جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فیض خداوند به همه موجودات باید تعلق بگیرد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    10
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش فیض خداوند به همه موجودات باید تعلق بگیرد؟




    بسم الله الرحمن الرحیم

    با عرض سلام

    1- آیا فیض خداوند به هر شیء (منظور از شیء، هر چیزی که قابل تصور باشد) باید تعلق گیرد؟ یعنی باید خداوند آن شیء را خلق کند؟
    2- اگر چنین هست، من می توانم موجوداتی را تصور کنم که وجود خارجی ندارند (مثلا لاک پشت پرنده!). چرا خداوند او را نیافریده تا فیضش به او هم برسد؟

    با تشکر
    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۲/۰۲/۰۱ در ساعت ۱۶:۳۲

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2





    با نام و یاد دوست






    فیض خداوند به همه موجودات باید تعلق بگیرد؟









    فیض خداوند به همه موجودات باید تعلق بگیرد؟


    ویرایش توسط طاهر : ۱۳۹۲/۰۲/۱۸ در ساعت ۱۴:۲۹ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    آیا فیض خداوند به هر شیء (منظور از شیء، هر چیزی که قابل تصور باشد) باید تعلق گیرد؟ یعنی باید خداوند آن شیء را خلق کند؟ اگر چنین هست، من می توانم موجوداتی را تصور کنم که وجود خارجی ندارند (مثلا لاک پشت پرنده!)، چرا خداوند او را نیافریده تا فیضش به او هم برسد.؟


    پاسخ:
    خدای تبارک و تعالی عالم قادری است که هیچ کس نمی تواند علم و قدرت او را محدود سازد از طرفی او غنی بالذات است و بخیل نیست.
    پس مقتضای ذاتش است که هر چه که امکان آفریده شدن را داشته باشد بیافریند و عالم را به بهترین نوع خلق کند اتقان و احکام عالم آفرینش به گونه ای است که هر چیزی به جای خود می باشد و جای هیچ موجودی در عالم وجود خالی نیست.
    چرا که در این صورت -خدا موجودی که امکان آفریده شدن داشته باشد را نیافریند- از چند فرض خارج نیست یا خدا قدرت بر آفرینش او را نداشته یا عالم به آن شی و مصلحت دار بودن وجودش نبوده یا از آفرینش او بی دلیل امتناع کرده یا بخل ورزیده که همه این فروض جمیعا برای خدا استحاله دارد چرا که او واجب الوجود است. (سبحان الله تعالی عن ذلک)
    پس با دلیل کاملا روشن "برهان لمّی" ثابت شد که خدا هر چه را که باید می آفریده آفریده یا در طول زمان می آفریند.

    اما سخن در این است که ظرف وجود اشیاء باید متناسب با آن شی باشد یا به وجود خارجی یا به وجود ذهنی .
    ذهن ما این قدرت را دارد که با اخذ تصاویری از بیرون خود آن ها را به هم ضمیمه کرده و شی دیگری بسازد این شی موجود است البته به وجود ذهنی .
    پس خدا این شیء را که ما تصور کرده ایم به وجود آورده و خلق کرده اما ظرف آن ظرف متناسب با خود شی است و آن عالم ذهن است و این تصور و ایجاد صورت ذهنی که یک نوع خلق است همان گونه که خلق ماست با واسطه خلق خداست.

    ـــــــــــــــــــــــــ ــ
    مراجعه شود به:
    (1) نهایه الحکمه مرحله 12فصل 17.
    (2) نهایه مرحله 4 فصل 3 (الوجود الذهنی).

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۲/۲۵ در ساعت ۲۲:۰۲ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)

  5. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود