صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اساس تربیت فرزند

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304

    اساس تربیت فرزند




    اساس تربیت فرزند
    در این مقال میخوانیم که دوران طـفـوليت , جوانى و پيرى , هر كدام مراحل مختلفى از زندگى يك انسان هستند, ولى اين مراحل مختلف با يكديگر تفاوت كلى دارند. جوان امروز را نمى توان به صورت همان كودك ديروز مطالعه كرد. پير سالخورده را نمى توان همان جوان ديروز پنداشت . بـديـن تـرتيب وضع يك يا چند قانون كلى براى نحوه تربيت , امكان پذيراست ,اما يك مربى دانا و با تدبير ـ با توجه به آنچه اهل فن گفته و نوشته اندخود موقع شناس و احيانامبتكر است . او مى داند در هر موردى چگونه رفتارى داشته باشد كه مفيد و موثر در پيشرفت برنامه هاى تربيتى او باشد.ضمنا به این نتیجه خواهیم رسید که اخلاق از تربیت مهم تر است و این دو واژه لازم و ملزوم یکدیگرند.و در پایان اینکه مهمترین زمان تربیت همان کودکی است.و در پایان نکاتی را که در تربیت موثر است، یاد آور شده ایم.


    اساس تربیت فرزند





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    مقدمه


    شاید يکي از اهداف مهم ازدواج که در آثار و متون ديني بدان توجه داده شده است؛ تربيت فرزند صالح و شايسته مي‏باشد، که بزرگترين مسؤوليت خانواده محسوب مي‏شود، و موفقيت در آن، بهره‏مندي از نعمت عظيم الهي است .در آثار ديني ترغيب به ازدواج شده است تا والدين موفق به تربيت انساني الهي شوند، نه اينکه غرض از ازداواج تنها اطفاي شهوات که مشترک بين انسان و حيوان است باشد که در متون دینی به این واقعیت بسیار اشاره شده است.مثلا در سوره بقره میفرماید: نِساوُئکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَاْتُوا حَرْثَکُمُ أنّي شِئْتُمْ و قَدِّمُوا لِاَنْفُسِکُمْ ...) (1) همسران شما کشتزاران شما هستند، با بذرافشاني در کشتزار خود از نعمت فرزند شايسته بهره‏مند شويد. و روایات رسول‏اللّه (ص) و عترت رسول‏اللّه (ص) هم بر اين اصل تأکيد دارد . از امام صادق (ع) رسيده است که از سعادت انسان داشتن فرزند شايسته است: (مِنْ سعادة المرء الولد الصّالح ). (2) از حضرت نيز نقل شده که فرزند شايسته گلي است که خداوند سبحان بر پدر و مادر هديه مي‏کند: (الولد الصالح ريحانةٌ مِن اللّه ). (3) و نيز از حضرتش نقل شده است: يادگار و ميراث بنده‏ي مؤمن فرزند شايسته است که براي او طلب مغفرت مي‏کند: (ميراثِ اللّه مِن عبده المؤمن الولد الصالح يستَغفر له.) (4) بنابراين از اهداف مهمّ و مقدّس ديگر ازدواج تربيت فرزند صالح و شايسته است که در آيات و روايات تأکيد زيادي بر آن شده است، که براي نمونه به چند مورد اشاره شد.

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    فرق تربيت و اخلاق


    در این مورد شهید مطهری میفرماید: با اينكه اخلاق هم خود نوعي تربيت است و به معني كسب نوعي خلق و حالت و عادت مي‏باشد . تربيت مفهوم پرورش و ساختن را مي‏رساند و بس . از نظر تربيت فرق نمي‏كند كه تربيت چگونه و براي چه هدفي باشد .يعني در مفهوم تربيت ، قداست نخوابيده كه بگوئيم " تربيت " يعني كسي‏را آنطور پرورش بدهند كه يك خصايص مافوق حيوان پيدا كند ، بلكه تربيت‏جاني هم تربيت است ، و اين كلمه در مورد حيوانات نيز اطلاق مي‏شود . يك‏سگ را هم مي‏توان تربيت كرد ، اعم از اينكه تربيت شود براي اينكه با صاحبش رفتار خوبي داشته باشد ، يا براي گله كه گرگ را بگيرد و يا براي‏اينكه خانه را پاسباني كند . همه تربيت است .اما در مفهوم " اخلاق " قداستي نهاده شده است ، و لهذا كلمه "اخلاق " را در مورد حيوان به كار نمي‏برند . مثلا وقتي اسبي را تربيت‏مي‏كنند ، نمي‏ گويند كه به او اخلاق تعليم مي‏دهند . اخلاق اختصاص به انسان‏دارد و در مفهومش نوعي قداست خوابيده است . اين ديگر تابع غرض ماست كه طرف را چگونه و براي چه هدفي پرورش دهيم . اما علم اخلاق‏يا فن اخلاق امري تابع غرض ما نيست كه بگوئيم اخلاق بالاخره اخلاق است ، حال هر جور كه ما بار بياوريم . نه ، در مفهوم اخلاق نوعي قداست خوابيده‏است كه بايد ملاك و معيار قداست را به دست آوريم. (5)

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    کودکی حساس ترین دوران



    دوران کودکي يکي از حساس ترين دوران شکل‏ گيري و تربيت‏ پذيري انسان است. گرچه کودک با زمينه سعادت و يا انحراف و شقاوت متولد مي‏شود، امّا با لحاظ اهميت الگوپذيري کودک، اين دوران مي‏تواند زمينه ‏ها را کاملاً تغيير دهد. بنابراين کودکي هم که با زمينه‏ي سعادت متولد شده، ممکن است در اثر رعايت نکردن اصول تربيتي منحرف گردد. و يا اگر با زمينه‏ي شقاوت متولد شده، با مراقبتهاي لازم و رعايت اصول تربيتي سعادت او فراهم آيد. بدین جهت همان‏طور که در مورد دوران بارداري فرمودند: (الشّقي من شَقِي في بطن امِّه والسعيد مَنْ سَعدَ في بطنِ امّه )،(6)در مورد دوران کودکي هم آمده: (قَلْبُ الحَدَثِ کالارض الخاليه ما اُلْقِيَ فيها مِن شي‏ءٍ قَبِلْتُه ). (7) قلب کودک همانند زمين خالي که پذيرش هر بذري را دارد، مي‏باشد.و تأکيد شده که به تربيت افراد در دوران کودکي اهميت قائل شويد، که اگر قلب خالي را تصرف کردي و در آن بذرافشاني نمودي مالک آن خواهي بود، وگرنه ديگران آن را تصاحب و در اختيار خواهند گرفت. مانند زمين موات که هر کسي حيا نمود، مالک آن است. لذا از امام صادق (سلام الله عليه) روايت اين چنين آمده که قبل از اينکه گروه هاي منحرف به سراغ کودکان و نوجوانان شما بروند شما آنها را دريابيد و با احکام معارف الهي آنان را آشنا کنيد: (بادِروُا أحْداثکم بالحديث قبل اَنْ تَسبِقکم اِلَيهِمْ المرجئه ).(8) و يا در روايت ديگر آمده: (عَلَيکَ بِالاحداث فانَّهم أسرع اِلي کل خيرٍ)( 9 )کودکان و نوجوانان را دريابيد که آنان به خير و سعادت نزديکند و سريعتر، تربيت مي‏پذيرند.اگر در اين دوران زمينه‏ي هدايت و رشد فراهم شد، و يا خداي ناخواسته زمينه گمراهي فراهم شد، زدودن آن بسيار مشکل خواهد بود، چنان که اين هشدار را در روايات داده‏اند که اثر يک صحنه‏ي تحريک‏آميز در دوران کودکي براي هميشه باقي خواهد ماند: (عن رسول‏الله (صلي الله عليه و آله و سلم) لو اَنَّ رجلاً غَشي امرأته و في البيت صبي مستيقظ يَراهما و يسمع کلامهما ونَفَسَهُما ما افلح ابداً ...)(10) هر مردي که با همسرش در اطاقي آميزش کند که در آن اطاق کودک حضور دارد و بيدار است و آن دو را مي‏بيند، کلام و نفسهاي آنها را مي‏ شنود؛ آن کودک هرگز رستگار نخواهد شد. که سهل‏ انگاري در مسائل تربيتي و حتي رعايت نکردن يک اصل، اين چنين عوارض غير قابل جبران به بار مي‏آورد. در اهتمام اسلام به تربيت همين بس که حتي اجازه نمي‏دهد يک صحنه‏ي تحريک‏آميز در حضور کودک تحقق يابد. با توجه به اهميت تربيت‏پذيري کودک لازم است به رعايت اصول تربيتي کمال اهميت داده شود، که هيچ ‏گونه سهل‏ انگاري در آموختن مسائل تربيتي و به کار بستن آن روا نيست و اين مسؤوليّتي بزرگ و الهيست، در انجام آن بايد از خداي سبحان استمداد طلبيد که هيچ کاري بدون مدد الهي انجام نخواهد گرفت، و به لحاظ همين اهميّت تربيت فرزندان است که امام سجاد (سلام الله عليه) براي موفقيّت در اين مسؤوليت مهم از خداي سبحان استمداد کرده عرض مي ‏کند: (واَعِنّي علي تربيتِهمْ و تَأدييهمْ وَ بِرِّهِمْ ). (11) خدايا مرا در تربيت فرزندان و ادب کردن و نيکي بر آنان ياري نما. خداوند سبحان قدم به قدم در مراحل مختلفِ رشد کودکان، ما را راهنمايي نموده، اميد است با استمداد از خداي سبحان در آموختن و به کارگيري اين اصول موفق باشيم.

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    تربت بچه‏ ها


    متاسفانه خانواده ها آن مقداری که به تیپ و قیافه بچه هامی رسند ولی به تربیت دینی و اخلاقی بچه ها نمی رسند .تربيت فرزندان و اصولاً پدر و مادر بودن، وظيفه‏ اى بس دشوار و حساس است. قـرآن كـريـم كـه سعادت بشر را در داشتن يك زندگى سالم و برانداختن انگل هاى اجتماعى و تـقـويـت روحـى و جـسـمى انسان مى داند و با برنامه هاى جاودانى خويش زمينه را براى ساختن اجتماع سالم و پيشرو فراهم مى سازد ـدرباره آن طبقه اى كه مزاحم ترقى و رشد انسانيت هستند و سـررشـتـه مـفـاسد را به دست دارند و مايلند كه در جامعه , زشتى ها و انحراف هاى اخلاقى رواج داشـته باشد تا خود بهره بردارى هاى بلهوسانه شخصى بنمايند,چنين مى گويد: إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون(12)یعنی: همانا براى كسانى كه دوست دارند زشتى‏ها درباره‏ى اهل ايمان شايع گردد، در دنيا و آخرت عذاب دردناكى است، و خداوند مى‏داند و شما نمى‏دانيد.كودكان‌ موجودات‌ در حال‌ رشدي‌ هستند و براساس‌ اين‌ كه‌ در سال‌هاي‌ اوليه‌ زندگي‌ چگونه‌ تربيت‌ شوند و آموزش‌ ببينند، سبك‌ خاص‌ رفتاري‌ پيدا مي‌ كنند. اين‌ سبك‌ رفتاري‌ الگويي‌ تقريباً ثابت‌ و دائمي‌ براي‌ آنها به‌ وجود مي‌آورد، و تعيين‌ كنندهِ نحوه‌ ارتباطات‌ و برخوردهاي‌ آنان‌ نيز مي ‌باشد. هر خانواده‌ در ارتباط‌ با فرزندان‌ شيوه‌ خاص‌ خود را دارد؛ و اين‌ نحوه‌ برخورد، در تلاقي‌ با ساختار ژنتيكي‌ هر فرد، باعث‌ مي‌ شود كه‌ شخصيت‌هايي‌ بسيار متفاوت‌ و متمايز شكل‌ بگيرند. يكى از مؤثرترين راهها براى آموختن رفتار درست به بچه‏ ها آن است كه هر گاه بر طبق نظر شما حرف زدند و يا عمل كردند آنها را تشويق كنيد. مثلا در متون دینی وارد شده که: امیرالمومنین على"عليه السّلام "به عباس (ع) فرمود: بگو يك، گفت يك. فرمود بگو دو. عرض كرد حيا ميكنم با زبانى كه يك گفته‏ام دو بگويم و اين خود اشاره به يك لطيفه ی توحيدى است، يعنى موحدين و يكتا پرستان هرگز به شرك و دوگانه پرستى نمي گرايند على (ع) بمنظور تشويق و تحسين كودك، چشمهاى فرزند خود را بوسيد.(13)

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    نکات موثر در آموزه های تربیتی


    خيلى از پدر و مادرها هستند كه به جنبه دينى و ايمانى اولاد توجه كافى ندارند و آنها را از آداب و تكاليف مذهبى خود بى اطلاع گذاشته و با بى اعتنائى از كنار آن رد مى‏ شوند ولى به در آمد مادى و دنيوى آنها اهميت بيشتر مى ‏دهند، در كتاب (جامع الأخبار) روايت شده است: نظر النبى صلى الله عليه و آله و سلم الى بعض الأطفال فقال صلى الله عليه و آله و سلم: ويل لأولاد آخر الزمان من آبائهم فقيل: يا رسول الله من آبائهم المشركين؟ فقال آبائهم المؤمنين لا يعلّمونهم شيئاً من الفرائض و إذا تعلّموا- يعنى اولادهم- منعوهم و رضوا عنهم بعوض يسير من الدنيا فأنا منهم برئ و هم منّى براء یعنی : (روزى) پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به دسته‏اى از اطفال نگاه كرد و فرمود: واى به حال بچه‏ هاى آخر الزمان از دست پدرانشان!، پرسيدند اى رسول خدا از پدران مشركشان؟! فرمود: بلكه از پدران مؤمنشان، چيزى از واجباتشان را براى آنها تعليم نمى‏كنند، اگر خودشان هم ياد گيرند، مانع مى شوند و به ناچيزى از (مال) دنيا، راضى مى شوند، پس من از آنها بریء و دور و آنها نيز از من بدورند. در ادامه به برخی از این نکات اشاره میشود:

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    1.برخى از دروغ‏هاى كوچك والدین ، الگوى ناپسند و بدى براى فرزندان است و به آنها یاد مى‏ دهد كه دروغگویى در برخى مواقع به دردبخور و قابل قبول است.دروغ یکی از آفتهای تربیتی بزرگ و نادرست میباشد.در تعریف دروغ گفته اند: دروغ، سخن بر خلاف حقیقت است و دروغ گو كسى است كه بر خلاف حقیقت،خبرى مى‏دهد. شما اگر گرسنه باشید و به منزل دوست‏خود بروید، او براى شما غذا بیاورد، شمابگویید من سیر هستم، این سخن دروغ است، چون بر خلاف حقیقت است; شما نیزدروغ گو هستید، زیرا بر خلاف حقیقت‏ خبر داده‏ اید. كم را بیش گفتن یا بیش را كم گفتن، دروغ است و گوینده‏اش دروغ گومى‏باشد، چنان كه بود را نبود و یا نبود را بود خبر دادن دروغ گویى مى‏باشد و نیزبد را خوب و خوب را بد یا كوچك را بزرگ و بزرگ را كوچك خواندن، دروغ‏خواهد بود. امیر المؤمنین‏علیه السلام مى‏فرماید: (ان اعظم الخطایا عند الله اللسان الكذوب) (14) یعنی: بزرگ‏ترین گناهان نزد خدا، زبان بسیار دروغ گو است.

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    2- زمانى كه مطمئنیم فرزندمان كار اشتباهى انجام داده، بار دیگر از خود او در مورد آن سؤال نپرسیم. این نوع سؤال‏ها بر بچه فشار مى‏ آورد تا به طور طبیعى با دروغ گفتن در مقابل آن عكس‏ العمل نشان بدهد. على علیه السّلام فرموده است: آداب و رسوم زمان خودتان را با زور و فشار بفرزندان خویش تحمیل نكنید زیرا آنان براى زمانى غیر از زمان شما آفریده شده‏ اند. (15)


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    3- زمانى كه بچه‏ ها خطاهایشان را مى‏ پذیرند و از آن شرمنده مى ‏شوند، آنان را به سختى تنبیه نكنیم زیرا در این صورت آنها ناخودآگاه مى‏ خواهند از تنبیه سخت فرار كرده، پس به ناچار دروغ مى‏ گویند.در این مورد امام صادق (علیه السلام) میفرماید:الغلام یلعب سبع سنین، و یتعلم الکتاب سبع سنین، و یتعلم الحلال و الحرام سبع سنین(16) یعنی:پسر ، هفت سال باید بازی کند،هفت سال تعلیم قرآن ببیند و هفت سال حلال و حرام تعلیم ببیند . از اینکه فرمود هفت سال باید بازی کند،استفاده میشود که در این سن نباید زیاد سرزنش شود چون در این صورت به ناچار دروغگو بار می آید.


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    4- طبیعى است به چیزى شك كنیم یا بدبین شویم و چیزهایى در آن ارتباط از بچه‏ ها بپرسیم اما نباید زیاد عصبانى شویم. اگر فرزند ما خطایش را مى ‏پذیرد، باید نشان دهیم از صداقتش خوشحالیم و او را تشویق كنیم كه همیشه راستگو باشد. . امیر المؤمنین‏ علیه السلام مى ‏فرماید:لا ادب مع غضب (17) یعنی: با خشم تربیت ممکن نیست و یا در حدیث دیگری اینکه از فرزندم
    به امام کاظم شکایت کردم حضرت فرمودند: اورا نزن،با او قهر کن ،ولی طول نده.(18)



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود