جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: که گفته ما باید به احادیث ایمان بیاوریم؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 10 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    که گفته ما باید به احادیث ایمان بیاوریم؟




    بسم الله الرحمن الرحیم


    چه نیازی هست که ما به احادیث ایمان بیاوریم وقتی قرآن هست؟




    کارشناس:
    پاسخگوی حدیث 1


    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۱/۱۲/۰۷ در ساعت ۱۱:۰۷


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [QUOTE=عبدالله-;598932]
    بسم الله الرحمن الرحیم


    چه نیازی هست که ما به احادیث ایمان بیاوریم وقتی قرآن هست؟






    __________________________________________________ ____________________
    با صلوات برمحمد وآل محمد
    این سوال در اسک دین به طور مفصل بحث شده که آدرس آن خدمت شما ارسال می گرددو در ادامه هر جای ابهامی بود در خدمت شما هستم .لطفاً به این آدرس مراجعه بفرمایید:«که گفته ما باید به احادیث ایمان بیاوریم؟ - گفتگوی دینی»
    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۱/۱۲/۰۸ در ساعت ۱۷:۵۴


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    که گفته ما باید به احادیث ایمان بیاوریم؟

    ما باید نماز بخوانیم اما چند رکعت و چگونه - ما حج می رویم اما اعمال حج چیست ؟

    ربا نباید خورد ربا چیست ؟ و .............. بنابراین بعضی از احادیث موثق و درست توضیح و تفسیر

    آیات قرآن کریم است و یا عملکرد و رفتار عملی پیامبر ص و معصومین ع در مسائل مختلف در احادیث

    موثق ذکر شده است بنابراین ما قول و اعمال معصومین ع را در احادیث موثق که در کتابهایی

    مثل بحار و اصول کافی ذکر شده باید بخوانیم و بر اساس آن ما هم عملکرد صحیح به عنوان یک

    مسلمان داشته باشیم


    ///////////////////////////////////////


    انواع حدیث و اقسام راویان از دیدگاه امام علی (ع)

    انواع احادیث رواج یافته: احادیثی که در دسترس مردم قرار دارد، هم حق است هم باطل، هم راست هم دروغ، هم ناسخ هم منسوخ، هم عام هم خاص، هم محکم هم متشابه، هم احادیثی که بدرستی ضبط گردیده و هم احادیثی که با ظن و گمان روایت شده...

    اقسام راویان حدیث:افرادی که حدیث نقل می کنند چهار دسته اند، که پنجمی ندارد؛اول: منافقان منافقی که تظاهر به ایمان می کند، و نقاب اسلام بر چهره دارد، نه ازگناه می ترسد و نه از آن دوری می جوید و از روی عمد دروغ بر پیامبر (ص) نسبت می دهد.دوم: اشتباه کار دوم کسی که از پیامبر (ص) چیزی را به اشتباه شنیده، اما سخن آن حضرت را درست حفظ نکرده است، و با توهم چیزی را گرفته، اما از روی عمد دروغ نمی گوید. اگر مسلمانان بدانند که او اشتباه کرده، و غیرواقعی پنداشته، از او نمی پذیرفتند.سوم: ناآگاهانی که حدیث شناس نیستند. و سومی شخصی که شنیده، پیامبر (ص) به چیزی امر فرمود. سپس از آن نهی کرد و او نمی داند، یا شنید که چیزی را نهی کرد، سپس به آن امر فرمود و او آگاهی ندارد، پس نسخ شده را حفظ کرد ولی ناسخ را نمی داند.چهارم: حافظان راست گفتار دسته چهارم، آن که نه به خدا دروغ می بندد و نه به پیامبرش دروغ نسبت می دهد. دروغ را از ترس خدا، و حرمت نگهداشتن از رسول خدا دشمن دارد. در آن چه از پیامبر (ص) شنیده اشتباه نکرده، بلکه آن را با تمام جوانبش حفظ کرده است، و آن چنان که شنیده بدون کم و کاست نقل می کند. منبع: نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، خطبه ٢١٠.

    http://tarikhnameh.persianblog.ir/post/41

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  5. تشکرها 2


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حمیدرضا عبدالله نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم


    وجوبی در تعداد رکعات صلاة نیست
    اعمال حج هم هر آنچه باید در قرآن آمده
    ربا معلوم است چیست به خر که نمیخواهید ادبیات یاد بدهید وقتی میگویند لا تقربوا الزنی معلوم است زنا چیست و همینطور ربا
    ما برای مسلمانی به هیچ کدام از احادیث نداریم
    احادیث اکثرا افتراء به الله و کذب بستن به احکام است و تقریبا خواندنشان هم ارزشی ندارد و هیچ وجوبی به ایمان آوردن حتی بر یک دانه حتی یک دانه از این حدیث ها نیست و هیچ حجتی بر مسلمان نیست که حتی از یک عدد از احادیث هم پیروی نکنیم ولی شما با روایات که هیچ نیازی به آنها نیست و انسانها را به گمراهی میکشاند به گمراهی رفته اید به شاءالله
    احادیث شما کوچکشان و بزرگشان به درد نخور و تقریبا کذب اند و آنها که مربوط به امامانتان یا هرکس غیر از محمد رسول الله هست بکل ارزشی ندارد البته آنها که منتصب به رسول هست هم ارزشی ندارد
    ثقلین
    سلسلة الذهب
    کساء
    اصول کافی
    بخاری
    مسلم
    بحار الانوار
    .
    .
    .
    .





    __________________________________________________ _________________________
    به نام خدا
    وصلوات بر محمد وآل محمد
    برای پاسخ شما به سراغ سیر تاریخی این سوال رفته وسپس باخود قرآن که فعلاً شما آن را قبول دارید ،برای شما مطالبی را عنوان می نماییم .
    این گفته که ما جز به قرآن کریم به هیچ منبع دیگری حاجت نداریم، سخنی است که خلیفه دوم در جریان مشهورو تاریخی ، معروف به یوم الخمیس اظهار کرده است. ماجرا از این قرار بود که پیامبر (ص) فرمود: کاغذ و قلمی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از من گمراه نشوید، عمر بن خطاب برخاست و گفت که تب بر پیامبر (ص) غلبه کرده است و (نعوذبالله) هذیان می­گوید، ما را تنها کتاب خدا کفایت می­ کند و نیازی به سفارش و مکتوب پیامبر (ص) نداریم. این جسارت و بی ادبی تاکنون در افواه گروهی مانده است، غافل از آن که قصد و غرض خلیفه از منع پیامبر (ص) یک غرض سیاسی بود، او می­ دانست که پیامبر (ص) چیزی را قصد کرده است که با آرمان­ ها و خواسته­ های او سازگار نیست. البته اهل سنت در توجیه این عمل عمر می­ گویند: عمر مصلحت را در این دید که پیامبر علی (ع) را معرفی نکند چون جامعه عرب تن به حکومت علی (ع) نمی­ دادند و بعد پیامبر (ص) این مصلحت اندیشی خلیفه دوم را پذیرا شد ( چیزی که پذیرش آن برابر با محال است.)

    به هر تقدیر ما به صاحبان این اندیشه می­ گوییم اگر چنین است و روایات مطلقا اثری ندارند و تنها به قرآن متکی هستید، نماز صبح چند رکعت است؟ نماز عشاء و مغرب و ظهر و عصر چند رکعت هستند؟ زکات چگونه به اشیاء تعلق می­ گیرد؟ آیا جز این است که این جزئیات را حدیث و روایت برای ما معنا کرده و شرح داده است. کجای قرآن نوشته است که سگ نجس است و کجای قرآن تکتف (دست را روی دست گذاشتن در نماز) کهاهل سنت به آن مقید هستند آمده است؟
    پاسخ قرآن

    مگر همین قرآن نفرموده است که: (ما أَفاءَ اللّهُ عَلی‏ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُری‏ فَلِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی‏ وَ الْیَتامی‏ وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ کَیْ لا یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ اْلأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدیدُ الْعِقابِ،آنچه را خداوند از اهل این آبادی­ ها به رسولش بازگرداند، از آن خدا و رسول و خویشاوندان او، و یتیمان و مستمندان و در راه ماندگان است، تا (این اموال عظیم) در میان ثروتمندان شما دست به دست نگردد! آن چه را رسول خدا برای شما آورده بگیرید (و اجرا کنید)، و از آنچه نهی کرده خودداری نمایید؛ و از (مخالفت) خدا بپرهیزید که خداوند کیفرش شدید است! (حشر/7)

    -اطاعت از فرامين پيامبر واجب است، زيرا پيامبر معصوم است، وگرنه به طور مطلق و بى چون و چرا دستوراتش واجب الاطاعه نبود. ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ‏ ...

    - سنت پيامبر، لازم الاجرا است. «ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ»

    - لازم نيست تمام دستورات در قرآن آمده باشد، بلكه هر امر و نهى كه در سخنان پيامبر آمده باشد بايد اطاعت شود. «ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»

    - در انجام فرمان پيامبر، سرعت به خرج دهيم. فَخُذُوهُ‏ ... فَانْتَهُوا (حرف فاء براى سرعت است).



    و می فرماید یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی اْلأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فی شَیْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ اْلآخِرِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْویلاً ،ای کسانی که ایمان آورده‏اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [اوصیای پیامبر] را ! و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید (و از آنها داوری بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید! این (کار) برای شما بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است.

    این جا اطاعت از خدای متعال و اطاعت از رسول خدا (ص) جدا آمده­ اند، مراد از اطاعت خدا وحی الهی و قرآن کریم و اطاعت از رسول خدا (ص) عمل به سنت آن حضرت است.

    در مورد ایمان هم می ­فرمایدیا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذی نَزَّلَ عَلی‏ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذی أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِاللّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْیَوْمِ اْلآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعیدًا، ای کسانی که ایمان آورده ‏اید! به خدا و پیامبرش، و کتابی که بر او نازل کرده، و کتب (آسمانی) که پیش از این فرستاده است، ایمان (واقعی) بیاورید کسی که خدا و فرشتگان او و کتاب ها و پیامبرانش و روز واپسین را انکار کند، در گمراهی دور و درازی افتاده است‏.

    و می­ فرماید: (قُلْ یا أَیُّهَا النّاسُ إِنّی رَسُولُ اللّهِ إِلَیْکُمْ جَمیعًا الَّذی لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ یُحْیی وَ یُمیتُ فَآمِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ النَّبِیّ‏ِ اْلأُمِّیّ‏ِ الَّذی یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ کَلِماتِهِ وَ اتَّبِعُوهُ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ ،بگو: «ای مردم! من فرستاده خدا به سوی همه شما هستم؛ همان خدایی که حکومت آسمانها و زمین، از آن اوست؛ معبودی جز او نیست؛ زنده می‏ کند و می‏ میراند؛ پس ایمان بیاورید به خدا و فرستاده‏ اش، آن پیامبر درس نخوانده‏ ای که به خدا و کلماتش ایمان دارد؛ و از او پیروی کنید تا هدایت یابید!»‏

    و فرمود یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ، ای کسانی که ایمان آورده‏اید! تقوای الهی پیشه کنید و به رسولش ایمان بیاورید تا دو سهم از رحمتش به شما ببخشد و برای شما نوری قرار دهد که با آن (در میان مردم و در مسیر زندگی خود) راه بروید و گناهان شما را ببخشد؛ و خداوند غفور و رحیم است.و آیات فراوان دیگر.

    پس ایمان آوردن به پیامبر (ص) اطاعت از پیامبر (ص) و گرفتن راه و روش و تسلیم شدن به پیامبر (ص) دستور خود قرآن کریم است و معنا ندارد که ما از پیامبر (ص) اطاعت کنیم ولی از سنت او اطاعت.نکنیم. قرآن ،تفسیر و تبیین و شرح و تفصیل و معلم می­ خواهد که در سوره جمعه آیه دوم به آن اشاره شده است و قرآن با پیامبر (ص) است که می­ تواند راهنمای بشر باشد.
    ________________________________________________
    -سوره حشر آیه
    -سوره نسا آیه 59


    -سوره نسا آیه 136


    -سوره اعراف آیه 158


    -سوره حدید آیه 28






  7. تشکرها 2


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    1,093
    صلوات
    20000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    1
    گالری
    0



    هر سخن صحیح و پاکیزه ای را از هر کسی و از هر مکانی که باشد در صورتی که واقعا با عقل،اخلاق و دیگر نکات مهم تضاد نداشته باشد

    شایسته است بپیذیریم

    سخنی زیبا از امام اول شیعیان:اگر بعضی از امور از سوی خداوند حرام اعلام نمی شد باز هم بر فرد خردمند واجب بود که به آنها عمل نکند
    حقیقت بوده هست و خواهد بود. ازلی و ابدی است. لیکن واقعیت «بوده» اما شاید دیگر حالا نباشد. یا الان هست اما چه بسا بعدا نباشد و شاید هم نه در گذشته بوده و نه در حالا بلکه در «آینده» واقع شود. واقعیت «هست» است و حقیقت هستی «هست» است. هست جزیی از هستی است، اما هستی جزیی از هست نیست... حقیقت زنده و حاضر است وانگهی لایتناهی و نامحدود است. اما واقعیت ممکن است چنین نباشد. که اگر بود جزیی از جریان حقیقت بود.

  9. تشکرها 2


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    چند روز پیش حدیثی خواندم با این مضمون که هر کس سخنان و احادیث ما را قبول نکند از خط ولایت ما خارج شده است
    و یا در حدیث دیگری خواندم که هرکس از کسی که صلاحیت نشر حدیث ندارد ،حدیثی بشنود باید انرا بپدیرد هر چند ان شخص صلاحیت نداشته باشد

    البته مضمون احادیث بود و چندین حدیث هم بود

    حالا به نظر شما اینگونه ایمان اوردن به احادیث عقلانی است ؟؟!!!!
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    4,100
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    41 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    0
    گالری
    171



    نقل قول نوشته اصلی توسط *zohreh* نمایش پست
    سلام

    چند روز پیش حدیثی خواندم با این مضمون که هر کس سخنان و احادیث ما را قبول نکند از خط ولایت ما خارج شده است
    و یا در حدیث دیگری خواندم که هرکس از کسی که صلاحیت نشر حدیث ندارد ،حدیثی بشنود باید انرا بپدیرد هر چند ان شخص صلاحیت نداشته باشد

    البته مضمون احادیث بود و چندین حدیث هم بود

    حالا به نظر شما اینگونه ایمان اوردن به احادیث عقلانی است ؟؟!!!!
    سلام
    امکان دارد برخی احادیث جعلی باشند
    و برخی احادیث دیگر هم آیا اگر عقل ما درماند باید بگوییم احادیث جعلی است؟
    به هر حال باید به متخصص رجوع کرد.


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    4,100
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    41 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    0
    گالری
    171



    در ضمن هیچ کس نگفته همه باید ایمان بیاورند.
    نخیر هیچ کسی مجبور نیست برای ایمان اوردن.
    فقط هر کس نتیجه عملش را در اخرت و دنیا می بیند.


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0




    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  14. تشکر


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پست جمع بندی موضوع
    پرسش:
    چه نیازی هست که ما به احادیث ایمان بیاوریم وقتی قرآن هست؟


    پاسخ:
    برای پاسخ شما به سراغ سیر تاریخی این سوال رفته و با متن قرآن به پاسخ سوال شما خواهیم پرداخت:
    این گفته که ما جز به قرآن کریم به هیچ منبع دیگری حاجت نداریم، سخنی است که خلیفه دوم در جریان مشهورو تاریخی ، معروف به یوم الخمیس اظهار کرده است. ماجرا از این قرار بود که پیامبر (ص) فرمود: کاغذ و قلمی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از من گمراه نشوید، عمر بن خطاب برخاست و گفت که تب بر پیامبر (ص)غلبه کرده است و (نعوذ بالله) هذیان می­ گوید، ما را تنها کتاب خدا کفایت می­ کند و نیازی به سفارش و مکتوب پیامبر (ص) نداریم.(1) این جسارت و بی ادبی تاکنون در افواه گروهی مانده است، غافل از آن که قصد و غرض خلیفه از منع پیامبر (ص) یک غرض سیاسی بود، او می­ دانست که پیامبر (ص) چیزی را قصد کرده است که با آرمان­ ها و خواسته­ های او سازگار نیست. البته اهل سنت در توجیه این عمل عمر می­ گویند: عمر مصلحت را در این دید که پیامبر علی (ع) را معرفی نکند چون جامعه عرب تن به حکومت علی (ع) نمی­ دادند و بعد پیامبر (ص) این مصلحت اندیشی خلیفه دوم را پذیرا شد ( چیزی که پذیرش آن برابر با محال است.)

    به هر تقدیر ما به صاحبان این اندیشه می­ گوییم اگر چنین است و روایات مطلقا اثری ندارند و تنها به قرآن متکی هستید، نماز صبح چند رکعت است؟ نماز عشاء و مغرب و ظهر و عصر چند رکعت هستند؟ زکات چگونه به اشیاء تعلق می­ گیرد؟ آیا جز این است که این جزئیات را حدیث و روایت برای ما معنا کرده و شرح داده است. کجای قرآن نوشته است که سگ نجس است و کجای قرآن تکتف (دست را روی دست گذاشتن در نماز) که اهل سنت به آن مقید هستند آمده است؟
    پاسخ قرآن

    مگر همین قرآن نفرموده است که:« ما أَفاءَ اللّهُ عَلی‏ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُری‏ فَلِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی‏ وَ الْیَتامی‏ وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ کَیْ لا یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ اْلأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدیدُ الْعِقابِ؛ آن چه را خداوند از اهل این آبادی­ ها به رسولش بازگرداند، از آن خدا و رسول و خویشاوندان او، و یتیمان و مستمندان و در راه ماندگان است، تا (این اموال عظیم) در میان ثروتمندان شما دست به دست نگردد! آن چه را رسول خدا برای شما آورده بگیرید (و اجرا کنید)، و از آن چه نهی کرده خودداری نمایید؛ و از (مخالفت) خدا بپرهیزید که خداوند کیفرش شدید است!»(2)
    نکته ها
    1- اطاعت از فرامين پيامبر واجب است، زيرا پيامبر معصوم است، وگرنه به طور مطلق و بى چون و چرا دستوراتش واجب الاطاعه نبود. «ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ‏...».
    2 - سنت پيامبر، لازم الاجرا است. «ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ...»
    3 - لازم نيست تمام دستورات در قرآن آمده باشد، بلكه هر امر و نهى كه در سخنان پيامبر آمده باشد بايد اطاعت شود. «ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»
    4 - در انجام فرمان پيامبر، سرعت به خرج دهيم. فَخُذُوهُ‏ ... فَانْتَهُوا (حرف فاء براى سرعت است)

    و می فرماید: « یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی اْلأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فی شَیْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ اْلآخِرِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْویلاً؛ ای کسانی که ایمان آورده ‏اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [اوصیای پیامبر] را ! و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید (و از آنها داوری بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید! این (کار) برای شما بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است.»(3)
    این جا اطاعت از خدای متعال و اطاعت از رسول خدا (ص) جدا آمده­ اند، مراد از اطاعت خدا وحی الهی و قرآن کریم و اطاعت از رسول خدا (ص) عمل به سنت آن حضرت است.
    در مورد ایمان هم می ­فرماید:« یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذی نَزَّلَ عَلی‏ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذی أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِاللّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْیَوْمِ اْلآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعیدًا؛ ای کسانی که ایمان آورده ‏اید! به خدا و پیامبرش، و کتابی که بر او نازل کرده، و کتب (آسمانی) که پیش از این فرستاده است، ایمان (واقعی) بیاورید کسی که خدا و فرشتگان او و کتاب ها و پیامبرانش و روز واپسین را انکار کند، در گمراهی دور و درازی افتاده است‏.»(4)
    و می­ فرماید:« قُلْ یا أَیُّهَا النّاسُ إِنّی رَسُولُ اللّهِ إِلَیْکُمْ جَمیعًا الَّذی لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ یُحْیی وَ یُمیتُ فَآمِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ النَّبِیّ‏ِ اْلأُمِّیّ‏ِ الَّذی یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ کَلِماتِهِ وَ اتَّبِعُوهُ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ؛ بگو: «ای مردم! من فرستاده خدا به سوی همه شما هستم؛ همان خدایی که حکومت آسمان ها و زمین، از آن اوست؛ معبودی جز او نیست؛ زنده می‏ کند و می‏ میراند؛ پس ایمان بیاورید به خدا و فرستاده‏ اش، آن پیامبر درس نخوانده‏ ای که به خدا و کلماتش ایمان دارد؛ و از او پیروی کنید تا هدایت یابید!»‏(5)
    و فرمود:« یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ؛ ای کسانی که ایمان آورده‏اید! تقوای الهی پیشه کنید و به رسولش ایمان بیاورید تا دو سهم از رحمتش به شما ببخشد و برای شما نوری قرار دهد که با آن (در میان مردم و در مسیر زندگی خود) راه بروید و گناهان شما را ببخشد؛ و خداوند غفور و رحیم است.»(6)و آیات فراوان دیگر.
    پس ایمان آوردن به پیامبر (ص) اطاعت از پیامبر (ص) و گرفتن راه و روش و تسلیم شدن به پیامبر (ص) دستور خود قرآن کریم است و معنا ندارد که ما از پیامبر (ص) اطاعت کنیم ولی از سنت او اطاعت نکنیم. قرآن، تفسیر و تبیین و شرح و تفصیل و معلم می­ خواهد که در سوره جمعه آیه دوم به آن اشاره شده است و قرآن با پیامبر (ص) است که می­ تواند راهنمای بشر باشد.

    پی نوشت:
    1) امالی المفید،ص36.
    2) سوره حشر/7.
    3) سوره نساء/59.
    4) سوره نساء/136.
    5) سوره اعراف/158.
    6) سوره حدید/28.




    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۳/۱۱/۲۰ در ساعت ۱۱:۱۴

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود