جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دو سوال : عین الیقین و تزکیه نفس

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش دو سوال : عین الیقین و تزکیه نفس




    عین الیقین چیست و چگونه می شود به آن دست یافت؟
    راههای تزکیه نفس به صورت کاربردی در زندگی چیستند؟

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با نام الله


    دو سوال : عین الیقین و تزکیه نفس





    دو سوال : عین الیقین و تزکیه نفس


    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۲/۰۲/۰۹ در ساعت ۱۸:۴۷

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط mohammadamir نمایش پست
    عین الیقین چیست و چگونه می شود به آن دست یافت؟
    موانع وحجب را تزكيه و دل را تهذيب كرده، و با صفا و طهارت دل ارتباط با عالم نور پيداشده، و ادراك جهان نور و توجه كامل بدون حجب به پروردگار جهان مى‏شود، و اين مرتبه را به نام عين‏اليقين‏ اسم مى‏برند.(ترجمه مصباح الشريعه،ص391)
    این معنايي است که برای عین الیقین ذکرکرده اندکه دراثرطهارت دل وتوجه کامل با بریده شدن ازدنیا ومادیات به خداوند متعال
    پیدا می شود چرا که درراه وصول به خداوند متعال موانع زیادی وجود دارد که درمرتبه اول آن خود انسان است وتا زمانی که انسان ازخود نفسانی فاصله نگیرد وخویشتن را برهرچیزی ترجیح دهد وصول به مقامات بالاتر امکان ندارد.چنان که حافظ می گوید:حافظ ازمیان برخیز که تو خود حجاب خودی.
    دراین بین معرفت نفس وشناخت حقیقت انسانی خود وقوی وشگفتیهایی که خداوند دروجود انسان قرار داده است موجب معرفت به خداوند می شود.که امام علی علیه السلام فرمود:من عرف نفسه فقد عرف ربه،هرکس خودرا شناخت به تحقیق پروردگارخود را شناخته است.وعلم الیقین مقدمه برای رسیدن به عین الیقین است ومهمترین چیز درراه علم الیقین معرفت نفس است.
    آنچنان که بزرگان فرموده اند رسیدن به این مراحل بالای انسانی بدون استاد تقریبا غیرممکن است چرا که انسان دچارافراط وتفریط شده واز ناکجا آباد سردرمی آورد.
    طی ره بی همرهی خضر مکن ظلمات است بترس ازخطر گمراهی
    بعد ازاستاد نیز مطالعه کتبی که درتربیت انسان ورشد معنوی او تاثیر گذار است مانند:کتاب جهاد نفس وسائل الشیعه که مورد توصیه حضرت آیةالله بهجت بود.وهمچنین کتاب معراج السعاده،چهل حدیث امام خمینی(ره)،وقبل ازآنها کتاب گناهان کبیره ازشهید دستغیب.
    آنچنان که علماءاخلاق فرموده اند وآیةالله جوادی آملی درجلد 10تفسیر موضوعی خود بیان داشته اند،دراین راه اول باید رذایل را ازخود دور کردوازخواب غفلت بیدار گشت وبعد ازتخلیه نفس ازرذایل وگناهان وشستشوی آن با آب توبه،نفس را با محسنات زینت داد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط mohammadamir نمایش پست
    راههای تزکیه نفس به صورت کاربردی در زندگی چیستند؟
    اولین راه دراین زمینه تفکر می باشد،تفکرساعةافضل من عبادةسبعین سنة،انسان با تفکر وتدبر درآثار گناهان وباور به ارزش واهمیتی که خوبیها ومعرف الهی دارند قدم اول را محکم بردارد.چون افکار انسان دراعمال او تاثیر گذار هستند ودرخیلی ازموارد عمل نتیجه افکارمی باشد.
    بعد ازآن آنچنان که درکتب اخلاقی آمده است انسان با مراقبه ارنفس ومحاسبه آن درهرشب وحمد الهی برای انجام خوبی ها واستغفار ازگناهانی که انجام داده است وعزم برای ترک آن گناهان موجب آمادگی نفس برای درک معارف ومعنویات خواهد بود.لذا مراقبه ازنفس درعدم انجام معاصی وترک آن ومحاسبه آن به طورمستمر ودقت دراعمال ورفتار موجب رشد انسان خواهد بود.
    به هرحال دراین زمینه کتب زیادی نوشته شده که مطالعه آنها که تعدادی ازآنها دربالا ذکر شد مفید خواهد بود.

    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,826
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    15 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    22
    آپلود
    15
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست
    موانع وحجب را تزكيه و دل را تهذيب كرده، و با صفا و طهارت دل ارتباط با عالم نور پيداشده، و ادراك جهان نور و توجه كامل بدون حجب به پروردگار جهان مى‏شود، و اين مرتبه را به نام عين‏اليقين‏ اسم مى‏برند.(ترجمه مصباح الشريعه،ص391)
    سلام و درود خدا بر عزیزان
    با اجازه از کارشناس محترم
    عین الیقین در زبان ساده تر از مراحل بالای درک خداوند است.همانطور که اگر برای اطمینان از صحت موضوعی از گوینده میپرسیم ((خودت با چشم خودت دیدی که این اتفاق افتاد؟)) از بالاترین احساس ادراک یعنی ((دیدن شی یا امری یا فعلی از کسی طوری که بشود شهادت داد)).مرتبه ی عین الیقین دیدن خداوند با چشم دل است (که صحت کامل دارد) از بالاترین درجه های عرفان که ان هنگام سرچشمه ی علم بر انسان تا حدی باز میشود و انسان در همه جا خداوند را میبیند.
    بهترین و نزدیکترین راه برای رسیدن به عین الیقین اول واقعا خداوند رو در همه ی اعمالمان ناظر بدانیم(واقعا سخت هست) دوم تا میتونیم از محرمات دوری کنیم.سوم انجام واجبات است و چهارم که از همه مهمتر است دل هیچ کسی رو ازرده نکنیم و حق ناس مرتکب نشیم و به خلق خداوند خدمت کنیم در جهت رضای خداوند.مستحبات در رسیدن به عین الیقین زیاد ماثر نیست.البته ترک مستحبات اصلا جایز نیست اما پنهانی و شبها با گریه و تزرع.
    چشمی که در شب برای خدا بیداری کشیده و اشک ریخته باشد , روزها خداوند را میبیند.
    اما یک مورد که باید انجام بدیم مگرنه باهمه ی این اعمال بازهم راه کفر رو میریم دوری از کبر است.خاشع باشیم خاشع باشیم و بازهم خاشع باشیم.مابرای دیگران عبادت نمیکنیم پس اصلا لزومی نداره دیگران بفهمند عبادات و حتی نماز خوندن مارو.داغ مومن باید در دلش باشه نه در صورتش
    ویرایش توسط محمد : ۱۳۹۲/۰۲/۱۷ در ساعت ۰۰:۰۳
    Bu dünyanın gidişine
    Bir çare bulsam ...
    Güneş olsam her karanlık
    Yüreğe doğsam



  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سه مرحله از یقین :


    علم الیقین
    . عین الیقین. حق الیقین


    ////////////////////////

    پرسش مثالی در مورد علم الیقین، عین الیقین، حق الیقین، برایم بزنید ؟
    پاسخ
    علم الیقین: فرض کنید آتشی در نقطه ای افروخته شده است، و دیواری هم بین شما و آتش حائل است. اگر شما از اثر آتش (مثل دودی که از پشت دیوار بلند است) پی به وجود آتش ببرید، این علم الیقین است و این مانند آن است که کسی خدا را بشناسد و بدو ایمان آورد، اما از راه براهین عقلی.
    عین الیقین: اگر شما در آن مثال بالا، از دیوار عبور کنید و خود آتش را از نزدیک ببینید، این عین الیقین است. این مرحله بالاتر از مرحله سابق است زیرا شهود بالاتر از دانستن است و لذا گفته اند: شنیدن کی بود مانند دیدن و در این مرحله است انسانی که اثرات توحید را در زندگی خود عملا مشاهده نماید.
    حق الیقین: اگر شما بقدری به آتش نزدیک شوید که حرارت آن را لمس کنید و آتش شما را گرم کند و در واقع داخل آن شوید، از چنین حالتی به حق الیقین تعبیر می آورند. در این مرحله، یقین شما به مراتب از دو مرحله سابق بالاتر است.
    انسان نسبت به خدا به مرحله ای می رسد که مستقیما خود را، با ذات حق، در تماس می بیند، بلکه خودی نمی بیند و خودی مشاهده نمی کند، فعل را فعل او، صفت را صفت او، و در همه چیز، او را می بیند و این نیست مگر اینکه به حق الیقین نائل آمده است[1].


    [1] ر- ک: شهید مطهری، بیست گفتار ص 357 و 358

    http://www.hawzah.net/fa/question/questionview/2547





    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۲/۱۸ در ساعت ۱۳:۵۷
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مراحل هفتگانه تزکیه نفس
    در
    http://www.aftabir.com/articles/view...86%D9%81%D8%B3

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  11. تشکر


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی





    پرسش:
    عین الیقین چیست؟ و راه های رسیدن به آن و تزکیه نفس چیست؟


    پاسخ:
    موانع و حجب را تزكيه، و دل را تهذيب كرده، و با صفا و طهارت دل، ارتباط با عالم نور پيدا شده، و ادراك جهان، نور و توجه كامل بدون حجب، به پروردگار جهان مى ‏شود، و اين مرتبه را به نام عين ‏اليقين‏ اسم مى ‏برند.(1)
    این معنايي است که برای عین الیقین ذکرکرده اند که در اثر طهارت دل و توجه کامل با بریده شدن از دنیا و مادیات به خداوند متعال پیدا می شود چرا که در راه وصول به خداوند متعال موانع زیادی وجود دارد که در مرتبه اول آن خود انسان است و تا زمانی که انسان از خود نفسانی فاصله نگیرد و خویشتن را بر هر چیزی ترجیح دهد وصول به مقامات بالاتر امکان ندارد. چنان که حافظ می گوید: حافظ تو خود حجاب خودی، از میان برخیز.

    در این بین معرفت نفس و شناخت حقیقت انسانی خود و قوی و شگفتی هایی که خداوند در وجود انسان قرار داده است موجب معرفت به خداوند می شود. که
    امام علی (علیه السلام) فرمود:من عرف نفسه فقد عرف ربه،(2) هر کس خود را شناخت به تحقیق پروردگارخود را شناخته است. و علم الیقین مقدمه برای رسیدن به عین الیقین است و مهم ترین چیز در راه علم الیقین معرفت نفس است.
    آنچنان که بزرگان فرموده اند رسیدن به این مراحل بالای انسانی بدون استاد تقریبا غیر ممکن است چرا که انسان دچار افراط و تفریط شده و از ناکجا آباد سر در می آورد.
    قطع این مرحله بی همرهی خضر مکن
    ظلمات است بترس ازخطر گمراهی.

    بعد از استاد نیز مطالعه کتبی که در تربیت انسان و رشد معنوی او تاثیر گذار است مانند: کتاب جهاد نفس و سائل الشیعه که مورد
    توصیه حضرت آیةالله بهجت بود. و همچنین کتاب معراج السعاده، چهل حدیث امام خمینی (رحمه الله)، و قبل از آنها کتاب گناهان کبیره از شهید دستغیب.
    آنچنان که علماء اخلاق فرموده اند و
    آیة الله جوادی آملی درجلد 10 تفسیر موضوعی خود بیان داشته اند، در این راه اول باید رذایل را ازخود دور کرد و از خواب غفلت بیدار گشت و بعد از تخلیه نفس از رذایل و گناهان و شستشوی آن با آب توبه، نفس را با محسنات زینت داد.
    اما نسیت به راه های کاربردی برای تزکیه نفس و رسیدن به درجات انسانی عالیه اولین راه دراین زمینه تفکر می باشد،
    «تفکر ساعة افضل من عبادة سبعین سنة»،(3)ساعتی تفکر از عبادت هفتاد سال بهتر است.
    انسان با تفکر و تدبر در آثار گناهان و باور به ارزش و اهمیتی که خوبی ها و معارف الهی دارند قدم اول را محکم بردارد. چون افکار انسان در اعمال او تاثیر گذار هستند و در خیلی از موارد عمل نتیجه افکار می باشد.

    بعد از آن آنچنان که در کتب اخلاقی آمده است انسان با مراقبه از نفس و محاسبه آن در هر شب و حمد الهی برای انجام خوبی ها و استغفار از گناهانی که انجام داده است و عزم برای ترک آن گناهان موجب آمادگی نفس برای درک معارف و معنویات خواهد بود. لذا مراقبه از نفس در عدم انجام معاصی و ترک آن و محاسبه آن به طور مستمر و دقت در اعمال و رفتار موجب رشد انسان خواهد بود.

    علماء اخلاق راه های دیگری را هم توصیه کرده اند مثل:
    1- انسان گناهان و خطاهایی که مرتکب می شود. در دفترچه ای بنویسد. و تلاش در ترک آنها داشته باشد. و شب با یادآوری و مطالعه شان استغفار کند.
    2- هنگام خواب خوبی ها و بدی هایی که انجام داده است. یادآوری کرده و نسبت به حسناتی که انجام داده است. خدا را حمد کند. و نسبت به خطاهایی که مرتکب شده است. طلب استغفار کند.

    _____________
    (1) ترجمه مصباح الشريعه، ص391.
    (2)
    تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، غرر الحكم و درر الكلم (مجموعة من كلمات و حكم الإمام علي عليه السلام)، ص588، دار الكتاب الإسلامي - قم، چاپ: دوم، 1410 ق.
    (3) كبير مدنى، سيد عليخان بن احمد، رياض السالكين في شرح صحيفة سيّد الساجدين، ج3، ص370،دفتر انتشارات اسلامى - ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1409ق.

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۱۲/۱۹ در ساعت ۱۹:۵۳ دلیل: تغییر فونت
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

  13. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود