جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا خداوند مومن را انتخاب می کند؟ (خداوند و مومن!)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    453
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 5 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا خداوند مومن را انتخاب می کند؟ (خداوند و مومن!)




    سلام علیکم
    ایا خداوند مومنین راانتخاب میکند یا مومنین خداوند را انتخاب ؟
    دوست مسیحی دارم گه میگوید بنا به انجیل خداوند انسانهای پاکرا انتخاب میکند و کمک انهاست انسانها خداوند را انتخاب نمی کنند .
    شما نظرتان چیست؟
    در پناه حق

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2






    با نام و یاد دوست




    آیا خداوند مومن را انتخاب می کند؟ (خداوند و مومن!)


    کارشناس بحث: پاسخگوی اعتقادی 8



    ویرایش توسط طاهر : ۱۳۹۱/۱۲/۲۰ در ساعت ۲۳:۵۷ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما کاربر گرامی


    قبل از پاسخ به مقدمه ای در مورد ایمان اشاره می کنیم.شيعه بر اين اعتقاد است كه ماهيت ايمان همان «تصديق» است و عمل و اطاعت جزء آن به حساب نمي‏ آيد؛ زيرا اگر اطاعت جزء ايمان باشد، لازم مي ‏آيد در بسياري از آيات، كه عمل صالح را به ايمان عطف كرده است، مانند
    (اِنَّ الَّذينَ آمَنوا وَ عَمِلوُا الصالِحاتِ)[1] تكرار بدون فايده صورت گرفته باشد. بنابراين، از نگاه ما، مؤمناني كه به مقتضاي ايمان خود عمل نمي‏كنند و يا مرتكب گناه مي‏شوند، از دايره ايمان خارج نمي‏گردند، بلكه مؤمن فاسق قلمداد مي‏شوند.[2]

    علّامه طباطبائي(ره)، در تعريف «ايمان» مي‏نويسد:
    «ايمان همان قرار گرفتن عقيده در قلب است كه از ماده «أمن» گرفته شده است و مناسبتش اين است كه مؤمن در واقع، موضوعات اعتقادي خود را از شك و ريب، كه آفت اعتقاد است، امنيت بخشيده است.»[3] علّامه طباطبائي نيز بر اين عقيده هستند كه عمل از حقيقت ايمان خارج است؛ زيرا عمل با نفاق جمع مي‏شود؛ يعني منافقان، كه حق بر ايشان ظهور علمي يافته، عمل مي‏كنند، اما در عين حال، ايمان ندارند.[4]

    به هر روي، درست است كه عمل از ماهيت ايمان جداست، اما بدون شك، در قوّت و ضعف ايمان تأثير بسزايي دارد. ايمان در اثر مداومت در اطاعت، قوي و در اثر ارتكاب گناهان، ضعيف مي‏شود و همين قوّت اثر و ضعف آن كاشف از اين است كه مبدأ اثر قوي يا ضعيف بوده است:
    (إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ)[5] (ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاؤُوا السُّوأَي أَن كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِؤُون.)[6] بنابراين، ثمره درخت ايمان عمل شايسته است و اگر ايماني اين ثمره را به بار نياورد، معلوم مي‏شود كه ضعيف و يا بر اثر تكرار گناهان، نابود شده است.[7]




  6. تشکرها 3


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مسیحیان نیز همگی دارای یک عقیده واحد نیستند ولی اگر منظور ایشان این باشد که در ایمان اختیار انسان ها تاثیری ندارد و هرکس که مومن می شود باید توسط خدا انتخاب شده باشد سخنی مردود است زیراخداوند فیض مطلق است و ایمان به او انتخاب خداوند است و اینگونه نیست که خداوند مانع ایمان برخی شود و برخی را انتخاب کند و برخی دیگر را انتخاب نکند.خداوند انسان ها را آفریده تا به سوی کمال بروند و ایمان نقش اصلی در طی شدن این مسیر دارد.

    ايمان در كتاب مقدّس، سرآمد همه فضايل به شمار مي‏آيد. ما تنها به وسيله ايمان نجات مي‏يابيم: «... به خداوندِ عيسي مسيح ايمان آور كه تو و اهل خانه‏ات نجات خواهيد يافت.»[8] در قاموس كتاب مقدّس، بي‏ايماني گناهي بس بزرگ و نابخشودني به حساب مي‏آيد.[9]

    حال چگونه انسانی که شامل انتخاب خداوند نشده است و خود تقصیری در این بی ایمانی نداشته است گنهکار و نابخشوده می شود؟!روشن است این سخن با عدل الهی منافات دارد و مردود است.
    بله علاوه بر فیض گسترده الهی کسانی که ایمان به او آورده و از دستورات خداوند اطاعت کنند شامل فیوضات خداوندی می شوند.علّامه طباطبائي به كرامت‏هايي كه خداوند به مؤمنان در دنيا عنايت فرموده است، اشاره مي‏كند و مي‏نويسد: خداوند اين افراد را به حياتي طيّبه زنده مي‏كند و به روح ايمان تأييد مي‏نمايد، از تاريكي‏ ها بيرون و به سوي نور حركتشان مي‏دهد [10]

    بديهى است اين امداد و لطف الهى هرگز با اصل آزادى اراده و اختيار انسان منافات ندارد، چرا كه گامهاى نخستين يعنى ((ترك محبت دشمنان خدا)) از سوى خود آنان برداشته شده ، سپس امدادهاى الهى به صورت ((استقرار ايمان )) به سراغ آنان مى آيد.[11].[12]


    [1] بقره: 277
    [2] علّامه حلّي، انوارالملكوت في شرح‏الياقوت، ص179ـ180.
    [3] سيد محمدحسين طباطبائي، الميزان في تفسيرالقرآن، چ پنجم، قم، اسماعيليان، 1412ق، ج 1، ص45
    [4] سيد محمدحسين طباطبائي، پيشين، ج 18، ص259
    [5] فاطر:10
    [6] روم: 10
    [7] الميزان ،، ج 18، ص 260و261
    [8] اعمال، 31:16؛ روميان: 1:5؛ 30:9؛ افسسيان 8:2..برای اطلاع بیشتر در مورد ایمان در مسیحیت ر.ک:مقاله ایمان مقایسه ای تطبیقی بین اسلام و مسیحیت / آزادیان، مصطفی ، مجله معرفت، شماره 88
    [9] یوحنّا، 16:9؛ رومیان، 14:23
    [10] مجادله: 22
    [11] تفسیر نمونه ، ذیل آیه 22 سوره مجادله
    [12] سيد محمدحسين طباطبائي، پيشين، ج 2، ص91

  8. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود