صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قصه‏ هاى قرآن در بيان مفسر الميزان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13

    قصه‏ هاى قرآن در بيان مفسر الميزان




    قصه‏هاى قرآن در بيان مفسر الميزان


    زهرا (شادى) نفيسى

    خداوند قرآن را به داشتن نيكوترين داستانها مى‏ستايد: نحن نقص عليك احسن القصص (1) (يوسف، 12.3) داستان هايى كه يكى پس از ديگرى سوره‏هاى آن را زينت مى‏بخشند و نظر هر خواننده‏اى را به خود جلب مى‏كنند. داستان‏هاى قرآن را مى‏توان از جهات مختلف مطالعه كرد: 1. موضوع داستانها را اولا از جهت اشتمال آنها بر خوارق عادات و اعجاز و جايگاه آنها در نظام على و معلولى طبيعت؛ و ثانيا از حيث مضمون (كه خود نيز به 1. مشخصات داستان 2. بحث كلى آن قابل تقسيم است، ) مى‏توان بررسى كرد، در اين باره، شيوه تفسيرى مفسر در برخور با اين موضوعات از يكسو و از سوى ديگر شيوه بيان قرآن در نقل داستان، در خور تأمل است. 3. داستانها از آن جهت كه از گذشه سخن مى‏گويند، به تاريخ و از آن رو كه به برخى وقايع در عالم خارج اشاره مى‏كنند كه در علم قابل پيگيرى است، به اين حوزه تعلق دارند. تطبيق داستانها با تاريخ يا يافته‏هاى علمى و باستان‏شناسى، جنبه ديگر اين بحث است.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    معجزات و امور خارق العاده ديدگاه‏هاى علامه در اين موضوع را مى‏توان به شرح زير دسته بندى كرد: الف - علوم طبيعى براى وقوع هر پديده‏اى در عالم هستى، سلسله‏اى نامتناهى از علل مادى را اثبات مى‏كنند. علامه معتقداند قرآن نيز اين حقيقت را مى‏پذيرد و نظام على معلولى را معتبر مى‏شمارد و حتى كليت آن را استثناناپذير مى‏داند. قرآن براى حوادث طبيعى، عللى ذكر مى‏كند و قانون عليت عامه را تصديق مى‏نمايد. انسان مطابق فطرت اصلى معتقد است كه براى هر حادثه مادى مسلما علتى وجود دارد و همچنين علوم طبيعى و ساير بحث‏هاى علمى، حوادث را معلول امورى كه قابل براى تعليل است مى‏دانند... قرآن نيز اين حكم فطرى را قبول كرده و بحث هايى كه درباره موضوعات مختلف مانند: مرگ و حيات، رزق و روزى، حوادث آسمانى و زمينى كرده است، بر همين اساس استوار است يعنى براى آنها عللى ذكر كرده است. چيزى كه هست از نظر توحيدى همه حوادث را بالاخره منتهى به ذات پاك خداوند عالم مى‏داند. (2)
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    ايشان در جاى ديگر مى‏نويسند: اما قانون عليت عمومى پس از تدبر در آيات شريفه قرآنى، دلالت آنها به ثبوت علت در حوادث، به نحو عموم غير قابل انكار است، زيرا قرآن شريف در موارد حوادث عادى مانند: ابر و باد و باران و سبز شدن زمين و ارتزاق حيوانات از آن و توالد و تناسل حيوان و كارو كوشش و حركت و سكون جانداران و همچنين در استعمال استدلالات منطقى، به همان شيوه كه ما با دلگرمى علل و اسباب سخن مى‏گوييم او نيز رفتار مى‏كند. (3) ب - معجزات، استثنايى بر جريان عادى طبيعت است: قرآن ضمن نقل سرگذشت‏هاى پيشينيان، صحبت از حوادث و اعمالى به ميان مى‏آورد كه بر خلاف جريان عادى طبيعت و نظام علت و معلول آن مى‏باشد. اينها همان معجزاتى است كه براى عده‏اى از پيغمبران بزرگ مانند:... بوده است، چه اينكه كليه آنها امورى بر خلاف جريان عادى طبيعت است. (4) بين اين دو حقيقت نتاقضى آشكار نمايان است. چگونه مى‏توان آن را رفع كرد. براى حل اين مسأله، برخوردهاى متفاوتى وجود دارد. نمى‏توان نظام على را انكار كرد چرا كه به قطع ارتباط بين عالم و خدا مى‏انجامد، اما مى‏توان لزوم نظام علّى مادى براى پديده‏هاى طبيعى يا استثنأ ناپذيرى آن را انكار كرد و يا از طرف ديگر مى‏توان، علم را به دور از حقيقت معرفى كرد. حال ببينيم علامه در رفع اين مشكل چه روشى پيش مى‏گيرند.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    از نظر ايشان: الف - معجزات نيز همچون همه پديده‏هاى مادى، داراى عللى مادى هستند، اما آن علل از ما پنهان است. قانون عليت عمومى استثنا بر نمى‏دارد كه برخى پديده‏هاى مادى، به عللى مستقيما غير مادى مستند شوند. قانون عليت عمومى هرگز استثنا بر نمى‏دارد و معجزه در رديف ساير حوادث از علل و اسباب ماديه برخودار است اگر چه علل و اسباب مزبور براى ما مجهول باشد... (5) علامه با شاره به آيه 21 سوره يوسف والله غالب على امره ولكن اكثر الناس لا يعلمون (6)، به تبيين مراد آن مى‏پردازند و مسأله عليت را توضيح مى‏هند. صاحب الميزان، با استناد به آيات متعددى نتيجه مى‏گيرند: عموم حوادث مادى، چه آنهايى كه عادى هستند و چه آنهايى كه خارق عادت اند، از يك رشته علل مادى سرچشمه مى‏گيرند. (7) و نيز مى‏نويسند: خلاصه اينكه تمام جريانات عالم، چه عادى باشند و چه خوارق عادت، خارق عادت هم چه خوب باشد مانند:معجزه و كرامت؛ و چه شرارت‏آميز و بد، مانند:سحر و كهانت، معلول علل طبيعى مى‏باشند... (8) ب - از نظر علامه، نه تنها قانون عليت، از حيث مورد قبل، استثناناپذير است، بلكه از جهت سلسله و طريقه اين علل نيز استثناناپذير است. بدين معنا كه تنها يك نظم علّى بر طبيعت حاكم است، نه اينكه پديده‏ها اغلب از يك طريق كه همانند نظام عادى باشد و هرگاه هم كه خداوند اراده كند از طريقى ديگر وجود بيابند. اين مبنايى است كه علامه بدان معتقداند و استدلال بعدى را بر پايه آنها كرده‏اند، اما بدان تصريح نكرده‏اند.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    ج - آن نظام حقيقى، اين نظام عادى كه علم، آن را ارآيْ مى‏دهد نيست:


    1. معجزات استثنأ هستند. 2. ناتوانى علم از تبيين برخى امور. قرآن براى هر حادثه‏اى كه مستند به خداى عالم است (و البته همه مستند به خدا هستند) يك مجرا و طريق اثبات مى‏كند كه از آن مجرا، فيض وجود از طرف خداى عالم با آن مى‏رسد. (9)
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    علامه پس از تبيين جايگاه معجزه در نظام على، مى‏نويسند: اين است آنچه مى‏توان در موضوع وجود و هويت معجزه گفت بى آنكه مكابره نموده، قانون عليت عمومى را انكار كنيم يا قانون مزبور را قابل استثنا دانسته و قانونى كه در تمام شئون و زندگى انسان و حتى در معارف كليه دينى مورد استفاده است، ابطال كرده و همه معلومات انسانى را فداى يك فرض غير اوقعى كرده باشيم. (14) علامه از مباحث قبل چنين نتيجه مى‏گيرند كه علم از انكار معجزه ناتوان است و يا استناد به مواردى كه علم از تبيين آنها عاجز است، آن را مؤيدى بر اين نظر مى‏گيرند كه علم تنها به ظواهر امور دسترسى دارد نه به كنه امور، از اين رو نمى‏تواند فراتر از اين ظواهر قضاوت كند، حال آنكه معجزه به وراى آن تعلق دارد. البته همان طور كه حس و تجربه سطحى موضوعات خارق العاده را نمى‏پذيرد، بحث‏هاى علوم طبيعى هم آن را قبول نخواهد كرد، زيرا متكى به همان ظواهر محسوس علت و معلول طبيعى هستند كه از آزمايش‏هاى حسى و فرضيات علمى امروز كه براى تعليل حوادث به كار مى‏رود، گرفته شده‏اند. (15) در هر حال علم نمى‏تواند خارق عادت را انكار و يا پرده پوشى كند چون اين موضوع از منطقه نفوذ علم، يعنى ظواهر محسوس علت و معلول طبيعى، بيرون است. (16)
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    معجزات و انكار عقل


    اما اگر انكار معجزه از محدوده علم خارج است، از محدوده عقل خارج نيست. براى رفع اين اشكال، علامه معجزه را نه تنها از نظر عقلى محال نمى‏شمارند بلكه، آن را عملا هم امكان‏پذير معرفى مى‏كنند : ولى بايد دانست كه اين گونه امور[ معجزات‏] اگر چه بر خلاف جريان عادى طبيعت مى‏باشند، اما هرگز از محالات ذاتى كه هر عقلى به طور مسلم آن را محال مى‏شمارد نيست. مثلا اجتماع وجود و عدم در يك مودر مشخص از هر جهت، يا نفى چيزى از خودش و يا مساوى شدن يك با دو و امثال اينها از جمله امورى است كه هر عقلى آن را محال مى‏داند ولى معجزات هيچ گاه اين طور نيستند...
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    سپس به امكان عملى آن اشاره مى‏كنند: علاوه بر اين، اصل معجزات از امورى است كه حتى جريان عادى طبيعت آن را انكار نمى‏كند. مثلا زنده شدن مرده يا مردن زنده يا تبديل صورتى به صورت ديگر و حادثه‏اى به حادثه مغاير آن، مانند تبديل را حتى به بلا و بلا به راحتى و آسايش و... همه از امورى است كه مرتباً در عالم طبيعت صورت مى‏گيرد. منتهى فرقى كه ميان معجزات و وضع عادى طبيعت وجود دارد اين است كه اين گونه امور د طبيعت، معلول اسباب مخصوصى است كه در تحت شرايط زمانى و مكانى خاصى آنها را به وجود مى‏آورند ولى درباره معجزات، آن نوع اسباب و شرايط ديده نمى‏شود. مثلا از نظر جريان طبيعى مانعى ندارد كه عصا به صورت مار بزرگى در آيد و يا اينكه بدن پوسيده‏اى تبديل به انسان زنده‏اى شود ولى البته نيازمند يك سلسله طولانى از علل خاصه، توأم با شرايط زمانى و مكانى مخصوصى است كه تحت آنها اين مواد تدريجا از حالى به حال ديگر و از صورتى به صورت ديگر انتقال پيدا كند، تا به آن صورتى كه مورد بحث است در آيد ولى نه در هر گونه شرايط و بدون علل ظاهرى معمولى، مانند معجزاتى كه قرآن مى‏گويد. (17)
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    معجزه و جهل بشرى


    از آنجا كه معجزه، بنا بر نظر علامه، همچون تمامى پديده‏هاى مادى، داراى علل مادى، اما پنهان از ماست. پس آيا تنها وجه اعجاز آن، جهل ماست ؟ علامه، اين طرز تلقى از معجزه را نادرست مى‏خوانند: معجزه بودن معجزات از اين نظر نيست كه مستند به علل نامعلومى است تا اگر آنها كشف شود، جنبه اعجاز آنها از بين برود. (18) و در جاى ديگر، اين احتمال را مى‏پذيرند كه روزى بشر به آن علل آگاه گردد: و البته نمى‏توان برهان اقامه كرد كه نوع انسان براى هميشه به همه علل و اسباب نخواهد توانست احاطه پيدا كند. (19)
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    با بيان اين نكته بسيار مهم، وجه اعجاز اين امور را توضيح مى‏دهند: ولى چيزى كه هست اين است كه حقيقت معجزه تنها اين نبود كه از علل و اسباب ماديه غير عاديه سرچشمه مى‏گيرد، بلكه جز حقيقتش اين بود كه در ميان ساير خوارق عادات به يك سبب غير معلومى... اتكا دارد و در اين صورت پى بردن انسان به سبب مجهول معجزه، كم‏ترين تأثيرى در توانا ساختن او به آوردن معجزه نخواهد داشت. (20) و در جاى ديگر مى‏آورند: اگر چه در ميان اشياه تفاوتى از نظر استناد وجودشان به‏امر و اذن خدا نيست ولى در ميان آنها معجزات و همچنين دعاهايى كه به اجابت مى‏رسند، امتياز خاصى دارند و آن اينكه اراده حتمى خداوند بر طبق آنهاست و لذا هيچ چيز در برابر آن مقاومت نخواهد كرد. (21)
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود