جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: سودهای بانکی و مطابقت آن با اسلام
-
۱۳۸۷/۰۵/۰۵, ۱۶:۱۲ #1
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۷
- نوشته
- 86
- مورد تشکر
- 206 پست
- حضور
- 7 ساعت 9 دقیقه
- دریافت
- 20
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سودهای بانکی و مطابقت آن با اسلام
سلام در مورد سودهای بانکی می خواستم بپرسم آیا سپرده گذاری سودآور یا وام های بانکی که با سود پرداخت میکنیم صحیح است ؟چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟
قال المهدي (ع)
قَد آذانا جُهَلاءُ الشّيعَهِ وَ حُمَقاؤهُم ، وَ مَن دينُهُ جَناحُ البَعُوضَهِ اَرجَحُ مِنهُ
نادانان و کم خردان شيعه و کساني که پرو بال پشه از دينداري آنان برتر و محکم تر است ، ما را آزار مي دهند
-
۱۳۸۷/۰۵/۰۵, ۲۳:۵۹ #2
سلام
دوست عزیز
انسان اگر به قصد قرض دادن و گرفتن سود در بانك پول بگذارد، ربا و حرام است، ولي به فتواي مراجع: "اگر بانك با آن پول معاملات شرعي انجام دهد و شرايط آن معاملات را هم رعايت كند و مراجعه كننده هم بانك را وكيل در انجام آن معاملات كند، اشكال ندارد و اگر قرض به شرط سود بدهد، ربا و حرام است".(آيت الله تبريزي، جامع الاحكام، ج 2، ص 304، پاسخ 1991)
در مورد وام هم خدمتتون عرض کنم اگر وامي كه بانك مي دهد بر اساس عقود اسلامي باشد اشكالي ندارد. بعضي از فقها كار بانك ها را حمل بر صحت كرده و مي گويند: مبناي بانك ها بر رعايت ضوابط اسلامي است و اضافه اي را كه مي دهند يا مي گيرند جايز است.(1)
و نيز گفته شده بانك ها موظف اند طبق مقررات اسلامي عمل كنند و براي كسي كه علم به خلاف ندارد اشكالي نيست.(2)
در عين حال اگر كسي مطئمن شود كه بانك ها بر اساس عقود اسلامي عمل نمي كنند نفس گرفتن وام اشكال ندارد، ولي گرفتن بهره و قصد دادن آن حرام است و در هر صورت اصل قرض صحيح است و وام دريافتي ملك شخص مي شود.(3)
در عين حال چون مسئلة وام يك موضوع فقهي است و نظريات فقها در اين مورد مختلف است لازم است نظر مرجع تقليد خود را از طریق سایت یا شماره تلفن دفاترشان که در امضای بنده آدرسشون هست جويا شويد
پي نوشت ها:
1.آيت الله فاضل لنكراني، جامع المسائل، ج 1، ص 286.
2.همان، ص 287.
3.امام خميني، استفتائات، ج 2، ص 135
التماس دعا
ویرایش توسط سخن آشنا : ۱۳۸۷/۰۵/۰۶ در ساعت ۰۰:۰۰
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۷/۰۶/۲۱, ۱۱:۳۰ #3
اعلان جنگ با خدا در دام اصلاحات سیاسی (ربابانکها)
البته وقتی اصلاحات سیاسی مطرح شود بدنبال ان اصلاحات دینی هم ایجاد میشود
مثلا در مورد ربا
اگر به شخصی پولی دهد و درصد انرا تعیین کند مثلا بگوید ماهانه 15% سود میدهد این حرام است
و بالعکس
اگر شما پولی دهید به کسی و تعین کنید 20% ماهانه سود میگیرید اینهم ربا است
اما اگر جنبه سیاسی بگیرد
دیگر نه
بانکها هر غلطی کنند حلاله اصلا هم ربا نیست
از شما پولتان را میگیرند و16.5% سود میدند اما همون پولو به شخص محتاج دیگه میدن 30% ازش سود میگیرند
احتمالا مثلا ارتداد هم وقتی در بین احزاب مختلف مطرح میشه
دارای شاخ و برگ فراوان میشه
بستگی داره چه کسی مرتد شده باشه و...
مثال شخص و بانک باصطلاح اسلامی
جالبه بینشون رقابت هم ایجاد میشه
15% اون یکی 16% و فعلا به 17.5% درصد رسیده
البته این اصلا جنگ با خدا نیست این فقط خدمات رسانی به مردم مسلمان ایرانه!!!!!!!!!!!!
به این دوست گرامی توصیه میکنم
اگر میخواهی به مرز جنون نرسی
خیلی حسابهارو از هم جدا کن
و به این جمله توجه کن:
وقتی امام زمان ظهور میکنه خیلی از مسلمونها بر ضد ایشون بلند میشند که چرا در دین خدا تحریف میکنی
و ایشون در پاسخ از کتاب قران ثابت میکنند
آنچه بعنوان اسلام تحویلشون دادند در اصل پیچوندن احکام خدا با سفسطه بوده
قران بهترین و مطمئن ترین جواب برای تمام سوالهاست
مطالعه ایات و شان نزول انها انسان را از هر جنونی رهایی میده
ابوبکر و عمر و عثمان و علی (ع) هر چهار تن حاکمان حکومت اسلامی بودند
اما تفاوتشان در یک چیز بود علی برای برقراری عدالت حاکم شد و بقیه به عشق حکومت اسلامی
-
-
۱۳۸۷/۰۶/۲۱, ۱۱:۴۴ #4
در بانك هاي جمهوري اسلامي , عمليات بانكي بر اساس معاملات اسلامي و شرعي كه بر طبق مصوبهء شوراي محترم نگهبان مي باشد, اجرا مي شود و اگر بر طبق آن عمل بشود, سود و استفاده هايي كه به بانك ها داده مي شود يا از بانك ها گرفته مي شود حلال است .
در اسلام , آن چيزي كه به نام قرض با شرط اضافه باشد, ربا است يا خريد و فروش جنس به جنس در مكيل و موزون . و مبناي بانك ها بر هيچ يك از اين دو قسم نيست .
بانك (قرض الحسنه به شرط اضافه ) به كسي نمي دهد, بلكه قرارداد مشاركت يا مضاربه يا جعاله با شخص مي بندد, يا شخصي كه پول در بانك به عنوان سپردهء ثابت كوتاه مدت يا بلند مدت مي گذارد, پولش را به بانك قرض نمي دهد تا اضافه اي كه بگيرد, ربا باشد, بلكه معاملات جعاله يا مضاربه يا مشاركت مي بندد; بنابراين ,اگر بر طبق قراردادهايي كه بين بانك و مردم بسته مي شود, عمل شود ربا نيست و اشكالي ندارد.(3)
به فتواي حضرت آيت الله خامنهاي سود سپردههاي كوتاه مدت و بلند مدت حلال است در صورتي كه براساس عقود شرعيه عمل بشود؛ يعني هم بانك و هم سپردهگذار براساس قوانين مدونه و شروط مقرّره عمل بشود.(1)
به فتواي آيت الله بهجت سود سپردههاي بلند مدت يا كوتاه مدت ربا محسوب ميشود.(2)
بعضي از فقها كار بانك ها را حمل بر صحت كرده و مي گويند: مبناي بانك ها بر رعايت ضوابط اسلامي است و اضافه اي را كه مي دهند يا مي گيرند جايز است.(3)
و نيز گفته شده بانك ها موظف اند طبق مقررات اسلامي عمل كنند و براي كسي كه علم به خلاف ندارد اشكالي نيست.(3)
در عين حال اگر كسي مطئمن شود كه بانك ها بر اساس عقود اسلامي عمل نمي كنند نفس گرفتن وام اشكال ندارد، ولي گرفتن بهره و قصد دادن آن حرام است و در هر صورت اصل قرض صحيح است و وام دريافتي ملك شخص مي شود.(4)
در عين حال چون مسئلة وام يك موضوع فقهي است و نظريات فقها در اين مورد مختلف است لازم است نظر مرجع تقليد خود را جويا شويد
كمي متعادل تر و از روي آگاهي بحث كنيد و صرف آسمون ريسمون جز از راه بدر كردن افراد سست ايمان تبعاتي براي شما ندارد و البته عقوبتي اخروي در پيش لذا پيشنهاد ميكنم مبنايي و استنادي بحث رو ادامه دهيم
پي نوشت ها:
1.اجوبه الاستفتاءات، ج 2،احكام ماليه و تجاريّه.
2.سؤال از دفتر ايشان.
3.آيت الله فاضل لنكراني , جامع المسائل , ج 1 ص 287.286.
4.امام خميني، استفتائات، ج 2، ص 135.
ویرایش توسط معصومي : ۱۳۸۷/۰۶/۲۱ در ساعت ۱۷:۰۱
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۷/۰۶/۲۳, ۰۱:۳۱ #5
اگر قرار است برای گفتن حقیقت به جهنم بروم با آغوش باز پذیرا هستم جواب عقوبت اخروی شما
اما از راه بدر کردن
اگر کسی نظر مرا قبول کند فوقش در بانک سپرده گذاری نمی کند سودش را بگیرد
میزند پولش را به کاری و صنعتی و موجبات پیشرفت فراهم میشود
و اگر هم قبول نکند پولش را در بانک میگذارد با سود سالانه 17% و بعد همون پول را به یک محتاج میدهند
ازش سود میگیرند 30%
کجای این معامله با منش و خوی جوانمردی مناسبت دارد
مگر دین اسلام دین جوانمردی نیست
چرا چشمانمان را به روی حقیقت می بندیم
شما فردا بروید بانک و بپرسید
چقدر سود میدهید چقدر سود میگیرید ببینید من درست گفتم یا نه
بعد کلاه خود را قاضی کنید
این معامله اعلان جنگ با خدا نیست؟
خدا چشم داده که بازش کنیم و عقل داده که بسنجیم حق و نا حق را
در مورد کاربر دیگه که منتقد بودند چرا بحث ارتداد به بحث ربا کشیده شد
یک نیم نگاهی به پست های قبلی بیندازند ضرر ندارد تفریح کنان ملاحظه بفرمایند.
مولا:
حق را بگویید حتی اگر به ضررتان باشد.
-
-
۱۳۸۷/۰۶/۲۳, ۰۴:۴۹ #6
احکام بانکها و ربا
امام صادق (ع) : خوردن يک درهم ربا سخت تر و شديدتر استدر نزد خداوند از هفتاد مرتبه زنا کردن با محارم خود.
تفسير جامع جلد 1 صفحه 393
رسول اکرم (ص) : کيفر شخص رباخوار هفتادگونه عذاب ميباشد که کمترين آن مانند عذاب شخصي است که با مادر خود در خانه کعبه ومسجد الحرام زنا کرده باشد.
تفسير جامع جلد 1 صفحه 393
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۶/۲۳, ۰۶:۴۷ #7
ویرایش توسط نیایش : ۱۳۸۷/۰۶/۲۳ در ساعت ۰۶:۴۸
رمضان بهترین ماه خداشب قدر بهترین شب خداومن مشتاق نیایش بهترین بهترین ها در بهترین بهترین زمان ها هستم
در طوفان زندگی با خدا بودن بهتر از ناخدا بودت است
-
۱۳۸۷/۰۶/۲۳, ۱۱:۱۹ #8
علم خودتان را جهل نکنید و یقین خود را شک مسازید(مولا)
با سلام و تشکر از دقت شما
دوست گرامی:
یک تجربه شخصی خدمت شما عرض کنم بنده با دفتر آقای مکارم تماس گرفتم
مورد اول:
سال 86 بود در مورد ادکلن
گفتند ادکلن پاک است منهم به انها گفتم از تخمیذ آبجو ماده ای به دست میاید که c2o5oHاست این ماده اولیه
اکثر مشروبات الکلی است و همین ماده با درصدvol در ادکلانها قید میشود.
چطور ادکلن پاک است
گفت میشه اسم ترکیبو بگین گفتم خلاصه قرار شد تحقیق کنند و بعدا ببین نظر آقا چیه و.......
مورد دوم:
در مورد پاک بودن و نجس بودن الکل سفید سال 87
بنده قانعشان کردم که این ماده بعنوان مسکرات استفاده میشود و نجس است دفتر هم قبول کرد
فردای انروز یک پزشک زنگ زد و وارد واژه پزشکی شد و خلاصه دفتر اعلام کرد که در اینصورت زیاد اشکالی ندارد.
دین خدا و پیامبر خدا با کسی رودربایستی ندارد الکل سفید مسکر است
مولا:
در مورد علمای دین خدایشان یکی کتابشان یکی و پیامبرشان یکی بازهم در مورد حکم با هم اختلاف دارند
خطبه 18 نهج البلاغه
خواهش میکنم تمامی این دوستان این خطبه را مطالعه کنند
و ما فرطنا فی الکتاب من شیی در کتاب گفتن چیزی را وانگذاشتیم
مسیله ربا در کتاب کاملا مشخص است
مسئله خمس و کافر و ظالم و مرتد و........
بعد دوست گرامی
دو انتقادمیشود یکی میگه شما بعلت گمراه کردن دچار عقوبت اخروی میشوید!!!!!!!!!!!
که احتمالا زندانهای دنیوی را با قیامت و دنیای اخروی اشتباه گرفتن فکر میکنند اگر در جایی از این دنیا حرف
حقی زدند ودر زندان انداختنشان ان دنیا هم بدین سان عمل میشود هر کی حرف حق بزنه جهنمیه!!!!
و دوست دیگری که می گوید چرا این مسئله ربا در ارتداد مطرح شده
مثل اینکه بخواهیم بگوییم دو بعلاوه دو چه میشود و بگوییم دوتا پرتغال بعلاوه دو تا پرتغال چه میشود یک نفر
بگوید اقا ریاضیات چه ربطی دارد به پرتغال
با تشکر از شما
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۶/۲۴, ۲۳:۲۵ #9
به نام خدا
- پست قبليم در مورد بانك هاي اسلامي خوانده شود
- هيچ بانكي شما يا فرد ديگري را مجبور به سپرده گذاري نكرده است و اين طبق جعاله يا مضاربه يا مشاركت است و طبق توافق طرفيني ميتونيد با بانك قرار داد نبنديد بهتر است جهت بينش بهتر ماهيت اين قرار دادها را مرور كنيد!
- الان سود بانك 30 درصد نيست بلكه به سوي يك رقمي شدن در حال افول هست
-
۱۳۸۷/۰۶/۲۴, ۲۳:۳۰ #10
اگر الكل موجود در اين اشيا مست كننده باشد،نجس هستند و گرنه پاك هستند . (1)
1 - آيت الله خامنه اي ، رساله اجوبه الاستفتاات ، س 304 به بعد و آيت الله فاضل ، جامع المسايل ، ج 1 ، س 107 .
انواع الكل صنعتي، طبي و سفيد كه انسان نداند از چيزي مست كننده و روان درست شده، پاك است. اگر بدانيم الكلي را مثلاً از شراب تهيه كردهاند، اين الكل نجس است. الكلي كه از چوب تهيه شود، پاك است.(1)
تفاوت الكل صنعتي با الكل نجس در اين است كه الكل نجس، روان و مست كننده است و به خاطر همين نجس شده است، ولي الكل صنعتي مست كننده نيست.
1.توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 88، مسئله 112؛ سؤال تلفني از دفتر رهبري.
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری