جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: احکام قرض

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0

    احکام قرض




    احکام قرض :

    آداب قرض‌ دادن در قرآن کریم
    خداوند در قرآن کریم به قرض‌دهندگان توصیه می‌کند اگر شخص بدهکار قدرت پرداخت ندارد او را تا هنگام توانایی مهلت دهند و اگر واقعا تمکن بازپرداخت ندارد،‌ بر او ببخشایند! وَإِن کَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَى مَیْسَرَةٍ وَأَن تَصَدَّقُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ (ایه ۲۸۰ سوره مبارکه بقره)و اگر (بدهکار،) قدرت پرداخت نداشته باشد، او را تا هنگام توانایی، مهلت دهید! (و در صورتی که به راستی قدرت پرداخت را ندارد) برای خدا به او ببخشید بهتر است، اگر (منافع این کار را) بدانید!http://emammosasadr.loxblog.com/post...B%8C%D9%85.htmاحکام قرض



    اقتضای زندگی اجتماعی آن است که توانگران به تأمین نیازهای نیازمندان اهتمام ورزند که یکی از مصادیق این کمک‌ها قرض دادن است.
    قرض دادن از کارهای بسیار نیک است و حتی ثواب آن از صدقه دادن بیشتر است. پروردگار عالم و صاحب همه دارایی‌ها و قدرت‌ها در قرآن کریم وعده فرموده که مبلغ قرض داده شده را چندین برابر کرده و نصیب قرض دهنده کند.
    در سوره بقره آیه ۲۴۵ می‌فرماید: مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافاً کَثِیرَةً وَ اللَّهُ یَقْبِضُ وَ یَبْسُطُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُون. (کیست که به خدا «قرض الحسنه‏اى» دهد، تا آن را براى او، چندین برابر کند؟ و خداوند است (که روزى بندگان را) محدود یا گسترده مى‏سازد و به سوى او باز مى‏گردید.)

    عقد یا قرارداد چیست؟ ایقاع یعنی چه؟
    قرض دادن از جمله عقود است به همین مناسبت معنای عقد و ایقاع توضیح داده می‌شود.
    از لحاظ شرع و قانون، عقد یا قرارداد، یک التزام دو سویه برای یک عمل خاص بین دو فرد حقیقی یا حقوقی و یا حقیقی و حقوقی است. بنابراین وجود دو طرف (یا وکیل آنان) در برقراری عقد، لازم و ضروری است. از این جهت؛ خرید و فروش، اجاره کردن، ازدواج و دیگر قراردادهای مالی مثل مضاربه و مشارکت، همه نوعی عقد هستند؛ چون در آن‌ها وجود دو طرف و رضایت آنها ضروری است.
    اما برخی از امور به وجود دو طرف نیاز ندارد و با یک نفر هم منعقد می‌شود که از این امور به امور «ایقاعی» یاد می‌کنند مانند طلاق

    ............................
    ضرورت یادگیری احکام قرض دادن
    از آنجا که برخی از قرض‌ها مصادیقی از ربا هستند، باید احکام قرض دادن و قرض گرفتن را
    بدانیم، تا در گناه کبیره و خانمان‌سوز ربا نیافتیم.
    * تعریف قرض
    قرض آن است که شخصی مقداری از اموال نقدی خود را به دیگری بدهد تا گیرنده بعد از مدتی همان مبلغ را به او باز پس دهد.
    مقدار قرض داده شده باید کاملاً معین باشد و گرنه قرض باطل است.
    طرفین باید بالغ باشند و از تصرف در اموالشان منع نشده باشند.
    بعد از آنکه قرض گیرنده پول را دریافت کرد مالک و صاحب پول می‌شود و می‌تواند هر گونه که بخواهد آن را خرج کند. پس اگر سودی از پول به دست آید، مال قرض گیرنده است و طلبکار نمی‌تواند از سود آن پول چیزی درخواست کند.

    * قرض خاص

    اگر مبلغی پول را برای کار خاصی قرض بگیرد به طوریکه قرض دهنده بگوید این پول را مثلاً برای خرید خانه
    قرض می‌دهم، نمی‌تواند کار دیگری با آن پول بکند.

    بنابراین اگر از بانک، مبلغی را برای خرید خانه یا ماشین وام گرفته باشد نمی‌تواند آن را در جای دیگری خرج
    کند.

    * قرض دادن کالا

    بر خلاف تصور عمومی از لحاظ شرعی نمی‌توان کالایی را قرض داد؛ بلکه تحویل کالا برای

    استفاده رایگان با نام عاریه شناخته می‌شود.

    البته قرض دادن چیزهای خوردنی مانند گندم، برنج، نان و تخم مرغ و … صحیح است.

    ادامه در
    http://shiaha.com/1390/08/%D8%A7%D8%...1%D8%A8%D8%A7/
    احکام قرض
    http://topnop.ir/3035-%D8%AA%D8%B5%D...A9%D8%B3).html

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قرض رَبَوی که حرام است

    بنابراین هرگونه زیاده گرفتن چه مالی و چه غیر مالی، ربا و حرام است.

    .............................
    برخی گمان می‌کنند فقط ربا دادن حرام است و قرض ربوی گرفتن اشکالی ندارد؛ این گمان اشتباه است و گیرنده قرض رَبَوی هم دچار کار حرام شده است.
    اگر زیاده را شرط نکنند بلکه بدهکار با رضایت و اختیار خودش چیزی بیشتر برگرداند اشکال ندارد بلکه برای بدهکار مستحب است که زیادتر برگرداند.


    http://shiaha.com/1390/08/%D8%A7%D8%...1%D8%A8%D8%A7/

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کم شدن ارزش پول یا جنسی که قرض گرفته است

    اگر ارزش پول یا جنسی که قرض گرفته تغییر کند لازم نیست چیزی اضافه بپردازد بلکه همان مقدار اولیه را بدهکار است. پس اگر بیست سال قبل، مبلغ دویست تومان را قرض گرفته که بیست سال بعد بپردازد، طلبکار نمی‌تواند مبلغی به عنوان کم ارزش شدن پول از او بخواهد. همچنین اگر مقداری طلا به کسی قرض دهد و ارزش طلا پایین بیاید نمی‌توان مقدار بیشتر طلب کند. البته اگر بدهکار با رضایت و اختیار خودش اضافه بپردازد اشکال ندارد.


    http://shiaha.com/1390/08/%D8%A7%D8%...1%D8%A8%D8%A7/

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قرض الحسنه دادن در قرآن کریم
    سوره ۵۷: الحدید - جزء ۲۷
    مَن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ ﴿۱۱﴾
    کیست آن کس که به خدا وامى نیکو دهد تا [نتیجه‏اش را] براى وى دوچندان گرداند و او را پاداشى خوش باشد (۱۱)
    سوره ۵۷: الحدید - جزء ۲۷ ....................................
    إِنَّ الْمُصَّدِّقِینَ وَالْمُصَّدِّقَاتِ وَأَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا یُضَاعَفُ لَهُمْ وَلَهُمْ أَجْرٌ کَرِیمٌ ﴿۱۸﴾
    در حقیقت مردان و زنان صدقه‏دهنده و [آنان که] به خدا وامى نیکو داده‏اند ایشان را [پاداش] دو چندان گردد و اجرى نیکو خواهند داشت (۱۸)
    http://www.parsquran.com/data/show.p...sura=57&ayat=9
    احکام قرضاحکام قرض

    http://qorankarem.persianblog.ir/post/227


    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ارزش قرض الحسنه و مزایای آن!

    احکام قرض
    قرض الحسنه و آثار آن در اسلام


    واژه« قرض »به معنی « وام » که در قرآن مجید آمده است دارای اقسامی است که عبارت است از:
    1- وام نیکو ، 2- وام با ارزش ، 3- وام بی ارزش.
    قرض الحسنه همان وام نیکو است که قرآن از آن در آیات گوناگون یاد نموده است1که به عنوان نمونه بعضی را متذکر می شویم ؛ « مَنْ ذَا الَّذی یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ کَریم »ٌ2
    قرآن برای آن شرائطی قائل شده است که بعضی از آن شرایط را ذکر می کنیم:
    1ـ قرض الحسنه باید در دست افرادی قرار گیرد که سخت محتاجند .3
    2 ـ با اخلاص همراه باشد .4
    3- با منّت و اذیت همراه نباشد .5
    وام به خدا، سودش چندین برابر است ؛ «فَیُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافًا کَثیرَة »6اضعاف خودش جمع است ولی با واژه «کثیرا» تاکید شده است.

    انفاق کردن برکت می آورد


    وقتی به بندگان خدا ترحم و توجه نمائیم، خداوند برکات زمین و آسمان را به روی ما می گشاید. پس تصور نکنید انفاق و قرض شما به خدا ، اموال شما را کم می کند ، بلکه توسعه و تضییق سرمایه ها، به دست خداوند متعال است ، اوست که می تواند با برکات زمین و آسمان به آن وسعت بخشد.7
    همان طور که بیان شد ، دین اسلام به مسأله ی قرض الحسنه بسیار توجه کرده و به آن بها داده است وبرای هریک از سطوح وشاخه هایش دستوراتی داده شده است .

    محروم ، حتی از بوی بهشت !


    قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): « مَنِ احْتَاجَ إِلَیْهِ أَخُوهُ الْمُسْلِمُ فِی قَرْضٍ وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلَیْهِ فَلَمْ یَفْعَلْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ رِیحَ الْجَنَّةِ ؛ اگر برادر دینی ات به پول نیاز داشت و تو هم می‌توانی به او پول بدهی و ندهی ، خداوند بوی بهشت را بر شما حرام می‌كند. » 8

    پلاکارد سر درٍ بهشت


    امام صادق علیه السلام فرموده است :« علی باب الجنه مکتوب القرض ثمانیه عشر و الصدقه بعشر و ذلک لان القرض لا یکون الا فی ید المحتاج و الصدقه ربما وقعت فی ید غیر محتاج ؛ حضرت: «بر درب بهشت نوشته شده ، که پاداش صدقه ده و پاداش قرض هیجده، زیرا قرض همیشه در دست افراد نیازمند قرار می گیرد، ولی صدقه گاهی ممکن است در دست افراد غیر محتاج قرار گیرد. »9

    ................................................

    http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=151228



    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نجوا کردن ممنوع !


    قرآن می‌فرماید: « لا خَیْرَ فی‏ كَثیرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَیْنَ النَّاس ؛ در نجوا کردن و در گوشی صحبت کردن خیری نیست مگر آنکه بخواهید صدقه ای بدهید ویا بین دیگران اصلاحی بر پا کنید»10
    امام صادق ذیل تفسیر این آیه می فرمایند : معروف این است كه قرض الحسنه بدهید و برای قرض الحسنه و تهیه وام، عیب ندارد كه با یکدیگر به حالت نجوا سخن بگویید .
    به عبارتی آیه می فرماید: اگر می خواهید به شخصی پول بدهید ، در نجوا وخلوت این کار را انجام دهید وآشکارا بیان نکنید که آبروی او حفظ شود .

    http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=151228


    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قرض گرفتن
    احکام قرض


    تا جایی که می توانید قرض نگیرید .
    اگر دم در صندوق‌های قرض الحسنه و بانك‌ها بایستیم، و از افراد بپرسیم که: آقا شما وام برای چه کاری می خواهید ؟ یکی می گوید : می‌خواهم طبقه‌ی دوم خانه‌ام را بسازم(خوب نساز) ، می خواهم مدل ماشینم را عوض كنم (خوب نكن) و... بسیاری از قرض‌هایی كه می گیریم ، بیخودی است وبرای امر واجبی نیست .
    همه چیز جز حق الناس بخشیدنی است !
    حدیث داریم كسی كه قرض می گیرد: « كُلُّ ذَنْبٍ یُكَفِّرُهُ الْقَتْلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا الدَّیْنَ لَا كَفَّارَةَ لَهُ إِلَّا أَدَاؤُهُ أَوْ یَقْضِیَ صَاحِبُهُ أَوْ یَعْفُوَ الَّذِی لَهُ الْحَقُّ ؛ اگر كسی در جبهه شهید شود، خدا همه‌ی گناهانش را می ‌بخشد، جز اینكه اگر بدهكار باشد و وام گرفته باشد ، در این صورت وام و بدهكاری مردم را باید بدهد ویا آن فردی که به او بدهکار است از او راضی شود.»11
    به عبارتی هر گناهی كه آدمی انجام دهد اما در جبهه شهید شود، خدا او را می‌بخشد، اما بدهی وحق الناس حسابشان جدا است و دراین مورد بخششی در کار نیست .
    قَالَ عَلِیٌّ(ع) : « إِیَّاكُمْ وَ الدَّیْنَ فَإِنَّهُ هَمٌّ بِاللَّیْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهَارِ ؛ وام نگیرید . به درستی كه وام ، برای تو در شب همُّ و غم به همراه دارد و در روز خاری و ذلّت . » 12

    طولانی عمر کنید !


    امام صادق(ع) فرمود: « خَفِّفُوا الدَّیْنَ فَإِنَّ فِی خِفَّةِ الدَّیْنِ زِیَادَةَ الْعُمُر ؛ ِ كم وام بگیرید . اگر بدهی شما كم باشد ، عمر شما می شود . »13
    اگر آدمی به کسی قرض نداشته باشد ، دیگر از نگرانی و غم و اندوه خبری نخواهد بود ، دیگر نگران این نیست که به فلانی بدهکار است و ... . با همان مال اندک راحت زندگی خواهد کرد .

    http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=151228

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود