صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تکیۀ أمّ أبیها حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    815
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    59 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تکیۀ أمّ أبیها حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها




    بسم الله الرحمن الرحیم

    به مناسبت ایام فاطمیه و ایام سوگواری برای عصمت کبرای الهی،حجت خدا بر دیگر حجج،حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها،این تاپیک ایجاد شده و اختصاص به وجود مقدس و مطهر ایشان دارد.تکیۀ أمّ أبیها حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

    يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ،كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ-سوره مبارکه صف-آیه 2 و 3


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    815
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    59 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسمه تعالی

    بخشهائی از کتاب جلوه نور نوشته عارف الهی حضرت آیت الله شیخ علی سعادت پرور معروف به پهلوانی تهرانی، تقدیم به شیفتگان حضرت زهرا سلام الله علیها:

    فاطمه واسطه ى پذيرش توبه آدم

    مفضل بن عمر مى گويد: از امام صادق عليه السلام پرسيدم: مراد از «كلمات» در فرمايش خداوند- عزوجل- چيست؟ آنجا كه مى فرمايد:
    (و اذ ابتلى ابراهيم ربه بكلمات فاتمهن.) [بقره: 124.]
    - (و (به ياد آور) آن هنگام را كه حضرت ابراهيم را پروردگارش با كلماتى آزمود و او را كاملا ادا نمود.)
    فرمود: مقصود همان كلماتى است كه حضرت آدم عليه السلام از پروردگارش فرا گرفت و با آنها به سوى او توجه نمود [بقره: 37- «فتلقى آدم من ربه كلمات فتاب عليه».]، و آنها عبارتند از:
    «اسالك بحق محمد و على و فاطمه والحسن والحسين، الا تبت على، فتاب الله عليه، انه هو التواب الرحيم.» [بحارالانوار، ج 24، ص 177، روايت 8.]
    - از تو درخواست مى كنم، به حق محمد و على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام كه توبه مرا قبول كنى، پس خداوند توبه او را پذيرفت و او بسيار توبه پذير و مهربان است.
    بيان:

    شاهد در اين حديث، ذكر فاطمه عليهاالسلام در رديف ساير انوار مقدسه اهل بيت عليهم السلام است.

    يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ،كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ-سوره مبارکه صف-آیه 2 و 3


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    815
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    59 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فاطمه اهل رسول و خدا، و مخاطب سلام الهى

    حضرت موسى بن جعفر به نقل از پدر بزرگوارش عليهماالسلام مى فرمايد: (روزى) رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم، اميرالمومنين على بن ابى طالب و فاطمه و حسن و حسين (عليهم السلام) را جمع نمود. و در را بر روى خود ايشان بست و سپس فرمود:
    «يا اهلى و اهل الله، ان الله- عزوجل- يقرا عليكم السلام، و هذا جبرئيل معكم فى البيت يقول: انى قد جعلت عدوكم لكم فتنه، فما تقولون؟ قالوا: نصبر يا رسول الله لامر الله و ما نزل من قضائه، حتى نقدم على الله- عزوجل- و نستكمل جزيل ثوابه، فقد سمعناه يعد الصابرين الخير كله، فبكى رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم حتى سمع نحيبه من خارج البيت فنزلت هذه الآيه (و جعلنا بعضكم لبعض فتنه، اتصبرون؟ و كان ربك بصيرا.) [فرقان: 20.] انهم سيصبرون، اى سيصبرون كما قالوا صلوات الله عليهم.» [بحارالانوار، ج 24، ص 219، روايت 16.]
    - اهل من و اهل خدا، خداوند بر شما سلام مى فرستد و اين جبرئيل است كه با شما در خانه حاضر است و مى گويد: من دشمنان شما را امتحان براى شما قرار دادم، شما چه مى گوييد؟ همگى گفتند: اى رسول خدا، در برابر امر خدا و هر چه از حكم تخلف ناپذير او فرود آيد، شكيبايى مى كنيم تا به پيشگاه خداوند- عزوجل- وارد شويم، و ثواب و پاداش كامل ببريم، زيرا شنيده ايم كه خداوند تمام خوبيها را به صابران وعده داده است. در اينجا رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم سخت گريه نمود به گونه اى كه صداى وى از خارج خانه شنيده شد. سپس اين آيه نازل شد: (وجعلنا بعضكم...) و آنها صبر خواهند كرد، يعنى صبر خواهند كرد چنانكه خود فرمودند.
    بيان:

    عمده ى نظر از ذكر اين حديث، كلام رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم درباره ى اين چهار بزرگوار مى باشد كه يكى از آنها فاطمه عليهاالسلام است، با تعبير «يا اهلى و اهل الله» و نيز جمله «ان الله يقرا عليكم السلام» كه همگى اشاره به عظمت حضرتش دارد.

    يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ،كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ-سوره مبارکه صف-آیه 2 و 3


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    815
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    59 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فاطمه تاويل ليله مباركه

    يعقوب بن جعفر بن ابراهيم مى گويد: نزد حضرت ابى الحسن موسى عليه السلام بودم كه مردى نصرانى خدمتش رسيد و مسائلى را پرسيد... يكى از سوالهاى او اين بود كه تفسير باطنى آيه ى شريفه چيست كه خداوند مى فرمايد:
    (حم، والكتاب المبين، انا انزلناه فى ليله مباركه، انا كنا منذرين، فيها يفرق كل امر حكيم [دخان: 1- 4).]
    - حاميم، سوگند به كتاب روشن و روشنگر، براستى كه ما آن را در شب خجسته فرو فرستاديم، ما مى خواستيم بيم دهيم، در آن شب تمام امور استوار، مقدر مى گردد.
    حضرت فرمود: مقصود از «حم» حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلم است، و نام وى در كتابى كه به حضرت هود عليه السلام نازل شده موجود است، و آن كتاب حروفش ناقص است. و مقصود از «كتاب مبين» اميرالمومنين عليه السلام، و از «ليله» فاطمه عليهاالسلام) است، اما اينكه مى فرمايد: «فيها يفرق كل امر حكيم» يعنى از فاطمه خير فراوان و مردان حكيم و فرزانه متولد مى شد، «فرجل حكيم، و رجل حكيم، و رجل حكيم...» [بحارالانوار، ج 24، ص 319، روايت 28.]
    بيان:

    مقصود از اينكه در روايت آمده: «حروف آن كتاب ناقص است»، يعنى «حم» در آن كتاب به طور رمز آمده و محمد صلى الله عليه و آله و سلم به صورت «حم» نوشته شده، بلكه همه حروف آن كتاب چنين بوده است.
    منظور ما از ذكر اين حديث آن است كه امام كاظم عليه السلام آيات اول سوره را،از اول حرف رمز تا چهار آيه ى بعد، به چهارده معصوم عليه السلام تفسير، و بخصوص حضرت زهرا عليهاالسلام را كه ام الائمه هستند، در آن ميان ذكر نموده و از او به «ليله مباركه» تعبير نموده است. در فصل دوازدهم (روايت 8) اين كتاب نيز بيانى در اين باره، و نيز درباره ى اينكه چگونه حضرت زهرا عليهاالسلام به «ليله القدر» تعبير شده، داشتيم.

    يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ،كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ-سوره مبارکه صف-آیه 2 و 3


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    815
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    59 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    منزلت فاطمه ى زهرا در بهشت

    حديث اول:

    امام رضا عليه السلام به نقل از پدران بزرگوارش عليهم السلام مى فرمايد: رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:
    «تحشر ابنتى فاطمه و عليها حله الكرامه قد عجنت بماء الحيوان، فينظر اليها الخلائق فيتعجبون منها، ثم تكسى ايضا من حلل الجنه الف حله، مكتوب على كل حله بخط اخضر: ادخلوا بنت محمد الجنه على احسن الصوره، و احسن الكرامه، و احسن منظر، فتزف الى الجنه كما تزف العروس، و يوكل بها سبعون الف جاريه.» [بحارالانوار، ج 43، ص 221، روايت 6.]
    - دخترم، فاطمه روز قيامت در حالى كه لباس كامل كرامت (الهى) را به تن دارد و با آب حيات آميخته شده است محشور مى گردد. مردم چون او را مى نگرند، تعجب مى كنند. سپس هزار لباس كامل از لباسهاى بهشتى بر او پوشانده مى شود كه بر هر كدام از آنها با خط سبز نوشته شده است: دختر محمد صلى الله عليه و آله و سلم را با بهترين شكل و برترين كرامت و بزرگداشت و نيكوترين منظره وارد بهشت كنيد، و سپس همان گونه كه عروس (به سوى خانه شوهر) مى رود او را به سوى بهشت مى برند، و هفتاد هزار كنيز براى خدمت او گمارده مى شوند.
    حديث دوم:

    در حديث ابن عباس از اميرالمومنين عليه السلام منقول است كه رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم به فاطمه عليهاالسلام فرمود: چون به در بهشت مى رسى، دوازده هزار حوريه با تو ملاقات مى كنند و به استقبالت مى آيند (كه قبل از تو به استقبال هيچ كسى نيامده و بعد از تو نيز به استقبال احدى نخواهند رفت) در حالى كه در دستشان حرابى [جنگ افزارى مانند نيزه.] از نور است، و بر اسبهايى از نور كه مزين به طلاى زرد و ياقوت هستند، و افسارشان از لولو تازه است، و روى هر اسبى روكشى از سندس بافته شده است- سوار هستند، چون داخل بهشت مى شوى، بهشتيان را بشارت مى دهند و براى شيعيانت سفره هايى از گوهر بر پايه هايى از نور نهاده شده و ايشان از آن عذاها مى خورند، در حالى كه مردم هنوز محاسبه مى شوند، و ايشان پيوسته در خوش گذرانى و دلبخواه خويش هستند.
    هنگامى كه اولياى خدا در بهشت مستقر مى گردند، حضرت آدم عليه السلام و ساير پيامبران عليهم السلام به ديدنت مى آيند. و در باطن بهشت فردوس دو لولو از يك ريشه، يكى سپيد و ديگرى زرد است كه در ميان آن دو، قصرها و خانه هايى است، و در هر قصر، هفتاد هزار خانه است. لولو سپيد، منازل ما و شيعيانمان، و لولو زرد منازل ابراهيم و آل ابراهيم (صلوات الله عليهم اجمعين) مى باشد. [بحارالانوار، ج 43، ص 227، از روايت 13- ابتداى اين روايت در فصل 29 روايت 1 گذشت.]



    ادامه دارد . . . . . .

    يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ،كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ-سوره مبارکه صف-آیه 2 و 3


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    815
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    59 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بيان:

    دو روايت مذكور در اين فصل نيز اشاره به منزلت والاى فاطمه اطهر عليهاالسلام دارد. و معانى بلندى در آن دو است. هر چند تعابيرش متناسب با عالم طبيعت است تا براى همه قابل فهم باشد، ولى عمق آنها تنها براى اهلش، در حد كمالى كه دارند، قابل درك است.
    به طور خلاصه، مى توان گفت: بنابر نص كتاب و سنت، خداوند با همه موجودات است و در اين عالم و عوالم ديگر از موجودات جدا نيست، و كمالات و اسما و صفات او نيز بى حد و انتها است، كه:
    (و ان من شى ء الا عندنا خزائنه، و ما ننزله الا بقدر معلوم.) [حجر: 21.]
    - چيزى نيست مگر اينكه گنجينه هاى آن نزد ماست (در عالم امر و ملكوت)، و ما جز به اندازه مشخص (به عالم ملك و خلق) فرو نمى فرستيم.
    در هر دو عالم، براى اولياى خدا به قدر مقام و منزلت و كمالات معنوى كه دارند، آن «خزائن» همراه با موجودات كشف مى گردد، و براى ديگران تنها «منزل» اشيا كه همان صورت ظاهرى آنهاست، ظاهر مى گردد.
    آن خزائن همان (لدينا مزيد) [ق: 35.] است كه فوق تصور آنهاست و منزل خزائن، همان (لهم فيها ما يشاون) [ق: 35.] است كه مى فرمايد:
    (لهم ما يشاون فيها، و لدينا مزيد.) [ق: 35.]
    - براى آنان در بهشت، هر چند بخواهند فراهم است، ولى نزد ما بيش از آن وجود دارد. و به تعبير ديگر: خزائن اشيا، اسما و صفات بى انتهاى در جمال و كمال الهى است (عالم امر)، و منزل آنها سايه اى از خزائن و مظاهر آنهاست (عالم خلق). كه مى فرمايد:
    (الا، له الخلق و الامر) [اعراف: 54.]
    - آگاه باشيد! خلق و امر براى اوست.
    با اين بيان مختصر، تعابير برخى آيات كه درباره ى درجات بهشتى وارد شده واضح مى شود، نظير آيات: «عند ربهم يرزقون» [آل عمران: 169- و نزد پروردگارشان، روزى داده مى شوند.] و «عند مليك مقتدر» [قمر: 55- نزد سلطان با اقتدار.] و «لهم رزق معلوم» [صافات: 41- براى آنان روزى معينى است.] و «ارجعى الى ربك» [فجر: 28- باز آى به سوى پروردگارت.] و «فادخلنى جنتى» [فجر: 30- در بهشت من داخل شو.] و «عجنت بماء الحيوان» و موايد و سفره هاى بهشتى، ولولو در باطن بهشت فردوس و از اين قبيل كه در دو روايت گذشته بود، تا حدودى روشن مى گردد.
    البته حقايق ديگرى در اين دو روايت و نيز روايات شبيه به آن موجود است، كه با مراجعه به بيانات فصل اول و ساير فصول حل مى شود.

    يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ،كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ-سوره مبارکه صف-آیه 2 و 3


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    815
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    59 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سخنان اميرالمومنين در سوگ فاطمه ى زهرا

    حديث اول:

    على بن محمد هرمزانى به نقل از ابى عبدالله حسين بن على عليهماالسلام آورده است: چون فاطمه عليهاالسلام رحلت نمود، اميرالمومنين عليه السلام او را به خاك سپرد و علامتى بر مزارش نگذاشت، سپس برخاست ، «فحول وجهه الى قبر رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم، ثم قال:»
    - و روى به طرف مزار رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم برگرداند و عرض كرد:
    الف) «السلام عليك يا رسول الله عنى، والسلام عليك عن ابنتك، و زائرتك، و البائته فى الثرى ببقعتك، والمختار الله لها سرعه اللحاق بك.
    قل يا رسول الله، عن صفيتك صبرى، و عفا عن سيده نساء العالمين تجلدى، الا ان فى التاسى لى بسنتك فى فرقتك موضع تعز، فلقد وسدتك فى ملحوده قبرك، و فاضت نفسك بين نحرى و صدرى.» [بحارالانوار، ج 43، ص 193، روايت 21.]
    - سلام من بر تو اى رسول خدا، و سلام بر تو از جانب دختر و زائرت و كسى كه در بقعه تو بر تو فرود آمد و خداوند چنين خواست كه او زود به تو ملحق شود.
    اى رسول خدا، صبرم از فراق دختر برگزيده تو به سر آمده، و توان و استقامتم از دورى سيده و سرور زنان عالم از بين رفت، ولى در تأسى به سنت جدايى تو، جاى صبر است (يعنى: چنانكه در مصيبت دورى تو كه سنگين تر بود صبر كردم، در اين مصيبت نيز صابر خواهم بود)، زيرا من خود، تو را در قبر گذاشتم،و جان مقدس تو در ميان گلو و سينه ام خارج شد.

    يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ،كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ-سوره مبارکه صف-آیه 2 و 3


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    815
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    59 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بيان:

    اين بود قسمتى از بيانات حضرت على عليه السلام، اكنون اشاره وار توضيحاتى عرض مى شود تا خواننده با توجه بيشتر به تفاصيل بالاتر برسد.
    1- دو جمله ى «فحول وجهه...» و «البائته فى الثرى ببقعتك» نشان دهنده ى آن است كه حضرت فاطمه عليهاالسلام در كنار مزار پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم دفن شده است، كه حضرت على عليه السلام روى خود را برگرداند و با پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم سخن گفت اين بيان، قول به اينكه قبر آن حضرت بين قبر و منبر پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم قرار دارد را تقويت مى كند، چنانكه در فصل 27 (روايت 1 و 2) به آن اشاره مى شود.
    2- شايد منظور از «السلام... عنى» و «السلام... عن ابنتك» همان تجديد عهد ازلى نسبت به رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم باشد، و الا براى تحيت، همان سلام اول از جانب خود كفايت مى كرد. و معنا ندارد از طرف حضرت زهرا عليهاالسلام سلام بنمايد، زيرا وى خود بر پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم وارد شده و از طرف خود بر پدر سلام مى كند و نيازى به سلام حضرت على عليه السلام از طرف وى نيست.
    به طور كلى، سلام و صلوات در هر جا بر اين بزرگواران واقع شود، در حقيقت همان تجديد عهد ازلى است كه خداوند در ازل «اخذ ميثاق» نسبت به ولايت و رسالت آنان اخذ نموده است. در اينجا نيز گويا حضرت با اظهار سلام از ناحيه خود و حضرت زهرا عليهاالسلام به رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم به آن معنا اشاره مى نمايد.
    در حديثى از حضرت موسى بن جعفر عليهماالسلام آمده است كه امام صادق عليه السلام فرمود:
    «من صلى على النبى و آله، فمعناه انى على الميثاق والوفاء الذى قلت حين قوله (الست بربكم؟ قالوا: بلى) [اعراف: 172.]» [فلاح السائل، ذيل بيان صلوات تشهد، ص 129.]
    - هر كس بر پيامبر اكرم و اهل بيتش صلوات فرستد، معنايش اين است: من بر عهد و وفايى كه هنگام فرمايش الهى (كه فرمود: آيا من پروردگار شما نيستم؟ گفتند: آرى.) داشتم، استوار هستم.
    3- جمله ى «والمختار الله.» مى فهماند كه الحاق حضرت زهرا عليهاالسلام به رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم به انتخاب پروردگار بوده، كه انتخاب زيبايى است، زيرا اولا به اختيار الهى است، و ثانيا به رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم ملحق شده است.
    4- جمله «قل يا رسول الله عن صفيتك صبرى...» هم اشاره به صفيه بودن و برگزيدگى و سيده زنان عالم بودن حضرت زهرا عليهاالسلام دارد، و هم اشاره به شدت مصيبتى كه بر حضرت على عليه السلام وارد شده است. در واقع مى خواهد بفرمايد: اى رسول خدا، با آنكه در مشكلات صابر بودم، اينجا تحملم كم شده است. نه بدين جهت كه همسرى را از دست داده ام، بلكه از آن جهت كه فاطمه، برگزيده خداست و سرور زنان عالم است. چگونه مى توانم دوريش را تحمل كنم، اما چه كنم؟ كه بايد به تو اى رسول خدا اقتدا كنم، همان گونه كه تو در فقدان عزيزانت چون حمزه و ابراهيم و خديجه و ديگران صبر و بردبارى نمودى. و يا آنكه: من دورى و فراق چون تويى را تحمل كردم و تو را با دستهاى خود به خاك سپردم، و جان مقدست در ميان سينه و گلويم خارج شد. و گويا كه جان من گرفته مى شد، و با اين حال صبر كردم، چگونه در فراق فاطمه عليهاالسلام صابر نباشم؟

    يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ،كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ-سوره مبارکه صف-آیه 2 و 3


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    815
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    59 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ب) «بلى، و فى كتاب الله لى انعم القبول: (و انا لله و انا اليه راجعون.) [بقره: 156.] قد استرجعت الوديعه، و اخذت الرهينه، و اخسلت الزهراء، فما اقبح الخضراء و الغبراء! يا رسول الله.» [بحارالانوار، ج 43، ص 193، روايت 21- ترجمه ى اين قسمت و نيز قسمتهاى آينده از سخنان على عليه السلام در سوگ حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام با توضيحات اضافى در «بيان»هاى ذيل آن ذكر شده است.]
    بيان:

    در اين قسمت، در عين اينكه خود را به بهترين وجه مورد قبول، تسليت مى دهد، و مى فرمايد: ما از خداييم و به سوى او بازمى گرديم، و سپس مى فرمايد: فاطمه عليهاالسلام امانتى بود كه موقتا به من سپرده شده بود و به صاحبش بازگرداندم، ولى در عين حال شدت سختى و مصيبت را اين چنين بيان مى نمايد: چه اندازه آسمان نيلگون و زمين، كه در نظر ديگران زيباست، نزد من زشت است. يعنى: تا فاطمه بود، همه چيز به محبت او نيكو و زيبا مى نمود، ولى بعد از وى هيچ چيز در نظرم زيبا نمى آيد.
    لذا به دنبال آن مى فرمايد:

    يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ،كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ-سوره مبارکه صف-آیه 2 و 3


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    815
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    59 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ج) «اما حزنى فسرمد، و ما ليلى فمسهد، و هم لا يبرح من قلبى او يختار الله لى دارك التى انت فيها مقيم، كمد مقيح، و هم مهيج، سرعان ما فرق بيننا، و الى الله اشكو.» [بحارالانوار، ج 43، ص 193، روايت 21.]
    بيان:

    آرى، اين چنين است حال محب و عاشق دلباخته اى كه عشق و محبتش، عين شوق و محبت به خداست، كه مى فرمايد: حزن و اندوه من، ديگر هميشگى است، و شبهايم بدون فاطمه به بيدارى بسر مى رود، و اندوه فراق او، نه اندوهى است كه از دلم بيرون رود، بلكه همواره در اين غصه بسر مى برم تا خداوند مرا در خانه اى كه تو اى رسول خدا، در آن جاى دارى، اقامت دهد.
    زخم دل من، زخمى عميق، و اندوه من، اندوهى است شدت يافته. چقدر زود بين من و فاطمه فاصله افتاد! و به خدا شكوه مى برم.
    «انما اشكوا بثى و حزنى الى الله.» [بحارالانوار، ج 43، ص 193، روايت 21.]
    - شكوه ى غم و اندوه خود را تنها به خدا مى برم.
    آيا بيان چنين كلماتى از اسوه ى تقوا و صبر و مقاومت در برابر آن همه مشكلات بعد از رحلت رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم، بيانگر جايگاه والاى فاطمه زهرا عليهاالسلام نيست؟ كه همچون على عليه السلام كه ممسوس در ذات الهى است، [در روايتى منقول است كه رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: «لا تسبوا عليا، فانه ممسوس فى ذت الله.»: (هرگز به على عليه السلام ناسزا مگوييد كه وى ممسوس در ذات الهى است.) احقاق الحق، ج 4، ص 216.] شكوه كند و بفرمايد: صبر و تحملم تمام شده؟ و آيا بيانات مبالغه آميز از معصوم ممكن است؟ هرگز، بلكه اين كلمات نشانگر مقام و منزلت معنوى آن بانو است كه در رحلتش شخصيتى چون اميرالمومنين عليه السلام به فغان آمده و به خدا پناه مى آورد.

    يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ،كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ-سوره مبارکه صف-آیه 2 و 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود