-
۱۳۸۷/۰۴/۲۹, ۱۶:۲۳ #1
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۷
- نوشته
- 2
- مورد تشکر
- 3 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
همسر قابیل از کجا آمد؟
دوستان سلام،
پرسشی ست که مدتهاست ذهنم را به خود مشغول داشته است. بی نهایت ممنون خواهم شد اگر پاسخ این سوال را بدهید:
همسر قابیل از کجا آمد؟
منتظر پاسختان خواهم ماند.
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۴/۲۹, ۱۶:۳۱ #2
فرزندان آدم (ع )
چنان كه گفته شد، خداى تعالى پس از خلقت آدم ، حوّا را نیز آفرید تا ضمن این كه آدم را از تنهایى مى رهاند، وسیله اى طبیعى براى ازدیاد نسل او در زمین فراهم سازد. آن دو به فرمان خداى سبحان با هم ازدواج كرده و داراى فرزند شدند.
در تواریخ واحادیث ، تعداد فرزندانى كه آدم از حوّا پیدا كرد مختلف نقل شده است . برخى آن ها را چهل فرزند در پاره اى از روایات صدنفر و برخى بیش از صدها فرزند ذكر كرده اند كه از آن جمله در پسران نام هاى : هابیل ، قابیل و شیث (یاهبة اللّه ) و در دختران نام هاى : عناق ، اقلیما، لوزا و... ذكر شده است .
اختلاف دیگرى كه در این جا به چشم مى خورد، درباره كیفیت ازدواج فرزندان آدم و چگونگى ازدیاد نسل او در زمین است .
بیشتر تاریخ نویسان و راویان اهل سنت گفته اند: حوّا در دو نوبت چهار فرزند زایید. نخست قابیل و خواهرش اقلیما و سپس هابیل و خواهرش لوزا به دنیا آمدند - یا بالعكس - و پس از آن كه به حد رشد و بلوغ رسیدند، خداوند سبحان امر فرمود (یاخود آدم به این فكر افتاد) كه هر یك از دختران را به عقد برادر دیگرى درآورد؛ یعنى اقلیما را به عقد هابل درآورد و لوزا را به ازدواج قابیل . به دنبال این مطلب گفته اند: چون دخترى كه سهم هابیل شده بود زیباتر از همسر قابیل بود، قابیل به این تقسیم و ازدواج راضى نشد و زبان به اعتراض گشود. سرانجام قرار شد هر كدام جداگانه قربانى اى به درگاه خدا ببرند و قربانى هر كدام كه قبول شد، آن دختر زیبا سهم او شود.
ولى روایات شیعه عمومااین مطلب را نادرست خوانده و گفته اند: خداوند براى همسرى هابیل حوریه اى فرستاد و براى قابیل همسرى از جنیان انتخاب كرد و نسل آدم از ان دو پدید آمد، علاوه بر این در چند حدیث همسر شیث را نیز حوریه اى از حوریه هاى بهشت ذكر كرده اند.
در برخى از روایات نیز آمده كه همسر هابیل یا شیث از همان زیادى گل آدم و حوّا خلق شد، و موضوع اختلاف قابیل و هابیل را - كه منجر به قتل هابیل گردید- موضوع وصیت و جانشینى آدم دانسته اند
و اجمال آن چه از ائمه بزرگوارِ ما در این باره رسیده این است كه ازدواج برادر و خواهر در همه ادیان حرام بوده و آدم ابوالبشر نیز چنین كارى نكرد و همان خدایى كه خود آدم و حوّا را از گِل آفرید، این قدرت را داشت كه افراد دیگرى را نیز براى همسرى پسران آدم خلق كند یا از عالم دیگرى بفرستد.
از جمله حدیث هاى كاملى كه در این باره داریم ، حدیثى است كه عیاشى در تفسیر خود از سلیمان بن خالد روایت كرده كه گوید :
به امام صادق (ع ) عرض كردم : قربانت گردم مردم مى گویند كه حضرت آدم دختر خود را به پسرش تزویج كرد؟ حضرت صادق (ع ) فرمود: مردم چنین مى گویند، امّا اى سلیمان ! آیا ندانسته اى كه پیغمبر فرمود: اگر من مى دانستم آدم دختر خود را به پسرش تزویج كرده بود، من هم (دخترم ) زینب را به پسرم (قاسم ) مى دادم و از آیین آدم پیروى مى كرد ...
سلیمان گوید: گفتم قربانت گردم ! مردم مى گویند سبب این كه قابیل هابیل را كشت ، آن بود كه به خواهرش رشك برد.
امام فرمود : اى سلیمان چگونه این حرف را مى زنى . آیا شرم ندارى كه چنین سخنى را درباره پیغمبر خدا آدم مى گویى ؟
عرض كردم : پس علت قتل هابیل به دست قابیل چه بود؟
حضرت فرمود : درباره وصیّت بود . آن گاه ادامه داده فرمود : اى سلیمان ! خداى تبارك و تعالى به آدم وحى فرمود كه وصیّت و اسم اعظم را به هابیل بسپارد با این كه قابیل از او بزرگ تر بود. قابیل كه از موضوع مطّلع شد، غضبناك گشت و گفت : من سزاوارتر به وصیت بودم و از این رو آدم بر طبق فرمان الهى به آن دو دستور داد تا قربانى كنند، و چون به درگاه خداوند قربانى بردند، قربانى هابیل قبول شد، ولى از قابیل پذیرفته نگشت . همین ماجرا سبب شد كه قابیل بر وى رشك برد و او را به قتل برساند.
عرض كردم : قربانت گردم ! نسل فرزندان آدم از كجا پیدا شد؟ آیا به جز حوّا زنى و به جز آدم مردى بود؟
حضرت فرمود : اى سلیمان ! خداى تبارك و تعالى از حوّا قابیل را به آدم داد و پس از وى هابیل به دنیا آمد. هنگامى كه قابیل به حدّ بلوغ و رشد رسید، زنى از جنّیان براى او فرستاد و به حضرت آدم وحى كرد تا او را به ازدواج قابیل در آورد . آدم نیز این كار را كرد و قابیل هم راضى و قانع بود تا این كه نوبت ازدواج هابیل شد و خدا براى او حوریه اى فرستاد و به آدم وحى فرمود كه او را به ازدواج هابیل در آورد.
حضرت آدم این كار را كرد و هنگامى كه قابیل برادرش هابیل را كشت ، آن حوریه حامله بود و پس از گذشتن دوران حمل ، پسرى زایید و آدن نامش را هبة اللّه و به حضرت آدم وحى شد كه وصیت و اسم اعظم را به او بسپارد.
حوّا نیز فرزند دیگرى زایید و حضرت آدم نامش را شیث گذارد. وقتى او به حدّ رشد و بلوغ رسید، خداوند حوریّه دیگرى فرستاد و به آدم وحى كرد او را همسرى شیث درآورد. آدم نیز این كار را كرد و شیث درآورد. آدم نیز این كار را كرد و شیث از آن حوریه دخترى پیدا كرد و نامش را حورة گذارد. وقتى آن دختر بزرگ شد، او را به ازدواج هبة اللّه در آورد و نسل آدم از آن دو به وجود آمد. در این وقت هبة اللّه از دنیا رفت و خداوند به آدم وحى كرد كه وصیت و اسم اعظم را به شیث بسپارد و حضرت آدم نیز این كار را كرد
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۷/۰۴/۲۹, ۱۶:۵۴ #3
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۷
- نوشته
- 114
- مورد تشکر
- 204 پست
- حضور
- 12 ساعت 9 دقیقه
- دریافت
- 4
- آپلود
- 0
- گالری
-
14
آیا بنی اسراییل نطفه شیطانی دارند
آیا قومی داریم اینچنین باشد؟
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۷/۰۴/۲۹, ۱۶:۵۸ #4
با سلام خدمت دوست گرامي جناب محمود
درباره ازدواج فرزندان آدم ، يعني هابيل و قابيل نظرهاى مختلفى وجود دارد:
1 . برخى مى گويند ، فرزندان آدم ، با بازماندگان انسان هاى پيشين ازدواج كرده اند .(1)
2. فرزندان آدم ، با افرادى از حور و جن ازدواج كردند .(2)
3 . علامه طباطبايى ، در تفسير الميزان مى گويد ، از آيه يك از سوره نساء استفاده مى شود كه زياد شدن نسل آدم ، تنها ، از طريق آدم و حوّا صورت گرفته و موجود سومى در آن دخالت نداشته است . بنابراين ، معلوم مى شود كه ازدواج ، در طبقه دوم ، ميان خواهر و برادر صورت گرفته است . در آن زمان ، اين ازدواج ، جايز بوده است ; زيرا ، يك چيز ، موقعى حرام مى شود كه خداوند حكيم ، حكم به حرمت آن داده باشد ، و چنين حكمى (حرمت ) درباره ازدواج با محارم ، در آن زمان ، صادر نشده بود . امام رضا(عليه السلام) در پاسخ كسى كه درباره ازدواج فرزندان آدم(عليه السلام) پرسيد ، گفتند: «در موقع ازدواج ، هابيل را به خواهر دو قلوى قابيل تزويج كردند و قابيل را به خواهر دو قلوى هابيل ، و بعد از آن ، ازدواج كردن خواهر و برادر حرام شد» .(3)
پي نوشت ها:
1 . ر .ك : تفسير نمونه ، آية الله مكارم شيرازى و ديگران ، ج 3 ، ص 247 ، دارال
2 . بحارالأنوار ، علامه مجلسى ، ج 11 ، ص 227 ، دارإحياء التراث العربي .
3 . اقتباس از الميزان ، علامه طباطبايى ، ج 4 ، ص 141 ، چاپ بيروت / تفسير نمونه
ویرایش توسط saba : ۱۳۸۷/۰۴/۲۹ در ساعت ۱۷:۰۰
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۷/۰۴/۲۹, ۱۶:۵۹ #5
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۷/۰۴/۳۰, ۱۲:۴۷ #6
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۷
- نوشته
- 2
- مورد تشکر
- 3 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
جناب saba با تشکر از پاسختان، به هر سه این موارد فکر کرده بودم اما سوالم کماکان باقی بود، چرا که:
مگر نه اینکه آدم اولین انسان بود و خدا او را خلق کرد و فرشتگان به سجده اش نشستند و شیطان او را فریفت و هبوط و بقیه ماجرا...
پس ما نیم جن و نیم آدم ایم؟
انصافاً قانع کننده نیست. حتی فکر اینکه مردی با خواهر خود چنین کند نیز مشمئز کننده است. و آنوقت ما همه محصول چنین ازدواجی هستیم!
از آن گذشته، لطفاً یک دلیل بیاورید که چرا نزدیکی با خواهر می تواند حلال باشد.
با تشکر از پاسخهائی که خواهید داد.
-
-
۱۳۸۷/۰۴/۳۰, ۱۴:۳۷ #7
جواب شما قبلا در پست دوم توسط حقیر داده شده بود
به امام صادق (ع ) عرض كردم : قربانت گردم مردم مى گویند كه حضرت آدم دختر خود را به پسرش تزویج كرد؟ حضرت صادق (ع ) فرمود: مردم چنین مى گویند، امّا اى سلیمان ! آیا ندانسته اى كه پیغمبر فرمود: اگر من مى دانستم آدم دختر خود را به پسرش تزویج كرده بود، من هم (دخترم ) زینب را به پسرم (قاسم ) مى دادم و از آیین آدم پیروى مى كرد ...
سلیمان گوید: گفتم قربانت گردم ! مردم مى گویند سبب این كه قابیل هابیل را كشت ، آن بود كه به خواهرش رشك برد.
امام فرمود : اى سلیمان چگونه این حرف را مى زنى . آیا شرم ندارى كه چنین سخنى را درباره پیغمبر خدا آدم مى گویى ؟
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۷/۰۴/۳۰, ۱۵:۳۵ #8
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 494
- مورد تشکر
- 732 پست
- حضور
- 31 دقیقه
- دریافت
- 2
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۷/۰۴/۳۰, ۱۶:۰۳ #9
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۷
- نوشته
- 114
- مورد تشکر
- 204 پست
- حضور
- 12 ساعت 9 دقیقه
- دریافت
- 4
- آپلود
- 0
- گالری
-
14
ممکنه بیشتر توضیح دهید؟ با مصداق
تشکر
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۷/۰۴/۳۰, ۱۷:۳۵ #10
مدیر محترم
این موضوع مربوط به تاریخ است و به علوم قرآن ربطی ندارد.
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری