صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا قدرت خدا در قرآن محدود به زمان ميشود

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا قدرت خدا در قرآن محدود به زمان ميشود




    چرا قدرت خدا در قرآن محدود به زمان ميشود . آيا خدا نمي توانست آسمان و زمين را كمتر از 6 روز درست كند ايا محدود كردن قدرت خدا در واحد زمان را ميتوان پذيرفت .لطفا جواب كليشه اي نديد (چون براي ما قابل فهم باشه ...)
    ۱- سوره: ۷ , آیه: ۵۴
    در حقيقت پروردگار شما آن خدايى است كه آسمانها و زمين را در شش روز آفريد سپس بر عرش [جهاندارى] استيلا يافت روز را به شب كه شتابان آن را مى طلبد مى‏پوشاند و [نيز] خورشيد و ماه و ستارگان را كه به فرمان او رام شده‏اند [پديد آورد] آگاه باش كه [عالم] خلق و امر از آن اوست فرخنده خدايى است پروردگار جهانيان
    همان كسى كه آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است در شش روز آفريد آنگاه بر عرش استيلا يافت رحمتگر عام [اوست] در باره وى از خبره‏اى بپرس [كه مى‏داند]
    ۳- سوره: ۵۷ , آیه: ۴
    اوست آن كس كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد آنگاه بر عرش استيلا يافت آنچه در زمين درآيد و آنچه از آن برآيد و آنچه در آن بالارود [همه را] مى‏داند و هر كجا باشيد او با شماست و خدا به هر چه مى‏كنيد بيناست
    ۴- سوره: ۱۱ , آیه: ۷
    و اوست كسى كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد و عرش او بر آب بود تا شما را بيازمايد كه كدام‏يك نيكوكارتريد و اگر بگويى شما پس از مرگ برانگيخته خواهيد شد قطعا كسانى كه كافر شده‏اند خواهند گفت اين [ادعا] جز سحرى آشكار نيست
    ۵- سوره: ۳۲ , آیه: ۴
    خدا كسى است كه آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است در شش هنگام آفريد آنگاه بر عرش [قدرت] استيلا يافت براى شما غير از او سرپرست و شفاعتگرى نيست آيا باز هم پند نمى‏گيريد
    ۶- سوره: ۱۰ , آیه: ۳
    پروردگار شما آن خدايى است كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد سپس بر عرش استيلا يافت كار [آفرينش] را تدبير مى‏كند شفاعتگرى جز پس از اذن او نيست اين است‏خدا پروردگار شما پس او را بپرستيد آيا پند نمى‏گيريد
    ۷- سوره: ۵۰ , آیه: ۳۸
    و در حقيقت آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است در شش هنگام آفريديم و احساس ماندگى نكرديم

    اين شش روز, در آيات زير شرح داده شده اند
    بگو آيا اين شماييد كه واقعا به آن كسى كه زمين را در دو هنگام آفريد كفر مى‏ورزيد و براى او همتايانى قرار مى‏دهيد اين است پروردگار جهانيان
    و در [زمين] از فراز آن [لنگرآسا] كوهها نهاد و در آن خير فراوان پديد آورد و مواد خوراكى آن را در چهار روز اندازه‏ گيرى كرد [كه] براى خواهندگان‏ درست [و متناسب با نيازهايشان] است
    پس آنها را [به صورت] هفت آسمان در دو هنگام مقرر داشت و در هر آسمانى كار [مربوط به] آن را وحى فرمود و آسمان [اين] دنيا را به چراغها آذين كرديم و [آن را نيك] نگاه داشتيم اين است اندازه‏ گيرى آن نيرومند دانا

    بعضيها با توجه به سه آيه بالا, ادعا مي کنند که جمع آفرينش در هشت روز بوده است و نه در شش روز و در نتيجه قرآن را داراي تناقض مي دانند
    اين در حالي است که مشخصا چهار روز اشاره شده در بالا , شامل دو روز اول نيز مي باشد و در نتيجه مجموع آنها باز هم شش مي ماند
    بنابراين به طور خلاصه مي توان اشاره كرد كه آفرينش در شش مرحله يا روز صورت پذيرفته است. در دو روز اول زمين و دنياي مادي آفريده شده است و بعد مواد مورد نياز حيات در دو روز بعدي خلق شده است. در نهايت در دو روز نهايي آفرينش آسمانها و حيات معنوي صورت پذيرفته است

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سؤال فوق مشتمل بر دو قسمت است: قسمت اول اين كه مقصود از شش روز چيست، در صورتى كه در آغاز آفرينش شب و روزى در كار نبود؟

    پاسخ اين قسمت اين است كه اصولا لفظ «يوم» كه مرادف آن در زبان فارسى كلمه «روز» است، در هر مقامى روى مناسبتى معناى مخصوصى به خود مى‏گيرد. معمولا اين لفظ در همان معناى روز كه ضد شب است به كار مى‏رود و در قرآن نيز در اين معنى زياد به كار رفته است؛ ولى گاهى همين لفظ به معناى «دوران» استعمال مى‏شود، بطورى كه اگر چيزى دورانهاى مختلفى داشته باشد، به هر دورانى «يوم» (روز) اطلاق مى‏گردد.

    مثلا پيرمردى مى‏گويد: «روزى كودك بودم، روزى هم جوان بودم، امروز ديگر پير شده‏ام» چون اين دورانها مانند حلقه‏هاى زنجير يكى به ديگرى مانند سه روز معمولى وصل است، از اين نظر اين سه دوران مختلف زندگى را به لفظ «روز» تعبير مى‏كند.

    امام (ع) مى‏فرمايد: «الدهر يومان؛ يوم لك و يوم عليك؛ روزگار دو روز بيش نيست، روزى به نفع تو مى‏گردد و روزى هم به زيان توست» يعنى انسان در طول زندگى خود دو دوران مختلف دارد،

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قسمت دوم اين است كه چرا تمام آنها را در يك لحظه خلق نكرده و بطور تدريج، خلقت آنها صورت پذيرفت؟

    پاسخ اين سؤال اين است: جهانى كه ما در آن زندگى مى‏كنيم، جهان ماده است و تكامل تدريجى از آثار لاينفك موجود مادى به شمار مى‏رود و امور مادى بالطبع در طى زمان از صورتى به صورتى در آمده و مراحلى را طى مى‏نمايد و در نتيجه يك پديده كامل مى‏شود و زمين و آسمانها نيز از اين قانون مستثنا نيستند.

    شما هر كدام از پديده‏هاى مادى را در نظر بگيريد ملاحظه خواهيد كرد كه تمام آنها تدريجا از نردبان تكامل بالا مى‏روند. گياهان و درختان پس از گذشت زمانى مثلا به صورت يك بوته گل، يا يك درخت برومند در مى‏آيند؛ معادن و منابع تحت الارضى، با مرور زمان پس از فعل و انفعالات زيادى متحول به يك ماده معدنى مى‏شود، حيوان و انسان تا دوران جنينى را در رحم در مدت مخصوصى به پايان نرساند، نمى‏تواند در جهان وسيعترى زندگى كند و اين قانون در همه جا و همه چيز جهان ماده حكومت مى‏كند.

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تشكر از پاسخ شما . جهان مادي خالق مادي دارد علت و معلول مادي و فيزيكي دارد . صحبت از تبديل قدرت لايتناهي به جهان مادي نيست كه بخواهيم پديده هاي مادي رو نظر كنيم. صحبت از وجود مطلق هست

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18



    در مورد چگونگی خلقت آسمان و زمین در شش دوران باید بگوییم‌:
    وقتی ارادة خدا بر وجود چیزی تعلق گرفت‌، وجود آن‌، بر چیز دیگری غیر از ارادة خدا توقف ندارد و ارادة خدا علت تامة وجود آن است‌; اما هر طور كه اراده كند، همان طور موجود می‌شود; یعنی اگر اراده كند در یك لحظه موجود شود، در همان یك لحظه و اگر اراده كند در چند میلیون سال موجود شود در همان مقدار از زمان‌، بدون كم و زیادی موجود می‌شود.(1) در واقع آن‌چه خدا انجام می‌دهد، همان اراده است‌، كه اراده زمان‌بردار نبوده و در زمان واقع نمی‌شود. اما آن‌چه تحقق می‌یابد و موجود می‌شود دو قسم است‌: یا موجودی مادی و محدود به ظرف زمان است و یا موجودی مجرد و غیر زمانی‌; در مورد مجردات واضح است كه وجودشان زمان بردار نیست و بلافاصله بعد از ارادة خدا در یك لحظه موجود می‌شوند. اما، از آن‌جا كه ماده شایستگی آفرینش دفعی را ندارد، محال است موجودات مادی در یك لحظه خلق شوند و این به قدرت خالق ربطی ندارد; مثلاً: اگر گفته شود در ظرف یك لیتری نمی‌توان دو لیتر شیر ریخت‌، به این مفهوم نیست كه شیر كم و محدود است‌، بلكه ظرف محدود است‌. همان طور كه مكان و طول و عرض بُعد وجودی موجودات مادی است‌; بنابراین تحقق یافتن ماده بدون آنها محال است‌، بدون زمان هم ممكن نیست بوجود بیایند. و زمان‌دار بودن‌، مقتضای مادی بودن آنها است‌، به عنوان نمونه‌: یا یخ موجود نمی‌شود و یا اگر موجود شود حتماً سرد است و ممكن نیست یخی باشد كه سرد نباشد. پس در خلقت موجودات مادی آنچه از خدا واقع می‌شود، همان اراده است‌. و چون موجود مادی به علّت‌ِ مادّی بودن‌، زمان‌دار است‌، باید در زمان مشخصی موجود شود و خلق‌ِ موجود مادی بدون زمان محال است‌(2)اما اینكه چرا زمان خلقت عالم 6 روز بوده نه كمتر و نه بیشتر؟ یعنی چرا خدا اراده كرد كه در 6 روز موجود شوند؟ ابتدا باید گفت‌: مراد از 6 روز (ستّة ایّام‌) شش روز از روزهای معمولی نیست‌، چون روز معمولی از حركت زمین به دور خود و به دور خوشید حاصل می‌شود، كه قبل از خلق آسمان و زمین معنا ندارد، بلكه مراد از آن 6 قطعه از زمان‌،(3)یا 6 دورة خلقت و 6 مرحلة خلقت‌،می‌باشد.(4) اما دلیل 6 مرحله بودن یا 6 بُرهه از زمان بودن خلق آسمانها و زمین این است كه‌، مسیر عادی تكامل آسمان و زمین و قابل سكونت شدن زمین همان مقدار بوده است‌، و خدا اراده كرده است كه همة امور به اسباب عادی خود تكامل یافته و مسیر عادی خود را طی كنند، كه این‌، همان ارادة تكوینی خداست‌. همان طور كه سیر عادی تكامل جنین 9 ماه و 9 روز طول می‌كشد، اما خدا قادر است در كمتر از آن هم آنرا كامل كند.
    پس‌: اوّل این كه خلقت آسمانها و زمین به علّت مادّی بودنشان زمان‌مند است و در یك لحظه ممكن نیست‌.
    دوّم‌: چرا در كمتر از 6 مرحله یا شش مرحله اززمان نشد؟ به دلیل این بوده است كه خدا خواسته مسیر عادی و طبیعی تكامل خود را طی كنند و ارادة تكوینی خدا بر همین است‌.
    1: تفسیر نمونه‌، ج 1، ص 418، بقره 117
    2: با استفاده از معارف قرآن‌، مصباح یزدی‌، ص 177 ـ 192، نشر انتشارات اسلامی‌
    3: المیزان‌،ج 17،ص362، نشر جامعة مدرسین‌
    4: معارف قرآن‌، مصباح یزدی‌، ج 2، ص 241، نشر در راه حق‌



  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,245
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
    بسم الله الرحمن الرحيم



    إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ


    (سوره مباركه يس - آيه 82)



    چون به چيزى اراده فرمايد كارش اين بس كه مى‏گويد باش پس [بى‏درنگ] موجود مى‏شود.

    علم و عمل اي دوست به مايي و مني نيست

    هر كس به بَرَش خرقه، اويس قرني نيست

    هر شيشه ي گلرنگ عقيق يمني نيست

    خوبي به خوش اندامي و سيمين زَقَني نيست

    حُسن آيت روح است، به نازك بدني نيست

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب




    ولادت حضرت معصومه (س) را تبریک عرض می کنم.

  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    77
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عادی خود تكامل یافته و مسیر عادی خود را طی كنند، كه این‌، همان ارادة تكوینی خداست‌. همان طور كه سیر عادی تكامل جنین 9 ماه و 9 روز طول می‌كشد، اما خدا قادر است در كمتر از آن هم آنرا كامل كند.
    پس‌: اوّل این كه خلقت آسمانها و زمین به علّت مادّی بودنشان زمان‌مند است و در یك لحظه ممكن نیست‌.
    دوّم‌: چرا در كمتر از 6 مرحله یا شش مرحله اززمان نشد؟ به دلیل این بوده است كه خدا خواسته مسیر عادی و طبیعی تكامل خود را طی كنند و ارادة تكوینی خدا بر همین است‌.
    1: تفسیر نمونه‌، ج 1، ص 418، بقره 117
    2: با استفاده از معارف قرآن‌، مصباح یزدی‌، ص 177 ـ 192، نشر انتشارات اسلامی‌
    3: المیزان‌،ج 17،ص362، نشر جامعة مدرسین‌
    4: معارف قرآن‌، مصباح یزدی‌، ج 2، ص 241، نشر در راه حق‌

    [/quote]

    با سلام
    اگر به دیدگاه شما نگاه کنیم پس خلقت انسان به عنوتن یک موجود مادی نیز مستلزم زمان و تکامل مادی است . حا ل این تکامل را چگونه توضیح میدهید؟ ایا خلقت انسان از تکامل یک موجود تک سلولی است؟ یا انسان به گونه ای که هم انون است از گل رس افریده و سپس به ان روح دمیده شده و هیچ تکامل جسمی پس از نبوده است؟

    ضمنا از مفا دلایل شما استنباط میشود که کن فیکون شامل اجسام مادی نیست . در صورتی که خداوند در ان نوع را مشخص نکرده است . هرچیزی میتواند کن فیکون شود. ایا خداوند چیزی را تا بهال با این اصل خالق نموده است؟ مثلا حضرت عیسی بدون وجود نطفه به وجود امده اند؟ یا خداوند نطفه را بوجود اورده و با تخمک لقاح انجام شده است؟

  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام.
    برای خدا چه فرق می کند که موجود مادی باشد یا غیر مادی ؟و یا اگر موجودات مادی در شش روز آفریده شوند آیا می توانند سیر رشد طبیعی خود را طی کنند؟جواب:می دانیم که نمی توانند.
    پس چرا خداوند متعال آنها را دفعتا نیا فریده است؟

  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سالم مجدد.
    ببخشید آخر من نفهمیدم که چرا قدرت خدا در قرآن محدود به زمان می شود؟

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود