جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا دنیای مدرن اصطلاحاً بی حضور و اراده ی خدا اداره میشود و نهیلیسم وجه باطن ان است ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ایا دنیای مدرن اصطلاحاً بی حضور و اراده ی خدا اداره میشود و نهیلیسم وجه باطن ان است ؟




    درود به اساتید سایت


    ایا دنیای مدرن دنیایی است که اصطلا
    حاً بی حضور و اراده ی خدا اداره میشود و نهیلیسم وجه باطن ان است ؟




  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 11 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2






    با نام و یاد دوست




    ایا دنیای مدرن اصطلاحاً بی حضور و اراده ی خدا اداره میشود و نهیلیسم وجه باطن ان است ؟


    کارشناس بحث: پاسخگوی اعتقادی 8




  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما کاربر گرامی

    اگر منظور شما از پرسش این است که لازمه دنیای مدرن پوچ گرایی و نهیلیسم است که پاسخ شما منفی است و هیچ ملازمه ای بین انسان مدرن و پوچ بودن او وجود ندارد اما اگر منظور شما این است که دنیای مدرن در پوچ گرایی تاثیر گذار بوده است این سخن قابل قبول است ولی باید خاطرنشان ساخت تنها عامل پوچ گرایی در دنیای مدرن ،مدرنیته نیست.

    هیچ گاه نمی توان گفت که تنها یک علت موجبات بدبینی و پوچی را فراهم می آورد، زیرا طبیعت آدمی به گونه ای است که مجموعه ای از علل و عوامل در آن مؤثر است. گرایش افراد به بدبینی و پوچی دارای شدت و ضعف است؛ یعنی تمامی افرادی که دچار بدبینی و پوچی می شوند، از یک حد معین از پوچ گرایی برخوردار نیستند و این امر بستگی به ساخت شخصیت آنان دارد. شدت و نوع بدبینی و پوچی در انسان بستگی به عامل مؤثر در آن دارد؛ مثلا فردی که بر اثر شکست در عشق، یا نرسیدن به مقام مطلوب خود دچار یأس و بدبینی شده ممکن است بر اثر مرور زمان و یافتن عشق جدید یا رسیدن به مقامی دیگر، از یأس و بدبینی تهی شود؛ در حالی که فردی که بر اثر تحیّر در معمای آفرینش به سوی بدبینی و پوچی کشانیده شده شاید تا آخر عمرش نسبت به زندگی بدبین بماند.

    در زمينة تعريف مدرنيته آراء و نظريات متعددي وجود دارد. آنتوني گيدنز در تعريف مدرنيته مي‌گويد: «مدرنيته به شيوة زندگي اجتماعي و تشكيلات و سازمانهاي اجتماعي اشاره دارد كه از حوالي قرن هفدهم به اين طرف در اروپا ظاهر شد و به تدريج دامنة تاثير و نفوذ آن كم و بيش در ساير نقاط جهان نيز بسط يافت.»[1] بنابراين بطور خلاصه مدرنيته يعني شيوة زندگي جديد و امروزي .







  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دامنه و سيطرة مدرنيته در جوامع غربي بر ساحتهاي وسيع و متكثّري مثل: فلسفه، معرفت شناسي، جامعه شناسي، روان شناسي، دين، اخلاق، سياست، هنر، ادبيات، و... گسترانده شده. و لذا باعث بوجود آمدن مكاتب مختلفي گشته است که از جمله آنها 1. علم‌گرايي: 2. عقل‌گرايي يا استدلال‌گرايي (راسيوناليسم): 3. مادّي‌گرايي: 4. انسان‌گرايي (اومانيسم): 5. فرد‌گرايي: می باشد.

    رويكرد مدرنيسم نسبت به ساختار كلّي جهان و چگونگي ارتباط عناصر آن با يكديگر، از ويژگي هاي چندي برخوردار است كه از مهم ترين آنها می توان به : اسطوره زدايي از جهان [2] تغيير انديشه رابطه انسان، جهان و خدا.[3] تعريف سعادت انسان به سعادت دنيوي[4] اشاره کرد.

    البته اين جريان رو به رشد و فزاينده كه مدرنيته به بار آورد، داراي پيامدهاي نيك و بدي بود. از جمله پيامدهاي نيك و مثبتي كه از ره آورد مدرنيته نصيب انسان عصر مدرن شد، مي توان به بالا رفتن رفاه در زندگي بشر، پيدا شدن سازمان هاي خيريه اي چون پزشكان بدون مرز، و بالا رفتن سطح آگاهي بشر، اشاره كرد.





  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اما مدرنيته، پيامدهاي منفي و وجوه تاريك متعددي نيز به بار آورد كه برخي از آنها عبارتند از: «نسبيت انگاري و بحران هاي معرفتي، پوچ انگاري، بحران هاي رواني و خلاءهاي عاطفي، فروپاشي نهاد خانواده، گسست هاي اجتماعي، بحران هاي اقتصادي و تعميق نابرابري و تقسيم انسان ها و كشورها به دو طبقه فرادست و فرودست، بحران هاي جدي و نگران كننده زيست محيطي، ناسازگاري ها و بحران هاي سياسي، تجاوز و استثمار، پروراندن نظام هاي توتاليتر، جنگ هاي جهاني، فجايع و كشتارهاي عمومي (و به تعبير برخي از مورخان «قتل عام درماني»)، تهديد و رويارويي هسته اي، حالت هاي حسرت و اندوه (نوستالژي)، از خودبيگانگي»،[5] گسترش انديشه هاي مادي گرايانه و انسان محور، ايجاد خودباختگي در كشورهاي فرودست، رواج مصرف گرايي و سقوط و كم رنگ شدن ارزش ها.

    در اين جا مناسب است كه به سه پيامد ديگر اشاره كنيم كه تيلور، فيلسوف برجسته معاصر، به بحث درباره آنها پرداخته است. اين سه پيامد كه تيلور از آنها به عنوان نقطه ضعف بسيار متداول مدرنيته ياد مي كند، عبارتند از: فردگرايي افراطي ،غلبه عقلانيّت آلي و استبداد آرام[6]

    فردگرايي افراطي به احساس بي معنا بودن زندگي و كم رنگ شدن افق ها و حدود اخلاقي مي انجامد. اين آزادي نوين، مبتني بر ردّ نظام ها و سلسله مراتبي است كه در گذشته تعيين كننده نقش و وظايف افراد بود. تمركز بر فرد، كه در دموكراسي بسيار برجسته و مشهود است، باعث كم شدن هر چه بيشتر نگاه و توجه فرد به ديگران و در نتيجه به وجود آمدن خودبيني مي شود.

    نیهیلیسم - که در اصطلاح فارسی می توان آن را «نه گرایی»، «نیست گرایی» یا «هیچ گرایی» و «بی گرایشی» نام داد - روشی است که موضوعات تحمیل شده بر اندیشه های بشری را به نوعی نفی می کند، این نفی، هم از جهات فلسفی؛ یعنی چرایی ها و چگونگی های «معتبر شناخته شده» و هم از جنبه های اجتماعی و شامل قراردادهای تحمیلی دست و پا گیر است، که اساساً نیهیلیسم آن را مطرود می شمارد.[7]

    نیهیلیسم صور و اقسامی دارد. که از باب نمونه می توان به «نیهیلیسم معرفت شناختی» که به معنای انکار و نفی وجود هر نوع معرفت و هیچ یا نیست انگاشتن معرفت است. اشاره کرد. همچنین می توان از "نیهیلیسم مابعدالطبیعی "نام برد، که به یک اعتبار به معنای نفی، انکار و نیست انگاشتن عالم واقع و جهان بیرون از ذهن است و این دو صورت نیست انگاری در واقع اقسامی از مراتب خاص از بسط "نیهیلیسم تاریخی فرهنگی" است.[8][9]

    [1] گيدنز، آنتوني، پيامدهاي مدرنيت، ترجمه محسن ثلاثي، تهران، مركز، 1377، ص4
    [2] انديشه حوزه، همان، ص64
    [3] فرهنگ واژه ها، ص532 ـ 533
    [4] انديشه حوزه، همان، ص64
    [5] بيات، عبدالرسول و ديگران، فرهنگ واژه ها، ص 546
    [6] The Ethics OF Authenticity. P.P.1-12)
    [7] غفوری، علی، یاداشت هایی درباره نیهیلیسم، انتشارات فرهنگ اسلامی، ص37
    [8] زرشناس، شهریار، نیهیلیسم، انتشارات اندیشه جوان، چاپ سوم 1386، ص13
    [9] در این پاسخ از نرم افزار پاسخ و مقاله علل گرایش به بدبینی و پوچ گرایی، پدید آورنده : دکتر عبدالله نصری بهره گرفته شده است.




  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    خوب الان کلاً مدرنیته شدن از نظر شما مردود است ؟ چه ایرادی دارد که به شیوه و روش امروزی زندگی کرد ؟
    نکند شما معتقدید که باید سنت گرا بود .
    بالاخره هر زمانی اقتضای خودش را دارد وچرا نباید به اقتضای همان زمان زندگی کرد ؟

    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,279
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    72
    آپلود
    4
    گالری
    98



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام
    خوب الان کلاً مدرنیته شدن از نظر شما مردود است ؟ چه ایرادی دارد که به شیوه و روش امروزی زندگی کرد ؟
    نکند شما معتقدید که باید سنت گرا بود .
    بالاخره هر زمانی اقتضای خودش را دارد وچرا نباید به اقتضای همان زمان زندگی کرد ؟

    سلام علیکم.
    ببینید منظور این نیست که به شیوه و روش امروزی زندگی نکرد ( همان طور که معصوم (ع) فرموده اند فرزند زمانه ی خود باش) .
    این جا بحث این است که از این مدرنیته باید در جهت واهداف کمال اسلامی بکار برده شود و از مسیر منحرف نشویم.

    یعنی به بهانه ی امروزی بودن و اقتضای زندگی امروزه ، از دین و شرع کم نگذاریم و اون ها رو با شرع تطبیق بدهیم ، هر کدام را دین تایید کرد استفاده و هر کدام رو تایید نکرد رد کنیم.
    ویرایش توسط .:MOBAREZ:. : ۱۳۹۲/۰۱/۰۶ در ساعت ۰۷:۱۶
    امام خمینی (ره) :

    ما میگوییم تا شرک و کفر هست،مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم...


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    13
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 5 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    49
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    این لباس مدرنیته که بر قامت انسان زار میزند اگر بحث امکانات و دانش فنی هست که مسلمانان خود در تولید علم و دانش زمانی سرآمد زمان بودند اگر فکر افکار جهان بینی هست که امروز آبرویی برای مدرنیته نمانده حرف دکتر سروش من رو از این وادی نجات داد اون جایی که تو ی بی بی سی فارسی گفت رو شنفکر دینی ازنگاه مدرنیته وایستاده برآن به دین نگاه میکنه و اون رو برسی میکنه آخه این مدر نیته وامانده و کور چطور می خواهد برای ما مسیر مشخص کنه بازم میگم بحث ابزار نیست بحث مسیر و راه حله هستش من که تهش راه نمی بینم همش بیراه و آدمهای گول خورده و ظاهر بینی که نماد پیش رفت رو در آسمان خراش ها و فیلمای هالیودی یا حقوق وحوش (صهیونیستها)می بینن... انسان به ما هو انسان اگر اخلاق نداشته باشه اگر تربیت شده یک نظام اخلاقی درست نشده باشه کلاهش پس معرکه هستش و حیوانی بیش نیست بلکه پایین تر اینجاهست که میفهمم پیامبر برای چی بر انگیخته شد اخلاق و خلق وخویی که اون نمایندگیش میکرد از جایی متعالی و برتر که نگاهی بجز اخلاق صرف و تنها داشت نگاهی به آسمان آری از جای برتر راهی سبز وحقیقی نه تخیلی و آرمان گرایانه یا باچشمه بسته و افتادن به انواع نحله ها
    ویرایش توسط بنده کمترین : ۱۳۹۲/۰۳/۲۳ در ساعت ۱۵:۳۰

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود