جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا تمام پیامبران معجزه داشتند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    10
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش آیا تمام پیامبران معجزه داشتند؟




    بسم الله الرحمن الرحیم

    با عرض سلام

    سوال اول:
    آیا تمام پیامبران معجزه داشتند؟


    اگر نه: چطور می توان تشخیص داد کسی که ادعای پیامبری می کند، واقعا پیامبر است؟ به عبارت دیگر مردم چطور به او اعتنا کنند و آدم شیاد را از پیامبر واقعی بشناسند؟

    اگر آری: آیا می توان متصور شد که فرضا پیامبری دارای معجزه است. ولی بدلیل کهولت سن یا غیره، امکان سفر به سرزمین های اطراف را ندارد. فلذا در حضور مردم، فردی را به عنوان پیامبر در سرزمینی معرفی میکند. در اینصورت مردم دیده اند که او از طرف یک پیامبر (که معجزه دارد و به او ایمان دارند) انتخاب شده است. فلذا بدون داشتن معجزه، مردم او را تشخیص می دهند؟ پس این پیامبر نیاز به معجزه ندارد؟

    و سوال دوم:
    اگر امام زمان فردا ظهور کردند، از کجا می توان تشخیص داد که ایشان خود حضرت می باشند؟

    با تشکر
    یا علی

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیا تمام پیامبران معجزه داشتند؟

    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 7


  5. تشکرها 2


  6. #3
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Si14 نمایش پست

    آیا تمام پیامبران معجزه داشتند؟


    اگر نه: چطور می توان تشخیص داد کسی که ادعای پیامبری می کند، واقعا پیامبر است؟ به عبارت دیگر مردم چطور به او اعتنا کنند و آدم شیاد را از پیامبر واقعی بشناسند؟

    اگر آری: آیا می توان متصور شد که فرضا پیامبری دارای معجزه است. ولی بدلیل کهولت سن یا غیره، امکان سفر به سرزمین های اطراف را ندارد. فلذا در حضور مردم، فردی را به عنوان پیامبر در سرزمینی معرفی میکند. در اینصورت مردم دیده اند که او از طرف یک پیامبر (که معجزه دارد و به او ایمان دارند) انتخاب شده است. فلذا بدون داشتن معجزه، مردم او را تشخیص می دهند؟ پس این پیامبر نیاز به معجزه ندارد؟
    با سلام و عرض ادب
    الف)برای شناخت پیامبر سه راه بیان شده است:

    1) معجزه.

    2) جمع آوری قرائن.

    3) گواهی پیامبر پیشین یا معاصر او.

    ب) معجزه:
    بعد از اينكه ثابت شد، حكمت الهى اقتضا مى‏كند كه براى هدايت انسان وحى نازل شود و معلوم شد كه پياده شدن قوانين و برقرارى نظم اجتماعى نيازمند رهبرى افرادى است كه صلاحيت آنان از طرف خداوند امضا شده باشد، يعنى پيامبران، اين مساله مطرح مى‏شود كه از كجا بدانيم به چه كسى وحى شده است، با آن كه وحى امر محسوسى نيست تا وقتى كه به كسى وحى مى‏شود، ديگران هم ببينند و متوجه شوند كه او پيامبر شده است پس بايد از راهى بفهميم كه آن شخص استعداد تلقى وحى را دارد و خدا نيز به او وحى كرده است و گرنه حجت بر ماتمام نمى‏شود و اين يك امر فطرى است كه انسان از كسى كه ادعاى پيامبرى را دارد، نشانه و دليل مطالبه كند.

    از اين رو قرآن كريم نقل مى‏كند كه وقتى انبيا به طرف اقوامشان مبعوث مى‏شدند، آنها مى‏گفتند:
    «فَأْتِ بايَةٍ انْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقينَ»؛[1]اگر از راستگويان هستى نشانه‏اى (براى پيامبرى) بياور.

    امام صادق عليه السلام در اين باره مى‏فرمايد:«خداوند به پيامبران و جانشينانشان معجزه عنايت كرده تا گواه راست بودن ادعاى آورنده معجزه باشد و معجزه، نشانه‏اى است كه آن را جز به پيامبران و رسولان و حجت‏هاى خود نمى‏دهد تا بدين وسيله، آنان كه به راستى ادعاى ارتباط با خدا را دارند، ازمدعيان دروغگو شناخته شوند».[2]

    ج)كسى كه نبوت او از روى دلايل قطعى مانند معجزه ثابت شده باشد، اگر پيامبر ديگرى را با ذكر نام و مشخصات معرفى كرد، خواه معاصر هم باشند يا نه، نبوت آن پيامبرنیزثابت مى‏شود. البته خبر معرفى آن پيامبر، بايد به طور قطع و يقين به دست مردم برسد و به هر خبر ضعيف، بلكه به خبر واحد معتبر هم در اين زمينه نمى‏شود اكتفا كرد.

    راز ثبوت نبوت‏
    فردى به معرّفى پيامبر ديگر، اين است كه وقتى نبوت پيامبر اول ثابت شد، صحّت آنچه را هم كه ادعا مى‏كند از طرف خداست، ثابت مى‏شود. اگر پيامبربودن ملازم نباشد با لزوم صحّت و پذيرفتن آنچه كه به او وحى شده، چه فايده‏اى در نبوّتش خواهد بود؟ پس اگر يكى از حرفهايش معرفى پيامبر ديگر از طرف خدا بود، نبوت آن ديگرى نيز ثابت مى‏شود و حجت تمام مى‏شود.

    مانند اين كه حضرت ابراهيم علیه السلام و حضرت لوط علیه السلام معاصر هم بودند؛ حال اگر نبوّت حضرت ابراهيم علیه السلام ثابت شد و ايشان فرمود كه لوط علیه السلام پيامبر است، حجت بر مردم تمام مى‏شود. همچنين وقتى پيامبر يا پيامبرانى، شخصى را بعد از خود به پيامبرى معرفى كردند و آن قدر خصوصيات او را مشخص كردند كه جاى هيچ شبهه‏اى نباشد و براى افراد حقجو مفيد اطمينان و يقين گردد، حجت تمام است و نبوت او ثابت مى‏شود؛ مانند بشارتى كه حضرت موسى علیه السلام و عيسى علیه السلام نسبت به نبوت رسول اكرم صلی الله علیه وآله داده بودند و در قرآن حكايت شده است:

    «
    وَ اذْ قالَ عيسَى بْنُ مَرْيَمَ يا بَنى‏ اسْرائيلَ انى رَسُولُ اللَّهِ الَيْكُمْ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَىَّ مِنَ التَّوْريةِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتى مِنَ بَعْدِى اسْمُهُ احْمَدُ»؛[3]بياد آر وقتى را كه عيسى پسر مريم گفت: اى بنى اسرائيل من فرستاده خدا به سوى شما هستم و تصديق كننده توراتم كه در پيش رويم است و بشارت دهنده‏ام به پيامبرى كه بعد از من مى‏آيد و نام او احمد است.

    «الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِىَّ اْلأُمِّىَّ الَّذى‏ يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِى التَّوْريةِ وْالْانْجيلِ»[4]آنانى كه پيروى مى‏كنند پيامبر امّى- درس نخوانده- را كه او را نزد خودشان در تورات و انجيل نوشته مى‏يابند.

    همان طورى كه گفته شد بايد اين بشارت و معرفى به نحوى باشد كه قابل اشتباه نباشد؛ از اين رو قرآن مى فرماید:

    «الَّذينَ اتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ ابْنائَهُمْ»[5]آنهايى كه كتابشان داديم، او را- پيامبر اسلام را- مى‏شناسند بگونه‏اى كه پسران خود را مى‏شناسند.

    كسانى كه نبوت حضرت موسى و عيسى علیهما السلام برايشان ثابت نبود، طبيعى است كه نبوت حضرت رسول صلی الله علیه وآله هم براى آنان از اين راه ثابت نمى‏شد؛ امّا براى خصوص يهود و نصارى، بويژه آنهايى كه بطور دقيق اوصاف پيامبر اكرم را مى‏دانستند، حجت تمام بود.

    و از اين جا پاسخ اين سؤال داده مى‏شود كه آيا ضرورى و لازم است هر پيامبرى معجزه بياورد؟

    آنچه لازم است، اثبات قطعى نبوت پيامبر براى مردم است و عقل مى‏گويد براى اتمام حجت، بايد نبوّت پيامبر به دليل قطعى براى مردم ثابت شود؛ پس اگر مردمى از راه جمع‏آورى قراين يا به معرفى پيامبر ديگرى كه نبوتش بطور قطع ثابت شده، به نبوّت مدّعى آن يقين كردند، از نظر عقلى لازم نيست كه او نيز معجزه بياورد؛ چون آوردن معجزه براى اتمام حجت است و با آن دو راه ديگر كه نبوت مدّعى را براى مردم يقينى كرد، اتمام حجت شده است.

    بله، اگر او هم معجزه بياورد، تفضلى از خداوند است؛ همان طورى كه اگر پيامبرى براى مردمى معجزه آورد و نبوّتش را ثابت كرد، اگر دوباره معجزه و كراماتى كه موجب اطمينان بيشتر براى مردم مى‏شود، از او ظهور كرد، اين از تفضّل خداوند است.

    نتيجه اين كه در مقام تصور و به ملاک سنجش عقل در صورتی که نبوت پیامبری به واسطه یکی از دو دلیل دیگر ثابت شده باشد ضرورتى ندارد،آن پیامبر معجزه داشته باشد.


    [1].الشعراء/154.
    [2]. بحار، ج 11، ص 71.« علل الشرائع : علي بن أحمد ، عن محمد بن أبي عبد الله ، عن موسى بن عمران ، عن عمه ، عن علي بن أبي حمزة ، عن أبي بصير قال : قلت لأبي عبد الله عليه السلام : لأي علة أعطى الله عز وجل أنبياءه ورسله وأعطاكم المعجزة ؟ فقال : ليكون دليلا " على صدق من أتى به ، والمعجزة علامة لله لا يعطيها إلا أنبياءه ورسله وحججه ليعرف به صدق الصادق من كذب الكاذب».
    [3]. الصف/6.
    [4].الاعراف/157.
    [5]. الانعام/20؛البقرة/146.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۰۱/۲۵ در ساعت ۲۳:۰۵
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37


  7. #4
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Si14 نمایش پست
    و سوال دوم:
    اگر امام زمان فردا ظهور کردند، از کجا می توان تشخیص داد که ایشان خود حضرت می باشند؟

    با تشکر
    یا علی
    در مورد شناخت حضرت صاحب علیه السلام عرض می شود:

    براى ظهور حضرت مهدى (عج) نشانه‏هايى بيان شده تا حق‏طلبان با تحقق هر يك از آنها، مژده نزديكى ظهورش را دريابند و نيز حجتى براى عموم باشد تا مبادا فريب مدّعيان دروغين مهدويت را خورده، گمراه شوند. لذا قبل از قیام حضرت مهدی علیه السلام علائمی قطعی اتفاق می افتد که خبر آن در روایات اهل بیت علیهم السلام آمده است .

    عمرو بن حنظله مى‏گويد: از امام صادق علیه السلام شنيدم، فرمود:قبل از قيام قائم (عج) پنج علامت حتمى واقع خواهد شد: (خروج) يمانى و سفيانى، (شنيده شدن) نداى آسمانى، كشته شدن «نفس زكيه» و فرو رفتن (لشكرى) در صحرای بیداء (صحرایی حد فاصل مدينه و مكه). [1]

    آنچه مسلم است این است که این علائم به قدری آشکار هستند که برای مردم علم بر وعده حتمی پروردگار حاصل خواهد شد؛ علاوه بر اینکه چنین حادثۀ عظیمی که نظیر آن در تاریخ بشر رخ نداده است مؤید به نصرت قطعی خداوند خواهد بود و آنحضرت نیز وارث انبیاء و اوصیاء و دارنده تمام کمالات آنها خواهند بود .لذا بعد از ظهور آنحضرت بر جمیع خلائق اتمام حجت صورت می پذیرد و کسی در حقانیت آنحضرت تردیدی نخواهد کرد.

    موفق باشید.

    [1]. بحارالانوار، ج 52، ص 204.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۰۱/۲۵ در ساعت ۲۳:۳۶
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود