صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وقايع الايام يا روز شمار تاريخ

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,245
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    وقايع الايام يا روز شمار تاريخ




    باسمه تعالي

    به منظور افزايش آگاهي در زمينه وقايع تاريخي - به ويژه در جهان اسلام - پيشنهاد مي نمايد بخشي با عنوان روز شمار تاريخ يا وقايع الايام اضافه شود و هر روز مهمترين وقايع تاريخي مربوط به آن روز به اختصار در آن درج شود.
    علم و عمل اي دوست به مايي و مني نيست

    هر كس به بَرَش خرقه، اويس قرني نيست

    هر شيشه ي گلرنگ عقيق يمني نيست

    خوبي به خوش اندامي و سيمين زَقَني نيست

    حُسن آيت روح است، به نازك بدني نيست

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hmehr نمایش پست
    باسمه تعالي


    به منظور افزايش آگاهي در زمينه وقايع تاريخي - به ويژه در جهان اسلام - پيشنهاد مي نمايد بخشي با عنوان روز شمار تاريخ يا وقايع الايام اضافه شود و هر روز مهمترين وقايع تاريخي مربوط به آن روز به اختصار در آن درج شود.

    به نام خدا
    سلام
    در همین تاپیک گه جنابعالی ایجاد فرمودید از همین امروز بسم الله

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تاريخ:30 تير ماه 1313 ش

    مصوبه هيات وزراء در مورد نظامنامه تحديد ساخت و تنظيم و توزيع ادويه مخدره

    تاريخچه مصرف مواد مخدر و مسكرات در ايران الگويي متفاوت از كشورهاي صنعتي داشته است. در ايران پيش از اسلام نوشيدن مسكرات رواج داشت و پس از اسلام با منع مصرف مسكرات، استفاده از ترياك و حشيش در برخي از نقاط كشور به عنوان داروي اوّليه شدت يافت. مصرف ترياك به طور سنتي در ايران معمول بود و بسياري از مردمي كه ترياك مصرف مي‌كردند از جامعه طرد نمي‌شدند. مسئله اعتياد به ترياك از ربع سوم قرن نوزدهم آغاز مي‌شود و قبل از آن اگر چه در دسترس بوده ولي اعتياد به آن از شيوع چنداني برخوردار نبوده است. در زبان فارسي به چيزي كه ايجاد سستي و رخوت مي‌كند مخدر گفته مي‌‌شود. اما آن چيزي كه در فرهنگ عامه از كــلمات مخدر و مواد مخدر استنباط مي گردد منظور كليه داروهايي است كه به نحوي اعتياد آور باشند به عبارت ديگر كلية داروهايي كه مصرف آنها باعث خويگري و اعتياد گردد اعم از اينكه سستي زا، شورانگيز، وهم آور يا مُسكن و خواب آور باشد از نظر فرهنگ عامه مخدر محسوب مي شود. در صورتي كه تعريف ماده مخدر از نقطه نظرهاي داروئي، روانشناسي، جامعه‌شناسي و سياسي تفاوتهاي با تعريف عامه دارد. اعتياد به مواد مخدر به عنوان يك مشكل اجتماعي پديده‌اي‌ايست استعماري كه علاوه بر زمينه‌هاي ناسالم اجتماعي، اقتصادي، سياسي، و فرهنگي زمينه‌هاي شخصيتي، رواني و تربيتي نيز در چگونگي ابتلاء به آن مؤثر است. امروزه وسعت اين مشكل درجهان چنان گسترده شده كه لودوينگ لوين، سم شناس معروف گفته است: اگر غذا را مستثني كنيم هيچ ماده‌اي در روي زمين نيست كه به اندازه مواد مخدر اين چنين آسان وارد زندگي شود. از اينرو درقرن بيستم دولتها اقداماتي را ضد توليد، فروش و مصرف مواد مخدر آغاز كردند. در ايران در سال 1307 قانون تحديد و انحصارترياك و مجازات مرتكبين قاچاق مواد افيوني و توليد و توزيع غيرقانوني براي كاهش مصرف اين ماده و مبارزه با آن وضع گرديده بود اما در سال1320 اين انحصار و كنترل محدود هم از بين رفت و در سالهاي جنگ جهاني دوم و بعد از آن قاچاق و مواد افيوني و اعتياد آن رواج پيدا كرد. در سال 1334 قانون منع كشت خشخاش و جلوگيري از مصرف غيرطبي ترياك از تصويب مجلس گذشت و وزارت بهداري مسئول امور معتادين قرار داد. در سال 1348، دولت قانون منع كشت خشخاش را لغو كرد و به جاي آن قانون كشت محدود خشخاش و سهميه كوپن ترياك را رواج داد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، در خرداد ماه 1359 قانون سهميه ترياك معتادان مجاز لغو و دوره‌اي شش ماهه براي ترك اعتياد مقرر شد. با پايان يافتن مهلت مقرر، اعتياد جرم و معتاد مجرم شناخته شد و بنابر قانون رسيدگي به مسئله معتادان درحوزة مسئوليت و اختيار دادسراي موادمخدر قرارگرفت.

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تير ماه 1331ش

    قیام مردم ایران به رهبری ایت الله کاشانی

    پس از اعلام ملي شدن صنعت نفت، روز 29 اسفند 1330ش. به عنوان روز ملي، تعطيل عمومي اعلام گرديد. دولت انگلستان طي شکايتي که از ايران در دادگاه لاهه نمود، سلب امتياز نفت را برخلاف اصول بين المللي دانست. دکتر مصدق با حضور خود در اين دادگاه (19 خرداد 1331ش.) و ايراد نطق مستدل و بليغي، نظر قضات ديوان دادگستري لاهه را براي احقاق حق ملت ايران، جلب نمود. در مسير بازگشت مصدق به ايران، مردم ابراز احساسات شديدي ابراز نمودند. شاه که از قدرت مصدق در هراس بود، به فکر جايگزيني نخست وزير افتاد. در روز 25 تير ماه دکتر مصدق جهت معرفي کابينه به دفتر شاه رفت و تقاضاي پست وزارت جنگ را نمود که مورد قبول شاه قرار نگرفت. دکتر مصدق ضمن نامه‌اي از نخست وزيري استعفا داد. شاه به اين بهانه، حکم نخست وزيري احمد قوام را صادر كرد. احمد قوام اعلاميه تند و شديد اللحني انتشار داد که در آن جملة معروف" کشتي بان را سياستي دگر آمد" را به کار برد. همان روز آيت اله کاشاني به همراهي سيد شمس الدين قنات آبادي در جلسة مجلس حضور يافتند و اعلاميه‌اي عليه نفوذ انگلستان و قانوني نبودن حکومت قوام خواندند. بيانية آيت اله کاشاني در حمايت از دکتر مصدق و در حقيقت پاسخ به بيانيه قوام و دعوت مردم به مقاومت و تظاهرات و راهپيمايي، بسيار موثر واقع شد. آيت اله کاشاني، دانشجويان و گروه‌هاي مختلف طرفدار مصدق، روز 30 تير را تعطيل عمومي اعلام کردند. بدين ترتيب در روز دوشنبه 30 تيرماه در سرتاسر تهران و بسياري از شهرستان‌ها مردم با ارتش به مقابله و درگيري پرداختند. اجتماع تمامي نيروهاي مردمي و مذهبي و همکاري آيت اله کاشاني در بسيج مردم از ويژگيهاي قيام سي‌ام تير بود. ارتش با وجود کشتار بي‌سابقه، عقب نشيني کرد و مصدق بار ديگر به نخست وزيري رسيد. از شگفتي هاي تاريخ آن که شب سي تير و در لحظاتي که مردم جشن پيروزي برپا کرده بودند، خبر رسيد دادگاه بين المللي لاهه راي خود را به نفع ايران صادر کرده است

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,245
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط secret63 نمایش پست
    تاريخ:30 تير ماه 1313 ش

    مصوبه هيات وزراء در مورد نظامنامه تحديد ساخت و تنظيم و توزيع ادويه مخدره

    تاريخچه مصرف مواد مخدر و مسكرات در ايران الگويي متفاوت از كشورهاي صنعتي داشته است. در ايران پيش از اسلام نوشيدن مسكرات رواج داشت و پس از اسلام با منع مصرف مسكرات، استفاده از ترياك و حشيش در برخي از نقاط كشور به عنوان داروي اوّليه شدت يافت. مصرف ترياك به طور سنتي در ايران معمول بود و بسياري از مردمي كه ترياك مصرف مي‌كردند از جامعه طرد نمي‌شدند. مسئله اعتياد به ترياك از ربع سوم قرن نوزدهم آغاز مي‌شود و قبل از آن اگر چه در دسترس بوده ولي اعتياد به آن از شيوع چنداني برخوردار نبوده است. در زبان فارسي به چيزي كه ايجاد سستي و رخوت مي‌كند مخدر گفته مي‌‌شود. اما آن چيزي كه در فرهنگ عامه از كــلمات مخدر و مواد مخدر استنباط مي گردد منظور كليه داروهايي است كه به نحوي اعتياد آور باشند به عبارت ديگر كلية داروهايي كه مصرف آنها باعث خويگري و اعتياد گردد اعم از اينكه سستي زا، شورانگيز، وهم آور يا مُسكن و خواب آور باشد از نظر فرهنگ عامه مخدر محسوب مي شود. در صورتي كه تعريف ماده مخدر از نقطه نظرهاي داروئي، روانشناسي، جامعه‌شناسي و سياسي تفاوتهاي با تعريف عامه دارد. اعتياد به مواد مخدر به عنوان يك مشكل اجتماعي پديده‌اي‌ايست استعماري كه علاوه بر زمينه‌هاي ناسالم اجتماعي، اقتصادي، سياسي، و فرهنگي زمينه‌هاي شخصيتي، رواني و تربيتي نيز در چگونگي ابتلاء به آن مؤثر است. امروزه وسعت اين مشكل درجهان چنان گسترده شده كه لودوينگ لوين، سم شناس معروف گفته است: اگر غذا را مستثني كنيم هيچ ماده‌اي در روي زمين نيست كه به اندازه مواد مخدر اين چنين آسان وارد زندگي شود. از اينرو درقرن بيستم دولتها اقداماتي را ضد توليد، فروش و مصرف مواد مخدر آغاز كردند. در ايران در سال 1307 قانون تحديد و انحصارترياك و مجازات مرتكبين قاچاق مواد افيوني و توليد و توزيع غيرقانوني براي كاهش مصرف اين ماده و مبارزه با آن وضع گرديده بود اما در سال1320 اين انحصار و كنترل محدود هم از بين رفت و در سالهاي جنگ جهاني دوم و بعد از آن قاچاق و مواد افيوني و اعتياد آن رواج پيدا كرد. در سال 1334 قانون منع كشت خشخاش و جلوگيري از مصرف غيرطبي ترياك از تصويب مجلس گذشت و وزارت بهداري مسئول امور معتادين قرار داد. در سال 1348، دولت قانون منع كشت خشخاش را لغو كرد و به جاي آن قانون كشت محدود خشخاش و سهميه كوپن ترياك را رواج داد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، در خرداد ماه 1359 قانون سهميه ترياك معتادان مجاز لغو و دوره‌اي شش ماهه براي ترك اعتياد مقرر شد. با پايان يافتن مهلت مقرر، اعتياد جرم و معتاد مجرم شناخته شد و بنابر قانون رسيدگي به مسئله معتادان درحوزة مسئوليت و اختيار دادسراي موادمخدر قرارگرفت.

    باسمه تعالي

    با سلام، اگر منابع را هم ذكر كنيد بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد.

    با تشكر
    علم و عمل اي دوست به مايي و مني نيست

    هر كس به بَرَش خرقه، اويس قرني نيست

    هر شيشه ي گلرنگ عقيق يمني نيست

    خوبي به خوش اندامي و سيمين زَقَني نيست

    حُسن آيت روح است، به نازك بدني نيست

  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    31 تیرماه 1342 ش.

    تصويبنامة هيئت وزيران در مورد خدمت خارج از مركز فارغ التحصيلان دانشسراهاي عالي

  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,245
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    وقايع الايام يا روز شمار تاريخ


    18 رجب سال دهم قمري، وفات ابراهيم،
    پسر خردسال حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)



    پيامبر اعظم (ص) داراي دو پسر به نامهاي عبدالله و قاسم، معروف به طيب و طاهر و 4 دختر به نامهاي زينب، رقيه، ام کلثوم و در نهايت مايه فخر انس و جن حضرت فاطمه زهرا (س) بودند که همگي آنها ثمره ازدواج نبي اکرم (ص) با حضرت خديجه کبري (س) بوده و در مکه معظمه ديده به جهان گشوده بودند.
    پيامبر اکرم (ص) بنا به تقدير الهي از همسران ديگر فرزندي نداشت تا اين که در سال هشتم قمري، ماريه قبطيه فرزندي پسر براي آن حضرت به ارمغان آورد. خاتم انبياء (ص) نام مولود خويش را ابراهيم گذاشت و وي را بسيار دوست مي داشت اما اين کودک خردسال و محبوب پيامبر (ص)، عمر چنداني نکرد و در همان دوران طفوليت (کمتر از 2 سالگي) بيمار شد و در همان بيماري، در 18 رجب سال دهم قمري بدرود حيات گفت.
    پيامبر (ص) در وفات فرزند کوچکش اندوهگين شد. از امام جعفر صادق (ع) روايت شد: هنگامي که ابراهيم رحلت کرد، اشک از ديدگان پيامبر (ص) جاري شد و در آن حال فرمود: ديده مي گريد و دل اندوهناک است ولي چيزي که باعث خشم پروردگار گردد، نمي گوييم.
    برخي از صحابه پيامبر (ص) که شاهد حالت اندوه و گريه رسول خدا (ص) بودند، تعجب کرده و به آن حضرت عرض کردند: شما ما را از گريه بر مردگان نهي مي نموديد، اکنون چگونه در سوگ فرزند خود اشک مي ريزيد؟ پيامبر اکرم (ص) در پاسخ آنان فرمودند: من هرگز نگفته ام که در مرگ عزيزان خود گريه نکنيد زيرا اين احساسات نشانه دلسوزي و مهرباني و ترحم است و شخصي که دلش بر حال ديگران نسوزد، مورد رحمت الهي قرار نمي گيرد. من گفته ام که در مرگ عزيزان، شيون نکنيد و سخنان کفرآميز و يا سخناني که بوي اعتراض مي دهد، نگوييد و از شدت اندوه، لباس هاي خود را پاره ننماييد. اميرمؤمنان علي بن ابي طالب (ع) به دستور رسول اکرم (ص)، بدن ابراهيم را غسل داد و کفن کرد. آنگاه گروهي از اصحاب پيامبر (ص) جنازه ابراهيم را تشييع کرده و در قبرستان بقيع به خاک سپردند.

    علم و عمل اي دوست به مايي و مني نيست

    هر كس به بَرَش خرقه، اويس قرني نيست

    هر شيشه ي گلرنگ عقيق يمني نيست

    خوبي به خوش اندامي و سيمين زَقَني نيست

    حُسن آيت روح است، به نازك بدني نيست

  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    1 مرداد ماه 1334 ش قانون شهرداري مصوب كميسيون مشترك مجلسين شوراي ملّي و سنا

    نظر لغوي شهرداري را مي‌توان سازمان ادارة شهر دانست و در اصطلاح، شهرداري به واحدي گفته مي‌شود كه به منظور ادارة امور محلي و ارائه خدمات عمومي مورد نياز شهروندان در يك مركز جمعيتي با خصايص شهري تشكيل مي‌شود. شهرداري يا بلديه از سازمانهاي جديد ايران است. از زماني‌كه ارتباط اروپاييان با ايران رو به توسعه نهاد و سفارتخانه‌هاي خارجي در پايتخت تاسيس گرديد دولت متوجه شد كه بايد ظاهر پايتخت را تميز و زيبا نگهدارد و محيط مساعدي براي خارجيان را فراهم سازد. كم كم استفاده از كالسكه هم معمول و متداول گرديد و بنابر اين در درجة اول لازم شد كه كوچه ها براي عبور كالسكه‌ها تسطيح و مناسب شود. خدمات بلدي در دوران نفوذ تمدن جديد در ايران از ارگ شاهي و براي آسايش شاه شروع شد. امور تنظيف تهران به‌عهده عد‌ه‌اي بود كه آنها را به مناسبت كارشان در زبان محاوره (احتساب‌) مي‌گفتند. ميرزا محمود خان كاشاني عموي فرخ خان امين الدوله نخستين فردي است كه به اين عنوان در كتب عهد ناصري ز او نام برده‌اند. او را ابتدا (احتساب آقاسي‌) مي‌ناميدند و بعد لقب‌(احتساب) الملك يافت. هدف از تأسیس بلدیه حفظ منافع شهرها و برآورده کردن احتياجهاي شهرنشینان، مثل اداره‌کردن اموال منقول و غیر منقول و سرمایه‌هاي متعلق به شهر و فراهم كردن تسهیلاتی برای دسترسی آسان مردم به مواد غذایی‌، پاک نگه داشتن کوچه‌ها، میدانها و خیابان‌ها و روشن کردن شهر بود. سابقه ایجاد سازمان شهرداری تهران تحت عنوان بلدیه‌ را مي‌توان به دوران پس از استعفای میرزا نصرالله خان مشیرالدوله برگرداند كه مجلس خود را موظف دانست تا از وزراء و رياست عالي آن دربارة اوضاع جامعه سوالاتي را مطرح كند. در واقع مي‌توان چنين نتيجه گرفت كه از اين پس دولت بايد مسئول و پاسخگوي خواستهاي جامعه كه از طريق مجلس درخواست مي‌شد باشد. اين مسئله به تاريخ 29اسفند1285 در مجلس اول مطرح گرديد در حالي كه وظايف شهردار توسط سلطان علي خان وزير افخم كه هيچ سمت رسمي اجرايي در قالب رياست وزرا را دارا نبود انجام مي‌شد. در سازمان‌دهی ‌ابتدایی‌، ادارة بلدیه جزو تشکیلات وزارت کشور منظور گردید و متعاقب آن نظامنامة بلدیه تقدیم مجلس شد. اما سازمان شهرداري با مفهوم امروزي آن از زمان تشكيل حكومت مشروطه با تصويب قانون بلديه مصوب 20 ربيع الثاني 1325 ق. (1286 ش.) پا به عرصه وجود نهاد. اين قانون در 5 فصل و 108 ماده تنظيم و تصويب شده بود. در فصل چهارم اين قانون چگونگي سازمان بلديه، تقسيم كار، وظايف و حدود اختيارات اعضاي انجمن و واحدهاي سازماني تابعه، نحوة اعمال نظارت و مداخله حاكم در امور بلديه تعيين و در ماده 93 بر لزوم وجود شخصي به عنوان كلانتر (شهردار)، كه ادارة امور بلديه را به عهده بگيرد اشاره شده بود. با نسخ قانون مذكور در سال 1309 ش. قانون ديگري با ضوابط جديد و متناسب با افزايش اعتبارات و امكانات مالي شهرداريها تصويب شد و وزارت كشور، سرپرستي ادارات بلديه را بر عهده گرفت. در سال 1312 وزارت كشور براي اينكه اصلاحات شهري به خوبي انجام شود و كلية امور فني شهرسازي زير نظر مهندسين مجرب و با برنامه صحيح انجام گيرد با تقديم لايحه‌اي به مجلس شوراي ملي موجبات تشكيل اداره كل فني را در وزارتخانه فراهم آورد و بعد از سال 1320 ادارة مزبور به اداره كل امور شهرداريها تبديل گرديد. سپس بر اساس قانون 1328 با اعطاي اختياراتي به انجمن شهر، از نظر سياسي و اجتماعي تحولاتي در وضع شهرها به‌وجود آمد. به دنبال گسترش شهرها و افزايش جمعيت و به تبع آن تنوع نيازها و احتياجات شهروندان، وظايف و فعاليت شهرداريها نيز تنوع و گسترش بيشتري يافت، به گونه‌اي كه امروزه از شهرداريها به عنوان بزرگترين و متنوع ترين سازمان خدماتي شهري نام مي‌برند. شايان ذكر است نخستين شهرداري در ايران در سال 1286 در تهران تأسيس گرديد ساختمان شهرداری یا بلدیه سابق که در ضلع شمالی میدان توپخانه واقع بود، هر چند نماد تهران مدرن در اواخر دورة قاجار به حساب می آمد، در تغییرات اساسی و تخریب بناهای میدان توپخانه از سوی رضا شاه در امان نماند و به بهانة گسترش میدان‌، تخریب شد و از میان‌رفت. ‌ تا پيش از انقلاب اسلامي در مجموع تعداد 453 شهرداري در كشور تأسيس گرديد كه بيشترين تعداد شهرداري، در استانهاي اصفهان و مازندران (هر كدام 46 شهرداري) و كمترين تعداد شهرداري در استان كهكيلويه و بوير احمد (4 شهرداري) بود. و در حال حاضر 700 شهرداري در كشور فعال هستند.

  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2مرداد ماه 1332 ش

    گزارش كفيل وزارت كشاورزي خطاب به نخست وزير دربارة طرح لايحة مربوط به الحاق ايران به سازمان خواربار و كشاورزي جهاني (فائو) است كه در آن با ذكر سوابق امر، به مطرح شدن مجدد لايحه در مجلس و دعوت از وزير كشاورزي براي رسيدگي به لايحه در كميسيون مجلس اشاره شده است.

    فائو اولین آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است که بعد از جنگ جهانی دوم در اکتبر 1945 در ایالت کبک کانادا تاسیس شد. هدف این سازمان از بین بردن سوء تغذیه و گرسنگی است و به عنوان یک سازمان هماهنگ کنندة برنامه‌های توسعه در بعد کلی کشاورزی و مواد غذایی و همچنین جنگل‌داری و شیلات فعالیت دارد و در اين راه به کشورهای در حال توسعه برای گسترش تسهیلات آموزشي و ایجاد مؤسسه‌های مناسب کمک می‌کند. سازمان فائو داراي 176عضو است. مجمع عمومی فائو هر دو سال، یک نشست دارد و در آن سیاست سازمان را تنظیم و برنامه و بودجة دو سالة آن را تبیین و اعضای جدید را انتخاب می‌کند. هدف فائو ارتقاء سطوح تغذیه و استانداردهای زندگی با بهبود تولید و توزیع غذا و دیگر کالاهای به دست آمده از مزارع، شیلات و جنگلهاست. ‌

  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شرح عملیات مرصاد

    پذیرش قطعنامه598، از سوی ایران، عراق را در بن بست سیاسی و نظامی قرار داد، و بر گروه ها و عناصر «اپوزیسیون» نیز شوک شدیدی وارد ساخت. در این میان، منافقین تنها گروهی که همه حیثیت و هستی خود را در گرو جنگ نهاده بودند، برای خروج از بن بست، توطئه ای که ماموریت اجرای آن را به عهده داشتند را به مرحله اجرا در آوردند.
    آنان در تحلیل های دورن گروهی خویش، امکان قبول آتش بس از سوی ایران را ناممکن دانسته و باور داشتند که جمهوری اسلامی زمانی قطعنامهرا می پذیرد که از جنبه های سیاسی، نظامی و اقتصادی به بن بست کامل رسیده باشد و تحت چنین شرایطی سقوط حتمی، و قدرت به سازمان منتقل خواهد شد. بنابراین فرصت پیش آمده را زمان مناسبی دانسته و علی رغم آن که طرح حمله به ایران برای سالگرد جنگ تدارک دیده شده بود، زمان آن دو ماه به جلو انداخته شد.
    عراق به حمایت و پشتیبانی تسلیحاتی و هوایی از منافقین، نیروهای خود را از انجام دخالت مستقیم در ورود به عمق خاک ایران برحذر داشت و ابتدا برای کاستن از حجم نیروهای خودی در غرب، اقدام به تک وسیعی در خرمشهر نمود وسپس با هجوم و آتش سنگین در منطقه سرپل و صالح آباد، این مناطق را تصرف کرده و راه ورود منافقین به داخل را هموار ساخت، عراق هم چنین، پس از ورود منافقین به داخل، جهت پشتیبانی در چندین نوبت، اقدام به بمباران هوایی خطوط و نیروهای ایرانی کرد و هلیکوپترهای نیروبر عراق نیز، مرتبا به پشتیبانی منافقین مشغول بودند.
    هدف منافقین از حمله در عمق خاک ایران، با چندین تانک برزیلی دجله (دارای چرخ های لاستیکی و سرعتی معادل 120 کیلومتر در ساعت)، تسخیر چندین شهر و در آخر رسیدن به تهران و بدست گرفتن قدرت بود، بر طبق زمانبندی، نیروها بایستی ساعت 6 بعد از ظهر روز دوشنبه 3 مرداد به کرند و ساعت 8 شب به اسلام آباد و 10 شب به کرمان شاه رسیده و در این شهر، دولت خویش را اعلام نمایند. اگر چه در ساعت های مقرر به کرند و اسلام آباد رسیدند، اما در مسیر اسلام آباد – کرمان شاه و گردنه حسن آباد، از پیشروی آن ها جلوگیری شد.
    در این عملیات (فروغ جاویدان) منافقین با 25 تیپ ( هر تیپ 200 نفر) شرکت داشتند و بدین ترتیب مجموعاً بین 4 تا 5 هزار نیروی عملیاتی وارد ایران شدند. مقارن ساعت 14:30 در تاریخ 3/5/67 منافقین و ارتش عراق عملیات مشترک خود را با هجوم زمینی از طریق سرپل ذهاب و هلی برد از جنوب گردنه پاطاق (نزدیکی سرپل ذهاب) آغاز و به طرف شهر کرند غرب پیشروی کردند و حدود ساعت 18:30 اولین تانک های عراقی با آرم منافقین وارد شهر شدند و پس از تصرف شهر به طرف اسلام آباد غرب پیشروی کرده، به محض رسیدن به مدخل شهر، اقدام به قطع برق و ارتباط مخابراتی و هم چنین تیراندازی و آشفته نمودن اوضاع کردند.
    تعدادی از نیروهای سپاه و مردم با آنان درگیر شدند که به علت عدم انسجام نیروها و آمیختگی منافقین با مردم، اوضاع از کنترل نیروهای نظامی خارج، و شهر به تصرف آن ها در آمد. سپس با استفاده از تعداد زیادی تانک دجله و خودرو نیروهای پیاده به طرف کرمان شاه عزیمت کردند که در منطقه حسن آباد (20 کیلومتری اسلام آباد) به دلیل سازماندهی جدید رزمندگان ایرانی و جمع آوری نیرو، منافقین زمین گیر شدند.
    نیروهای خودی در فاصله 200 متری آنان در ارتفاعات چهارزبر ضمن تشکیل خط پدافندی با آنان درگیر شده، و بعد از ظهر 4 مرداد با محاصره شهر اسلام آباد، به منظور انسداد عقبه و راه فرار، سه راه اسلام آباد – کرند را قطع، و آن ها را محاصره کردند. نیروهای اسلام در روز 5 مرداد عملیات مرصاد را به رمز یا علی بن ابی طالب (ع) آغاز نمودند و طی چندین ساعت، صدها تن از منافقین را به هلاکت رسانده، و مابقی را به فرار وا داشتند.
    در این عملیات، رزمندگان اسلام از قسمت سه راهی اهواز (پشت پمپ بنزین اسلام آباد) دشمن را دور زدند و تلفات زیادی به منافقین وارد کردند. در این عملیات بیش از 2500 تن از منافقین به هلاکت رسیدند و بیش از چهارصد دستگاه خودرو، نفربر و تانک آنان منهدم شد.

    http://www.aviny.com/Occasion/Enghelab_Jang/Mersad/87/mersad.aspx

    شهید محمد رضا موحد دانش
    ای خواهران حجاب و عصمت و پاکدامنی را سرلوحه زندگی خودتان قرار دهید ،
    و همیشه فاطمه وار و زینب گونه زندگی و مبارزه کنید .





صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود