اللهِ مِدادَ کَلَماتِهِ سُبْحانَ اللهِ زِنَةَ عَرْشِهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ مِثْلَ ذلِکَ : پاک و منّزه است خداوند به تعداد مخلوقاتش، پاک و منزّه است خداوند تا آنگاه که خشنود گردد، پاک و منزّه است خداوند به شمارش موجوداتش، پاک و منزّه است خداوند به اندازه ي وزن عرش او، و حمد و سپاس مخصوص خداوند است، همانند اين مقادير».(صحيفةالمهدي، ص 19)

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    237
    صلوات
    15
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 روز 23 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3



    شلمغاني
    شلمغاني از ياران امام حسن عسکري عليه السلام و از دانشمندان، دبيران و محدثان زمان خود در بغداد بود. کتاب هاي بسياري داشت و در آنها، انبوه رواياتي را که از امامان اهل بيت عليهم السلام شنيده بود، گردآوري و دسته بندي کرده بود.هنگامي که راه انحراف وارتجاع را در پيش گرفت و از نظر انديشه، عقيده و عملکرد تغيير يافت، در روايات تغييراتي ايجاد مي کرد! هر چه مي خواست بر آنها مي افزود وهرچه دلخواه او بودکم مي کرد! نجاشي در رجال خود مي نويسد: ابوجعفر محمدبن علي شلمغاني از پيروان مذهب اماميّه بود؛ اما رشک و حسد بر مقام ابوالقاسم حسين بن روح، وي را بر آن داشت که ترک مذهب اماميّه گويد و داخل کيش هاي مردود گردد؛ تا بدان جا که از طرف امام غايب توقيعاتي عليه او صادر گرديد. سرانجام به امر سلطان (دولت) به دار آويخته شد. حسين بن روح از سال انتصاب خود به مقام نيابت سوم (جمادي الآخر 306 ه) در بغداد با عزّت و احترام مي زيست و خاندان آل فرات - که وزارت بني عباس به دست ايشان بود - از طرفداران شيعه بوده و از او حمايت مي کردند. در ربيع الاول سال 312 ه . وزارت به حامد بن عباس انتقال يافت و آل فرات و کسان ايشان از کار بر کنار شده و به زندان افتادند. پس ازآن حسين بن روح نيز به زندان افتاد و تا سال 317 (مدت پنج سال) در حبس ماند. وي پيش از افتادن به زندان، مدتي پنهان مي زيست و چون اعتمادي کامل به ابن ابي العزاقر داشت، او را به نيابت خود برگزيد. شلمغاني واسطه بين او وشيعيان شد وتوقيعات حضرت مهدي عليه السلام، از سوي حسين بن روح به دست شلمغاني صادر مي شد و مردم براي رفع حوايج و حل مشکلات به او رجوع مي کردند. بعد از اين زمان شلمغاني به دعوي هاي باطل پرداخت و از مذهب شيعه اماميّه اثني عشريه انحراف جست. حسين بن روح در زندان، از انحرافش مطلع شد و از همان جا در ذي حجه سال 312 ه توقيعي در لعن ابي العزاقر به شيخ ابوعلي محمدبن همام اسکافي بغدادي - که از بزرگان شيعه بود - فرستاد و از وي تبرّي جست.

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    237
    صلوات
    15
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 روز 23 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3



    عمرو اهوازي
    «عمرو اهوازي» از کساني است که امام قائم (عج) را در دوران حيات امام عسکري عليه السّلام زيارت کرده است. او مي گويد: «حضرت عسکري عليه السّلام، فرزند بزرگوارش را به من نشان داد و فرمود: اين صاحب شماست»(الغيبة شيخ طوسي ص 140).

  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    237
    صلوات
    15
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 روز 23 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3



    العبقري الحسان في احوال مولانا صاحب الزمان
    يکي از کتاب هاي مفصّل درباره حضرت مهدي عليه السلام، عبقري الحسان است که به وسيله علي اکبر نهاوندي در دو مجلد بزرگ به رشته تحرير در آمده است اين مجموعه درباره زندگي ظاهري، غيبت و ظهور حضرت ولي عصرعليه السلام و حکايات ملاقات کنندگان و رفع شبهات وارد شده درباره مهدويّت است. نگارنده، کتاب را در پنج بخش عظيم تنظيم کرده و براي هر کدام نام خاصي گذاشته است. نخست آيات قرآن و بشارت هاي کتاب هاي آسماني درباره ظهور آخرين حجّت خداوند و تشکيل حکومت واحد جهاني را مطرح و به بعضي از سخنان کاهنان و ساحران پيشين و نيز سخنان ارزنده معصومين عليهم السلام استناد کرده است. سپس ولادت حضرت مهدي عليه السلام و کرامات وي و همچنين گواهي 45 تن از بزرگان دانشمندان اهل سنّت را - که به ولادت آن حضرت و حضور بالفعل ايشان معتقدند - ذکر کرده است. در فصل بعد به پرسش ها و شبهات وارده درباره آن حضرت؛ همانند راز طول عمر، فلسفه و علل غيبت پاسخ داده و به ذکر تاريخ غيبت هاي بسياري از پيامبران پيشين پرداخته است. در ادامه نام و ياد و خاطره جمع کثيري از کساني را که مشرَّف به حضور آن حضرت شده اند - به استناد برخي منابع - متذکر شده است. در پايان نشانه هاي ظهور و قيام امام عليه السلام و مباحث کلامي مربوط به رجعت امامان را به استناد به احاديث و آيات قرآني بيان کرده است.

  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    237
    صلوات
    15
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 روز 23 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3



    خسف به بيداء
    فرو برده شدن در «بَيْداء» - که از آن در روايات «خسف به بيداء» تعبير شده است - از نشانه هاي ظهور حضرت مهدي عليه السلام است. اين نشانه در احاديثي که درباره سفياني سخن گفته اند، فراوان ذکر شده است. واژه «خَسْف» به معناي فرو رفتن و پنهان شدن است و «بَيداء» نام سرزميني بين مکه و مدينه است. ظاهراً منظور از «خسف به بيداء» آن است که سفياني با لشکري عظيم به قصد جنگ با حضرت مهدي عليه السلام عازم مکه مي شود؛ اما در بين مکه و مدينه - در محلي که به سرزمين «بيداء» معروف است - به گونه اي معجزه آسا، به امر خداوند، در دل زمين فرو مي روند.

  15. تشکر


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    237
    صلوات
    15
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 روز 23 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3



    کوتاه گفته های آیت الله بهجت در باره امام زمان (عج) چه قدر حضرت [امام زمان (علیه السلام)] مهربان است به کسانی که اسمش را می برند و صدایش می زنند و از او استغاثه می کنند؛ از پدر و مادر هم به آنها مهربان تر است! لازم نیست که انسان در پی این باشد که به خدمت حضرت ولی عصر (عج) تشرّف حاصل کند؛ بلکه شاید خواندن دو رکعت نماز، سپس توسّل به ائمه (علیهم السلام) بهتر از تشرّف باشد. در زمان غیبت هم عنایات و الطاف امام زمان (عج) نسبت به محبّان و شیعیانش زیاد دیده شده؛ باب لقا و حضور بالکلیّه مسدود نیست؛ بلکه اصل رؤیت جسمانی را هم نمی شود انکار کرد! با وجود اعتقاد داشتن به رئیسی که عینُ الله الناظره است، آیا می توانیم از نظر الهی فرار کنیم و یا خود را پنهان کنیم؛ و هر کاری را که خواستیم، انجام دهیم؟! چه پاسخی خواهیم داد؟! هر چند حضرت حجت (عج) از ما غایب و ما از فیض حضور آن حضرت محرومیم؛ ولی اعمال مطابق یا مخالف دفتر و راه و رسم آن حضرت را می‌دانیم؛ و این که آیا آن بزرگوار با اعمال و رفتار خود خشنود، و سلامی – هر چند ضعیف – خدمتش می‌فرستیم؛ و یا آن حضرت را با اعمال ناپسند، ناراضی و ناراحت می کنیم! علایمی حتمیّه و غیر حتمیّه برای ظهور آن حضرت ذکر کرده اند. ولی اگر خبر دهند فردا ظهور می کند، هیچ استبعاد ندارد! لازمۀ این مطلب آن است که در بعضی علایم، بَداء صورت می گیرد و بعضی دیگر از علایم حتمی هم، مقارن با ظهور آن حضرت اتفاق می افتد. مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی (عج)، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار حضرت تا ظهور او می باشد. افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران می روند، و نمی دانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل فَرَج او دعا کنند! حضرت غائب (عج) دارای بالاترین علوم است؛ و اسم اعظم بیش از همه در نزد خود آن حضرت است. با این همه، به هر کس که در خواب یا بیداری به حضورش مشرّف شده، فرموده است: برای من دعا کنید! راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛ نه دعای همیشگی و لقلقۀ زبان… بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.

  17. تشکرها 2


  18. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    237
    صلوات
    15
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 روز 23 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3



    قابض
    لقب مهدي موعود (عج) است. قابض در لغت به معني در مشت گيرنده، درآورنده، بيرون کشنده و ميراننده است

  19. تشکر


  20. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    237
    صلوات
    15
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 روز 23 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3



    سبيكه
    از نامهاي «نرجس خاتون»، مادر گرامي امام زمان (عج) است. «سبيکه» طلاي ناب و نقره ي خالص را گويند که پس از گداخته شدن، ناخالصي هاي آن جدا گردد و طلاي ناب و نقره ي خالص به صورت شمش در قالبها ريخته شود.او در پايتخت بيزانس در عشق امام حسن عسکري عليه السلام گداخته شده و همه ي ناخالصي هاي امپراطوري روم به دست کيميا اثر حضرت زهرا (س) از او جدا شد و طلاي ناب جهان خلقت از او پديد آمد.

  21. تشکر


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود