جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آسیب شناسی عملكرد صداو سیما در گسترش فرهنگ

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    277
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 17 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    80
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آسیب شناسی عملكرد صداو سیما در گسترش فرهنگ




    به جرات میتوان گفت مسئله حجاب و عفاف زنان از معدود مسائلی است که رسانه های داخلی بدون هیچگونه طرح مدوّنی به آن پرداخته اند و بیشتر دچار سردرگمی گردیده اند.

    در دو دهه اخیر، مسئله حجاب و عفاف همواره یکی از دغدغه های مهم دینى، فرهنگی و اجتماعی بوده که گاه مورد توجه دستگاهها و نهادهای دولتی و عمومی قرار گرفته است. به همین دلیل، صاحب نظران، کارشناسان و پژوهشگران سعی کرده اند درباره این موضوع از ابعاد مختلف فقهى، کلامى، جامعه شناسى، روانشناسى، حقوقى، سیاسی و حتی اقتصادی به تحقیق و اظهار نظر بپردازند.

    در این میان، رسانه های جمعی اعم از دیدارى، شنیداری و مکتوب، نقش انکارناپذیری در ترویج یا تضعیف فرهنگ حجاب و عفاف در سطح عموم داشته اند. به جرات میتوان گفت مسئله حجاب و عفاف زنان از معدود مسائلی است که رسانه های داخلی بدون هیچگونه طرح مدوّنی به آن پرداخته اند و بیشتر دچار سردرگمی گردیده اند. بعضی اوقات دفاع و پرداخت به شیوه نادرست، آثار منفی برجای گذاشته و موجب سوء استفاده بیشتر شده است. نمونه آشکار و بزرگ آن رسانه ملی است که کاملاً مشهود است؛ در این موضوع برنامه مدونی ندارد و گاهی دچار تناقض میشود. در این نوشتار سعی کردیم آسیب شناسی از وضعیت صداو سیما و نقش آن در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب داشته باشیم.

    تلویزیون رسانه‌ای فرهنگ‌ساز

    در جهان امروز وسایل ارتباط جمعی مانند: روزنامه، رادیو، تلوزیون ،سينماو اینترنت، و جدیدا موبایل، با انتقال اطلاعات و شکل‌دهی افکار عمومی در توسعه و تغییر فرهنگ و تمدن بشر امروزي نقش بزرگي راايفا می‌کنند؛ به طوری که کمتر حادثه و جریان مهم اجتماعی را می‌توان یافت که رسانه‌ها درپيدايش و شکل‌گیری آن هیچ نقشی ایفا نکرده یا حداقل در گسترش، یا کنترل آن سهمی نداشته باشند، اگرچه نظریات مختلفی در حیطه تأثیر رسانه وجود دارد، اما آن‌چه مسلم است این است که رسانه‌ها بر مخاطبان، تأثیر گذارند، برلسون«Berelson» و جان ویتس«Jan witz» دربارة اثرگذاری وسايل ارتباط جمعی می‌نویسد: اثرگذاری وسائل ارتباط جمعی بسیار وسیع و گوناگون می‌باشد، این اثار ممکن است در دراز مدت و یا در کوتاه‌مدت بروز نماید. مممکن است قوی یا ضعیف باشد. این اثار ممکن است از جنبه‌های مختلفی که در محتوای ارتباطات وجود دارد. نشأت گیرد، ممکن است، روانی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باشد و همچنین احتمال دارد بر روی عقاید ،ارزش‌ها، مهارت‌ها، سلیقه‌هاو رفتارهای ظاهری تأثیر بگذارد.

    تلوزیون مهم‌ترین وسیله ارتباط جمعی در جهان معاصر دربين وسايل ارتباط جمعی تلوزیون از اهمیت بسزایی برخوردار است. از سال 1920 اختراع تلوزیون به آرامی شکل گرفت تا سال 1930 که به صورت وسیله ارتباطی درآمد و در سال 1932 که اولین فرستنده تلوزیون برنامه‌هایی را برای مردم آمریکا پخش کرد تاکنون که تلوزیون به سرعت تبدیل به قسمتی از الگوی رفتاری خانواده‌ها شده یعنی افراد خانواده‌ها بخشی از معیارهای صحبت و رفتار فردی و اجتماعی خود را از خلال برنامه‌های ارائه شده تلويزیونی می‌گیرند، همگان بر نقش بی بدیل فرهنگ‌سازی تلوزیون معترف هستند.

    تلوزیون در ایران

    تلوزیون ایران از اغاز تأسیس در سال«1337که مؤسسه‌ای خصوصی و تبلیغاتی بود، تاکنون دوره‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است. پيش از انقلاب اسلامی در سال 1345 دولت با ملی کردن صنعت تلويزیون آن‌چه را که بعدها«رادیو و تلوزیون ملی» نام گرفت، بنیان نهاد. همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1976، این سازمان به«صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» تغییر نام داد. و تلويزیون به سازمانی دولتی جهت پخش برنامه‌های عمومی با گرایش خاص اسلامی تبدیل شد. بزرگ معمار انقلاب حضرت امام خمینی در مورد نقش و اهمیت تلويزیون فرمود: «اهمیت رادیو و تلويزیون بیشتر از همه(وسایل ارتباط جمعی) است، این دستگاه، دستگاه تربیتی است. باید تمام اقشار ملت با این دستگاه تربیت شوند، این یک دانشگاه عمومی است، یعنی دانشگاهی است که در تمام سطوح کشور گسترده شده است."

    تلوزیون که رسانة موثر در فن‌آوری ارتباطی به شمار می‌رود، جای خود را د جامعه ایران باز کرده است، این امر نه تنها به دلیل افزایش بینندگان و شبکة سازمانی آن بلکه بیشتر به جهت مشروعیتی است که عوامل فرهنگی به آن عطا کرده است. تلوزیون ایران، به استناد اینکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است و با اتکا به منابع سنتی حاکمیت دینی، سیاسی در جامعه و به جهت اینکه رسانه‌ای در خدمت به مردم باشد مشروعیت یافته است لذا ضروری است که خط مشی و اصول برنامه‌های سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران مصوب هفدهم تیرماه 1361 مجلس شورای اسلامی است بازخوانی شود، از این رو به برخی از اصول مهم اشاره می‌کنیم: ماده«1» حاکمیت اسلام بر کلیه برنامه‌ها و پرهیز از پخش برنامه‌هایی که مخالف معیارهای اسلامی باشد. ماده«22» تلاش برای جایگزینی نظام ارزشی اسلام به جای نظام ارزشی مشرق و غرب و مبارزه با عوارض و اثار باقی مانده فرهنگ طاغوتی. ماده«29» تلاش در جهت تسریع انقلاب فرهنگی و بازگشت به هویت اسلامی خویش. ماده«29» کوشش در ایجاد محیط مساعد برای تعالی انسان و رشد فضایل اخلاقی، تزکیه نفس و بسط معنویت در جامعه.

    كاركردهاي تلويزيون كار كرد اطلاع رساني اين نوع برنامه‌ها با توجه به نوع ساختار‌شان، از دو حيث قابل مطالعه هستند.
    الف: اينكه مسئله حجاب در برنامه‌هاي اطلاع رساني چقدر مطرح مي‌شود؟
    ب: اينكه مجريان و گرنندگان برنامه‌ها خودشان تا چه حد رعايت مسئله حجاب وعفاف را مي‌كنند.

    كاركردسرگرمي بي ترديد مي‌توان جذابيت فن‌آوري تلويزيون هويت سرگرم كننده آن دانست. تلويزيون آنگاه چشم در ميان خانواده‌ها گشود كه مردم خسته از مشكلات روحي و رواني جامعه صنعتي به دنبال وسيله اي آرامش كننده‌و تخدير كنند بودند تا فرصتي را به دور از هياهوي عصر مدرن بگذراند، تلويزيون چون طبيبي حاذق پابه دنياي نا‌آرام انسان‌ها نهاد تا با برنامه‌هاي خود لحظاتي انسان را از قيود صنعتي شدن برهاند. كارشناسان رسانه، نقش مهمي را براي كاركرد سرگرمي رسانه‌ها مي‌دانند، وبعضي تنها همين كاركرد راملاك توليد برنامه‌هاي تلويزيون مي‌دانند.

    از سوي ديگر چون پيام‌‌هاي برنامه هاي سرگرم كننده به صورت غير مستقيم است. لذا تأثير فراوان‌تري نسبت به برنامه‌هايي باپيام مستقيم دارد. شالوده و ساختار اين برنامه‌ها نيز بسيار جذاب است و گردانندگان سعي مي‌كنند از جذابيت هاي پنهان و آشكار استفاده برند. اين كاركرد در تلويزيون، قالب‌هاي متنوعي را در برمي‌گير د؛ اما قالب سريال و فيلم بسياري گيراتر و پرجاذبه تر است لذا در مقياس ديگر قالبها حجم انبوهي از بيندگان را در برمي ‌گيرد. سريال‌هاي كه جذابيت‌هاي خاص خود را داشته‌اند توانسته‌اند باقوه تخدير كنند و مردم را در جلو تلويزيون ميخ كوب كنند. در مبحث موردنظر با توجه به ويژگي و ساختار اين قالب وتاثيرش بر مخاطبين چند سوال قابل طرح است

    اولاًً : تاكنون چند سريال بامحوريت حجاب و عفاف ساخته شده است؟

    ثانياً : ميزان توجه عامل توليد كننده به اين موضوع چگونه بوده است؟ اصولاً عوامل توليد سريال و فيلم چقدر خودشان را ملزم به رعايت حجاب مي دانند؟ آيا الزامات سازماني بوده است يا خود توليد كنندگان به عنوان مسلمان مقيد به اين موضوع بوده‌اند.

    ثالثاً: بازيگران چقد آگاهي نسبت به موضوع حجاب و عفاف دارندو خود آنان چقدر ملزم به رعايت اين مسئله هستند؟

    رابعاً: طرح موضوع حجاب و عفاف چالشهايي را با موضوعات زيباشناسانه ساخت فيلم اعم از زيبايي كاركتر ها، حس بازيگري و... صدها موضوع مطرح در اين زمينه به وجود مي‌آورد؛ سازمان چه تمهيداتي براي حل اين چالش‌هاي ديده است؟


    تاریخچه ورود سکس و برهنگی به زندگی بشر پیشینه رواج برهنگی و سکس، عمدتاً به دوره شکلگیری رنسانس در اروپا و فراگیرشدن آن در نقاط مختلف و صنعتی شدن اروپا و به وجود آمدن وسایل ارتباطی پیشرفته باز میگردد که حیا، عفت، پوشش، پاکدامنی و در نهایت پارسایى، اندک اندک از جامعه انسانی فاصله گرفت. این تحول نه تنها سبب جدایی انسان غربی از ارزشهای الهی و معنوی شد، بلکه به دلیل تفوق و تسلط غرب، رفته رفته فرهنگ برهنگی به ویژه از طریق هنر و ادبیات در فرهنگ دیگر ملل، رسوخ کرد که میتوان از سینما به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ترویج برهنگی در غرب و کشورهای دیگر نام برد. بدین ترتیب، کم کم عشق، جای خود را به سکس داد و هنر که ترجمان عالم معنا بود، تبدیل به آینه دنیای صورت شد و در این میان سینما که "هنر هفتم " نام گرفته بود، آینه تمام نمای ابتذال گردید.

    سرمایه داران نیز سینما را با سکس پیوند دادند و تلویزیون هم سینما را هر شب، به همه خانه ها به ارمغان برد. متأسفانه در کشور اسلامی ما نیز تلویزیون مهمترین رسانه ملى، پیش از انقلاب در فضای فرهنگى کاملاً الهام گرفته از فرهنگ غرب، ظهور کرد و همان نگاه ابزاری سینمای غرب به زن، به تلویزیون ایران نیز انتقال یافت. با پیروزی انقلاب اسلامی و تحولات عمیقی که در سیاست کلان کشور و فرهنگ عمومی مردم پدید آمد، رسانه ملی نیز دستخوش تغییر شد و عمده مظاهر فساد و برهنگی از صفحه تلویزیون کنار رفت و فعالیتهای هنری و نمایشی به دور از ابتذال آغاز شد و گسترش یافت. ولی نکته مهمی که از آن غفلت شد، روشها و ابزارهای رسانه در زمینه چگونگی جذب مخاطب و اثر گذاری بیشتر بر او بود که دچار تغییر چندانی نشد و کار اساسی صورت نگرفت.

    از این رو، به تدریج در تلویزیون شاهد ورود سکس پنهان بودیم، به این معنا که برخی فیلمسازان که با ممنوعیت استفاده از ظاهر و جذابیت های زنانه روبه رو شدند، برای جبران این خلأ و به جهت جذب مخاطب و فروش و سود بیشتر، به فاکتورهایی همچون: محوریت زیبایی چهره در انتخاب بازیگر، به ویژه بازیگران جوان، پوششهای تنگ و نامناسب در عین حفظ حدود شرعی حجاب گر چه به تدریج به بهانه ها و به شیوههای مختلف حدود الزامی حجاب نیز نادیده گرفته شده است، به تصویر کشیدن روابط آزاد و صمیمانه زن و مرد در قالب همکار، دوست، همسایه و ...، طرح عشق های آتشین به دنبال یک نگاه، آرایشهای غلیظ و محرک به بهانه گریم، استفاده از چهره های جذاب و بدون حجاب بازیگران خارجی در سریالهای ایرانی و ضبط بخشهایی از فیلمها در فضای عمومی کشورهای غربزده که اخیراً مرسوم شده است روی آوردند و بدین ترتیب تلویزیون به عنوان رسانه تصویری عمومی و اثرگذار، در برخی موارد به یکی از عوامل ایجاد ناهنجاری در حجاب بانوان و عفاف در سطح عموم تبدیل شد و همین امر بهانه ای گردیده است تا مخالفان حجاب، عملکرد تلویزیون را به عنوان شاهد استدلالهای خود به رخ بکشند.
    ویرایش توسط ✿ عاشق قرآن ✿ : ۱۳۹۲/۰۲/۱۰ در ساعت ۲۲:۰۴ دلیل: مرتب سازی متن برای مطالعه ی ساده تر


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    277
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 17 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    80
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آسیب شناسی عملكرد صداو سیما در گسترش فرهنگ (قسمت دوم)




    آسیبها و مشکلات: 1. یکی از مهمترین آسیبها و مشکلات این است که در ساختار مدیریتی رسانه ها، همه چیز بخش بندی شده و بخش معارف دینی یا مناسبت های دینی در عرض و کنار بخش ها و گروه های دیگر قرار دارد، به ویژه در رسانه ملى؛ در حالی که دیدگاه دینی باید بر تمام بخشهای رسانه دیدارى، شنیداری و نوشتارى، حاکم باشد. رسانه نخست باید تلقی درستی از دین و مفاهیم دینی داشته باشد تا بتواند مثلاً حجاب را که بخشی از دین است، به شیوههای مختلف و به شکل شایسته برای مردم تبیین کند. بنابراین جداسازی برنامه های دینی و معارفی از سایر برنامه های جذاب و سرگرم کننده، آسیب جدّی در رسانه است. به عنوان مثال، رسانه ملی با تأسیس شبکه قرآن یا رادیو معارف، گویا به تعهد دینی خود عمل کرده است.گر چه این امر در جای خود ارزشمند و قابل تقدیر است، ولی باعث شده است که در شبکه های دیگر به مباحث معرفتی کمتر توجه شود. 2. سطحی نگری و بسنده کردن به مطالب صرف علمی و خشک و سهم ناچیز هنر و ادبیات، باعث میشود که القای معارف بدون جذابیت لازم صورت گیرد. از این رو، بخش عمدهای از برنامه های رسانه ها برای سطح تحصیل کرده جامعه قابل استفاده است؛ در حالی که عمده کسانی که حجاب را رعایت نمیکنند، حاضر به تحقیق و تعقل درباره این موضوع نیستند و بیشتر باید غیرمستقیم مورد خطاب قرار گیرند. و یا در برنامه ها، نوعی سطحی نگری و ساده انگاری وجود دارد. 3. یکی دیگر از اشکالات مهم و عمده رسانه ها در زمینه حجاب، ضعف برنامه ریزی دقیق و هماهنگ و عدم اهتمام جدی به ترویج فرهنگ عفاف و پوشش اسلامی است. در یک کلام انسان نمیتواند مسئله حجاب را به عنوان جریان فرهنگى در رسانه ها پیگیری کند. هر چه هست، کار مقطعی است که به مناسبتهایی مثل ماه رمضان، تابستان و .... آن هم بسیار سطحی مطرح میشود. بدیهی است فرهنگ سازی یک ارزش و هنجار دینی یا اجتماعى، نیاز به برنامه مدوّن و جریان سازی مناسب دارد، والاّ ممکن است نه تنها تأثیرگذار نباشد، بلکه موجب دلسردی و دلزدگی شود. 4. اگر برنامه نسبتاً مدوّن و سیاست اصولی نیز در دستگاه ها و رسانه ها وجود داشته، تا کنون این سیاستها کمتر ضمانت اجرایی داشته اند؛ به خصوص محصولات رسانه ملی که عملاً جذابترین و پرمخاطبترین رسانهاست، عمدتاً بر اساس طرحها و ایده های سلیقه ای و شخصی برنامه سازان تهیه شده اند. در رسانه ملى، حرف آخر را نویسندگان و سازندگان برنامه ها میزنند و تشکیلاتی هم برای هدایت و ارزیابی مسئولیت آنان وجود ندارد. شاید بتوان گفت سیاست های سیما در زمینه عفاف و حجاب مشخص است، ولی این سیاستها به بخش تولید برنامه ها راه نیافته اند؛ در نتیجه انتقادها و پیشنهادها در این زمینه بی پاسخ مانده اند. 5. تهران محور بودن رسانه ها در این زمینه و بسیاری از مقولات فرهنگى اجتماعى، از دیگر آسیبهاست. رسانه ها از جمله صدا و سیما، معمولاً تهران را محور برنامه سازی خود قرار میدهند. در بسیاری موارد این مسئله باعث میشود که روند تغییر برخی از هنجارها به ناهنجارها و ارزشها به ضد ارزشها در کل کشور تسریع شود. در واقع تهران به دلیل شرایط خاص، بسیار سریعتر در معرض ناهنجاریها از جمله "بدحجابی " قرار میگیرد و چون محور برنامه های رسانه ها تهران است، فضای حاکم بر شهر تهران به دیگر شهرها منتقل میشود. 6. جداسازی حجاب از عفاف و حیا، یکی از آسیب های دیگر است. وقتی صرفاً محور مباحث حجاب باشد و نه عفاف، آنچه از آموزش ها و برنامه های تبلیغی رسانه حاصل میشود، آن چیزی نیست که قلب و ذهن را تحت تأثیر قرار دهد. "عفت " حالتی نفسانی و درونی است که با فطرت انسانی سازگار است و یکی از نمادهای آن، حجاب است که به عفاف و حیا صورت و شکل میدهد و حتی گاهی در عمل، عفت که حالت نفسانی و درونی است، با حجاب به تعارض میرسند. به عنوان مثال، چادر یک نَه بزرگ به نامحرمان است. لذا عقلاً نمیتوان پذیرفت که خانمی چادر به سر کند، ولی در عین حال رفتارهای باز، مراودات مستمر و طولانی مدت و ارتباطات سهل الوصول با نامحرمان را داشته باشد. چگونه است که مجریان یا بازیگرانی که چادر دارند، در عین داشتن حجاب، روابط غیرمتعارف و غیر شرعی با نامحرمان را دارند؛ مانند گپ زدن با میهمانان مرد برنامه ها و همکاران تلویزیونى، هم صحبت شدن طولانی با مردان نامحرم در نقش های مقابل، یکی به دو کردنها، شوخیها و گفتن حرفهای شبه عاشقانه و حتی عاشقانه و عاطفى؟ معلوم نیست خانمی که در ارتباطات کلامى و غیرکلامی خود، به حداقل هنجارها و عفاف قناعت میکند، چگونه در گزینش نحوه پوشش، حجاب حداکثری را برمیگزیند؟ 7. امروزه اکثر نشریات عمومی در طرح های روی جلد یا صفحات حساس و پرخواننده و نیز در کتابها و از همه مهمتر برخی برنامه های نمایشی تلویزیون، سینما و تئاتر به روال نشریات و فیلمسازان خارجى، برای جذب مخاطبان از تصاویر زنان زیبا با آرایشهای تند و غلیظ بهره میگیرند و آن دسته از نشریاتی که تا حدودی میخواهند حرمت نگه دارند، از تصاویر دختران خردسال و غیربالغ ولی با آرایشهای زنانه استفاده میکنند. این نوع نگاه ابزاری به زن، که حقیقتاً با روح حجاب و عفاف کاملاً مغایر است، در واقع بازگشت خزنده و پنهان و کمرنگ به همان رسانه های قبل از انقلاب و خارجی است. 8. غالباً در داستان ها، رمانها، تصاویر، فیلمها و سریالها، نقشهای منفی و مشاغل سطح پایین جامعه مانند مستخدمه و ... برای زنان چادری اختصاص مییابد، ولی زنانی که حجاب کاملی ندارند، به عنوان زنان تحصیل کرده، موفق، مؤثر و اجتماعى قلمداد میشوند. طبق ارزیابی به عمل آمده از ابتدای سال 1380 تا پایان سال 1383 در سریالهای تلویزیونی در 56 سریال، پوشش چادر، تحقیر یا تضعیف شده است؛ بدین شکل که پوشش چادر اختصاص به زنان فقیر، بیسواد، مستخدمه، سالخورده و زنان درمانده مانند زنان بیوه و همسر مردان معتاد نشان داده شده یا از آن به عنوان پوششی برای حضور در قبرستان، مجالس عزا، زندان و غیره استفاده شده است! 9 .نگاه تقویمی به موضوع حجاب و عفاف ابتدا باید حجاب و عفاف به عنوان یک مسئله برای سازمان صدا و سیما مطرح باشد. و این مسئله را از ابتدا برای خود حل کند و بعد برای جامعه تجویز نماید. متأسفانه نگاه تقویمی به این موضوع از آسیب‌های جدی است که چند نکته در این زمینه نیز حائز اهمیت است. صحنه رسانه‌ها: رسانه‌ها نقش‌های متعددی را در حیات اجتماعی به عهده دارند. از جمله اینکه صحنه‌ای را به وجود می‌‌آورند که در آن حیات فرهنگ بال می‌گسترد، مدل‌ها جولان می‌دهند. سبک‌های تازه و هنجارهای زندگی رخ می‌نمایند. لومان می‌گوید: افکار عمومی موقعی کارایی پیدا می‌کنند که بتواند خود مردم را به پردازش موضوعات تحریص و تشویق کند. او می‌گوید زمانی رسانه‌ها می‌توانند ایجاد وفاق اجتماعی کنند که اختلاف‌ها از میان برداشته شود. اما مسئله این‌جاست که سازمان صدا و سیما نه تنها در آن راستا گام برنداشته است که خود موجب بروز مشکل همه می‌شود. هنوز گفتگوی سردار رادان رئیس پلیس شهر تهران با آقای حسنی در ذهن‌ها مانده است که چگونه یک مجری جرأت پیدا می‌کند تا سیاست‌های یک ارگان را که ماه‌ها در رابطه با آن تحقیق و برنامه‌ریزی شده به باد مسخره بگیرد و از عنصر جذابیت‌های کلامی و مقبولیت عمومی خود بهره بگیرد و طرح امنيت اجتماعي را زير سوال برد. هرچند ما نسبت به طرز اجراي اين طرح گله مند هستيم اماانتظار است که اگر رسانه توان همراهی بابخشی از نهادهای حکومتی در اجرای طرحی را ندارد، حداقل در اجرای برنامه‌هایش اخلال وارد نکند. یا بازیگرانی که به وسیله همین رسانه به مقبولیت ومحبوبیت رسیده‌اند و ستاره شده‌اند، حتی حاضر نشوند خط‌مشی‌های صدا و سیما را رعایت کنند. و در تک‌شوها تلویزیونی با آن وضعیت ظاهر شوند که تصوير بردارن جرأت نکنند نمای کلوزآپ آنان را نشان دهند. نکته دوم وقتی برنامه‌های صدا و سیما در فضاي تقویمی شکل بگیرد، عمدتاً یک جو ناپايدار و زودگذر را ایجاد می‌کند و از سوی دیگر بيشتر اين برنامه‌ها به صورت کلیشه ای ساخته می‌شوند اگر مراجعه‌ای به كنداکترها برنامه‌ها بشود می‌بینیم که بیشتر آيتم ها در قالب گزارش مطرح می شوند. آیا ما در موضوع حجاب و عفاف برای کودکان برنامه‌ای داشته‌ایم؟ برنامه فتیله جمعه تعطیله که از برنامه‌های جذاب برای کودکان است را تحلیل محتوا کنیم ببینیم چقدر به مقوله حجاب و عفاف به زبان کودکان پرداخته است. برنامه عموپورنگ هم همینطور و .... 10. سیاست مخاطب‌ محوری تاریخ رسانه‌های جمعی نشان می‌دهد که مخاطبان می‌توانند هم برآمده از خود جامعه باشند و هم از رسانه‌ها و محتواهای آن ها. به عبارت دیگر آيااین خواست مردم است که عرضة تولیدات خاص را برمی‌انگیزد یا اینکه رسانه‌ها هستند که مردم را به سوی آنچه برایشان برگزیده‌اند جذب می‌کنند؟ حال به نظر می‌رسد رسانه یک چيز دیگر را هم فراموش کرده است و آن تعادل دو سویه‌ای است که با مخاطب دارد. هم در مقابل تأثیرپذیری و هم در مقام تأثیرگذاری. این درست نیست که بگوییم رسانه از جامعه تأثیر می‌پذیرد... پس اینها که در رسانه‌ نشان داده می‌شود چه اندازه باواقعیت‌های جامعة ما برابری می‌کند؟ برای نمونه آیا مردم در این سطح از رفاه قرار دارند که رسانه نمایش می‌دهد. رسانه چه کاری را به جز بالا بردن سطح توقع جامعه می‌کند؟ اکثر سریال‌ها در آن فضا هستند که با جامعه تطابق نمی‌کند. اگر می‌بینیم که سریال زیر تیغ موفق عمل کرده است چون تا حدودی به زندگی مردم نزدیک است. یکی از نکات برجسته و البته کم سابقه رسانه در همة این سالها نمایش مطلوب، واقعی و به جای حجاب ملی ما، یعنی چادر در سریال زیر تیغ بود. نمایش پوشش برتر یعنی چادر بر سر بازیگران است که به تناسب موقعیت داستانی نماینده بخشی از توده‌های جامعه بوده‌اند. این سال‌ها با افزایش کانال‌های رسانه و افزایش ساخت و پخش سریال‌های تلویزیونی، معضلی گریبان‌گیر سازندگان رسانه شد و آن نمایش پوشش زنان طبقات مختلف اجتماعی ایران است. گاه دیده می‌شود که در سریال، نوع چادر به سر گرفتن یک بازیگر با آنچه در شخصیت پردازی او آمده و حتی با نمونه‌های بیرونی آن در جامعه، در تضاد است. گاه دیده می‌شود که زن یا دختر چادری داستان، بی‌توجه به جایگاه چادر در فرهنگ ایران دست به رفتارهایی می‌زند که در هر شکل و با هر توجیهی هیچ تناسبی با پوشش چادر ندارد. به نظر می‌رسد بخشی از این مشکل ناشی از تحمیل پوشش چادر به شخصیت‌های داستانی و بخشی دیگر به دلیل دور بودن بازیگر یا نویسنده یا کارگردان از فرهنگ حجاب و پوشش چادر باشد. برای نمونه، در بسیاری از سریال‌ها، می‌توان زنانی راسراغ گرفت كه حجاب چادر دارند اما رفتارشان با نامحرم‌های غیرفامیل، چیزی غیر از آن است که حجاب چادر ایجاب می‌کند. تکرار این رفتارها در سریال‌های نمایشی همچون سمی مهلک در فرهنگ‌ سازی حجاب خواهد بود و در ناخودآگاه بینندگان اثر خواهد گذاشت، بی‌آنکه خود از این تأثیرپذیری مطلع باشند. 11. بحث رقابت در شبکه‌ها تلویزیونی است. اگر چه صدا و سیمای ما دولتی است(دولتی به معنای حکومتی) ولی بحث رقابت شبکه‌ها در جذب مخاطبان در درون خود سازمان بسیار تب داغی دارد. به صورتی که انگیزه تشویق برای مدیران شبکه است. این نکته باعث آن می‌شود که مدیران شبکه کوشش کنند که برنامه‌های جذاب‌تری نسبت به دیگر شبکه‌ها تولید کنند و عمدتاً سریال‌های تلویزیونی مد نظر است و بی‌شک از عنصر جذابیت خصوصاً زن نیز به گونه‌هایی استفاده می‌شود و حتی سریال‌ها به خاطر حجم تولید انبوه، سه روز در هفته پخش می‌شوند که تأثیر را صد چندان می‌کنند. اما نکته اینجاست که در این اواخر محور داستان‌های تلویزیون بر مدار زنان است. زنان که عمداً در خانه کار نمی‌کنند، در پی گرفتن حق خودشان هستند و .... فعالیت‌های هیجان‌انگیز و خطرناک زنان، در نقش‌های پلیسی چون بی‌صدا فریاد کن، خواب و بیداری، حس ششم که عمدتاً زنان در آنان حضور چشم‌گیر دارند. باید دید اگر شاخصه‌های عفاف مطرح شود، دویدن زنان، دیده‌بانی آنان در یک خانه با مردان دیگر و ... چقدر تأثیرگذار است یا نقش ناتاشا ... 12. عدم احاطه ناظران بر مباحث فیلم‌شناسی شاید بتوان گفت که کعبه آمال فیلم‌سازان و حتی فیلم‌سازان ارزشي، هالیوود است. وقتی حتی کارگردانان ارزشی ما، داستان را با اقتباس از فیلم های غربی می سازد و خود را ملزم به حفظ آن إلمان‌ها می‌کند و فرهنگ ایرانی و اسلامی را نمی‌بیند که جایگاه و نقش زن در کجاست. از این رو تکیه بر الگوهای وارداتی نیز باعث می‌شود تا سازمان صداوسیما از نقش و کارکردهای خاص جامعه به دور ماند و به مجموعه‌ای همنوا و هماهنگ با مراکز مشابه در سطح جهان تبدیل شود. 13. به دلیل گسترش شبکه‌های صدا و سیما، و افزایش تولید برنامه، ارزیابی بخش‌های مختلف به میزان زیادی بر اساس کمیت‌ برنامه‌های تولید شده است. که یک شبکه با یک گروه در یک شبکه توانسته است در طول یک سال چند ساعت برنامه بسازد. ولی کمتر توجه می‌شود که برنامه‌های تولید شده چه تأثیری در جامعه داشتند و چه اندازه توانسته است به نیازهای روز جامعه و مشکلات و معضلات آن پاسخ دهد. این نگاه و وجود چنین جریانی در نظام صدا و سیما باعث شد تا در نظام نظارتی نیز مسئله منعکس شود و نظارت بر عملکردها عمدتاً بیشتر به صورت کمی باشد، نه كيفي ويا تنها به كيفيت فني بها داده ميشود. 14. سازمان صدا وسیما نظارت را به عنوان گامی پس از تولید و پیش از ارزیابی تعریف کرده‌اند. حال بماند که با زبردستی تمام، بعضی از ممیزها را برخی از کارگردانان، به لطائف الحیل، چشم‌ پوشی می‌کنند. و این همان نکته است که ما چقدر فرهنگ حجاب و عفاف را در بین کارگردان‌ها و بازیگران و عوامل فیلم گسترش داده‌ایم. http://www.effat.ir

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    به نام خدا
    با تشکر از استارتر تاپیک
    لطفا مشخصات و منابع مطلب را ارسال فرمایید.

    یا علی(ع)

    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    434
    مورد تشکر
    14 پست
    حضور
    4 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    کار کرد صدا وسیما باید از چند جهت بررسی بشه
    حالا این تقسیم بندی بود که به ذهن من رسید
    -بررسی فیلم ها وسریال های پخش شده
    -بررسی برنامه های مجری محور ونوع پوشش ورفتارهای مجری ها
    -بررسی برنامه های مذهبی صدا وسیما وکیفیت این برنامه ها و
    میزان تاثیر این برنامه ها در رشد درک ومعرف دینی مخاطبان
    -بررسی بخش تبلیغات وپیام های بازرگانی که این آخری از جهت های مختلف بر روی زندگی مردم تاثیر داره
    وعلاوه برتاثیر در فرهنگ دینی مردم وبهداشت زندگی مردم ونوع مصرف وتغذیه مردم وهمین طور ترویج فرهنگ مصرف گرایی تاثیر میزاره



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    4,144
    صلوات
    71
    تعداد دلنوشته
    17
    مورد تشکر
    30 پست
    حضور
    89 روز 17 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    1001



    نقل قول نوشته اصلی توسط monemizadeh نمایش پست
    فرمود: «اهمیت رادیو و تلويزیون بیشتر از همه(وسایل ارتباط جمعی) است، این دستگاه، دستگاه تربیتی است. باید تمام اقشار ملت با این دستگاه تربیت شوند، این یک دانشگاه عمومی است، یعنی دانشگاهی است که در تمام سطوح کشور گسترده شده است."
    سلام اول تشکر میکنم بابت ایجاد این تاپیک بسیار خوب و مفید ...

    خیلی کوتاه و مختصر میگم من به فعالیت حال حاضر تلوزیون خیلی خیلی خیلی شکایت دارم خیـــــــلی .... چرا که اصلا فرهنگ اسلامی رو گسترش نمیدن بلکه دارن فرهنگ رو هر روز حقیر جلوه میدن نصف بیشتر این بدحجابی ها هم از همین کارکرد صدا و سیما نشات میگیره ...

    برای شروع نظر دوستان رو به مطالب این وبلاگ جلب میکنم .... و از دوستان تقاضا دارم در این گفتگو شرکت کنند تا بحث روال خوبی رو طی کنه ...

    لینک مطالب وبلاگ »»» http://www.askquran.ir/entry77.html

    اینم متن مطالب نوشته شده توسط برادرمون خادم حسن موضوع نقد فیلم ورود آقایان ممنوع که در تلوزیون پخش شده !!!!
    نقل قول نوشته اصلی توسط خادم الحسن
    به نقل از سایت بی تعارف http://www.biitaarof.ir/index.php/n-s/50--18-


    بسم الله الرحمن الرحیم
    پری روز نشسته بودم پای تلوزیون منتظر بودم اخبار شروع بشه ولی به زمان اخبار مونده بود و تلوزیون داشت برنامه های نوروزی و فیلمهای سینمایی رو که قرار تو ایام عید پخش بشه رو اعلام می کرد ، یکی دو تا برنامه رو که گفت رفت سر فیلم های سینمای " فیلم سینمایی ورود آقایان ممنوع " 29 اسفند ساعت 22 !
    خشکم زد ، باورم نمی شد ، این فیلم رو من قبلا دیده بودم و کلی در موردش با رفقا حرف زده بودیم ، فیلمی که اصلا ارزش حرف زدن در موردش رو هم نداره .
    فیلمی سراسر فساد و شوخی های جنسی و القای تفکرات ضد دینی ، فیلمی که واقعا آدم خجالت می کشه با خانواده اون رو نگاه کنه ، حالا این فیلم رو میخوان تو تلوزیون پخش کنن ، مگه میشه ؟

    از خودم می پرسیدم مسئول انتخاب این فیلمها کیه ؟ یه جوون فشن غرب زده ؟
    اما خلاصه فیلم و محتوای فیلم و مفاهیم فیلم ماجرای فیلم از یک دبیرستان دخترانه شروع میشه که ورود آقایان ممنوع هست و همه کارکنان و دبیرهاش خانم هستند .
    مدیر این مدرشه که یک
    خانم زشت و با حجاب هست بظاهر شدیدا دارای عقاید فمینیستی هست که در رابطه برقرار کردن با دیگران مشکل اساسی داره ، اما فیلم اصلا قصد نقد و رد تفکر فمینیسم غربگرا را ندارد. بلکه بنام تخطئه فمینیسم به سوی فرهنگ و ارزشهای اسلامی هجوم می برد و اونهارو عقاید فمینیستی و تاریخ مصرف گذشته معرفی می کنه .
    اولین تهاجم :
    خانم دارابی که مدیر مدرسه هست یکی از شاگردان رو به جرم ازدواج از مدرسه اخراج می کنه و ازدواج رو به سراغ هوا و هوس رفتن معرفی میکنه در ادامه میگه " یکی انتخاب میکنه درس بخونه پیشرفت کنه بره المپیاد به کشورش خدمت کنه یکی انتخاب می کنه که بره برا شوهرش قرمه سبزی بپره "
    نتیجه : شوهر کردن و ازدواج با پیشرفت منافات داره
    . خانم گیاهی دبیر شیمی دبیرستان که حامله هست درد زایمان می گیره ، در حالی که از درد به خودش می پیچه و داره داد و بیداد می کنه می برنش بیمارستان ، اتفاقا دکتر این خانم ، پدر یکی از دانش آموزان دبیرستانه که یک پزشک مجرد مرد زنباره هرزه گو هست که علاقه شدیدی به شوخی با خانمها داره .

    آقای دکتر در حالی که دستش رو گذاشته زیر سینه خانم گیاهی دستور انتقال بیمار به اتاق عمل رو صادر می کنه ، البته قبلش یه بگو بخند مفصلی با پرستارا می کنه و خطاب یه خانم دارابی میگه " ایشالا یه روز خدمت خودتون باشیم ، ارزون حساب می کنیمآ !

    آیا غیرت یک مرد ( چه برسد به یک مومن مسلمان ) اجازه می دهد که مردی با زن غریبه این چنین شوخی زننده ای بکنه ؟ یا دستشو بزاری زیر سینه یک خانم غریبه !

    خانم دارابی میگه : اصلا نمی فهمم چرا خانم گیاهی اومده پیش این آقا !
    خانم آغاسی ( دبیر ادبیات که نقششو بهاره رهنما بازی می کنه )میگه بله اصولا آدم پیش دکتر مرد موذبه
    خانم دارابی :
    معذب کدومه !!! مگه ما دکتر زن خوب کم داریم ؟

    اعتراض خانم دارابی اینجا نه به خاطر اینه که شرعا با وجود مامای زن حرامه که خانمی بره سراغ مامایی که مرد هست ، بلکه به این خاطره که معتقده دکتر خوب زن زیاد هست وگر موذب کدومه !
    مشکل آغاز شد وسط سال هست و المپیاد نزدیکه ، دبیر شیمی به خاطر زایمان دیگه نمی تونه بیاد پس باید بفکر دبیر دیگه ای بود .

    خانمی دارابی خودشو این در و اون در میزنه تا یه دبیر زن پیدا کنه ولی نمی تونه و بلاخره مجبور میشه یک دبیر مرد که نقشش رو رضا عطاران بازی میکنه رو وارد مدرسه بکنه .
    آقای جبلی که دبیر شیمی جدید هست ، یک مرد مجرد میانسال دست و پا چلفتی شلخته هست ، برای اولین بار وارد اتاق خانم دارابی میشه ، در رو باز می گذاره ،
    خانم دارابی : شما از من می ترسید ؟
    آقای جبلی : نخیر
    خانم دارابی : پس اون در رو ببندید .
    می بینید چطور با زیرکی و نرمی به مسائل اعتقادی هجوم میارن ؟ مگه کم حدیث داریم که وقتی دو زن و مرد نا محرم تنها در یک اتاق بسته باشند نفر سوم شیطانه ؟ ولی این فیلم جوری بحث رو مطرح میکنه که باز گذاشتن در نه به خاطر ترس از وسوسه شیطان بلکه بخاطر ترس طرفین از هم هست و یک بحث خرافیه ! نکته قابل تامل دیگه ای که علاوه بر این فیلم در خیلی فیلمهای دیگه هم به چشم میخوره القاء این مطلب هست که دخترا هلاک شوهر هستند و برای رسیدن بهش آرام و قرار ندارن .

    چند روز از ورود اقای جبلی به مدرسه نگذشته که نصف دبیرستان عاشقش شدن و در مورد بوی خوبش و جذاب !!! بودنش حرف میزنن . شاگردان آقای جبلی برای اینکه انتقام اخراج دوستشون رو از خانم دارابی بگیرن یه برنامه ای می بیزن که بین خانم دارابی و آقای جبلی رابطه عاشقانه بر قرار کنن
    یه برنامه اردو می ریزن و همگی میرن اردو ، جبلی و دکتر و دارابی و دو تا از بچه ها با هم والیبال بازی میکنن .
    این صحنه به مخاطب این رو القا میکنه که اولا والیبال بازی کردن زن و مرد نا محرم با هم هیچ اشکالی نداره ، دوم اینکه اگر مرد از زن دعوت کنه که بیا والیبال یا هر وزرش و بازی دیگه ای رو بازی کنیم و زن قبول نکنه نشانه ضعف اون خانم هست !

    زشترین و زننده ترین صحنه فیلم اینطوره که جبلی میاد تو کلاس به دارابی میگه کار خصوصی دارم بیا بیرون ، جبلی در حالی که داره به سمت دارابی حرکت میکنه و دارابی عقب عقت میره میگه : دوست دارم ، عاشقتم ،
    دارابی عصبانی میشه میگه : تو اخراجی ،
    جبلی : منو اخراجم کن بکش اما این عشق رو از من نگیر
    باز جبلی میره به طرف دارابی و دارابی عقب عقب میره تا می رسه به دیوار ، جبلی به دارابی نزدیک میشه ، یه
    صدای بوسه میاد و بعد ... یهو دارابی از خواب بیدار میشه در حالی که با حالت تهوع دستشو رو دهنش گذاشته میره دهنشو میشوره ! در بین این همه فیلمهای مزخرف و مبتذل ایرانی من ندیده بودن فیلمی به این گستاخی خط قرمز های اخلاقی رو زیر پا بزاره ، البته جا داره از مسئولین فرهنگی دولت ، رئیس سازمان ارشاد اسلامی ! و شخص رئیس جمهور تشکر کنم .

    لباس های تنگ و محرک که می پوشن ، حرف های محرک که می زنن ، با لحن های محرک و حرکات موزون که بازی می کنن ، خدا رو شکر صحنه های جنسی هم کم کم داره جور میشه ، بازیگرانی هم که بتونن فیلم جنسی بازی کنن کم نیستن ، پس میتونیم در سینمای جهان مطرح بشیم ! این خواب رو دارابی تاثیر می زاره فردا که به دبیرستان می ره یه خورده گونه هاش سرخ شده که هی جبلی ازش میپرسه چرا سرخ شدید !

    فرداش خانم جبلی تغییر اساسی کرده ، مهربون شده ، خوش برخورد شده ، دیگه داد و بیداد نمی کنه ، دیدگاه های فمینیستی خودش رو از دست داره ، همه جذبش می شن و بهش محبت می کنن و دوستش دارن و مردا هم بهش توجه می کنن ، نکته جالب اینه که علامت این تغییر و مثبت شدن آرایش و تغییر ظاهر و حجابشه .
    به مخاطب این رو القا می کنه که اونایی که با حجاب هستن متحجر ، بد اخلاق ، اخمو ، غیر اجتماعی و در ارتباط با دیگران ضعیف هستند و اگه کسی بخواد اینجور نباشه باید ظاهرشو عوض کنه . آرایش چه میکنه ! اون خانم دارابی که تا وقتی با حجاب بود هیشکی بهش اهمیت نمی داد و هیچ مردی بهش نگاه نمی کرد الان که آرایش کرده همه کشته مردش شدن ، دکتر هم انگار مشتری شده میخواد بگیرتش !!!
    البته این فیلم آموزه های دیگه ای هم داشت ، مثلا در انتخاب همسر مهمترین ملاک اینه که حداقل قد مرد باید 20سانت بلندتر باشه و فضایل اخلاقی و ایمان کشکه
    حیف این همه وقت که برای بررسی این فیلم گذاشتم ، واقعا ارزشش رو نداشت .

    »»» لطفا برای برآورده شدن حاجت همه ی حاجتمندان دعا کنید «««

    دانلود کنید تا زندگیتون
    (بــنــدگــیــتــون) عوض بشه
    »»» مشاهده پست حاوی لینک دانلود + توضیحات «««
    جلد 1
    جلد 2

    جلد 3

    ۞۞ کلاس مجازی حفظ قرآن کریم ۞۞
    »»» جوانها کلیک کنند ««


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,279
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    72
    آپلود
    4
    گالری
    98



    مرور توصيه‌هاي فراموش شده رهبر انقلاب به مديران رسانه ملي/1
    اگر اين برنامه را پخش كنيد تلويزيون را مي‎بندند؟ ببندند! شما اصلاً كارى را بكنيد كه آنها خوششان نمى‌آيد؛ خيلي‌ها هم ‎مي‌خواهند همان برنامه‌ها را ببينند

    در شماره‌ي نخست از اين سلسله مطالب، تصميم گرفتيم تا با طرح چند سوال، به سراغ يكي از چالشي‌ترين مباحث پيراموني برنامه‌سازان رسانه‌ي ملي برويم: آيا جذب روشنفكراني كه معمولا ديدگاه متفاوتي از منويات شرع و عرف حكومت اسلامي دارند، بايد در اولويت‌هاي رسانه‌ي ملي قرار گيرد؟ آيا رسانه‌ي ملي بايد براي طرح آرمان‌هاي انقلاب، به فكر پذيرش اين آرمان‌ها نزد همه‌ي سلائق حتي روشنفكران هم باشد؟ آيا لازم است از طرح برخي مباحث به دليل احتمال دفع برخي اقشار خوددداري شود؟ آيا اين مسئله كه امروزه مخاطب در صورت ناخشنودي از رسانه‌ي ملي، فوراً به سراغ رسانه‌هاي ديگر از جمله‌ ماهواره‌ها خواهد رفت، مي‌تواند توجيهي براي پرداختن به برخي مباحث نزديك به خط قرمزها باشد؟ آيا پرداختن كنترل شده به برخي مباحث مسئله‌دار در تلويزيون، بهتر از جذب مخاطبين به ماهواره‌ها نيست؟

    اگر فكر مي‌كنيد كه اين چند سوال، سوال‌هاي مهمي است؛ شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه‌ي متن ذيل كه از بيانات معظم له در ديدار سال 70 ايشان با مديران شبكه‌ي دوم سيما برگرفته شده است و پاسخي است صريح از سوي ايشان به اين سوالات:

    «من با آن كسى كه با تفكر اسلامى ميانه‌يى ندارد، هيچ رودربايستى ندارم. شماها را نمى‌گويم؛ شما بچه‌مسلمانهاى خودمان هستيد و داريد مثل من تلاش مى‌كنيد؛ ليكن آن مخاطبى كه فرضاً باور اسلامى در قلب او نيست و او اين را نمى‌خواهد و اين نوع عمل ما و تصرف ما و فعاليت ما را دوست نمى‌دارد، ما با او هيچ رودربايستى نداريم؛ نمى‌پسندد، نپسندد؛ خوشحال نمى‌شود، نشود؛ تلويزيون را مى‌بندد، در نهايت ببندد. البته بايد تلاش بكنيم كه تلويزيون را نبندد و گوش كند و ببيند؛ اما اگر فرض كرديم كار به آن‌جا رسيد كه يا ما بايد هدف خودمان را دنبال نكنيم، تا او تلويزيون را نبندد؛ و يا اين‌كه هدف خودمان را دنبال كنيم، كه طبيعتاً او تلويزيون را خواهد بست؛ در اين‌جا ما دومى را ترجيح مى‌دهيم؛ او تلويزيون را ببندد؛ زيرا بسيارند كسانى كه تلويزيون را نمى‌بندند و همين را كه من مى‌گويم، مى‌خواهند...

    بى‌شك در درون كشور ما كسانى هستند كه همان انگيزه‌هاى ضديت با اين گرايشِ به اصطلاح «بنيادگرايى» را دارند؛ شما از آنها اصلاً رودربايستى نكنيد. در تنظيم برنامه‌ى ادب و هنر، يا تنظيم برنامه‌ى كودكان، يا فيلم و سريال، هيچ‌وقت اين فكر را نكنيد كه اگر ما اين گرايش را نشان داديم، ممكن است يك تيپ روشنفكرى كه مثلاً خوانندگان فلان مجله‌ى هفتگى هستند، خوششان نيايد؛ به‌دَرَك، خوششان نيايد! شما اصلاً كارى را بكنيد كه آنها خوششان نمى‌آيد؛ هيچ ملاحظه‌ى اين چيزها را نكنيد؛ نگوييد ما اين شخصيت را بايد تجليل كنيم، شايد آنها جذب بشوند؛ نه، شما ببينيد آيا در تجليل اين شخصيت، نقطه‌ى منفى‌يى وجود ندارد؟ نگوييد ما بايد با اين آقا مصاحبه كنيم، يا سخنرانى اين آقا را در فلان سمينار يا در فلان مجموعه پخش كنيم، براى اين‌كه آن جناح هم به اين كانال علاقه‌مند بشوند؛ نه، شما نگاه كنيد ببينيد آيا اين حركت شما براى آن هدفگيرى اصلى - كه گفته شد - ضررى دارد يا ندارد؛ اگر ضرر دارد، اصلاً ملاحظه نكنيد كه فلان كسان ممكن است با اين كار جذب بشوند؛ نه، بگذاريد جذب نشوند؛ كاملاً صريح عمل كنيد.

    من يك آدم بسته‌ى بى‌اعتناى به خواست‌ها و هدفهاى - به اصطلاح امروز - دگرانديشان يا دگرانديشانه نيستم؛ نه، اسلام اين مقدار سعه‌ى صدر دارد كه همه‌ى حرفها را گوش كند؛ ليكن اين‌جا اصلاً مسأله‌ى اين نيست؛ در اين‌جا مسأله، مسأله‌ى يك شخص در مقابل يك شخص نيست؛ اين‌جا مسأله‌ى يگانه ابزار ناقص يك نظام در مقابل مجموعه‌ى توطئه‌هايى است كه دارد انجام مى‌گيرد. بنده بيايم از همين يك ريالى كه دارم، در مقابل ميليونها تومانى كه ديگران دارند، بد استفاده كنم؛ براى اين‌كه مبادا آن ديگران بدشان بيايد، يا خوششان نيايد؟! اين به‌هيچ‌وجه عاقلانه نيست.

    امروز در عالم فرهنگ و هنر، شبكه‌ى نامرئىِ در سايه‌يى در داخل كشور فعال است، كه هركس اين شبكه را نبيند، به نظر من بايد در بينايى خودش شك كند. اين شبكه در همه جا هم نفوذ دارد - يك جاهايى بيشتر، يك جاهايى كمتر - و تصميمش بر اين است كه به ارزشهاى اسلام و انقلاب هجوم بياورد. اين شبكه در جهت همان سياستهايى كه اشاره كردم در سطح جهان فعال است، در داخل كشور دارد كار مى‌كند؛ انصافاً كار سازماندهى شده و خوب و دقيقى هم مى‌كند. آنها الان بر روى ضايع كردن، يا لااقل مسكوت گذاشتن چهره‌هاى خوب ما در شعر و در ادبيات و در هنر و در علم متمركز شده‌اند؛ اما شما اينها را پيدا كنيد و مطرحشان نماييد. من هيچ وجهى براى زنده كردن شخصيتى نمى‌يابم، جز اين‌كه گفته مى‌شود مى‌خواهيم دل عده‌يى را به دست بياوريم! چرا بايد اين كار را بكنيم؟! چهره‌هاى خودى را بياوريد، مطرح كنيد. (۱۳۷۰/۱۱/۰۷ بيانات در ديدار مديران شبكه‌ى دوم سيما)

    جالب آن است كه حضرت امام خميني (ره) نيز در نظراتي قريب به همين مضمون، تخفيف در محدوديت‌هاي رسانه با اين توجيه كه ممكن است مخاطبان به سبب این محدوديت‌ها جذب رسانه‌هاي ديگر شوند را كاملاً رد مي‌كنند. به ويژه آنجا كه در مورد موسيقي مي‌فرمايند: «می‌گویند اگر چنانچه موسیقی در رادیو نباشد، آنها می‌روند از جای دیگر می‌گیرند موسیقی را، بگذار بگیرند از جای دیگر. شما عجالتاً آلوده نباشید؛ آنها هم کم کم برمی‌گردند به اینجا. این عذر نیست که اگر موسیقی در راديو نباشد، آنها می‌روند از جای دیگر موسیقی می‌گیرند. حالا اگر از جای دیگر می‌گیرند، آیا ما باید به آنها موسیقی بدهیم؟! ما باید خیانت کنیم! اين خيانت است به يك مملكتي، خيانت است به جوان‌هاي ما... اينكه می‌بینید كه جوان‌ها اگر اين نبود می‌روند سراغ موسیقی ديگر، برای این که اینها عادت کرده‌اند...» (صحیفه نور جلد 9 صفحه 205)

    حالا بي‌آنكه قضاوتي كرده باشيم از شما مي‌پرسيم: آيا اين توصيه‌ها مبني بر بي‌توجهي رسانه‌ي ملي به برخي از اقشاري كه ممكن است علائقي متفاوت از سليقه‌ي اسلامي انقلابي جامعه‌ي ما داشته‌ باشند، در مرحله‌ي عمل به اجرا درآمده است؟ منتظر پاسخ شما هستيم.

    منبع : +



    امام خمینی (ره) :

    ما میگوییم تا شرک و کفر هست،مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم...


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    4,144
    صلوات
    71
    تعداد دلنوشته
    17
    مورد تشکر
    30 پست
    حضور
    89 روز 17 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    1001



    نقل قول نوشته اصلی توسط .:MOBAREZ:. نمایش پست
    آيا اين توصيه‌ها مبني بر بي‌توجهي رسانه‌ي ملي به برخي از اقشاري كه ممكن است علائقي متفاوت از سليقه‌ي اسلامي انقلابي جامعه‌ي ما داشته‌ باشند، در مرحله‌ي عمل به اجرا درآمده است؟
    خدا خیرتون بده مطلب فوق العاده ای بود ..

    اصلا به هیچ وجه به اجرا در نیومده که هیچ تا دیروز به فکر خراب کردن بزرگسال بودن حالا تو برنامه های کودک هم فساد رو وارد کردن اون از موسیقی هاشون اون از حرکات جلف و زننده اشون اون از مجری های .....

    کجای کارشون درسته که بشه گفت احسنت ... خیلی خیلی گله دارم خیلی .... حالا مسئول محترم صدا و سیما اومده تو جمع دانشجوها کلی حرف زده که یکیش رو هم عمل نکرده و نمیکنه و نخواهد کرد !!!!!

    نمیدونستم موقع دیدن اخبار باید بخندم یا گریه کنم ...

    »»» لطفا برای برآورده شدن حاجت همه ی حاجتمندان دعا کنید «««

    دانلود کنید تا زندگیتون
    (بــنــدگــیــتــون) عوض بشه
    »»» مشاهده پست حاوی لینک دانلود + توضیحات «««
    جلد 1
    جلد 2

    جلد 3

    ۞۞ کلاس مجازی حفظ قرآن کریم ۞۞
    »»» جوانها کلیک کنند ««


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    6,289
    صلوات
    4614
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    66 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    11



    سلام!!!
    صدا وسیمای ما گل وبلبل است ومشکلی ندارد!!!
    خسته شدیم از بس سریال های مزخرف را دیدیم.نه سر داره نه ته داره.
    توی این چند مدتی که خودم را پیدا کرده ام تا حالا یاد ندارم برای مسئله ی ارزشی سنگ تمام بگذارند!
    همین
    http://bidarbash.net/category/%D8%A7...7%D8%AF%DB%8C/
    فقط گوش کنید!!!
    به نظر ما حرکت امام خمینی دقیقا مقدمه سازی ظهور امام عصر(عج) است,لذا باید تقویت شود,ظهور امام عصر(عج)یک مسئله کاملا منطقی است و باید به شدت با خرافات و تیپ افسانه ای که برای ایشان درست شده مبارزه کرد و فهماند که ظهور هم به دست خود ماست,هرگاه مبنای برنامه ریزی ما این مسئله باشد به آن خواهیم رسید و لا غیر.با التماس و اشک و زاری تنها هیچ کاری صورت نمی گیرد.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    941
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آسیب شناسی عملكرد صداو سیما در گسترش فرهنگ





    نقل قول نوشته اصلی توسط سلمان 313 نمایش پست
    سلام!!!
    صدا وسیمای ما گل وبلبل است ومشکلی ندارد!!!
    خسته شدیم از بس سریال های مزخرف را دیدیم.نه سر داره نه ته داره.
    توی این چند مدتی که خودم را پیدا کرده ام تا حالا یاد ندارم برای مسئله ی ارزشی سنگ تمام بگذارند!
    همین
    http://bidarbash.net/category/%D8%A7...7%D8%AF%DB%8C/
    فقط گوش کنید!!!
    نقل قول نوشته اصلی توسط ║✿║خادم زهرا║✿║ نمایش پست
    خدا خیرتون بده مطلب فوق العاده ای بود ..

    اصلا به هیچ وجه به اجرا در نیومده که هیچ تا دیروز به فکر خراب کردن بزرگسال بودن حالا تو برنامه های کودک هم فساد رو وارد کردن اون از موسیقی هاشون اون از حرکات جلف و زننده اشون اون از مجری های .....

    کجای کارشون درسته که بشه گفت احسنت ... خیلی خیلی گله دارم خیلی .... حالا مسئول محترم صدا و سیما اومده تو جمع دانشجوها کلی حرف زده که یکیش رو هم عمل نکرده و نمیکنه و نخواهد کرد !!!!!

    نمیدونستم موقع دیدن اخبار باید بخندم یا گریه کنم ...
    نقل قول نوشته اصلی توسط .:MOBAREZ:. نمایش پست
    «من با آن كسى كه با تفكر اسلامى ميانه‌يى ندارد، هيچ رودربايستى ندارم. شماها را نمى‌گويم؛ شما بچه‌مسلمانهاى خودمان هستيد و داريد مثل من تلاش مى‌كنيد؛ ليكن آن مخاطبى كه فرضاً باور اسلامى در قلب او نيست و او اين را نمى‌خواهد و اين نوع عمل ما و تصرف ما و فعاليت ما را دوست نمى‌دارد، ما با او هيچ رودربايستى نداريم؛ نمى‌پسندد، نپسندد؛ خوشحال نمى‌شود، نشود؛ تلويزيون را مى‌بندد، در نهايت ببندد. البته بايد تلاش بكنيم كه تلويزيون را نبندد و گوش كند و ببيند؛ اما اگر فرض كرديم كار به آن‌جا رسيد كه يا ما بايد هدف خودمان را دنبال نكنيم، تا او تلويزيون را نبندد؛ و يا اين‌كه هدف خودمان را دنبال كنيم، كه طبيعتاً او تلويزيون را خواهد بست؛ در اين‌جا ما دومى را ترجيح مى‌دهيم؛ او تلويزيون را ببندد؛ زيرا بسيارند كسانى كه تلويزيون را نمى‌بندند و همين را كه من مى‌گويم، مى‌خواهند...
    نقل قول نوشته اصلی توسط salamdoost نمایش پست
    کار کرد صدا وسیما باید از چند جهت بررسی بشه
    حالا این تقسیم بندی بود که به ذهن من رسید
    -بررسی فیلم ها وسریال های پخش شده
    -بررسی برنامه های مجری محور ونوع پوشش ورفتارهای مجری ها
    -بررسی برنامه های مذهبی صدا وسیما وکیفیت این برنامه ها و
    میزان تاثیر این برنامه ها در رشد درک ومعرف دینی مخاطبان
    -بررسی بخش تبلیغات وپیام های بازرگانی که این آخری از جهت های مختلف بر روی زندگی مردم تاثیر داره
    وعلاوه برتاثیر در فرهنگ دینی مردم وبهداشت زندگی مردم ونوع مصرف وتغذیه مردم وهمین طور ترویج فرهنگ مصرف گرایی تاثیر میزاره
    نقل قول نوشته اصلی توسط monemizadeh نمایش پست
    به جرات میتوان گفت مسئله حجاب و عفاف زنان از معدود مسائلی است که رسانه های داخلی بدون هیچگونه طرح مدوّنی به آن پرداخته اند و بیشتر دچار سردرگمی گردیده اند.
    ..........بله متاسفانه !!!!!!!!!!!!
    هرچه بگندد نمکش می زنند ...........
    وای برآن وقت که........



    ------------------
    أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ وَالْعِوَجِ؟
    أَيْنَ هادِمُ أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَالنِّفاقِ؟
    أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ؟
    أَيْنَ قاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدينَ؟
    اَيْنَ بَقِيَّةُ اللهِ؟

    ================
    "اگر با آمدن خورشــید بیدار شویم ؛ ‌نمازمــان قضاســت"


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0



    سلام

    ممنون ازایجاداین پست مفید

    البته گفتنی هارادوستان گفتند

    متاسفانه نویسنده وکارگردان مذهبی خیلی کم است

    خیلی ازکارگردان ها به همین مقدارکم حجابی هم که وجودداردمعترض هستند

    حتی درفیلم هاوسریالهایی که برای نمایش تاریخ اسلام ومذهب ساخته می شودباوضعیت پوششی وآرایشی نامناسب روبروهستیم

    سینماوتلویزیون ایران ازمشورت ونزدیک شدن به روحانیت کناره گیری می کند

    اصلابه روحانیون مراجعه نمی کنند ودائمامی گویندکه روحانیون ازمافاصله می گیرند


    داستان اکثرفیلم هاوسریالهادرعشق وازدواج خلاصه شده

    گویاانسان خلق شده که فقط عاشق شودویاباجنس مخالف رابطه داشته باشد!!

    من فکرمیکنم دلیل اصلی این مشکل این است که قشرمذهبی زیادواردفضای سینمانشده اند.


    سینمای ایران به عنوان کشوراسلامی بایدمحتوای عالی داشته باشدوالگوی کشورهای جهان باشد.


    بعضی ازهنرپیشه های سینمااصلابه فضای تلویزیون واردنمی شوندچون درآنجابایدحجابشان رابیشتررعایت کنند.!!


    خلاصه اینکه مشکل اصلی نبودقشرمذهبی است ووقتی قشرمذهبی دراین رسانه هاکم است به فرمایشات رهبری هم عمل نمی کنند.


    درواقع بایدبگویم نه تنهامذهبی نیستندبلکه نوعی دین گریزی هم دربینشان دیده می شود.








    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود