صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نونهالان و حفظ قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304

    نونهالان و حفظ قرآن




    نونهالان و حفظ قرآن



    نكاتي چند درباره‌ نونهالان

    آنچه درباره‌ روش حفظ و تثبيت قرآن گفته مىشود، در سطح كودكان نيز جاري است. البته بايد توجه داشت كه شرايط روحي آنان با بزرگسالان تفاوت بسيار دارد و عواطف آنان ظريف‌تر و حساس‌تر است. بنابراين، در گستره‌ كار با كودكان بايد موارد زير را به خاطر داشت:

    1. نقطه‌ي شروع

    پيش‌تر گفته شد كه بهتر است حفظ قرآن از سوره‌هاي كوچك يا فهرست سوره‌ها و يا داستان‌هاي قرآن آغاز شود. به كار بستن اين سفارش در نونهالان بسيار مورد تأكيد قرار مي‌گيرد؛ زيرا روحيه‌ي آنان حساس‌تر و احتمال نوميدي و دلسردي‌شان فزون‌تر است.

    2. سرعت نبخشيدن به «حفظ»

    اگر قرار است بزرگسالان قرآن را به طور متوسط در 3 سال حفظ كنند، كودكان بايد 5 ـ 7 سال را بدين امر اختصاص دهند. فشار و تسريع در كار حفظ براي كودك بسيار زيانبار است زيرا ممكن است روانش را آزرده سازد و از ادامه‌ي مسير بازش دارد.



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    3. پرداختن به بازي و تفريح

    بيش‌تر اوليا و مربيان بازي كودك را نوعي اتلاف وقت به شمار مي‌آورند و مي‌خواهند آنان هرچه زودتر از بازي دست كشيده، به كارهاي مهم‌تر بپردازند. اينان كودك را بزرگسالي خردپيكر مي‌پندارند و توجه ندارند كه بازي، ضمن تأمين سلامت و رشد جسمي و رواني و عاطفي خردسالان، اصول و قواعد زندگي را به آنان مي‌آموزد.

    بازي چنان در سلامت كودك نقش دارد كه ارزش آن را از مطالعه‌ي كتاب نيز بيش‌تر دانسته‌اند. بنابراين، اوليا و مربيان بايد توجه داشته باشند كه فراهم آوردن زمينه‌هاي بازي براي نونهالان، آنان را در حفظ قرآن ياري مي‌دهد؛ زيرا حس كنجكاوي و قدرت را دو چندان مي‌سازد. نبي اكرم ـ صلي اللّه عليه و آله ـ مي‌فرمايد: «دَعْ اِبْنَكَ يَلْعَبُ سَبْعَ سَنينَ.»[1]فرزند خود را آزاد بگذار تا هفت سال (آغاز زندگي) بازي كند
    .


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    4. ايجاد علاقه در نونهالان

    نكته‌ي مهم ديگر در گستره‌ي كار با نونهالان، «ايجاد علاقه» است. اگر كودكي با بي‌حوصلگي و فرار از كلاس عدم آمادگي خود را براي حفظ نمايان ساخت، هرگز نبايد او را زير فشار قرار داد. در اين موارد، بايد نخست با شيوه‌هاي صحيح و جاذب اشتياق به قرآن را در كودك پديد آورد و سپس مسير حفظ را نشانش داد. راه‌هاي پديد آوردن اشتياق در اين گروه متفاوت است. بخشي از علاقه به قرآن موهبت الاهي و غير قابل اكتساب است و بخشي ديگر اكتسابي. موارد اكتسابي را در دو دسته‌ي پيش از ولادت و پس از ولادت مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

    الف: عوامل مؤثر پيش از ولادت


    اسلام به نسل پاك و سالم بسيار اهميت داده، براي پديد آوردن آن حتي به پيش از تولد فرزند توجه كرده است. معصومان ـ عليهم السلام ـ درباره‌ي گزينش همسر بسيار سفارش كرده، ويژگي‌هاي همسر خوب را برشمرده‌اند. از مجموع كتاب‌هاي نوشته شده در اين زمينه، چنان برمي‌آيد كه فرزند علاقه‌مند به مسائل معنوي و قرآن در دامن همسر دين‌دار، پاكدامن و خوش اخلاق پرورش مي‌يابد. بنابراين، در انتخاب همسر بايد اين ويژگي‌ها مورد توجه قرار گيرد.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    مباشرت معنوي

    شرايط مباشرت نيز بر آينده‌ي كودك تأثير مي‌نهد. سفارش معصومان ـ عليهم السلام ـ در اين باره در كتاب‌هاي ويژه به تفصيل ذكر شده است. مهم‌ترين نكاتي كه آن بزرگواران تأكيد كرده‌اند اين است كه مباشرت هنگام حيض، دلهره و اضطراب و بدون وضو و نام خدا تحقق نيابد.



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    3. بارداري معنوي

    با انتقال نطفه، ارتباط مستقيم مرد با اجزاي سلول تخم پايان مي‌پذيرد. بدين سبب، حتي اگر در دام گناه و اعتياد فرو رود، بر جنين تأثير مستقيم نمي‌نهد؛ ولي مادر تا پايان بارداري و شيردهي (دو سال و نيم) با كودك ارتباط خوني دارد. بر اساس تحقيقات و تجارب علمي، غذا، دارو، هيجان و اضطراب، خشم و افكار و حالات روحي، اخلاقي و حتي آهنگ صداي مادر[2] در دوره‌ي بارداري بر جنين تأثير مي‌گذارد.[3] بنابراين، اگر مادر هنگام بارداري با مسائل معنوي و قرآن انس داشته باشد، بر جنين تأثير عميق معنوي مي‌نهد و فرزندي علاقه‌مند قرآن و معنويات پديد مي‌آورد.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    ب: عوامل مؤثر پس از ولادت

    1. داشتن وضو هنگام شير دادن


    پيوسته با وضو بودن، آثار و بركات بي‌شمار دارد. خداوند مي‌فرمايد: «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ»[4] خداوند توبه كاران و پاكيزگان را دوست دارد. آن‌كه وضو دارد، پاكيزه و محبوب خداوند است. در نتيجه كارهايش مورد پسند و عنايت حضرت حق قرار مي‌گيرد. بنابراين، مادري كه هنگام شير دادن به نوزادش وضو دارد، از نوعي آرامش خاطر و معنويت بهره مي‌برد و فرزندش را با معنويات و قرآن مأنوس مي‌سازد. تجربه نشان مي‌دهد مادراني كه هنگام شير دادن باوضويند، فرزنداني با معنويت و هوش و حافظه‌ي مطلوب پرورش مي‌دهند؛ براي مثال مادر شيخ مرتضي انصاري او را هرگز بي‌وضو شير نداد.[5] نتيجه‌ي اين كار تربيت فقيهي بزرگ و شيفته‌ي قرآن و معنويت بود. مادر گرامي محمد حسين علم‌الهدي نيز هرگز فرزندش را بي‌وضو شير نداده است.[6] اين ويژگي در زندگي بيش‌تر حافظان خردسال مشاهده مي‌شود.[7]



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    2. تشويق

    انسان، به ويژه كودك، براي پيشرفت در كارها به تشويق‌هاي معنوي و مادي نياز دارد. بيان آثار و اهميت حفظ كتاب خدا در كنار تشويق‌هاي مادي و اعطاي جوايز در ايجاد علاقه به قرآن تأثير بسيار دارد. تشويق حتي براي بزرگسالان نيز لازم است و آن‌ها را به پيشرفت فزون‌تر وا مي‌دارد. بنابراين، هرگز نبايد تصور كرد كودك در سني خاص به تشويق نياز ندارد؛ به عبارت ديگر، تشويق براي همه لازم است و براي گروهي لازم‌تر.

    3. فراهم ساختن محيط قرآني

    خانه‌ها و محيط‌هايي كه از عطر دل‌انگيز قرآن آكنده است و آهنگ تلاوت قرآن در آن طنين مي‌افكند، عشق و علاقه به قرآن و حفظ آن‌را، در ساكنانش فزوني مي‌بخشد. يكي از علل سفارش امامان ـ عليهم السلام ـ به قرائت قرآن در خانه‌ها اين است كه تلاوت قرآن در خانه همسر و فرزندان را نيز به خواندن قرآن و حفظ آن تشويق مي‌كند.


    بيش‌تر قاريان مشهور جهان در محيطي قرآني رشد يافتند و با پديد آوردن فضايي معنوي در خانه، فرزنداني مأنوس با قرآن تربيت كردند. عبدالباسط در 10 سالگي به جمع حافظان كل قرآن پيوست و در 19 سالگي با دختر عمويش ازدواج كرد.

    ثمره‌ي زندگي وي چهار فرزند به نام‌هاي جمال، محمد، طارق و خالد است. محمد حافظ كل قرآن شمرده مي‌شود. جمال و خالد حافظ چند جزء و طارق نيز حافظ نيمي از قرآن است.[8]

    استاد طبلاوي، قاري مشهور جهان، نيز 7 پسر و 5 دختر دارد. بسياري از فرزندان وي حافظ قرآنند. ابراهيم (كارشناس ارشد بازرگاني)، محمود (ناخداي كشتي) و خالد (كارشناس فلسفه) در شمار حافظان قرآن جاي دارند.[9]



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    در ايران اسلامي نيز حافظان بي‌شماري به چشم مي‌خورند كه در خانواده‌هاي قرآني باليده‌اند. خانواده‌هاي طباطبايي و وزيري در شمار اين خانواده‌هايند. حجت‌الاسلام سيد محمد مهدي طباطبايي، يكي از استادان حفظ قرآن مجيد،[10] چهار فرزند دارد كه همه‌ي آن‌ها كل و يا بسياري از قرآن را به خاطر سپرده‌اند. يكي از فرزندانش به نام «محمد حسين» بي‌نظيرترين حافظ جهان شناخته شده است و با شيوه‌هاي گوناگون و جذاب آيات قرآن را ارائه مي‌دهد.[11] يكي ديگر از اين محيط‌هاي الاهي، خانواده‌ي محترم وزيري است. نونهالان اين خانواده محمد صادق (12 ساله) و زهرا وزيري (ده ساله) حافظ كل قرآنند. فاطمه وزيري (5 ساله) حافظ بيش از پنج جزء قرآن شمرده مي‌شود.[12] اين كودكان نيز در ارائه‌ي برنامه‌هاي قرآني به شيوه‌هاي گوناگون و جذاب مهارت فراوان دارند.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    4. حضور در محافل قرآني

    حضور، در محافل قرآني نيز از راه‌هاي ايجاد علاقه در نونهالان است. اگر پدر و مادر خود حافظ قرآن نيستند يا براي ايجاد محيطي قرآني در خانه فرصت و دانش كافي ندارند، دست كم بايد فرزندان خود را به محافل قرآني ببرند تا به تدريج نور قرآن دل‌هاشان را روشن و شيفته سازد.




  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    5. گوش دادن به نوارهاي ترتيل

    گوش سپردن به نوارهاي ترتيل نيز نونهالان را به سمت عشق به قرآن مي‌كشاند. مطالعه‌ي زندگي حافظان قرآن، به ويژه نونهالان، نشان مي‌دهد آنان تنها با شنيدن يك نوار قرآن در مسير قرائت و حفظ كتاب خدا گام نهادند و هرگز كسي درباره‌ي فضيلت و آثار حفظ قرآن با آنان سخن نگفته است. رقيه محمدي در شمار اين گروه جاي دارد. او در سه سالگي در كنار برادرانش به نوارهاي قرآن از جمله صوت «عبدالباسط»گوش مي‌داد و مي‌كوشيد شبيه اين قاري بخواند. پدرش ـ كه مكانيك بود ـ با مشاهده‌ي علاقه‌ي وي نوارهاي تلاوت قرآن را برايش خريد و او را در حفظ قرآن تشويق و ياري كرد. ره‌آورد اين تلاش، حافظي به نام رقيه محمدي است.[13]

    استاد شهريار پرهيزكار،[14] سيد محمد حسين طباطبايي[15] و محمد صادق وزيري[16] نيز در شمار كساني جاي دارند كه با گوش دادن به نوارهاي ترتيل شيفته‌ي قرآن شدند و بدين حوزه گام نهادند.


  12. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود