جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وسیله تقرب به خدا ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    453
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 5 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    وسیله تقرب به خدا ؟




    وسیله تقرب به خدا چیست
    در سوره مائده آیه 35 میخوانیم که باید وسیله ای برای تقرب به خداوند انتخاب کنیم .

    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۲/۰۱/۲۹ در ساعت ۰۹:۱۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2





    با نام و یاد دوست




    وسیله تقرب به خدا ؟


    وسیله تقرب به خدا ؟





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَ جَاهِدُواْ فىِ سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ(35مائده )
    هان اى كسانى كه در زمره مؤمنين در آمده‏ايد، از خدا پروا داشته باشيد، و در جستجوى وسيله‏اى براى نزديك شدن به ساحتش- كه همان عبوديت و به دنبالش علم و عمل است برآئيد و در راه او جهاد كنيد، باشد كه رستگار گرديد

    " وسيله" در اصل به معنى تقرب جستن و يا چيزى كه باعث تقرب به ديگرى از روى علاقه و رغبت مى‏شود مى‏باشد.
    بنا بر اين وسيله در آيه فوق معنى بسيار وسيعى دارد و هر كار و هر چيزى را كه باعث نزديك شدن به پيشگاه مقدس پروردگار مى‏شود شامل مى‏گردد كه مهمترين آنها ايمان به خدا و پيامبر اكرم ص و جهاد و عبادات همچون نماز و زكات و روزه و زيارت خانه خدا و همچنين صله رحم و انفاق در راه خدا اعم از انفاقهاى پنهانى و آشكار و همچنين هر كار نيك و خير مى‏باشد. همانطور كه على ع در" نهج البلاغه" فرموده است:
    " ان افضل ما توسل به المتوسلون الى اللَّه سبحانه و تعالى الايمان به و برسوله و الجهاد فى سبيله فانه ذروة الاسلام، و كلمة الاخلاص فانها الفطرة و اقام الصلاة فانها الملة، و ايتاء الزكاة فانها فريضة واجبة و صوم شهر رمضان فانه جنة من العقاب و حج البيت و اعتماره فانهما ينفيان الفقر و يرحضان الذنب، و صلة الرحم فانها مثراة فى المال و منساة فى الاجل، و صدقة السر فانها تكفر الخطيئة و صدقة العلانية فانها تدفع ميتة السوء و صنائع المعروف فانها تقى مصارع الهوان.
    ." يعنى:" بهترين چيزى كه به وسيله آن مى‏توان به خدا نزديك شد ايمان به خدا و پيامبر او و جهاد در راه خدا است كه قله كوهسار اسلام است، و همچنين جمله اخلاص (لا اله الا اللَّه) كه همان فطرت توحيد است، و بر پا داشتن نماز كه آئين اسلام است، و زكاة كه فريضه واجبه است، و روزه ماه رمضان كه سپرى است در برابر گناه و كيفرهاى الهى، و حج و عمره كه فقر و پريشانى را دور مى‏كند و گناهان را مى‏شويد، و صله رحم كه ثروت را زياد و عمر را طولانى مى‏كند، انفاقهاى پنهانى كه جبران گناهان مى‏نمايد و انفاق آشكار كه مرگهاى ناگوار و بد را دور مى‏سازد و كارهاى نيك كه انسان را از سقوط نجات مى‏دهد (خطبه 110 نهج البلاغه)




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    918
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    38 روز 14 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    101



    تقرب به درگاه الاهی بدون وجود واسطه ها امکان پذیر نیست.وسیله معنای بسیار وسیعی دارد و هر کار و هر چیزی را که باعث نزدیک شدن به پیشگاه پروردگار باشد شامل می شود که مهم ترین آنها ایمان به پروردگار و پیامبر (ص) و جهاد و عبادات همچون نماز، زکات، روزه و زیارت خانه خدا و صله رحم و انفاق در راه خدا اعم از انفاق های پنهانی و آشکار و همچنین هر کار نیک و خیر است... . نیز شفاعت پیامبران و امامان و بندگان صالح خدا که طبق صریح قرآن باعث تقرب به پروردگار می گردد، در مفهوم وسیع توسل داخل است. همچنین پیروی از پیامبر و امام و گام نهادن در جای گام آنها؛ زیرا همگی موجب نزدیکی به ساحت قدس پروردگار می شود. حتی سوگند دادن خدا به مقام پیامبران و امامان و صالحان

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    177
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر خدای منزه

    ترس از خدا که در ایه شریفه درخواست می کنند به معنی سهل انگار نبودن است همانطوری که می دانیم خدا موجودی غایب از چشم است و وجودش با تفکر در جهان مادی قابل فهم است

    در حالی که قدرت های مادی وجودشان مشهود است و همین شهود است که نیازی به وسیله برای ترس نیست مثلا یک شیر ترسناک است و یا یک آدم مسلح میتواند ترسناک باشد

    اما خدا دارای اثر وجودی ظاهری نیست و مادیون چون همه چیز را به علت های مادی نسبت میدهند بنا براین وسیله ای برای رسیدن به خدا در اختیار ندارند از نظر این افراد حوادثی چون مرگ و بیماری دارای علت مادی است زلزله سیل طوفان حمله حیوانات وحشی از یکطرف جنگ ها که منشا انسانی دارند از سوی دیگر همه علت مادی دارند

    پس علت نعمت یا مشکلات در زندگی افراد مادیگرا علتی قابل درک است به همین جهت برای این نوع بینش وسیله ای برای یافت خدا وجود ندارد

    از مومنین می خواهد ازخدا بترسند و بدانند که خدا وجود دارد و وسیله ای برای رفتن به سوی او و ایمان به وجود داشتنش بجویند

    از نظر کسانی که اعتقاد به خدایی بودن قران دارند قران وسیله ای است که به وجود خدا پی می برند چون قران همه اتفاقاتی را که منشا انسانی یاطبیعی دارند را در خود دارد

    اما در بینش مومنین متقی جهان دارای خدایی است که همه چیز را تدبیر می کند در این بینش خدا علیم است و حوادث بر طبق علم خدا بوجود می اید

    چه این حادثه نعمتی چون روزی باشد یا نعمتی چون علم باشد همه حوادث از دید مومنین متقی وسیله است اما متاسفانه شاهد هستیم که نقش خدا در حوادث بسیار کم رنگ است و حتی مومنین غیر متقی نیز خدا را در حد تشریفات بکار می برند

    چرا چنین است چون شناخت این انسانها از خدا در حد موجودی است که به مومنین رحمن و رحیم است و برای کافران عذاب ده

    در حالی که در ایه مخاطب مومنین هستند چرا مومنین را می ترساند زیرا عذاب خدا برای مومنین حتمی است البته کافران که جای خود دارند

    مومن به چه کسی گفته می شود مومن کسی است که به خدا و روز قیامت ایمان دارد مانند مسیحی و یهودی و مسلمان و تنها ایمان نجات بخش نیست بلکه عمل نیز لازم است عمل چیست عمل انجام دستورات خدا است تحریف نکردن قران است تحریف قران به معنی تغییر ظاهری در قران نیست بلکه اگر قران را طوری تفسیر و تدریس کنیم که معنی منظور نظر خدا مخفی شود این یک سیئه است

    تقوی کاربردش این است که فرد را از سیئه باز می دارد

    تفاوت کارکرد تقوی با ترس بیرونی همین است ترس بیرونی ترسی قابل درک است چون فرد را گرفتار می کند اما تقوی ترس و خویشتنداری مخصوص دنیا است که نتیجه اش در اخرت ظاهر می شود

    به همین خاطر ایمان به خدا کافی نیست و ایمان به اخرت هم لازم است اخرت جایگاهی است که فرد یا جزو اصحاب راست است یا چب یا مقربون

    مومن وقتی بداند که چنین جایگاهی وجود دارد می ترسد و هر کاری نمی کند ریرا او می داند که سهل انگاری را باید پاسخ بدهد

    مهمترین مشکل مردم زمانه ما اول دین منحرفی است که تعلیم می دهند و دوم پیروان این دین منحرف است لذا شایسته است اول دست از تحریف معنوی قران بر داریم و دوم چیز هایی را که مخفی کرده ایم را به مردم بگوییم

    ویرایش توسط golfar : ۱۳۹۲/۰۲/۰۲ در ساعت ۲۳:۲۴

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    453
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 5 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «شما در برابر آینه اگر خندان باشی چهره‌ای خندان می‌بینی و اگر گریان باشی چهره‌ای گریان را تماشا می‌کنی؛ این دنیا هم آینه‌وار است، از این‌رو شما همان می‌بینی که هستی و انجام می‌دهی.
    هر دست که دادند همان دست گرفتند
    این فرمولی است که قرآن کریم دارد و می‌گوید: " إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا " یعنی اگر خوبی کنی خوبی می‌بینی و اگر بدی کنی بدی می‌بینی."(اسراء/7





    (إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْكُمُ الله)

    ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

    یعنی شما که دوست خدایید هنر نکردید،
    ...
    برای اینکه به او محتاجیید، به او علاقه مندید؛

    کاری بکنید که او به شما علاقه داشته باشد و شما را مظهر خود ببیند

    محب بودن خوب هست ولی اوایل راه است محبوب بودن چیز خوبی است.

    محب خدا بودن مقدمه است برای محبوب خدا شدن

    بین این مقدمه و اون نتیجه یک سرپلی است و آن پیروی حبیب خداست











  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عوامل تقرب :
    وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ صَلَواتِ الرَّسُولِ أَلا إِنَّها قُرْبَةٌ لَهُمْ سَيُدْخِلُهُمُ اللَّهُ في‏ رَحْمَتِهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ (99توبه )
    و پاره‏اى از عربهاى باديه‏نشين به خدا و روز قيامت ايمان دارند و آنچه را كه خرج مى‏كنند براى نزديك شدن به خدا و به خاطر دعاى پيامبر خرج مى‏كنند. بدانيد كه همين سبب نزديكيشان به خدا خواهد شد و خدا به رحمت خويش داخلشان خواهد كرد، زيرا آمرزنده و مهربان است‏



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    177
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0




    سلام بر خدای اکبر
    وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ صَلَواتِ الرَّسُولِ أَلا إِنَّها قُرْبَةٌ لَهُمْ سَيُدْخِلُهُمُ اللَّهُ في‏ رَحْمَتِهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ (99توبه )

    متاسفانه در فهم معانی قرآن حتی اگر به زبان عربی تسلط کامل داشته باشیم و حتی اگر زبان مادری ما عربی باشد و تحصیلات عالیه زبان مادری عربی در رشته عربی هم داشته باشیم کافی نیست
    زیرا علاوه بر این ابزار نیاز به درک معانی ای داریم که در یک جمله نهفته شده است و این در زبان ها یکسان است
    در زبان فارسی نیز این گونه است این آیه ما را به یاد یک ضرب المثل فارسی می اندازد که می گوید کارش بدرد خودش می خورد کنایه از این است که سودی به کسی ندارد آن خدمتی که ارائه می دهد چنان باطل است که هیچ فایده ای ندارد
    مثلا شما برای تعمیر یک وسیله و یا هر نیازی نزد فردی که ادعا دارد خدمت رسان است می روید اما او عملش برای شما قابل قبول نیست اینجاست که می گویید بدرد خودش می خورد
    در این ایه نیزاین گروه از مردم گر چه عملشان را برای قرب نزد خدا و شنیدن حرف تایید رسول انجام می دهند اما این عمل بدرد خودشان می خورد
    اما چون نیت آنها شبه مثبت است گر چه باطل است اما خدا به علت بخشنده و مهربان بودن از گناه آنها گذشته و آنها را در رحمت خود وارد می کند
    لازم به تذکر است که افراد درجات متفاوتی دارند یک گروه هستند که مذهبی هستند اما عملشان علم و حق نیست همان شبه مثبت ها هستند
    این افراد در برابر افراد منفی امتیازاتی دارند مانند کسی که نماز را غلط می خواند در مقابل کسی که نماز نمی خواند
    بنا براین گروه مذهبی ها حتی اگر عملشان باطل باشد با صفت غفور رحیم خدا با آنها بر خورد می شود
    گر چه اگر فرمان خدا مبنی بر تغییر این اطلاعات غلط به آنها ابلاغ شود و آنها اطاعت نکنند طاغی شده اند
    و دیگر جزو افراد منفی هستند و مجازات می شوند
    بنا براین اعمال مذهبی غلط تا زمانی مشمول رحمت خدا قرار می گیرد که فرد آگاه نشود بعد از آگاهی جرمش مضاعف می شود زیرا طاغی شده است
    وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ صَلَواتِ الرَّسُولِ أَلا إِنَّها قُرْبَةٌ لَهُمْ سَيُدْخِلُهُمُ اللَّهُ في‏ رَحْمَتِهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ (99توبه )



    به بخشی از انشای مردم توجه نماییم ترجمه عبارت

    أَلا إِنَّها قُرْبَةٌ لَهُمْ

       
    گفتم اين جمله که: " به درد عمه ات مي خوره!" از کجا آمده!؟

    گفت: از آنجا که عمه اي داشتم که معتقد بود، تجربياتش فقط به درد خودش مي خوره! اين بود که وقتي در رابطه با آنها تعريف مي کرد، حتما اضافه مي کرد که "اينها فقط به درد خودم مي خوره!"

    و چــون بقيه مــي دونستن که اون عمه ي منه، وقتي چيـزي به درد تکــرار شدنشـان نمــي خورد، مي گفتند: به درد عمه ات مي خوره! و هر قدر که عمه بيشتر از خودش گفت؛ اين جمله اشاعه ي بيشتري پيدا کرد.


    ویرایش توسط golfar : ۱۳۹۲/۰۲/۰۸ در ساعت ۱۴:۳۲

  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندی:
    سوال:وسیله تقرب به خدا چیست ؟در سوره مائده آیه 35 میخوانیم که باید وسیله ای برای تقرب به خداوند انتخاب کنیم .


    جواب:
    أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَ جَاهِدُواْ فىِ سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ(35مائده )
    هان اى كسانى كه در زمره مؤمنين در آمده‏ايد، از خدا پروا داشته باشيد، و در جستجوى وسيله‏اى براى نزديك شدن به ساحتش- كه همان عبوديت و به دنبالش علم و عمل است برآئيد و در راه او جهاد كنيد، باشد كه رستگار گرديد

    " وسيله" در اصل به معنى تقرب جستن و يا چيزى كه باعث تقرب به ديگرى از روى علاقه و رغبت مى‏شود مى‏باشد.
    بنا بر اين وسيله در آيه فوق معنى بسيار وسيعى دارد و هر كار و هر چيزى را كه باعث نزديك شدن به پيشگاه مقدس پروردگار مى‏شود شامل مى‏گردد كه مهمترين آنها ايمان به خدا و پيامبر اكرم ص و جهاد و عبادات همچون نماز و زكات و روزه و زيارت خانه خدا و همچنين صله رحم و انفاق در راه خدا اعم از انفاقهاى پنهانى و آشكار و همچنين هر كار نيك و خير مى‏باشد. همانطور كه على ع در" نهج البلاغه" فرموده است:
    " ان افضل ما توسل به المتوسلون الى اللَّه سبحانه و تعالى الايمان به و برسوله و الجهاد فى سبيله فانه ذروة الاسلام، و كلمة الاخلاص فانها الفطرة و اقام الصلاة فانها الملة، و ايتاء الزكاة فانها فريضة واجبة و صوم شهر رمضان فانه جنة من العقاب و حج البيت و اعتماره فانهما ينفيان الفقر و يرحضان الذنب، و صلة الرحم فانها مثراة فى المال و منساة فى الاجل، و صدقة السر فانها تكفر الخطيئة و صدقة العلانية فانها تدفع ميتة السوء و صنائع المعروف فانها تقى مصارع الهوان.
    ." يعنى:" بهترين چيزى كه به وسيله آن مى‏توان به خدا نزديك شد ايمان به خدا و پيامبر او و جهاد در راه خدا است كه قله كوهسار اسلام است، و همچنين جمله اخلاص (لا اله الا اللَّه) كه همان فطرت توحيد است، و بر پا داشتن نماز كه آئين اسلام است، و زكاة كه فريضه واجبه است، و روزه ماه رمضان كه سپرى است در برابر گناه و كيفرهاى الهى، و حج و عمره كه فقر و پريشانى را دور مى‏كند و گناهان را مى‏شويد، و صله رحم كه ثروت را زياد و عمر را طولانى مى‏كند، انفاقهاى پنهانى كه جبران گناهان مى‏نمايد و انفاق آشكار كه مرگهاى ناگوار و بد را دور مى‏سازد و كارهاى نيك كه انسان را از سقوط نجات مى‏دهد (خطبه 110 نهج البلاغه)
    وبازهم عامل تقرب:
    وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ صَلَواتِ الرَّسُولِ أَلا إِنَّها قُرْبَةٌ لَهُمْ سَيُدْخِلُهُمُ اللَّهُ في‏ رَحْمَتِهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ (99توبه )
    و پاره‏اى از عربهاى باديه‏نشين به خدا و روز قيامت ايمان دارند و آنچه را كه خرج مى‏كنند براى نزديك شدن به خدا و به خاطر دعاى پيامبر خرج مى‏كنند. بدانيد كه همين سبب نزديكيشان به خدا خواهد شد و خدا به رحمت خويش داخلشان خواهد كرد، زيرا آمرزنده و مهربان است‏.


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    وسیله تقرب به خدا چیست؟ در سوره مائده آیه 35 می خوانیم که باید وسیله ای برای تقرب به خداوند انتخاب کنیم .


    پاسخ:
    «أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَ جَاهِدُواْ فىِ سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»؛ هان اى كسانى كه در زمره مؤمنين در آمده‏ ايد، از خدا پروا داشته باشيد، و در جستجوى وسيله‏ اى براى نزديك شدن به ساحتش- كه همان عبوديت و به دنبالش علم و عمل است برآئيد و در راه او جهاد كنيد، باشد كه رستگار گرديد(1)

    "وسيله" در اصل به معنى تقرب جستن و يا چيزى كه باعث تقرب به ديگرى از روى علاقه و رغبت مى‏ شود مى ‏باشد.
    بنابر اين وسيله در آيه فوق معنى بسيار وسيعى دارد و هر كار و هر چيزى را كه باعث نزديك شدن به پيشگاه مقدس پروردگار مى‏شود شامل مى‏ گردد كه مهم ترين آنها ايمان به خدا و پيامبر اكرم (صل الله علیه و آله) و جهاد و عبادات همچون نماز و زكات و روزه و زيارت خانه خدا و همچنين صله رحم و انفاق در راه خدا اعم از انفاق هاى پنهانى و آشكار و همچنين هر كار نيك و خير مى ‏باشد.

    همانطور كه على ع در" نهج البلاغه" فرموده است:
    «ان افضل ما توسل به المتوسلون الى اللَّه سبحانه و تعالى الايمان به و برسوله و الجهاد فى سبيله فانه ذروة الاسلام، و كلمة الاخلاص فانها الفطرة و اقام الصلاة فانها الملة، و ايتاء الزكاة فانها فريضة واجبة و صوم شهر رمضان فانه جنة من العقاب و حج البيت و اعتماره فانهما ينفيان الفقر و يرحضان الذنب، و صلة الرحم فانها مثراة فى المال و منساة فى الاجل، و صدقة السر فانها تكفر الخطيئة و صدقة العلانية فانها تدفع ميتة السوء و صنائع المعروف فانها تقى مصارع الهوان.»؛ بهترين چيزى كه به وسيله آن مى‏ توان به خدا نزديك شد ايمان به خدا و پيامبر او و جهاد در راه خدا است كه قله كوهسار اسلام است، و همچنين جمله اخلاص (لا اله الا اللَّه) كه همان فطرت توحيد است، و بر پا داشتن نماز كه آئين اسلام است، و زكاة كه فريضه واجبه است، و روزه ماه رمضان كه سپرى است در برابر گناه و كيفرهاى الهى، و حج و عمره كه فقر و پريشانى را دور مى‏ كند و گناهان را مى‏ شويد، و صله رحم كه ثروت را زياد و عمر را طولانى مى‏ كند، انفاق هاى پنهانى كه جبران گناهان مى‏ نمايد و انفاق آشكار كه مرگ هاى ناگوار و بد را دور مى‏ سازد و كارهاى نيك كه انسان را از سقوط نجات مى‏ دهد.(2)

    و در قرآن مجید عامل تقرب بدین گونه بیان گردید: «وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ صَلَواتِ الرَّسُولِ أَلا إِنَّها قُرْبَةٌ لَهُمْ سَيُدْخِلُهُمُ اللَّهُ في‏ رَحْمَتِهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ»؛ و پاره ‏اى از عرب هاى باديه‏ نشين به خدا و روز قيامت ايمان دارند و آنچه را كه خرج مى‏ كنند براى نزديك شدن به خدا و به خاطر دعاى پيامبر خرج مى‏ كنند. بدانيد كه همين سبب نزديكيشان به خدا خواهد شد و خدا به رحمت خويش داخلشان خواهد كرد، زيرا آمرزنده و مهربان است‏.(3)

    _______
    (1) مائده/ 35.
    (2) خطبه 110 نهج البلاغه
    (3) توبه/ 99.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۲۲ در ساعت ۲۳:۳۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود