صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خمس و زکات هر کدام به چه چیزهایی تعلق می گیرد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خمس و زکات هر کدام به چه چیزهایی تعلق می گیرد ؟




    خمس و زکات هر کدام به چه چیزهایی تعلق می گیرد ؟
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خمس
    يكي از واجب هاي مالى، خمس است كه از نظر شيعه به چند چيز تعلق مى گيرد كه مهم ترين آن، منافع كسب و تجارت است و خداوند خمس را براى ذريّه ى رسول خدا(صلى الله عليه وآله)قرار داده تا رفع احتياج و نياز آنان شود و در حقيقت يك نوع احترام براى پيامبر گرامى(صلى الله عليه وآله) اسلام است. خمس دو قسمت مى شود; نصف آن براى سادات مستحق و قسمت ديگر آن سهم امام(عليه السلام) است كه بايد با نظر مجتهد مرجع تقليد، صرف امور خيريه و اداره ى حوزه هاى علميه گردد و در حقيقت به مصارفى برسد كه تا اندازه اى (بر حسب ظاهر) رضاى امام زمان ارواحنا فداه احراز گرديده باشد. قال الله تعالى:

    (وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْء فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللّهُ عَلى كُلِّ شَيْء قَدِيرٌ);[1] آگاه باشيد آنچه خداوند به شما غنيمت و روزى دهد، پس به درستى كه يك پنجم آن براى خدا و رسول و بستگان او و براى يتيمان و مستمندان و درماندگان در سفر است، اگر شما به خداى تعالى و آنچه بر بنده اش فرستاده ايمان آورده ايد... .
    به خوبى از آيه استفاده مى شود كه هركس خمس ندهد، ايمان ندارد.
    پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد:
    حقّت شفاعتى لمن اعان ذريّتى بيده و لسانه و ماله،[2]; شفاعت من حقّ كسى است كه به دست، زبان و يا مالش، ذريّه ى مرا كمك و اعانت نموده باشد.

    ادامه در http://www.andisheqom.com/Files/faq....453&urlId=1214


    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۹/۱۵ در ساعت ۱۸:۱۳
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زکات
    «زكات در نُه چيز واجب است: 1ـ گندم 2ـ جو 3ـ خرما 4ـ كشمش 5ـ طلا 6ـ نقره 7ـ شتر 8ـ گاو 9ـ گوسفند و اگر كسي مالكِ يكي از اين نُه چيز باشد، با شرايطي كه در محل خود گفته شد، به يكي از مصرف هايي كه داده اند برساند.»([11])

    كساني كه زكات بر آن ها واجب است:

    كساني كه زكات بر آنها واجب است، بايد شرايط زير را دارا باشند:

    1ـ بلوغ، بر افراد نابالغ، زكات واجب نيست.

    2ـ عقل، بر مالِ ديوانه زكات واجب نيست. بايد تمام سال عاقل باشد، مگر اين كه جنون در زمان كوتاهي عارض گردد. و اين محل اشكال است.

    3ـ آزادي (بنده و غلام كسي نباشد).

    4ـ مالكيت تام: بر مالي كه بخشيده شده و يا قرض داده شده است، زكات واجب نيست، مگر بعد از دريافت آن، هم چنين بر مالي كه وصيت شده، مگر بعد از وفات وصيت كننده و قبول كسي كه براي او وصيت شده است كه در اين هنگام، آن مال در ملكيت وي در مي آيد.

    5ـ امكان تصرف كامل([12])

    موارد مصرف زكات:

    زكات در هشت مورد مصرف مي شود. خداوند اين مصارف را در قرآن چنين بيان فرموده است:

    «انما الصدقات للفقراء و المساكين و العاملين عليها و المؤلفة قلوبهم و في الرقاب و الغارمين و في سبيل الله و ابن السبيل فريضة من الله و الله عليم حكيم»([13])

    «صدقات، تنها به تهي دستان و بي نوايان و متصديان (گردآوري و پخش) آن، و كساني كه دلشان به دست آورده مي شود، و در (راه آزادي) بردگان، و وام داران، و در راه خدا، و به در راه مانده، اختصاص دارد. (اين) به عنوان فريضه از جانب خداست، و خدا داناي حكيم است

    ادامه در

    http://www.andisheqom.com/Files/faq....692&urlId=2207


    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۶/۱۸ در ساعت ۲۲:۱۷
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    موارد وجوب خمس


    در کتابهاي فقهي منابع اين واجب مهم مالي را هفت‌چيز نوشته‌اند که عبارتند از:

    1. مالها و ثروتهايي که در جنگ با کافران متجاوز، آنان که هيچ پيماني با مسلمانان ندارند و در پناه حکومت اسلامي نمي‌زيند، يا گردنکشان عليه حاکم اسلامي و ... به دست مي‌آيد اگر با اذن امام انجام گرفته باشد.
    2. معدنهاي طلا، نقره، آهن, سرب, مس, روي, گوگرد و ... اگر آنچه استخراج شده, بيست دينار باشد.
    3. گنجها و دفينه‌هايي که از دل زمين به دست مي‌آيند, اگر بيش از بيست دينار باشد.
    4. آنچه غواصان از ژرفاي درياها بيرون مي‌آورند: مرواريد, مرجان و ... اگر ارزش آن به يک دينار برسد.
    5. مال حلال آميخته به حرام. اگر اندازه حرام، روشن نباشد و مالک آن هم معلوم نباشد.
    6. زميني که کافر ذمي از مسلمان بخرد.
    7. سودهاي کسبها. درآمدهاي انسان در طول سال, از داد و ستد, کشاورزي, دامداري, صنعت و ... در وجوب خمس به چيزهايي که ياد شد, اختلافي نيست و همه فقهاي شيعه آن را پذيرفته‌اند.

    http://library.tebyan.net/newindex.a...999&Language=1


    دو موردی که قرمز شده عموما برای مردم عادی بیشتر قابل استفاده است البته انشاالله شماره 5 کمتر و شماره 7 هم که سود

    یا همان پسن انداز اضافه بر تمام خرج خانه است که می ماند

    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۶/۱۸ در ساعت ۲۲:۱۶
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام و عرض ادب بنده یک نجاری دارم که درآمدم با مخارجم جور در نمیاد از خودم خانه ای ندارم در منزل مادرم زندگی می کنم بخاطر راه اندازی همین کارگاه از بانک وام گرفتم و بسختی از عهده پرداخت قسط و کرایه کارگاهم برمیام ایا با توجه به اینکه زندگیم بسختی اداره میشه باید یک پنجم درآمدم را جهت خمس کنار بگذارم یا برمن حرجی نیست لطفا راهنمای ام کنید .

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در قسمت بالا نوشته شما موارد واجب شدن خمس نوشته شده مطالعه کنید
    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۶/۱۸ در ساعت ۲۲:۱۶
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    97
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 15 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام و عرض ادب بنده یک نجاری دارم که درآمدم با مخارجم جور در نمیاد از خودم خانه ای ندارم در منزل مادرم زندگی می کنم بخاطر راه اندازی همین کارگاه از بانک وام گرفتم و بسختی از عهده پرداخت قسط و کرایه کارگاهم برمیام ایا با توجه به اینکه زندگیم بسختی اداره میشه باید یک پنجم درآمدم را جهت خمس کنار بگذارم یا برمن حرجی نیست لطفا راهنمای ام کنید .
    توجه کنید که خمس به سود کسب، بعد از کسر هزینه ها تعلق می گیره و مبنای محاسبه اش هم سر سال هست. مثلا شما در طول یک سال، 12 میلیون تومان درآمد دارید، از این مبلغ 6 میلیون تومان آن را برای اجاره مغازه (یا پرداخت وام و...) هزینه کردید، و 5 میلیون تومان دیگر هم برای مخارج زندگی (خوراک، پوشاک، رفت و آمد...) در طول این یک سال خرج شده. حالا در پایان سال، سود خالص شما، 1 میلیون تومان هست که یک پنجمش (خمس) می شه 200 هزار تومان.
    پس اگر درآمدتون پایین باشه و در پایان سال هیچ پس اندازی (سود) براتون باقی نمونه، خمس هم لازم نیست بدهید. ضمنا طبق فتوای بعضی مراجع، اگر شما دارید پولتون رو جمع می کنید تا بعد از چند سال با این پول برای خودتون مثلا خانه بخرید، به این پولی که برای این کار کنار گذاشته اید (حتی اگر چند سال هم دست نخورده باقی بمونه) خمس تعلق نمی گیره.
    ویرایش توسط aminxp : ۱۳۹۲/۰۶/۱۸ در ساعت ۲۱:۱۳

  9. تشکر


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    97
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 15 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در مورد زکات، اون نه مورد گفته شده رو بیشتر مردم ندارند که بخوان زکاتش رو بدهند. مگر این که کشاورز یا دامپرور باشند. ولی در مورد طلا و نقره: آیا پول عادی (یا سرمایه ای که شخص در بانک داره) هم در حکم طلا و نقره حساب می شه یا نه؟ چون در قدیم پول رایج مردم سکه های طلا و نقره بوده و در واقع پول کاغذی یا الکترونیک امروزی جایگزین طلا و نقره هست و اسکناس های امروزی بر اساس پشتوانه طلایی که در بانک های مرکزی کشورها هست چاپ می شن.

  11. تشکر


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیا گنج به طلا و نقره مسکوک اختصاص دارد؟

    ..............................

    اما درباره اصل بحث که آیا گنج تنها به طلا و نقره مسکوک، اختصاص دارد یا نه؟
    نظر حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: عدم اختصاص گنج به طلا و نقره مسکوک:
    حضرت آیت الله فاضل لنکرانی فرمود[6]: مطلب دیگری که امام خمینی(ره) در کتاب تحریرالوسیله، متعرض نشد، این است که آیا گنج اختصاص به دینار و درهم یعنی طلا و نقره دارد؟ یعنی اختصاص به ذهب و فضه مسکوک، ( یعنی با سکه به آن مهر زده شد) دارد یا شامل طلا و نقره غیر مسکوک هم می شود؟
    و آیا گنج شامل غیر طلا و نقره هم می شود، مانند مطلق جواهرات اگر چه طلا و نقره نباشد لکن
    اشیایی مانند اجمار کریمه و سنگ های قیمتی راشامل است یا نه؟
    و آیا گنج شامل اسکناس در زمان ما می شود، که در داخل صندوقی باشد و در زمین مدفون باشد یا نه؟ بدون اینکه طلا و نقره باشد تا چه رسد به اینکه مسکوک باشند؟
    اینجا یک مطلب مهمی است و آن این است که بعضی از علما می فرمایند که ما قبول داریم که، عنوان گنج همه ی اینها را شامل می شود و اختصاص به طلا و نقره مسکوک ندارد.
    ولی چون ما در رابطه با کنزی صحبت می کنیم که خمس به آن تعلق بگیرد، در اینجا یک روایتی وجود دارد که از آن روایت استفاده می شود که خمس به مطلق کنز تعلق نمی گیرد، بلکه به کنزی که محتوای آن درهم و دینار یعنی طلا و نقره باشد، خمس تعلق می گیرد. در حقیقت هر کنزی و گنجی متعلق خمس نیست بلکه کنز و گنجی متعلق خمس است که در باب زکات در مثلش زکات است.

    در باب زکات توجه کرده اید که به مطلق طلا و نقره هم زکات تعلق نمی گیرد، بلکه طلایی که عنوان دینار داشته باشد و مسکوک باشد، و نقره ای که عنوان درهم داشته باشد و مسکوک باشد، متعلق زکات است.

    .................................

    ( در خصوص کنزی خمس لازم است که عنوان ذهب و فضه مسکوکین را داشته باشد اما امور دیگر مشمول این روایت نیست[10])

    ...............................

    اما روایت صحیحه بزنطی که در باب کنز از امام(ع) نقل شد: سئلته عما یجب فیه الخمس من الکنز قال ما یجب الزکاه فی مثله ففیه الخمس. سؤال سائل از حضرت اینست که آیا در مطلق گنج هایی که کشف می شود خمس واجب است؟ یعنی آیا در تمام انواع و اقسام گنج های مکشوفه خمس واجبه؟
    حضرت فرمود: نه خیر: در تمام انواع گنج خمس واجب نیست بلکه تنها در ما یجب الزکاه فی مثله یعنی طلا و نقره مسکوک که عنوان دینار و درهم دارد یعنی بعنوان پول رایج در کشور و بلاد در سطح کشور جریان دارد خمس واجب است و بقیه طلا و نقره ها که مسکوک و سکه زده نیستند و پول رایج کشور نیستند، به آنها خمس تعلق نمی گیرد.
    و بنظر می رسد که با این روایت با سند صحیحه می توان قید زد، روایات مطلقه وارده در باب گنج را، که دلالت داشتند به وجوب خمس در تمام انواع گنج مکشوفه خمس واجب نیست بلکه تنها در طلا و نقره مسکوک که به عنوان پول رایج کشور مردم با کالا و وسایل مورد نیاز را می خرند خمس واجبه و در طلا و نقره ای که پول رایج کشور نیست و بلکه خود کالایی است که مردم با پول خود آن طلا و نقره را خرید می کنند، خمس واجب نیست البته این صحیحه یک مقدار ابهام دارد مثلا اگر صریحا به طلا و نقره مسکوک اشاره می کرد که در طلا و نقره مسکوک خمس واجب است بهتر بود ولی حضرت با لفظ دیگری این معنا را فرمود.

    http://muntazer.net/persian/index.ph...2-05&Itemid=66

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مواردي كه خمس ندارد

    1 ـ اموالي كه قبلاً محاسبه وخمـس آن پرداخت شده است.
    2 ـ اموال و وسائل مورد استفاده خود وخانواده كه با پولي خريداري شده كه خمس به آن پول تعلق نگرفته است.
    3 ـ ماشين سواري وموتور و منزل مورد استفاده خود وخانواده، مگر اينكه با پولي خريده شده كه به آن خمس تعلق گرفته باشد.
    4ـ طـلاي مورد استفادة خانم ها ‹ اگر زائد برشأن او نباشد›
    5 ـ دكـور و تزئيـنات منـزل ‹ اگر زائد برشأن او نباشد›
    6 ـ ارث . مگر يقين داشته باشد خمس آن پرداخت نشده است.
    7 ـ مهريه اي كه خانمها مي گيرند.
    8 ـ جهيزيه دختر اگر يكجا نمي توان خريد.
    9ـ پولي كه براي خريد خانه مورد نياز براي سكونت در حدّ 2-3 سال پس انداز مي شود وبدون جمع كردن قدرت خريد نداشته باشد خمس ندارد. ‹آقايان خامنه اي ، بهجت، صافي، فاضل›

    ادامه در

    http://mesmaeilzadeh.blogfa.com/post-6.aspx


    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ۞❀۞❀۞آشنایی با شهید فرانسوی دفاع مقدس۞❀۞❀۞
    توسط seyed yasin در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴, ۰۸:۵۶
  2. ▐★♥★ ▐داستان هایی از سیرت حضرت امام رضا (ع)▐★♥★ ▐
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 24
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۷, ۱۸:۳۸
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۲, ۱۲:۲۲
  4. نامه ی زن آمریکایی به زنان ودختران مسلمان
    توسط خادمة المهدی در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۲۸, ۱۵:۴۷

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود