-
۱۳۸۷/۰۴/۳۰, ۰۸:۴۲ #1
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,245
- مورد تشکر
- 1,620 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
تاثير قرآن بر ادب فارسي
باسمه تعالي
ترديدي نيست كه فرهنگ و ادبيات شيرين فارسي متاثر از آموزه هاي قرآني بوده است و اين موضوع به فراواني و وضوح تمام در آثار ادبي بزرگان ايران زمين ديده مي شود.
مناسب است بخشي تحت عنوان « تاثير قرآن بر ادب فارسي» به آثار ادبي بر گرفته از مضامين قرآني و ديني بپردازد.
علم و عمل اي دوست به مايي و مني نيست
هر كس به بَرَش خرقه، اويس قرني نيست
هر شيشه ي گلرنگ عقيق يمني نيست
خوبي به خوش اندامي و سيمين زَقَني نيست
حُسن آيت روح است، به نازك بدني نيست
-
۱۳۸۷/۰۴/۳۰, ۰۹:۱۳ #2
قرآن کتاب دینی و اعتقاد نامه همه مسلمانان جهان است . قرآن شریف این کتاب حکمت و هدایت نظر به تعالی انسانها از خاک تا افلاک دارد . و اساسا آمده است که آدمیزادگان را از مغاک شهوات پستحیوانی به اوج افلاک و سفرهای علوی و آسمانی برساند .
کتابی که با گذشت هزار و چهار صد سال، با زندگی آنان عجین شده و گویی با رگ و پوست و خون آنان در هم آمیخته .
لذا خواندن، درک مفاهیم و آموزش این کتاب بزرگ به منزله زیستن و حیات دوباره ما با قرآن است . از روزی که متولد میشویم تا روزی که از این جهان فانی توشه حیات اخروی را بر میگیریم و رختسفر میبندیم در غم و شادی و در زندگی اجتماعی و فردی با قرآن و حدیثسرو کار داریم و همین ملازمت و خلط شدن زندگی با این کتاب آسمانی نیاز به فهمیدن و فهمانیدن آن را برای هر مسلمانی آشکار میسازد .
از این گذشته بر همه آشکار است که پس از فتح ایران توسط اعراب و لشکر اسلام، مردم ایران که ندای حیات بخش اسلام را با گوش جان شنیدند، با شور و شوق تمام این فرهنگ را پذیرفتند و در بالندگی و رشد آن در زمینههای گوناگون علمی، اعتقادی، احتماعی و سیاسی، ادبی و هنری پا به پای دیگر مسلمانان حرکت کردند (و چه بسا در مواردی گوی سبقت رااز اعراب ربودند). و سرمایههای جاودان و ماندگاری را برای ما آفریدند .
یکی از این سرمایههای افتخارآمیز ما سرودههای شاعران و سخنوران و نوشتههای دبیران و مترسلان و نویسندگان و تاملات عارفان و اندیشههای حکیمان و فیلسوفان ایرانی مسلمان است . با نگاهی گذرا به آثار این بزرگان پیداست که بسیاری از عبارات و تعبیرات و اشارات و استدلالهای آنان به اقتباس یا الهام از این کتاب مبین و یا احادیث ائمه معصومین ( علیهماالسلام) است
-
۱۳۸۷/۰۴/۳۰, ۰۹:۱۴ #3
بطوری که شاعران بزرگ ما از جمله حکیم ابوالقاسم فردوسی، رودکی سمرقندی، ناصرخسرو قبادیانی، سنائی غزنوی، خاقانی شروانی، عطارنیشابوری، مولانا حلال الدین بلخی، سعدی و حافظ شیرازی و صدها تن در جای جای سخنان خویش به کتاب آسمانی و سخنان گرانبهای اهل بیت ( علیهمالسلام) توجه داشتهاند . اگر ادعا کنیم که اشعار این بزرگان را بدون فهم تفسیر آیات قرآن بدرستی در مییابیم باید در صحت این ادعا بسی تردید کرد . چرا که خود این بزرگان اقرار میکنند «هر چه دارند همه از دولت قرآن دارند» و یا «قرآن رابه چهارده روایت میدانند و میخوانند» و نیز افتخار میکنند سخن خود را به آیهای یا عبارتی از قرآن و یا احادیث زینت دادهاند، و آن کلمات درخشان و نورانی را مانند خورشیدی بر آسمان نظم و نثر خود نشانیدهاند .
پس برماست که با خواندن قرآن و تدبر در مفاهیم عمیق این کتاب عظیم و سنتشریف نبوی را از نفوذ این پیامهای سرشار از نور و سرورو شعور را بر نفوس بندگان دریابیم
-
۱۳۸۷/۰۴/۳۰, ۰۹:۱۶ #4
قال النبی (صلیالله علیهو آله) «الدنیا جیفة و طلابها کلابها» ; (1)
پیامبر اکرم فرمود: دنیا مردار است و خواهندگان حریص آن، سگان هستند .
سنائی غزنوی میگوید:
این جهان برمثل مرداری است کرکسان گرد او هزار، هزار
این هر آن را همیزند مخلب (2) آن بر این را همی زند منقار
آخرالامر بر پرند همه وز همه بازماند این منقار
مولوی:
چشم سید چون بآخر بود جفت پس بدان دیده جهان را جیفه گفت
ناصر خسرو:
ای پسر مشغول این دنیاستخلق چون به مردار است مشغول این کلاب
جامی:
دنیاجیفه است و اهل دنیا اکثر چو سگان جیفه خواره
پینوشتها:
1 - شرح بحرالعلوم، ج6، ص 195، به نقل از احادیث مثنوی، ص 216 .
2 - مخلب، چنگال .
-
۱۳۸۷/۰۴/۳۰, ۰۹:۲۷ #5
فرصت را مغتنم بشماریم
«قال رسول الله ان لربکم فی ایام دهرکم نفحات الا فتعرضوا لها» (1)
پیامبر اسلام (صلیالله علیهو آله) فرمود: در ایام زندگی شما، اوقات و فرصتهای مناسبی را خداوند در اختیارتان قرار میدهد، بکوشید از آن فرصتها استفاده کنید .
مولوی از این حدیث چنین الهام میگیرد:
گفت پیغمبر که نفحتهای حق
اندر این ایام میآرد سبق
گوش هش دارید این اوقات را
در ربائید این چنین نفحات را
نفحهای آمد شما را دید و رفت
هر که را میخواست جان بخشید و رفت
نغمهای دیگر رسید آگاه باش
تا از این هم وا نمانی خواجه باش (2)
در این که فرصت، زود از دست میرود و دیر به دست میآید، حضرت علی ( علیهالسلام) میفرماید: «الفرصة سریعة الفوت بطیئة العود» (3)
بهار گوید:
فرصت مده از دست چو وقتی به کف افتاد
کاین مادر اقبال همه ساله نزاید
رسا سخن علی ( علیهالسلام) را این طور بیان میکند:
به بام نیک بختان چون همایی
نشیند با هزاران ناز، فرصت
گرش دامن رها از دستسازی
کند از آشیان پرواز، فرصت
رود از دست فرصت زود، دردا
به آسانی نگردد باز، فرصت
حالت میگوید:
تا فرصت کار هست، عاقل باید
کاری کند و بهره از آن برباید
فرصت که بسی زود ز دست تو رود
بس دیر دگر باره به دستت آید
) احیاء العلوم، ج 1، ص 134 .
2) مثنوی، دفتر اول، ص 51، سطر 20 .
3) سفینة البحار، ج 2، ص 357
-
۱۳۸۷/۰۴/۳۰, ۰۹:۲۸ #6
پل دنیا
عن علی بن الحسین ( علیهالسلام) قال:
قال المسیح ( علیهالسلام) للحواریین: «انما الدنیا قنطرة فاعبروها و لا تعمروها» (4)
از امام زین العابدین ( علیهالسلام) نقل شده است که:
حضرت عیسی ( علیهالسلام) به حواریون و اصحاب خاص خود فرمود: دنیا پلی است، پس باید از آن عبور کنید و آن را برای همیشه ماندن عمارت نکنید .
سعدی گوید:
دنیا که جسر آخرتش خواند مصطفی
جای نشست نیستبباید گذار کرد
دارالقرار خانه جاوید آدمیست
این جای رفتن است و نشاید قرار کرد
چند استخوان که هاون دوران روزگار
خردش چنان بکوفت که خاکش غبار کرد
ابن ایمن:
چون سرانجام زین خرابه رباط
رختبربستبایدت ناکام
پس همان به بود که «واو» وداع
متصل با شدت به «سین» سلام
ز آن که دنیا پلی است و اهل خرد
بر سر پل نکردهاند مقام
ناصر خسرو:
چه بندی بر رباط پر خطر دل
مسافر تا به کی ماند به منزل
پلست این دهر و تو بر وی روانی
نسازد خانه، بر پل کاروانی
چو خواهی زین سرا رفتن یکی روز
شب تجرید، شمعی بر فروزی
4) بحارالانوار، ج 14، ص 319 و ج 73، ص 93 . المحجة البیضاء، ج 6، ص 12، مجمع الامثال، ص 242 .
-
۱۳۸۷/۰۴/۳۰, ۱۰:۲۵ #7
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,245
- مورد تشکر
- 1,620 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
باسمه تعالي
قلب المؤمن عرش الرحمن
گفت پيغمبر كه حق فرموده است
من نگنجم هيچ در بالا و پست
در زمين و آسمان و عرش نيز
من نگنجم اين يقين دان اي عزيز
در دل مؤمن بگنجم اي عجب
گر مرا خواهي در آن دلها طلب
(مولوي)
علم و عمل اي دوست به مايي و مني نيست
هر كس به بَرَش خرقه، اويس قرني نيست
هر شيشه ي گلرنگ عقيق يمني نيست
خوبي به خوش اندامي و سيمين زَقَني نيست
حُسن آيت روح است، به نازك بدني نيست
-
۱۳۸۷/۰۴/۳۱, ۰۷:۴۶ #8
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,245
- مورد تشکر
- 1,620 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
باسمه تعالي
و ما تدري نفس ما ذا تكسب غدا (سوره مباركه لقمان-آيه34)
نداند به جز ذات پروردگار
كه فردا چه بازي كند روزگار
(فردوسي)
علم و عمل اي دوست به مايي و مني نيست
هر كس به بَرَش خرقه، اويس قرني نيست
هر شيشه ي گلرنگ عقيق يمني نيست
خوبي به خوش اندامي و سيمين زَقَني نيست
حُسن آيت روح است، به نازك بدني نيست
-
۱۳۸۷/۰۴/۳۱, ۰۹:۳۱ #9
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,245
- مورد تشکر
- 1,620 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
باسمه تعالي
اياك و مصاحبه الفساق فان الشر بالشر ملحق (نامه 69 نهج البلاغه)
با بدان كم نشين كه بد ماني
خو پذير است نفس انساني
(سنايي)هست تنهايي به از ياران بد
نيك چون با بد نشيند بد شود
(مولوي)
علم و عمل اي دوست به مايي و مني نيست
هر كس به بَرَش خرقه، اويس قرني نيست
هر شيشه ي گلرنگ عقيق يمني نيست
خوبي به خوش اندامي و سيمين زَقَني نيست
حُسن آيت روح است، به نازك بدني نيست
-
۱۳۸۷/۰۴/۳۱, ۱۳:۰۶ #10
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,245
- مورد تشکر
- 1,620 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
باسمه تعاليمِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَى ﴿سوره مباركه طه - آيه 55﴾
ما شما را از آن (خاك) آفريديم و در آن باز ميگردانيم و از آن نيز بار ديگر شما را بيرون ميآوريم.
ز خاك آفريدت خداوند پاك
پس افكندگي كن چو خاك
(سعدي)
علم و عمل اي دوست به مايي و مني نيست
هر كس به بَرَش خرقه، اويس قرني نيست
هر شيشه ي گلرنگ عقيق يمني نيست
خوبي به خوش اندامي و سيمين زَقَني نيست
حُسن آيت روح است، به نازك بدني نيست
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری