جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلایل عدم توفیق در کارها

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    1 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دلایل عدم توفیق در کارها







  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2






    با نام و یاد دوست




    دلایل عدم توفیق در کارها

    کارشناس بحث: سمیع





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسمه تعالی
    باسلام
    توفیق رفیقی است که به هر کس ندهندش/بال و پر طاووس قشنگ است به کرکس ندهندش

    توفیق در اصطلاح یعنی اینکه:

    خداوند مقدمات وصول به مقصود را برای بنده اش فراهم کند، و سلب توفیق از میان بردن آنها است(1) که البته نتیجه اعمال خود انسان‏ها است که این امور را در پى دارد.(2)


    خداوند در سوره لیل می فرماید:

    فَأَمَّا مَنْ أَعْطى‏ وَ اتَّقى، وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى، فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرى، وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى، وَ کَذَّبَ بِالْحُسْنى‏، فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْرى (3)

    امّا آن کس که (در راه خدا) انفاق کند و پرهیزگارى پیش گیرد، و جزاى نیک الهى را تصدیق کند، ما او را در مسیر آسانى قرار مى‏دهیم، امّا کسى که بخل ورزد و (از این راه) بى‏نیازى طلبد، و پاداش نیک الهى را انکار کند، بزودى او را در مسیر دشوارى قرار مى‏دهیم.

    از امیرمؤمنان(ع) روایت شده است که:

    التَّوفیقُ قائِدُ الصَّلاحِ:
    توفیق، کشاننده (انسان) به سوی پاکی و صلاح است.4

    گاه مجازاتها که نتیجه گناهان انسان است، به شکل سلب توفیق نمود پیدا می کند چنانکه خداوند متعال در آیه 49 سوره مبارکه مائده مى‏فرماید:

    «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُصِیبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَإِنَّ کَثِیراً مِنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ ؛

    و
    اگر آنها (از حکم و داورى تو)، روى گردانند، بدان که خداوند مى‏خواهد آنان را به خاطر پاره‏اى از گناهانشان مجازات کند و بسیارى از مردم فاسقند.

    باید گفت در حقیقت انجام عمل خیر، سبب توفیق الهى مى‏گردد، و انجام اعمال شرّ، توفیق را از آدمى سلب مى‏کند(5


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۳/۰۴ در ساعت ۱۹:۳۷


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به هر حال توفیق و نهادینه کردن روح عبودیت، مانند دیگر فضائل نیاز به تمرین و تلاش دارد، زیرا همان‌طور که عواملی مثل فطرت و عقل، انسان را به سوی عبادت و تکامل سوق می‌دهند، عوامل متعددی از شهوت و هوای نفس و ... انسان را از عبادت و عبودیت باز می‌دارند.

    امام علی(ع) می فرماید:

    «من حسنت نیته أمّده التوفیق؛
    یعنی هرکه نیتش خوب باشد، توفیق یار او شود(6

    گناه یکی از عوامل بی توفیقی است.

    امام صادق(ع) می فرماید:
    «
    إنّ الرجل یذنب الذنب فیحرم صلاۀ اللیل، و إنّ العمل السیّ، أسرعُ فی صاحبه من السکّین فی للّحم؛

    یعنی همانا، بنده گناهی می‌کند و به سبب آن از نماز شب محروم می‌شود، سرعت تأثیرکار بد در آدمی از سرعت تأثیر چاقو در گوشت بیشتر است(7

    در روایت آمده است که مردی نزد امیرالمۆمنین علی (علیه السلام) آمد و عرض کرد: مدتی است که از نماز شب محرومم. حضرت فرمود: «گناهان، دست و پایت را بسته اند:

    «جَاءَ رَجُلٌ اِلَی اَمِیر المُۆمِنِین (علیه السلام)، فَقَالَ یَا اَمِیرَ المُۆمِنِینَ! اِنِّی قَد حُرِمتُ الصَّلَاةَ بِاللَّیلِ ... فَقَالَ لَهُ اَمِیرَالمُۆمِنِین: اَنتَ رَجُلٌ قَیَّدَتکَ ذُنُوبُکَ.»8

    پیامبر خدا صلی الله علیه وآله فرمود:
    «اِنَّ المَعَاصِیَ یَستَولی بِهَا الخِذلَانُ عَلَی صَاحِبِهَا حَتَّی تُوقِعَهُ بِمَا هُوَ اَعظَمُ مِنهَا؛
    به وسیله گناهان، خذلان (و سلب توفیق) بر گنهکار مستولی می شود تا جایی که او را در گناهان بزرگ تر می اندازد(9

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۳/۰۴ در ساعت ۱۹:۱۱

  6. تشکرها 3


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از عوامل دیگردر سلب توفیق می توان به حب دنیا اشاره کردخداوند می فرماید:
    «یا ایها الذین آمنوا لاتلهکم اموالکم و لا اولادکم عن ذکر الله و من یفعل ذلک فاولئک هم الخاسرون؛

    ای اهل ایمان مبادا هرگز، مال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل سازد و البته کسانی که به امور دنیا از یاد خدا غافل شوند، آن‌ها به حقیقت زیانکاران عالمند(10


    یکی دیگر از عوامل سلب توفیق طبق
    این روایت، اشتغال به لغویات است.
    حضرت علی(ع) می فرماید:
    «من اشتغل بما لا یعنیه فاته ما یعنیه؛
    یعنی هرکس به امور بیهوده بپردازد، امور سودمند را از دست می دهد(11


    امام سجاد(ع) در دعاى ابوحمزه، به هنگام مناجات با خدا، عرض مى‏کند
    :



    «
    او لَعَلَّکَ رَأَیْتَنى آلِفُ مَجَالِسَ البَطَّالِینَ فَبَیْنى وَ بَیْنَهُم خَلَّیْتَنى؛

    شاید مرا علاقه ‏مند به مجالس غافلین دیدی و مرا در میان آنها رها ساختی(12




    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۳/۰۴ در ساعت ۱۹:۲۱


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بنابراین عامل دیگر سلب توفیق، غفلت و شرکت در مجالس گناه یا... می باشد
    خداوند می فرماید:

    «نَسوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنفُسهُمْ »؛ (13
    خدا را فراموش کردند، و خدا نیز آنها را به خود فراموشی گرفتار کرد

    از یاد بردن خدا، زمینه و عاملِ از دست دادنِ بسیاری از توفیقات الهی است که در پرتو یادِ خدا قابل دست یابی است.

    تهیه اسباب جهت موفق شدن به کار خیر یا محروم شدن از آن پاداش یا مجازات خداوند نسبت به برخی از اعمال و کردار انسان است.
    پی نوشت:
    1- تفسیر نمونه ج‏19 ص485
    2- تفسیر نمونه ج‏1 ص189
    3-
    لیل آیات 5 الی 10

    4-غرر الحکم
    ح 295

    5-
    تفسیر نمونه ج‏19 ص485
    6-میزان الحکمۀ، ج13، ص6574
    7-میزان الحکمۀ، ج4، ص1898
    8-تهذیب الاحکام، ج 2، ص121
    9-
    مجموعه ورام، ج 2، ص 102
    10-سوره منافقون، آیه 9
    11-میزان الحکمۀ، ج11، ص5336
    12-اخلاق در قرآن ج‏2 ص359
    13- حشر / 19


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۳/۰۴ در ساعت ۱۹:۳۰


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دلایل عدم توفیق در کارها

    کار با نام و یاد خدا آغاز نمی شود

    به خداوند منان توکل نمی شود

    سعی و کوشش و تلاش خوب و به اندازه نمی شود

    توجه فقط به انسانها و کمک آنهاست

    توسل به معصومین ع نمی شود

    نیت ممکن است الهی نباشد

    و اگر همه موارد فوق بود باید بدانیم اگر کاری انجام نشد

    خودش توفیق الهی است و خیر ما در آن است


    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسمه تعالی

    جمع بندی

    پرسش

    دلایل عدم توفیق در کارها


    پاسخ


    توفیق رفیقی است که به هر کس ندهندش/بال و پر طاووس قشنگ است به کرکس ندهندش

    توفیق در اصطلاح یعنی اینکه:

    خداوند مقدمات وصول به مقصود را برای بنده اش فراهم کند، و سلب توفیق از میان بردن آنها است(1) که البته نتیجه اعمال خود انسان‏ها است که این امور را در پى دارد.(2)

    خداوند در سوره لیل می فرماید:
    فَأَمَّا مَنْ أَعْطى‏ وَ اتَّقى، وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى، فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرى، وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى، وَ کَذَّبَ بِالْحُسْنى‏، فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْرى (3)

    امّا آن کس که (در راه خدا) انفاق کند و پرهیزگارى پیش گیرد، و جزاى نیک الهى را تصدیق کند، ما او را در مسیر آسانى قرار مى‏دهیم، امّا کسى که بخل ورزد و (از این راه) بى‏نیازى طلبد، و پاداش نیک الهى را انکار کند، بزودى او را در مسیر دشوارى قرار مى‏دهیم.

    از امیرمؤمنان(ع) روایت شده است که:
    التَّوفیقُ قائِدُ الصَّلاحِ: توفیق، کشاننده (انسان) به سوی پاکی و صلاح است.4

    گاه مجازاتها که نتیجه گناهان انسان است، به شکل سلب توفیق نمود پیدا می کند چنانکه خداوند متعال در آیه 49 سوره مبارکه مائده مى‏فرماید:

    «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُصِیبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَإِنَّ کَثِیراً مِنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ ؛


    و اگر آنها (از حکم و داورى تو)، روى گردانند، بدان که خداوند مى‏خواهد آنان را به خاطر پاره‏اى از گناهانشان مجازات کند و بسیارى از مردم فاسقند.

    باید گفت در حقیقت انجام عمل خیر، سبب توفیق الهى مى‏گردد، و انجام اعمال شرّ، توفیق را از آدمى سلب مى‏کند(5

    به هر حال توفیق و نهادینه کردن روح عبودیت، مانند دیگر فضائل نیاز به تمرین و تلاش دارد، زیرا همان‌طور که عواملی مثل فطرت و عقل، انسان را به سوی عبادت و تکامل سوق می‌دهند، عوامل متعددی از شهوت و هوای نفس و ... انسان را از عبادت و عبودیت باز می‌دارند.

    امام علی(ع) می فرماید:
    «من حسنت نیته أمّده التوفیق»؛ یعنی هرکه نیتش خوب باشد، توفیق یار او شود(6

    گناه یکی از عوامل بی توفیقی است.

    امام صادق(ع) می فرماید: «
    إنّ الرجل یذنب الذنب فیحرم صلاۀ اللیل، و إنّ العمل السیّ، أسرعُ فی صاحبه من السکّین فی للّحمم»؛یعنی همانا، بنده گناهی می‌کند و به سبب آن از نماز شب محروم می‌شود، سرعت تأثیرکار بد در آدمی از سرعت تأثیر چاقو در گوشت بیشتر است(7

    در روایت آمده است که مردی نزد امیرالمۆمنین علی (علیه السلام) آمد و عرض کرد: مدتی است که از نماز شب محرومم. حضرت فرمود: «گناهان، دست و پایت را بسته اند:

    «جَاءَ رَجُلٌ اِلَی اَمِیر المُۆمِنِین (علیه السلام)، فَقَالَ یَا اَمِیرَ المُۆمِنِینَ! اِنِّی قَد حُرِمتُ الصَّلَاةَ بِاللَّیلِ ... فَقَالَ لَهُ اَمِیرَالمُۆمِنِین: اَنتَ رَجُلٌ قَیَّدَتکَ ذُنُوبُکَ.»8

    پیامبر خدا صلی الله علیه وآله فرمود:
    «اِنَّ المَعَاصِیَ یَستَولی بِهَا الخِذلَانُ عَلَی صَاحِبِهَا حَتَّی تُوقِعَهُ بِمَا هُوَ اَعظَمُ مِنهَا؛
    به وسیله گناهان، خذلان (و سلب توفیق) بر گنهکار مستولی می شود تا جایی که او را در گناهان بزرگ تر می اندازد(9


    از عوامل دیگردر سلب توفیق می توان به حب دنیا اشاره کردخداوند می فرماید: «یا ایها الذین آمنوا لاتلهکم اموالکم و لا اولادکم عن ذکر الله و من یفعل ذلک فاولئک هم الخاسرون؛

    ای اهل ایمان مبادا هرگز، مال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل سازد و البته کسانی که به امور دنیا از یاد خدا غافل شوند، آن‌ها به حقیقت زیانکاران عالمند(10


    یکی دیگر از عوامل سلب توفیق طبق این روایت، اشتغال به لغویات است.

    حضرت علی(ع) می فرماید:
    «من اشتغل بما لا یعنیه فاته ما یعنیه» ؛ یعنی هرکس به امور بیهوده بپردازد، امور سودمند را از دست می دهد(11

    امام سجاد(ع) در دعاى ابوحمزه، به هنگام مناجات با خدا، عرض مى‏کند:
    «او لَعَلَّکَ رَأَیْتَنى آلِفُ مَجَالِسَ البَطَّالِینَ فَبَیْنى وَ بَیْنَهُم خَلَّیْتَنى»؛شاید مرا علاقه ‏مند به مجالس غافلین دیدی و مرا در میان آنها رها ساختی(12


    از یاد بردن خدا، زمینه و عاملِ از دست دادنِ بسیاری از توفیقات الهی است که در پرتو یادِ خدا قابل دست یابی است.

    تهیه اسباب جهت موفق شدن به کار خیر یا محروم شدن از آن پاداش یا مجازات خداوند نسبت به برخی از اعمال و کردار انسان است.


    پی نوشت:
    1- تفسیر نمونه ج‏19 ص485
    2- تفسیر نمونه ج‏1 ص189
    3- لیل آیات 5 الی 10
    4-غرر الحکم ح 295
    5-
    تفسیر نمونه ج‏19 ص485
    6-میزان الحکمۀ، ج13، ص6574
    7-میزان الحکمۀ، ج4، ص1898
    8-تهذیب الاحکام، ج 2، ص121
    9- مجموعه ورام، ج 2، ص 102
    10-سوره منافقون، آیه 9
    11-
    میزان الحکمۀ، ج11، ص5336
    12-اخلاق در قرآن ج‏2 ص359






اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود