صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از فقر و بخل فرهنگی چیست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظور از فقر و بخل فرهنگی چیست ؟




    منظور از فقر و بخل فرهنگی چیست ؟


    از آموزه های اسلامی می توان دریافت که فقر و غنا در فرهنگ قرآنی و روایی اختصاص به فقر و غنای مالی ندارد. از این روست که در آیات و روایات از فقر جسمی، فرهنگی، معنوی، روحی و ذهنی در کنار فقر مالی سخن به میان آمده است. امیرمومنان (ع) هنگامی که به نعمت ها و ثروت افراد توجه می یابد، به غنا و فقر فرهنگی اشاره می کند و می فرماید: لا غِنَی کالعَقلِ ؛ هیچ نعمتی از عقل برتر نیست. بنابراین، فقدان نعمت عقل در هر کسی به معنای فقر فرهنگی است. آن حضرت(ع) در ادامه آن می فرماید: و لا فَقرَ کالجَهلِ، و لا میراثَ کالاَدَب و لا ظَهیرَ کالمُشاوَرَه؛ هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخواهد بود. (تحف العقول، ص۸۹). پس عقل و جهل از مصادیق فقر و غنای فرهنگی است که آن حضرت (ع) بشر را به آن متوجه می سازد. رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز در این باره می فرماید: لا فقرَ اَشدُّ مِنَ الجَهلِ ، لا مالَ اَعودُ مِن العَقلِ؛ هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.(اصول کافی،ج۱،ص۳۰)

    برخی از مردم از نظر روحی و روانی در فقر هستند. اینان شاید از نظر مالی ثروتمند و غنی باشند، ولی از نظر روحی و روانی چنان که عملکرد و رفتارشان نشان می دهد،‌ از این نظر فقیر هستند. امیرمومنان علی (ع) در سخنی استوار می فرماید: الطمع فقر حاصر؛ آز و طمع فقری فراگیر و محدودکننده است. به این معنا که شخص آزمند،‌ با همه دارایی مالی خود تنگدست و نیازمند است؛ چرا که روح و روانش او را در بند گرفته و محدود ساخته است و امکان پرواز در گستره و فضایی برتر را به او نمی دهد. این افراد که بیمار هستند و از بیماری روحی و روانی رنج می برند،‌ چنان که خداوند می فرماید: فَیطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ ؛ پس کسی که بیماردل است آز و طمع می ورزد،(احزاب، آیه ۳۲) با همه ثروت و غنای مادی و ظاهری، فقیر هستند.

    ادامه در

    http://somamus.com/?p=4180


    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۳/۰۳ در ساعت ۱۹:۰۵
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام باقر(ع) درباره این فقر و غنا می فرماید: لا فقر کفقر القلب و لا غنی کغنی القلب؛

    هیچ فقری چون فقر روحی و هیچ توانگریی چون استغنای روحی نیست.

    http://somamus.com/?p=4180

    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۳/۰۳ در ساعت ۲۲:۰۲
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    معنا و مفهوم بخل
    بخل در لغت در مقابل اعطاء جود و بخشش است. اگر انساني دارايي خويش را در جاي مناسب و شايسته صرف كند، انسان جواد و بخشنده شناخته مي شود؛ اما اگر از صرف دارايي خويش در جاي شايسته خودداري كند، بخل ورزيده است. (مفردات الفاظ قرآن كريم، راغب اصفهاني، ص 109، «بخل»)
    واژه بخل 12 بار و در 7 آيه (آل عمران، آيه 180؛ نساء، آيه 37؛ توبه، آيه 76؛ محمد، آيات 37- 38؛ حديد، آيه 24؛ ليل، آيه 8) به صورت هاي مصدري، فعل ماضي و فعل مضارع به كار رفته است.
    در آيات 5 تا 8 سوره ليل، اين واژه در مقابل واژه «اعطاء » قرار گرفته كه به معناي بذل و بخشش است. بنابراين، كسي كه اهل بذل و بخشش نيست، اهل بخل است.
    بنابراين، در فرهنگ اصطلاحات و مفاهيم قرآني، بخل، مفهوم وسيع تري داشته و به مواردي مانند ترك كارهاي خير و جهاد و انفاق، احسان و مانند آن هم اطلاق شده است. در آيات قرآني واژگاني چون شح با تشديد حاء و قتر در همين مفهوم بخل به كار رفته است، اما شكي نيست كه ميان كاربردهاي هر واژه با واژه ديگر نوعي تفاوت لطيف وجود دارد؛ چرا كه ما چيزي به نام مترادف كامل نداريم، بلكه هر واژه داراي معناي خاصي است هر چند برخي از واژگان در يك مفهوم و معنا مشترك هستند ولي همان تفاوت هاي جزئي و لطيف است كه كاربردهاي آن را مشخص مي دارد. از جمله واژه بشر، انسان و ناس است كه تفاوت هايي با توجه به جنبه هاي خاص انسان دارد.
    به هر حال، بخل در فرهنگ قرآني، داراي بار معنايي گسترده تر از معناي لغوي آن است. از اين رو برخي بخل را ضد كرامت و بزرگواري دانسته و آن را به معناي منع و امساك گفته اند؛ چرا كه انسان بخيل از دادن چيزي به ديگران امساك مي كند و مانع از بهره مندي ديگران از آن مي شود.


    ادامه در

    http://mehrdad511.blogfa.com/post-112.aspx


    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۳/۰۳ در ساعت ۱۹:۱۶
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در كاربردهاي قرآني واژه قتور به نوعي بخل اطلاق شده است. قتور كسي است كه متمايل به محدوديت و تضييق نفسش در قبود مادي و تمايلات و علايق دنيوي است و بر عيال خويش تنگ مي گيرد. «قتر» در لغت به معناي تنگ گرفتن در عمل است، خواه در انفاق يا غير آن باشد. نقطه مقابل آن اسراف است. اسراف عمل متجاوز از حد لحاظ شده از نظر عقل يا عرف است. والذين اذا انفقوا لم يسرفوا و لم يقتروا (فرقان، آيه67)
    از آيه 100 سوره اسراء مي توان به دست آورد كه قتور، مي تواند در تضييق در افكار و اخلاق و اعمال انساني نيز به كار رود؛ چرا كه اين حالت موجب متصف شدن به صفاتي همانند بخل و امساك و حسد و مقيد شدن به محدوديتهاي مادي و قيود ظاهري و شهوات نفساني و علائق دنيوي مي شود. انسان بنابر طبيعت اوليه اش قتور است، يعني متمايل به محدوديت و تضييق نفسش در قيود مادي و تمايلات و علايق دنيوي است. بنابراين در اين آيه كسي قتور معرفي شده كه امساك مي كند و تنگ نظر است و اين تنگ نظري در همه جوانب وجودي و زندگي او مشاهده مي شود.
    واژه شح نيز در قرآن 5 بار و به معناي بخل شديد نهادينه شده در قلب به كار رفته است. شح به معناي بخل همراه با حرص و آزمندي شديد است.
    ضن (با تشديد نون) نيز به معناي بخل به كار رفته است؛ اما ضنين به بخيلي گفته مي شود كه در امر گرانبها و ارزشمند بخل مي ورزد؛ از اين رو خداوند مي فرمايد: رسول خدا(ص) نسبت به هيچ چيز از آنچه به او وحي مي شود، بخل نمي ورزد و چيزي را از كسي كتمان و پنهان نمي كند و تغيير و تبديل نمي دهد، بلكه همانطور كه جبرئيل به او تعليم داده به مردم تعليم مي دهد و آنچه را مامور به تبليغش شده تبليغ مي كند. (تكوير، آيه 24)

    ادامه در

    http://mehrdad511.blogfa.com/post-112.aspx


    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به هر حال، از اين آيات و روايات به دست مي آيد كه براي بخل مراتبي است.(( واژه بخل در قرآن در مطلق امساك و منع به كار رفته است از اين رو واژه مطلق اعطا در برابر آن به كار رفته كه به معناي بخشش است.))
    هرگاه بخل شديد در قلب انساني رسوخ كند، واژه شح درباره او به كار مي رود؛ چرا كه «شح» بخل شديد در قلب است كه ديگر به سادگي نمي تواند از آن رهايي يابد؛ زيرا در قلب به عنوان يك صفت ثابت رسوخ كرده و جزو شاكله شخصيتي فرد درآمده است. لذا طبق آيات قرآن واژه شح، امري گسترده تر از بخل دانسته شده است؛ چرا كه وقتي در قلبي ثابت شود، شخص را از مطلق كار خير در همه زمينه ها باز داشته و مانع رستگاري مي شود. اما بخل در عمل را قتور مي نامند؛ چنانكه بخل در چيزهاي گرانبها و ارزشمند را ضن (با تشديد نون) مي گويند.

    http://mehrdad511.blogfa.com/post-112.aspx


    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام علي(ع) فرمود: البخيل في الدنيا مذموم و في الاخره معذب ملوم؛ بخيل در دنيا دچار مذمت و نكوهش و در آخرت گرفتار عذاب و سرزنش مي شود. (غررالحكم، ص 91)
    رسول خدا(ص) نيز در اين باره فرمود: خصلتان لاتجتمعان في مسلم: البخل و سوء الخلق؛ دو خصلت است كه در مسلمان جمع نمي شود: بخل و بداخلاقي. (بحارالانوار، ج07، ص302)

    ادامه در


    http://mehrdad511.blogfa.com/post-112.aspx


    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام رضا(ع) در اين باره فرموده است: شخص سخاوتمند از غذاي ديگران مي خورد تا ديگران هم از غذاي او تناول نمايند، اما بخيل از غذاي ديگران نمي خورد تا ديگران هم از غذاي او نخورند. (مستدرك الوسائل، ج 15، ص 852)
    بنابراين، بخل بدترين صفتي است كه يك انسان ممكن است بدان گرفتار شود، همه چيز او از ايمان و عرض و مال و آبرو و دنيا و آخرت او را به تباهي مي كشاند و او را در بدترين حالت قرار مي دهد در حالي كه نه خود سودي برده و نه به ديگران اجازه داده كه از او سودي برند. اينگونه است كه خسرالدنيا و الاخره مي شود؛ چرا كه به خداوندگاري و مالكيت خداوند (آل عمران، آيه 081) و ربوبيت و پاداش و معاد و حساب و كتاب آخرت ايمان ندارد. (همان؛ محمد، آيات 73 و 83)
    جهل و ناداني (آل عمران، آيه 081)، ترس از تهيدستي و توهم آن (اسراء، آيه 001)، تكبر و تفاخر (نساء آيات 63 و 73؛ حديد، آيات 22 و 42) استغناطلبي و بي نيازي از خدا (ليل، آيه 8) از مهمترين عوامل بخل ورزي انسان است كه در آيات قرآني بيان شده است. باشد با ايمان به خدا، رزاقيت و احسان و فضل الهي و آخرت و معاد در مسير درست فضيلت احسان قرار گيريم و از اعطا و بخشش و جود و كرم غافل نشويم./

    http://mehrdad511.blogfa.com/post-112.aspx

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شخصا نباید بخیل باشیم و نه از افراد بخیل به خاطر این صفتشان حمایت کنیم و دوست باشیم مگر این صفت را کنار بگذارند

    یکی از منفورترین ویژگیهای اخلاقی بخل است حالا بخل می تواند در مسائل مالی باشد یا غیر مالی

    مثال : من دانشی دارم که با حسد ورزی نمی خواهم کسی این دانش مرا بداند حتی اگر نام مرا هم ببرد

    یا سایت و یا وبلاگی دارم که اصلا مایل نیستم کسی مطالبش را استفاده کند خوب در این صورت نباید مطالبی

    که می دانم قابل کپی شدن است را در سایت یا وبلاگم بگذارم

    کلا در امور فرهنگی اگر افرادی فعال هستند باید افتخار کنند که از مطالبشان افراد دیگر استفاده نمایند

    در غیر این صورت آن کار فرهنگی به چه دردی می خورد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟








    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۳/۰۳ در ساعت ۲۱:۱۷
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بخل فرهنگی


    منزل یكی از دوستان مهمان بودم. یادداشت های او را مطالعه كردم، مطالب خوبی داشت، از او خواستم از نوشته هایش استفاده كنم و در تلویزیون بگویم. گفت: نمی دهم. هرچه اصرار كردم گفت:
    راضی نیستم بنویسی. دفتر را پس دادم و از این بخل فرهنگی غصه خوردم.

    خاطرات حجت الاسلام قرائتی (ج‏1) . ج1، ص: 71

    http://qaraati.noornet.net/fa/bookvi...kArticleID=264




    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۳/۰۳ در ساعت ۲۲:۰۳
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ۳۰٫ قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : إِنَّ أبخَلَ النّاس مَن بَخِلَ بالسّلام.

    «بحار الانوار، ج ۷۶، ص ۴»

    رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: بخیل‌ترین مردم کسی است که در سلام کردن بخل ورزد.


    ۳۱٫ قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : اللّهمَّ إنّی أعوذ بِکَ مِنَ البُخل … .

    «محجة البیضاء، ج ۶، ص ۷۲»

    پیامبراکرم – صلی الله علیه و آله – در دعائی به خداوند عرضه می‌دارد:

    خدایا! پناه می‌برم به تو از بخل و تنگ نظری.

    http://q27.ir/4994-%DA%86%D9%87%D9%8...%AE%D9%84.html




    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود