جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسير سوره مومنون ( 10 آيه اول)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفسير سوره مومنون ( 10 آيه اول)




    تفسير 10 آيه اول سوره مومنون كه توسط مفسر ارجمند حجت الاسلام اسفندياري انجام شده است. جهت بازديد بر روي لينك تفاسير كليك كنيد.


    شجاعت در زور بازو نیست در مهار نفس است.
    بوعلی

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    133
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿1﴾ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ ﴿2﴾ يقينًا مؤمنان پيروز و رستگار شده اند. « شمس : 8 و 9 » (همان) كساني كه، ايشان در نماز شان فروتنند.



    [خاشع مانند قانت در آيه « بقره : 238 » (خصوصًا در حالت ايستاده) در نماز به تعليم الله به پيغمبر « بقره : 239، علق : 5، نساء : 113 » و از پيامبر به حواريون موصوف به « الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ ، مدثر : 31 » و ملحق « جمعه : 3 » و مشمولين آيه مريم : 60 مطابق آيات « اسراء : 107-111 » به فرمان « فَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ إِنَّ الصَّلاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا ، نساء : 103 » و طبق آيات « اسراء : 78 و 79 » در پنج وقت مقرر شده، با ياد عظمت اسماء ‌الحسنای کبير و رحمان و رحيم و مالک روز جزا و سزا و عظيم و اعلا و پی بردن به حقيقت « لا الاه الا الله، صافات : 35 ، طه : 14، مريم : 31 » در دين فقط دستورات الله در قرآن اطاعتِ مطلق گرديده و جز الله احدي مطلقًا خوانده نشده « جن : 18 » و بر تعهد « إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ » سخن غير الله در دين الله مطلقًا راه نيافته لذا آيات « رعد : 28، عنكبوت : 45 » تحقق يافت. « طه : 130، معارج : 23، ابراهيم : 40، مائده : 55 »]

    وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ ﴿3﴾

    و (همان) كساني كه، ايشان از لغو (سخنان غير الله در دين ، و استثنائًا هر عمل و قولی برای پيامبر، باز دارنده از فرمان « وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا ») روي گردانند.

    [بزرگترين لغو، سخنان باطل شيطان صفتانی به مانند شيطان اوليه در پيشگاه کلام الله مجيد است که بر عدم نزديکی به درخت به آدم فرمان داد و شيطان بر نقض فرمان الله او را به وسوسه از اجرای فرمان الله نهی کرد و او را لغزاند است «انعام : 71 » شيطان صفتان نيز به تقليد از شيطان اوليه با پيوند به سخنان خبيثه و باطل بر هوس های دنيائي و هر عمل غافل كننده در دين الله و كلام الله مجِيد برای رسيدن به متاع مورد نظر در آيات زخرف : 33-35 و مورد اشاره در آيات « حجر : 88، كهف : 28 و 46، آل عمران : 14 »، انجام می دهند «انعام : 32، ابراهيم : 3، انبياء : 1-3، عنكبوت : 64، محمد : 36، منافقون : 9، حديد : 20، جمعه : 11»، لذا پناه بر الله از وسوسه هر شيطانی « مؤمنون : 97 و 98، سوره ناس، فلق، انعام : 123، ابراهيم : 36، اسراء : 16، نحل : 36، بقره : 27 » و معرضين از لغو مشمولين آيات « مريم : 60، فرقان : 63، قصص : 55، عنكبوت : 46 » هستند]


    وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ ﴿4﴾


    و
    (همان) كساني كه، ايشان بر زكات، فاعلند. « فصلت : 7، فجر : 18، ماعون : 3، بلد : 13-16، فرقان : 57، شوري : 23 »، « انسان : 8 و 9، ليل : 19 و 20، بلد : 14، سجده : 16، ذاريات : 19، معارج : 19، بقره : 177»


    وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ ﴿5﴾ إِلَّا عَلَىٰ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ ﴿6﴾ فَمَنِ ابْتَغَىٰ وَرَاءَ ذَٰلِكَ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْعَادُونَ ﴿7﴾

    و (همان) كساني كه ايشان بر پاكدامني شان مراقبند. « فرقان : 68، اسراء : 32، نور : 3 و 30-31، معارج : 29، نساء : 14 و 15 ، 27 و 28 »
    جز بر همسرانشان يا بر ملك يمينشان. پس، يقينًا ايشان بدون ملامتند. پس، هر كس غير و سواي آن را بجويد پس، ايشان سركشند.
    [عادون، متجاوزين از فرمان آيه بقره : 222 و 223 و نمونه بارز به فتوای رهبران قوم لوط « شعراء : 166 » و فتوای صيغه در مغايرت آشکار با فرمان : برای نگهداری دائمی زن، نه برای شهوت ريختن، « نساء : 3 و 24 و 25 و 34، معارج : 30 » يا روابط جنسي مغاير با فرمان الله « مشمول آيه نور : 2 و 3، نساء : 15 » كه با از بين رفتن قبح عمل زشت مانند زمان حاليه آشكارا و مخفي به هر تجاوزي مبادرت مي شود. « فرقان : 68، نساء : 27 و 28 » ]

    وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ ﴿8﴾

    و(همان) كساني كه ايشان بر اماناتشان و پيمانشان مراعات كننده اند.

    [بزرگ ترين امانت از طرف الله که به انسان سپرده شده، قرآن است، به سبب تبيين و روشن شدن آيات توسط الله به تعهد « عَلَّمَهُ الْبَيَانَ ، رحمن : 4 » و « ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُ ، قيامت : 19 » لذا بزرگترين تعهد انسان در رعايت امانت الله، بازگرداندن معنا و مفهوم آيات به بيان صاحب قرآن، الله است « نساء : 58 » با اجراي فرامين « احزاب :70-72، قصص : 51، رعد : 21، « إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5)، لا الاه الا الله، صافات : 35، وَلاَ تَتَّبِعُواْ مِن دُونِهِ أَوْلِيَاء ، اعراف : 3، أَلاَّ تَتَّخِذُواْ مِن دُونِي وَكِيلاً ، اسراء : 2، فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا ، جن : 18 » به حقيقت مطلق، در حالي كه فرموده اند اكثريت جز به شرك به الله و كلامش ايمان نمي آورند « اعراف : 102، يوسف : 106، نحل : 91 و 92، رعد : 25، بقره : 27 » نتيجتًا امانت داران و مراعات كنندگان بر عهد، نسبت به امانت الله پيغمبر و حواريون و ملحقين به آنان مشمول آيه مريم : 60 هستند. « معارج : 32، آل عمران : 76، احزاب : 23 » ]

    وَالَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ ﴿9﴾

    و (همان) كساني كه ايشان بر (متن و اوقات) نمازهايشان محافظند. « بقره : 238، معارج : 22 و 23 و 32، انعام : 92، حج : 41 » « مدثر : 43، ماعون : 4-6، مريم : 59، بقره : 238، انفال : 35 »

    أُولَـٰئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ ﴿10﴾ الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿11﴾

    آنان وارثند. (همان) كساني كه بهشت را به ارث مي برند. ايشان در آن جاودانند.
    « هود : 108، اعراف : 43، مريم : 63، زمر : 74، زخرف : 72، كهف : 107، انبياء : 105 »، « شعراء : 85 »

    ویرایش توسط عبد : ۱۳۹۲/۰۷/۱۹ در ساعت ۱۰:۱۴

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ[1] - "مؤمنان رستگار شدند؛" ابتدا باید این دو کلمه را معنا کنیم: 1- أَفْلَحَ 2- الْمُؤْمِنُونَ فلاح: راغب در مفردات می‌فرماید الفَلح به معنای شقّ (شکافتن) می باشد و کشاورز را به دلیل این که زمین را می‌شکافد و بذرش را در زمین می‌کارد، فلّاح و کشاورز می‌گویند. فلاح برای انسان مؤمن: فلاح برای انسان مؤمن این است که مزرعه عالم دنیا را بشکافد و بذر سعادت را در این مزرعه دنیا بکارد تا این بذر سبز کند و قیامت جواب بدهد لذا آنجا که می‌فرماید : الدنیا مزرعهٌ الاخِره - یعنی انسان باید در این دنیا بکارد تا در آخرت بهره ببرد.

    ادامه در

    http://sajedin.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=332&Item id=99

    و در
    http://sajedin.ir/index.php?option=c...d=21&Itemid=99



    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۷/۱۴ در ساعت ۱۷:۵۰
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود