صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ازدواج موقت در اسلام

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    61
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ازدواج موقت در اسلام




    با سلام
    آیا پیامبر اسلام(ص) و حضرت علی(ع) ازدواج موقت داشته اند؟ آیا اسمی از همسران موقت ایشان در استاد تاریخی و مذهبی معتبر آمده است؟



    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۲/۰۱/۱۴ در ساعت ۱۲:۴۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط yhya نمایش پست
    با سلام
    آیا پیامبر اسلام(ص) و حضرت علی(ع) ازدواج موقت داشته اند؟ آیا اسمی از همسران موقت ایشان در استاد تاریخی و مذهبی معتبر آمده است؟


    با عرض سلام و ادب

    در مشروعیت ازدواج موقت كافی است كه قرآن آن را در سوره مباركه نساء، آیۀ 24 آورده است و فرموده است: «فما استمتعتم به منهنّ فآتوهنّ أجورهنّ فریضه» و نیز كافی است بدانیم كه تا زمان عمر بن خطاب صحابه عدول از آن بهره می گرفتند و اگر امری نامشروع بود صحابه پیامبر گرد حرام نمی گشتند تا این كه عمر از آن نهی كرد. حالا خواه ائمه شیعه انجام داده باشند یا نه این كار تأثیری در حكم خدا ندارد. با وجود تصریح قرآنی و روایات متواتر در مشروعیت ازدواج موقت در زمان پیامبر نیازی به مسأله دیگر نیست.

    جواز ازدواج موقت و شرایط دیگر آن در روایات متعددی آمده است. در کتاب ارزشمند وسائل الشیعة بیش از 32 حدیث در این زمینه نقل شده است که بعضی را به عنوان نمونه بیان می کنم:

    امام صادق (ع) می فرمایند: "ازدواج موقت امری است که آیه قرآن درباره (حلیت آن) نازل شده است و سنت پیامبر نیز بر آن جاری بوده است. [1]

    امام صادق (ع) می فرمایند: کسی که قائل به حلال بودن متعه نباشد، از ما شیعه نیست. [2]

    برخی روایات نیز بر استحباب این کار دلالت می کند. شیعه از این جهت که حرام دانستن ازدواج موقت را بدعت در دین می داند، مقابله با آن را مستحب می شمارد؛ چراکه انجام ازدواج موقت خود نوعی احیای سنت رسول الله است. این مضمون در روایات نیز بارها آمده است. مثلاً در روایتی درباره ازدواج موقت آمده است که از دنیا نروید، مگر آن که سنت خدا را زنده کنید. [3]

    ازجمله شرایط و ویژگی های ازدواج موقت این است که جایز است مرد با بیشتر از چهار زن - هر چند چهار زن دائم داشته باشد - متعه کند. در این زمینه روایت زیادی وارد شده است، از جمله زراره نقل کرده است که از امام معصوم (ع) پرسیدم: ازدواج موقت با چند نفر جایز است؟ امام فرمود: هرمقداری که خواستی. [4]

    همچنین از نظر شرع اسلام اجازه همسر قبل نه در ازدواج دائم لازم و شرط است و نه در ازدواج موقت [5] ، مگر این که خودشان در ضمن عقد با همسر، شرط کرده باشند.

    4. درباره این که آیا ائمه (ع) چنین ازدواجی انجام داده اند یا خیر، در روایات آمده است که امام صادق (ع) فرموده اند پیامبر(ص) نیز ازدواج موقت می کرده است. [6]

    همچنین در روایتی آمده است امام علی (ع) با زنی از قبیله بنی نهشل در کوفه ازدواج موقت کرد. [7]

    با توجه به این روایت و ازدواج موقت ایشان در کوفه که محل حکومت امام علی (ع) بوده، به احتمال زیاد این ازدواج موقت در دوره خلافت ایشان انجام شده است؛ زیرا آن حضرت قبل از آن در مدینه زندگی می کرده اند، این روایت می تواند دلیل بر احیای عملی حکم متعه باشد. مضافاً بر این که امیرالمومنین (ع) هیچ گاه نپذیرفت که بر سیره شیخین عمل کند، مگر در مورد برگزاری نماز تراویح به شکل جماعت که ابتدا امام علی (ع) با آن مخالفت کرد؛ اما مردم خودشان با داد و فریاد و سر دادن وا اسلاما خودشان امام جماعتی برای خود انتخاب کردند و این نماز را به صورت جماعت خواندند.

    پی نوشتها:

    [1] وسائل الشیعة، ج 21، ص 6، موسسه آل البیت، قم، 1409 ق.

    [2] وسائل الشیعة، ج 21، ص 8.

    [3] وسائل الشیعة، ج 21، ص 13.

    [4] وسائل الشیعة، ج 21، ص 18.

    [5] برای آگاهی بیشتر نک: سوال 807 سایت .

    [6] وسائل الشیعة، ج 21، ص 13. قَالَ الصَّدُوقُ وَ قَالَ الصَّادِقُ ع إِنِّی لَأَکْرَهُ لِلرَّجُلِ أَنْ یَمُوتَ وَ قَدْ بَقِیَتْ عَلَیْهِ خَلَّةٌ مِنْ خِلَالِ رَسُولِ اللَّهِ ص لَمْ یَأْتِهَا فَقُلْتُ فَهَلْ تَمَتَّعَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ نَعَمْ وَ قَرَأَ هَذِهِ الْآیَةَ وَ إِذْ أَسَرَّ النَّبِیُّ إِلى‏ بَعْضِ أَزْواجِهِ حَدِیثاً إِلَى قَوْلِهِ ثَیِّباتٍ وَ أَبْکاراً.

    [7] وسائل الشیعه، ج 21، ص 10. قَالَ وَ رَوَى ابْنُ بَابَوَیْهِ بِإِسْنَادِهِ أَنَّ عَلِیّاً ع نَکَحَ امْرَأَةً بِالْکُوفَةِ مِنْ بَنِی نَهْشَلٍ مُتْعَةً.

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این همه کارهای حلال و خیر مثل یتیم نوازی - انفاق و کمک به محرومین

    چرا شما ( یعنی در این سایت ) مرتب ازدواج موقت را بیان م فرماییید آیا مشکل خاصی وجود دارد؟؟؟


    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    61
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و با تشکر
    در مورد ازدواج موقت پیامبر(ص) خیلی کم اشاره کردید آیا در تاریخ اسمی ثبت شده است که پیامبر با آن ازدواج موقت داشته؟

    در مورد ازدواج موقت حضرت علی (ع) با این همه تاکید وشفارش فقط یک مورد در تاریخ وجود دارد؟ و آیا روایتی که فرمودید سندیت معتبر دارد؟

    ممنون میشم اگر به این چند سوال بنده پاسخ بفرمایید.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    2,072
    صلوات
    25000
    تعداد دلنوشته
    4
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    61 روز 7 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام....
    در مورد ازدواج موقت میخواستم اطلاعاتی داشته باشم و یه سوال؟
    ازدواج موقت در چه شرایطی و برای چه اشخاصی میباشد؟آیا کسیکه 2 تا زن داره میتونه عدالت (علاقه و دوست داشتن قلبی) رو بین دوتا زن هایش رعایت کنه؟چون یکی از اساتیدم میگفت که مرد در عین واحد نمی تونه دوست داشتن و علاقه اش رو بین دو زنش رعایت کنه.
    در یه جلسه یکسری حرف بیهوده گفته شد که ازدواج موقت بدون اذن پدر مشکلی نیست که حسابی عصبانی شدم.و یکسری حرفای بیهوده که قانع نشدم.
    ممنون میشم اگه جواب دقیقی بدهید.
    یا علی
    خدایا دلم شهادت میخواهد...
    مردن رو که همه بلدن...

    کمکم کن طوری زندگی کنم که لایق باشم...


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط yhya نمایش پست
    سلام و با تشکر
    در مورد ازدواج موقت پیامبر(ص) خیلی کم اشاره کردید آیا در تاریخ اسمی ثبت شده است که پیامبر با آن ازدواج موقت داشته؟

    در مورد ازدواج موقت حضرت علی (ع) با این همه تاکید وشفارش فقط یک مورد در تاریخ وجود دارد؟ و آیا روایتی که فرمودید سندیت معتبر دارد؟

    ممنون میشم اگر به این چند سوال بنده پاسخ بفرمایید.
    با عرض سلام و ادب

    بعد از بررسی منابع تاریخی و روایی درباره ازدواج موقت پیامبر خدا(ص) و امام علی(ع) مطالبی که یافت شد را خدمت دوستان عرض کردیم.

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عشق طلاییه نمایش پست
    سلام....
    در مورد ازدواج موقت میخواستم اطلاعاتی داشته باشم و یه سوال؟
    ازدواج موقت در چه شرایطی و برای چه اشخاصی میباشد؟آیا کسیکه 2 تا زن داره میتونه عدالت (علاقه و دوست داشتن قلبی) رو بین دوتا زن هایش رعایت کنه؟چون یکی از اساتیدم میگفت که مرد در عین واحد نمی تونه دوست داشتن و علاقه اش رو بین دو زنش رعایت کنه.
    در یه جلسه یکسری حرف بیهوده گفته شد که ازدواج موقت بدون اذن پدر مشکلی نیست که حسابی عصبانی شدم.و یکسری حرفای بیهوده که قانع نشدم.
    ممنون میشم اگه جواب دقیقی بدهید.
    یا علی
    با عرض سلام و ادب

    در این پست در رابطه با شرط بودن اذن پدر در ازدواج دختر باکره مطالبی خدمت شما عرض می کنم:

    ازدواج دختر باکره شرایطی دارد که باید رعایت شود. از جمله این شرایط اذن پدر برای اجرای صیغه عقد موقت است. مراجع فعلی، عقد نکاح (موقت یا دائم) با دختر باکره را مشروط به اجازه پدر یا جد پدری می‏دانند ؛ ولی اگر باکره نباشد و یا پدر و جد پدری نداشته باشد، نیازی به اجازه نیست.

    و اگر دختر بدون اذن پدر ازدواج کرده باشد بنا بر نظر برخی از فقهاء باید از هم جدا شوند. در این مورد نظر شما را به استفتاءات زیر جلب می کنیم:

    دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

    ازدواج دختر باکره بنابر احتیاط واجب باید با اجازه پدر یا جدّ پدرى او باشد و اگر بدون اذن پدر ازدواج صورت گیرد، احتیاط واجب آن است که یا از پدر اجازه گرفته شود و یا اینکه پسر بقیه مدّت را ببخشد(در عقد موقت) و از یکدیگر جدا شوند.

    دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

    در صورت امکان به شکلى رضایت پدر را جلب کند، در غیر این صورت عقد آنها اشکال دارد، و احتیاط واجب آن است که پسر باقیمانده مدّت را ببخشد، و از همدیگر جدا شوند واگر عقد دائم بوده او را طلاق دهد.

    برای صیغه عقد موقت نیز شرایطی را لازم انسته اند:

    1. اگر خود زن و مرد بخواهند صیغه عقد غیر دائم را بخوانند، بعد از آن که مدت و مهر را معین کردند چنانچه زن بگوید: «زوجتک نفسی فی المدة المعلومة علی المهر المعلوم» (من خودم را به همسری تو در مدت معینی با مهر معینی در آوردم).

    بعد (بدون فاصله) مرد بگوید: «قبلت» (قبول کردم) صحیح است. و یا اینکه وکیل زن به وکیل مرد بگوید: «متعت موکلتی موکلک فی المدة المعلومة علی المهر المعلوم» و وکیل مرد بلافاصله بگوید: «قبلت لموکلی هکذا» صحیح می باشد.

    تعیین مهریه و نام بردن آن در موقع عقد.

    2.مرد و زن و یا وکیل آنها که صیغه را می خوانند باید قصد انشاء داشته باشند. یعنی اگر خود مرد و زن صیغه را می خوانند زن به گفتن «زوجتک نفسی» قصدش این باشد که خود را زن او قرار دهد و مرد به گفتن "قبلت التزویج" زن بودن او را برای خودش قبول نماید.

    3.کسی که صیغه را می خواند بالغ و عاقل باشد.

    لازم به ذکر است که مرد خودش می تواند صیغه عقد را به تنهایی بخواند. [1]

    پس اگر یک کلمه از صیغه عقد اشتباه خوانده شود که معنای آن را عوض کند، عقد باطل است. [2] بنابراین اگر یکی از شرایط عقد موقت را که در بالا ذکر شد، رعایت نکرده اید عقد شما باطل است. [3]

    پی نوشتها:
    [1] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏2، ص: 453،مساله 2370.

    [2] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏2، ص 456.

    [3] استفتاء شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری.

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عشق طلاییه نمایش پست
    سلام....
    در مورد ازدواج موقت میخواستم اطلاعاتی داشته باشم و یه سوال؟
    ازدواج موقت در چه شرایطی و برای چه اشخاصی میباشد؟آیا کسیکه 2 تا زن داره میتونه عدالت (علاقه و دوست داشتن قلبی) رو بین دوتا زن هایش رعایت کنه؟چون یکی از اساتیدم میگفت که مرد در عین واحد نمی تونه دوست داشتن و علاقه اش رو بین دو زنش رعایت کنه.
    در یه جلسه یکسری حرف بیهوده گفته شد که ازدواج موقت بدون اذن پدر مشکلی نیست که حسابی عصبانی شدم.و یکسری حرفای بیهوده که قانع نشدم.
    ممنون میشم اگه جواب دقیقی بدهید.
    یا علی
    با عرض سلام و ادب

    عدالت در تعدد زوجات، نیاز به تعیین مصداق و بررسی دارد و منظور از عدالت، به معنای مطلق نیست؛ زیرا شکّی نیست که عدالت در محبت های قلبی خارج از قدرت انسان است.
    کشش های قلبی دست هیچکس نیست، هر موجودی به یک اندازه، در دل انسان علاقه ایجاد می کند. انسانِ خوب به یک اندازه، و انسانِ خوبتر به اندازه بیشتر است. به همین دلیل خداوند متعال رعایت این نوع عدالت را از توان انسان خارج شمرده است. بنابراین، محبّت های درونی مادامی که موجب ترجیح بعضی از همسران بر بعضی دیگر نشود، ممنوع نیست.

    آنچه مرد موظف به انجام آن است رعایت عدالت در جنبه های عملی و خارجی است. به طور نمونه؛ اگر برای یکی از زنان خود هر ماه لباس تهیه می کند، باید همین کار را برای زن دیگر هم انجام دهد. اگر هر سال یکی را به مسافرت می برد، با دیگری نیز باید چنین رفتاری داشته باشد.

    در اين جا سؤال مهمّى مطرح است كه مراد از عدالت در آيۀ 3 سورۀ نساء (1) چيست؟

    در پاسخ مى گوييم: بعد از تشريع حكم تعدد زوجات در اسلام، براى هر كدام از زوجه حقوقى ثابت شده است كه مشروح آن در كتاب هاى فقهى آمده است و عمده ترين آن، عدالت در امور مربوط به زندگى از قبيل حق همسردارى، تهيه ى وسايل زندگى و ... مى باشد. آيه مى فرمايد: اگر اين گونه امور را نمى توانيد مراعات نماييد، پس به يك همسر اكتفا كنيد. جالب اين كه اين نوع عدالت است كه در قدرت انسان است و لذا محور حكم همين نوع عدالت است.(2)

    با توجه به آیات قرآن متوجه می شویم: "محبت قلبى خارج از اختيار انسان است، ولى نسبت به اعمال و رفتار و رعايت حقوق در بين همسران، شما موظف به عدالت مى باشيد و چنين عدالتى تحت قدرت شما است و قابليت اجرا در زندگى دارد.(3)

    پس منظور از عدالت در قرآن کریم، عدالت در نفقه و رعايت حقوق همسرى و طرز رفتار و كردار است و اما منظور از عدالت در آيه 129 سوره ى نساء كه امرى محال شمرده شده، عدالت در تمايلات قلبى است، بنابراين تعدد زوجات با حفظ شرايط اسلامى، نه ممنوع است و نه محال!(4)

    پی نوشت ها:
    1. نساء (4) آیۀ 3.
    2. ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، نشر دار الکتب الاسلامیه تهران، بی تا، ج 3، ص 255.
    3. الميزان، ج 5، ص 163; تفسير آلاء الرحمن، جزء دوم، ص 9; تفسير نمونه، همان، ذيل آيه ى 129، سوره ى نساء.
    4. تفسير نمونه، همان، ج 4، ص 155 به نقل از تفسير برهان، ج 1، ص 420.

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    2,072
    صلوات
    25000
    تعداد دلنوشته
    4
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    61 روز 7 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام ممنونم تا حدی در رابطه با علاقه ودوست داشتن قانع شدم.اما نمیدونم چرا ما خانم ها در رابطه با ازدواج مجدد آقایون حتی اگر هم نیاز باشه مشکل داریم.(شاید چون بعضی انسانهای مریض از اسم ازدواج مجدد سوء استفاده میکنند.)
    خدایا دلم شهادت میخواهد...
    مردن رو که همه بلدن...

    کمکم کن طوری زندگی کنم که لایق باشم...

  11. تشکر


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,564
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    15 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    266



    نقل قول نوشته اصلی توسط عشق طلاییه نمایش پست
    سلام....
    در مورد ازدواج موقت میخواستم اطلاعاتی داشته باشم و یه سوال؟
    ازدواج موقت در چه شرایطی و برای چه اشخاصی میباشد؟
    یا علی
    با سلام
    نظر شخصی بنده این است
    ازدواج موقت در مواقع خیلی ضروری البته به شرط حفظ دین نه سوئ استفاده برای انسان توصیه شده
    البته اول از هر چیزی ...هیچ چیزی بهتر از ازدواج دائم و وفا و محبت به همسر دائمی نیستوووبه هیچ وجه هیچ چیزی رو نمیشه با این مقایسه کرد
    ولی خودم به شخصه در میان دوستان دیدم شخصی که براش امکان ازدواج دائم نیست....بعد با توجه به وضعیت فعلی جامعه که همه میدانیم بخصوص اقایان دین داری سخت شده....بالاخره تحملش تمام شد و برای ازدواج موقت اقدام کرد....الان هم با خانمی حدود 3 ماه صیغه محرمیت خواندند....
    البته همین ازدواج موقت هم دردسر های خاص خودش رو داره که در دائم و زن دائمی این دردسرها یا اصلا وجود نداره یا 5% ......
    دوستم میگه در هر دو ازدواج مهم ادم بودن طرف مقابله...یعنی چه زن چه مرد...
    چون حتی در ازدواج موقت هم اگر گیر یک ادم بلا نسبت همه دوستان شارلاتان بیافته....اونوقت کلا از جنس مخالفش زده میشه

    بنظرم در مواقعی که فرد قدرت تحملش رو به معنای واقعی از دست داده..ازدواج موقت که از سوی اسلام توصیه شده می تونه باعث دینداری و حفظ ایمانش بشه البته به شرط و شروطه ها
    درخصوص مرد زن دار هم بنظرم جلوه خوبی اصلا نداره..البته این نظرم کمی احساسی است و شاید دین برای این موضوع هم قواعد و قانونی داشته باشه که قطعا اون بر نظر احساسی من ارجعیت مطلق داره


    السلام علیک یا ابا عبدالله (ع)
    السلام علیک یا عباس بن علی (ع)

    اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود