جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: تجسم اعمال به چه شکلی است و چه قانون و قائده ای دارد
-
۱۳۸۷/۰۵/۰۱, ۲۰:۰۵ #1
- تاریخ عضویت
خرداد ۱۳۸۷
- نوشته
- 3,425
- مورد تشکر
- 1,987 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
تجسم اعمال به چه شکلی است و چه قانون و قائده ای دارد
به نام خدا
سلام
سوالی داشتم خدمت کلیه دوستان و بزرگواران و اساتید
تجسم اعمال به چه شکلی است و چه قانون و قائده ای دارد
مثلا میگن غیبت مثل گوشت برادر مرده را خوردن است
تهمت چیه تجسمش ؟؟زنا چه تجسمی دارد؟؟ دروغ چه تجسمی دارد ؟؟
و اعمال نیک چی؟؟؟اصلا کلا قائده و قانون ان چگونه است؟؟؟
ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۴/۲۳ در ساعت ۰۱:۴۲
-
۱۳۸۷/۰۵/۰۳, ۰۷:۳۶ #2
باسمه تعالي
سلام عليكم
بااجازه اساتيد بزرگوار
حرفهايي در باره تجسيم اعمال در سه بخش است
1- استفاده از قران
2- استفاده از احاديث
3- استفاده از حرفهاي بعضي از علما
امر اول استفاده از قران كريم :
خداوند در قرآن كريم ميفرمايد :
)يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُّحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِن سُوَءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ أَمَدًا بَعِيدًا وَيُحَذِّرُكُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَاللّهُ رَؤُوفُ بِالْعِبَادِ((30) سورة آل عمران
روزى كه هر كس، آنچه را از كار نيك انجام داده، حاضر مىبيند; و آرزو مىكند ميان او، و آنچه از اعمال بد انجام داده، فاصله زمانى زيادى باشد. خداوند شما را از (نافرمانى) خودش، برحذر مىدارد; و (در عين حال،) خدا نسبت به همه بندگان، مهربان است.»
وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا(49سورة كهف .
و كتاب ( كتابى كه نامه اعمال همه انسانهاست) در آن جا گذارده مىشود، پس گنهكاران را مىبينى كه از آنچه در آن است، ترسان و هراسانند; و مىگويند: «اى واى بر ما! اين چه كتابى است كه هيچ عمل كوچك و بزرگى را فرونگذاشته مگر اينكه آن را به شمار آورده است؟! و (اين در حالى است كه) همه اعمال خود را حاضر مىبينند; و پروردگارت به هيچ كس ستم نمىكند
فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ * وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ(7و8) سورة زلزلة
و هر كس هموزن ذرهاى كار بد كرده آن را مىبيند!
يَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذَابِ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ(54) سورة عنكبوت
آنان با عجله از تو عذاب مىطلبند، در حالى كه جهنم به كافران احاطه دارد!
إِنَّا أَنذَرْنَاكُم عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَابًا (40) سورة نبأ .
و ما شما را از عذاب نزديكى بيم داديم! اين عذاب در روزى خواهد بود كه انسان آنچه را از قبل با دستهاى خود فرستاده مىبيند، و كافر مىگويد: «اى كاش خاك بودم (و گرفتار عذاب نمىشدم)!»
إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا(10) سورة نساء .
كسانى كه اموال يتيمان را به ظلم و ستم مىخورند، (در حقيقت،) تنها آتش مىخورند; و بزودى در شعلههاى آتش (دوزخ) مىسوزند.
فَالْيَوْمَ لا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا وَلا تُجْزَوْنَ إِلا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ(54) سورة يس.
(و به آنها گفته مىشودامروز به هيچ كس ذرهاى ستم نمىشود، و جز آنچه را عمل مىكرديد جزا داده نمىشويد!
اين آيه ها دليل است كه اعمال انسان حفظ ميشود با حقيقتهايش در آخرت وهر عملي نتيجه ي دارد
هر كار خوبي نتيجه خوبي دراد وهر كار بدي نتيجه بد دارد
ادامه دارد به ذكر احاديث وذكر راي علما
@ إلهي هب لي كمال الانقطاع إليك وأنر أبصار قلوبنا بضياء نظرها إليك حتى تخرق أبصار القلوب حجب النور فتصل إلى معدن العظمة وتصير أرواحنا معلقة بعزّ قدسك @
-
۱۳۸۷/۰۵/۰۳, ۰۸:۰۶ #3
ذكر احاديث
احاديث زيادي در ذكر تجسيم اعمال وحقائق غيبي وعكس برزخي زياد وارد شده :
1-امام صادق عليه السلام ميفرمايد : (( من صلى الصلوات المفروضات في أول وقتها وأقام حدودها رفعها المَلَك إلى السماء بيضاء نقية وهي تهتف به تقول : حفظك الله كما حفظتني ، واستودعك الله كما استودعتني مَلَكا ًكريما ، ومن صلاها بعد وقتها من غير علة فلم يقم حدودها رفعها الملَك سوداء مظلمة وهي تهتف به ضيعتني ، ضيعك الله كما ضيعتني ولا رعاك الله كما لم ترعني ))
الوسائل كتاب الصلاة أبواب المواقيت باب 3 ح 4688.
اين روايت دليل بر تجسيم اعمال است
صحبت از نماز است ونماز با انسان نماز گذار صحبت ميكند وميگه خداوند شمارا حفظ كند همانطور كه مرا حفظ كردي
اما كسي كه نماز نميخانه نماز به او ميگه يك ملك سياه رنگ ظاهر ميشه وميگه مرا گم كردي ....
واين روايت نشان ميدهد كه نماز اما با رنگ سفيد ميرود بالا اگر خوب انجامش دهيم
اما با رنگ سياه ( گر بد باشه )
اين حالت تصويري براي كساني كه نماز ميخوانند يا نميخواندد تجسيمي است ويك صورت حقيقي است براي آنان
2- أبي عبد الله عليه السلام ميفرمايد : (( إذا دخل المؤمن قبره كانت الصلاة عن يمينه والزكاة عن يساره ، والبر مُطِلٌ عليه ، ويتنحى الصبر ناحية ، قال : فإذا دخل عليه الملكان اللذان يليان مساءلته قال الصبر للصلاة والزكاة والبر : دونكم صاحبكم ، فإن عجزتم عنه فأنا دونه )) .
بحار ج 6 ص 230
اين يك روايت ديگر براي تجسيم نماز
امام ميفرمايد وقتي مؤمن در قبر ميگذارند نماز بر راست وزكات بر جب وكار نيك بر سر او
وصبر يك طرف
وقتي كه منكر ونكير بر ميت وارد ميشوند صبر به نماز وزكات وكار نيك ميگه : اگر نتوانستيد كمك به رفيقتان كنيد من كمك ميكنم
3- بيغمبر صلي الله عليه وآله ميفرمايد : (( الذي يشرب في آنية الذهب والفضة فإنما يجرجر في جوفه نار جهنم )).
بحار ج 7 ص 229 .
كسي كه در ظرفهايي از نقره وطلا آب مياشامد مثل آن كه جهنم در درون آن باشد
واين تجسيم براي كساني كه در ظروف نقره وطلا غذا ميخورند ودليل حرام بودن آن است
4- بيغمبر صلي الله عليه وآله ميفرمايد : (( الظلم ظلمات يوم القيامة ))
البحار ج7 ص129 .
ظلم بظلمات تبديل ميشود در روز قيامت واين دليل بر تجسيم اعمال است
5- بيغمبر صلى الله عليه وآله ميفرمايد :( الجنة قيعان وإن غراسها : سبحان الله وبحمده )
بحار ج 7 ص 229 .
6- بيغمبر صلى الله عليه وآله ميفرمايد : (( من علّق سوطاً بين يدي سلطان جائر جعل ذلك السوط ثعباناً من نار طوله سبعون ذراعاً يسلطه الله عليه يوم القيامة في نار جهنم وبئس المصير )) .
كسي كه شلاقي به حاكم ظالمي بدهد آن شلاق در روز قيامت به مار تبديل ميشود
اين مار 70 ذراع طول دارد وخداوند اين مار بر او مسلط ميكند در روز قيامت
7- بيغمبر صلى الله عليه وآله ميفرمايد : (( اجتنب الغيبة فإنها إدام كلاب أهل النار )) .
از غيبت كردن بپرهيز، زيرا كه خورش سگهاى جهنّم است
ادامه دارد با ذكر راي علما
@ إلهي هب لي كمال الانقطاع إليك وأنر أبصار قلوبنا بضياء نظرها إليك حتى تخرق أبصار القلوب حجب النور فتصل إلى معدن العظمة وتصير أرواحنا معلقة بعزّ قدسك @
-
۱۳۸۷/۰۵/۰۳, ۰۸:۱۹ #4
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
بنام خدا
مقصود از تجسم اعمال اين است كه آن چه را انسان در اين جهان انجام داده است در جهان ديگر به صورتى متناسب با آن جهان نمودار گردد.
به نوعي: پاداش ها و كيفرها، نعمت ها و نقمت ها، فرح و سرور، درد و شكنجه، همان حقائق اعمال دنيوى انسانها است كه در حيات اخروى خود را نشان مى دهند.
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۵/۰۳, ۰۸:۲۱ #5
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
بنام خدا
هر كردارى كه انسان انجام مى دهد، يك صورت دنيوى دارد كه ما آن را مشاهده مى كنيم، و يك صورت اخروى دارد كه هم اكنون در دل و نهاد عمل نهفته است و روز رستاخيز پس از تحولات و تطوراتى كه در آن رخ مى دهد شكل كنونى و دنيوى خود را از دست داده و با واقعيت اخروى خود جلوه مى كند و باعث لذت و فرح عامل يا آزار و اندوه وى مى گردد. بنابراين، جزاء اعمال هر انسانى عين اعمال او خواهد بود؛و در اين جمله ذره اى مجازگويى نيست، و چيزى در محكمه عدل خداوند، بهتر از اين نيست كه عين عمل انسان را به خود انسان بازگردانند. از اين مطلب در اصطلاح علمى به «تجسم اعمال» تعبير آورده مى شود.
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۵/۰۳, ۰۸:۲۲ #6
راي واقوال بعضي علما در باره تجسيم اعمال :شيخ بهائي قدس الله روحه ميفرمايد : تجسم اعمال در قيامت در احاديث زيادي وارد شده ودر همه طوائف مخالف ومؤالف
وميفرمايد : بعضي از اصحاب قلبهاي باك گفتند : اين مارها وعقربهايي وآتشهايي كه در قبر وقيامت ديده ميشود همان اعمال قبيحه است واخلاق بد وعقائد باطله كه در اين دنيا بود
همان طور كه روح وريحان وحور وميوه هاي بهشتي آن اخلاق نيك واعمال نيك است واعتقادات حق كه در دنيا بود
يك حقيقتي با صورتهاي مختلف به اختلاف اماكن
امام خميني قدس سره در باره بعضي از روايات ميفرمايد :
اگر صورت باطن نفس متصور به صورت بهيمي باشد و نفس بهيمي غالب شود، پس انسان در صورت ملكوتي غيبي آخرتي به شكل يكي از بهائم مناسبه درآيد؛ چون گاو و خر و امثال آن. و چون آخر فعليت انسان سبعي باشد -يعني، نفس سبعي غالب گردد-، صورت غيبي ملكوتي به شكل يكي از سباع شود؛ چون پلنگ و گرگ و امثال آن. و چون قوه شيطنت بر ساير قوا غلبه كند و فعليت شيطانيه آخرين فعليات باشد، باطن ملكوتي به صورت يكي از شياطين باشد...
و از ازدواج دو از اين سه نيز، سه صورت حاصل شود: گاو پلنگ، گاو شيطان و پلنگ شيطان. و از ازدواج هر سه، يك صورت مخلوط مزدوجه حاصل آيد؛ چون «گاو شيطان پلنگ» و به اين محمول است حديث مروي از حضرت رسول(ص):
«يحشر بعض الناس علي صوره تحسن عندها القرده و الخنازير»
والحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على محمد وآله الطاهرين
التماس دعا
@ إلهي هب لي كمال الانقطاع إليك وأنر أبصار قلوبنا بضياء نظرها إليك حتى تخرق أبصار القلوب حجب النور فتصل إلى معدن العظمة وتصير أرواحنا معلقة بعزّ قدسك @
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۷/۰۵/۰۳, ۰۸:۲۷ #7
آيات متعددى در قرآن بر اين مطلب گواهى مى دهند مانند:صريح اين دو آيه اخير آن است كه آن چه را افرادى از راه كتمان حقائق الهى و يا از راه ستم بر يتيمان به دست آورند در حقيقت آتشى را در درون خود جاى مى دهند. شكى نيست كه صورت ظاهرى و دنيوى اموال ياد شده آتش نبوده، بلكه به صورت انواع لذت هاى دنيوى نمودار مى باشند. بنابراين، بايد بگوييم اين گونه اموال صورت ديگرى دارد كه اكنون از چشم ظاهر بين انسان پوشيده است ولى در سراى ديگر كه حقائق پنهان آشكار مى گردد، چهره واقعى اين اعمال نمايان گرديده و آن چيزى جز آتش و عذاب خداوندى نيست. آيات 4و9 سوره توبه و آيه 12سوره حجرات نيز مؤيد مطالب فوق است.
«يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْس مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَيْر مُّحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِن سُوء تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ أَمَدَما بَعِيدًا...*(آل عمران،30) روزى كه هر انسانى هر كار نيكى كه انجام داده است، نزد خود حاضر مى يابد، و هر كار بدى را كه انجام داده است نيز، حاضر و آماده مى يابد، و آرزو مى كند كه ميان او و آن عمل ناروا فاصله مكانى يا زمانى بسيارى وجود مى داشت».
«إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَآ أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَـبِ وَ يَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلاً أُولَـئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِى بُطُونِهِمْ إِلاَّ النَّار*(بقره/174) كسانى كه به خاطر به دست آوردن مالى اندك، آيات الهى را كتمان مى كنند، چيزى جز آتش در شكم خود جاى نمى دهند»;
«إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَ لَ الْيَتَـمَى ظُـلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِى بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا*(نساء/10) آنان كه از روى ستم اموال يتيمان را مى خورند در حقيقت آتش مى خورند و در آينده وارد دوزخ خواهند شد».
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۵/۰۳, ۰۸:۳۰ #8
-
-
۱۳۸۷/۰۵/۰۳, ۰۹:۰۷ #9
- تاریخ عضویت
خرداد ۱۳۸۷
- نوشته
- 3,425
- مورد تشکر
- 1,987 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
-
۱۳۸۷/۰۵/۰۳, ۰۹:۲۵ #10
فهم این حقیقت كه اعمال انسانها همانگونه كه هست، در آخرت به آنها نشان داده میشود، علاوه بر اینكه میتواند عامل جلوگیری از گناه باشد، حداقل به دو پرسش درباره مسائل قیامت پاسخ میدهد كه آن دو پرسش عبارتاند از:
1. چرا خداوند كافران و گنهكاران را در جهنم میسوزاند؟ مگر با سوزاندن گنهكاران چه مشكلی حل میشود؟ و در صورتی كه تصور ما این باشد كه این عذاب از طرف خدایی است كه ارحم الراحمین است، این سؤال حالت جدیتری به خود میگیرد. به عبارت دیگر رابطه بین گناه و عذاب، چگونه رابطهای است؟
2. چرا افرادی كه مثلاً 50 سال عمر كرده و در تمام عمر خود كافر بودهاند، باید به صورت ابدی و همیشگی یا مدت زمان طولانی در جهنم بمانند؟
در صورتی كه ما با دقت در آیات فوق تفكر كنیم، به خوبی درمییابیم كه عذابهای جهنم و سوزندگی آتش آن در حقیقت باطن اعمال دنیایی است و همان دروغ گفتن یا مال یتیم خوردن است كه این آتش را ایجاد كرده، ولی انسان در دنیا از آن غافل بوده است: لَقَدْ كُنْتَ فِی غَفْلَةٍ مِنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْیوْمَ حَدِیدٌ ق/22؛ ش
(به او خطاب میشودتو از این صحنه (و دادگاه بزرگ) غافل بودی و ما پرده را از چشم تو كنار زدیم و امروز چشمت كاملاً تیزبین است.
بنابراین ارتباط بین گناه و عذاب مثل جرایم دنیا صرفاً اعتباری و قراردادی نیست؛ بلكه انسانها در آتشی میسوزند كه خود با دستان خود برافروختهاند؛ همانند اینكه پزشكی بیمار را از برخی چیزها برحذر دارد و دستور به پرهیز از آنها بدهد. حال اگر بیمار به توصیههای پزشك وقعی ننهد و مرتكب آنها بشود، درد و بیماری وی افزایش خواهد یافت؛ در حالیكه این تحمل درد هیچ سود و زیانی برای آن پزشك ندارد و عكس العمل طبیعی آن پرهیز نكردن این درد و افزایش بیماری است.
و در پاسخ به پرسش دوم هم چنین میتوان گفت: همانگونه كه برافروختن آتش جهنم بهوسیله ارتكاب گناهان به دست انسان است، خاموش كردن آن و تبدیل به گلستان كردن آن هم در اختیار خود اوست. حال اگر كسی در طول عمر خود عبادتی نداشته، به كدام بهشت میخواهد برود و كسی كه در این دنیا كه مزرعه آخرت است، چیزی كِشت نكرده است، فردای قیامت محصولی هم برای درو كردن نخواهد داشت. بنابراین برای چنین كسی فقط عذاب است و عذاب و هیچ نجاتی برای وی نخواهد بود.
منبع
ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۷/۰۵/۰۳ در ساعت ۰۹:۲۸
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری