صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آداب معاشرت در اسلام

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    94
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1

    آداب معاشرت در اسلام




    الحمد الله علی کل حال
    سلام

    در اسلام برای هر کاری آدابی داریم، گفتم اینجا بیایم اونایی رو که بلدیم بگیم تا همه یاد بگیریم،
    خوشحال میشیم هر کی هر آدابی در اسلام برای هر کاری بلد هست بگه ...

    مثلاً آداب عطسه در اسلام در روایات زیادی هست، آنچه به ما یاد داده اند اینه: کسی که عطسه میکنه انگشت سبابه اش را روی تیغه بینی بین دو ابرو بگذارد و بگوید «الحمدلله إنّی آمنت برّکم فاسمعون» شخصی که این الحمدلله را می شنود به او بگوید «یرحمکم الله و الخیر و العافیه» و شخص عطسه کننده در پاسخ او بگوید «یهدیکم الله و یصلح بالکم»

    خیلی زیباست و خیلی لذت داره.

    به افتخار پنج گل اهل کسا


    اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    14 روش برای ارتباط موفق با دیگران


    ..............................


    5- از تکیه بر نقاط ضعف و حساس اطرافیان و معاشران به شدت پرهیز کنیم. سختی سکوت را بر سختی تنش و آزار دیگران و بعد پشیمانی و ایجاد کدورت ترجیح دهید. معاشرت با نیش نمیشه!

    ..............................

    7- قبل از ورود به جلسات میهمانی و میزبانی و... خوب بیندیشیم و حتی بنویسیم که چه بگوییم؟ چرا بگوییم؟ چگونه بگوییم؟ تا موجب شادی و نشاط و آرامش خود و دیگران بشویم.

    آداب  معاشرت در اسلام

    8- آدمی هر چه بزرگ تر (به خدا نزدیک تر) می شود، انعطاف پذیرتر و با گذشت تر می شود. کودکان در برابر کوچک ترین کاستی و ناراستی
    فریاد برمی آورند و گریه و ناله می کنند.











    http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=261669



    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۹/۱۳ در ساعت ۲۰:۵۹
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    94
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    خیلی قشنگ بود " معاشرت با نیش نمیشه "


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    94
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    ويژگيهاى كلام زيبا
    1- بـرخـاسـتـه از فـكـر و انـديـشـه بـاشـد. امام علی (ع) : (فَكِّرْثُمَّ تَكَلَّمْ تَسْلَمْ مِنَ الزَّلَلِ) بينديش ، سپس سخن بگو تا از لغزشها در امان باشى .(لِسانُ الْعاقِلِ وَراءَ قَلْبِهِ وَ قَلْبُ الاَْحْمَقِ وَراءَ لِسانِهِ) زبان خردمند در آن سوى قلب اوست ، ولى قلب ابله در آن سوى زبان او.
    2- هـمـراه بـا ادب اسـلامـى بـاشـد. ادب يـعـنـى انـجـام عمل مشروع اختيارى تواءم با ظرافت و زيبايى .
    3- راست و همراه با عمل باشد. يـا اَيُّهـَا الَّذيـنَ امـَنـُوا لِمَ تـَقـُولُونَ مـا لا تـَعـْمـَلُونََ كـَبـُرَ مـَقـْتـاً عـِنـْدَاللّهِ اَنْ تـَقـُولُوا مـا لا تَفْعَلُونَ) اى كـسـانى كه ايمان آورده ايد، چرا سخنانى مى گوييد كه انجام نمى دهيد. اين گناه بزرگى است در نزد خدا، كه بگوييد آنچه را كه به جا نمى آوريد. (شَرُّ الْقَوْلِ الْكِذْبُ) بدترين سخن دروغ است .
    .
    .
    .

    آثار خوش زبانى
    امام سجاد(ع) : (اَلْقـَوْلُ الْحـَسـَنُ يـُثـْرِى الْمـالَ، وَ يـُنـْمِى الرِّزْقَ، وَ يُنْسى فِى الاَْجَلِ، وَ يُحَبِّبُ اِلَى الاَْهْلِ وَ يُدْخِلُ الْجَنَّةَ)
    كـلام زيـبـا، مـال و ثـروت را زيـاد مـى كـنـد، روزى را افـزايـش مى دهد، مرگ را به تاءخير مى اندازد، آدمى را محبوب خانواده اش مى سازد و او را وارد بهشت مى كند.
    امام علی (ع) : (عَوِّد لِسانَكَ لينَ الْكَلامِ وَ بَذْلَ السَّلامِ، يَكْثُرْ مُحِبُّوكَ وَ يَقِلَّ مُبْغِضُوكَ) زبانت را به نرم گويى و سلام دادن عادت بده تا دوستان تو بسيار و دشمنانت اندك شود.
    (عَوِّد لِسانَكَ حُسْنَ الْكَلامِ تَاءْمَنِ الْمَلامَ) زبانت را به زيباگويى عادت بده تا از سرزنش در امان بمانى .
    .
    .
    .
    بدزبانى و آثار آن
    امام علی (ع) : (اِيـّاكَ وَ مـا يـُسـْتـَهـْجـَنُ مـِنَ الْكـَلامِ، فـَاِنَّهُ يـَجـْلِسُ عـَلَيـْكَ اللِّئامَ وَ يـُنـَفِّرُ عـَنـْكـَ الْكِرامَ) از سخن زشت و ركيك بپرهيز، زيرا زشتگويى ، فرومايگان را در اطرافت نگاه مى دارد و عناصر شريف و بزرگوار را از گردت پراكنده مى كند.
    امام علی (ع) : (مَنْ لَمْ يَحْسُبْ كَلامَهُ مِنْ عَمَلِهِ كَثُرَتْ خَطاياهُ وَ حَضَرَ عَذابُهُ) كـسـى كـه سـخـن خـود را جـزء اعمالش به حساب نياورد (و بى پروا حرف بزند)، لغزشهايش بسيار و عذابش نزديك شده است .
    .
    .
    .


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,910
    صلوات
    61900
    تعداد دلنوشته
    38
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    25 روز 20 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    271



    غيبت و احكام آن

    اسلام غيبت را حرام نموده و آن را به زشت ترين صورت ، توصيف كرده است .

    چنانكه خداوند متعال مى فرمايد:
    ولا تجسسوا ولا يغتب بعضكم بعضا ايحب احدكم اءن ياءكل لحم اءخيه ميتا فكرهتموه ...
    (حجرات / 12)

    درباره مردم ، تجسس نكنيد و بعضى از شما (مومنان ) غيبت بعضى ديگر را نكند آيا فردى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (مسلما دوست ندارد.)

    غيبت عبارت است از:

    ياد كردن اوصاف و شكل و خوى كسى ، به طورى كه اگر بشنود، از آن ناراحت شود، و اين اوصاف هم حقيقتا در او باشد. اين عمل يكى از گناهان كبيره و معاصى بزرگ است ، كه چه خونهائى را بر زمين ريخته است و مردم زيادى را هلاك ساخته و خانه هائى را ويران نموده و بين مردم جدائى انداخته است .

    در حديث شريف آمده است :

    اياكم والغيبة فان الغيبة اءشد من الزنا ان الرجل يزنى و يتوب فيتوب الله عليه و ان صاحب الغيبة لايغفرله حتى يغفرله صاحبها.
    (بحار / ج 74، 89 - ميزان الحكمة / ج 7، 338)

    از غيبت بپرهيزيد زيرا كه غيبت از زنا بدتر است چه بسا مردى زنا كند و توبه نمايد، و خدا توبه اش را قبول كند ولى غيبت كننده آمرزيده نمى شود مگر اينكه صاحب غيبت از وى درگذرد.

    پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود:

    الغيبة اءن تقول فى اخيك ما فيه فان كنت صادقا فقد اغتبته و ان كنت كاذبا فقد بهته .
    (ميزان الحكمه / ج 7، 338 - ترغيب / ج 3، 515)


    غيبت آن است كه آنچه در برادر دينى تو است ، از آن سخن گوئى كه اگر راست گفته باشى غيبت او را كرده اى و اگر دروغ گفته باشى به وى بهتان زده اى .
    پس غيبت و سخن چينى و بهتان صفاتى هستند كه در شر و بدى به هم نزديك اند.



    آداب  معاشرت در اسلام


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از خانم یا آقای مدیون سلیمان می خواهیم لطفا منبع یا منابع احادیث خود را بنویسند که نوشته ایشان را معتبرتر سازد

    و از خانم خادم الزینب برای نوشتن منابع نوشته هایشان متشکریم

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,910
    صلوات
    61900
    تعداد دلنوشته
    38
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    25 روز 20 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    271



    نفاق و دوروئى از نظر اسلام

    خداوند متعال مى فرمايد:

    ان المنافقين فى الدرك الاءسفل من النار.
    (نساء / 144)

    براستى كه منافقان را در جهنم پست ترين جايگاهى از آتش است .

    نفاق و دوروئى يك مرض اجتماعى است كه بسيارى از بديها و فسادها و گناهان و جرمها از آن سرچشمه مى گيرد. و نفاق ، عبارت از رفتار دوگانه با مردم است .

    قرآن كريم آن را چنين توصيف مى كند:

    و اذا لقوا الذين امنوا قالوا امنا و اذا خلوا الى شياطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزون .
    (بقره / 14)


    منافقين هنگامى كه افراد با ايمان را ملاقات مى كنند، مى گويند ما ايمان آورده ايم (ولى ) هنگامى كه با شياطين خود خلوت مى كنند، مى گويند ما با شمائيم ما مومنان را مسخره مى كنيم .

    در حديث شريف از پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم ) آمده است :

    علامة المنافق ثلاث : اذا حدث كذب ، و اذا وعد اءخلف ، و اذا ائتمن خان .
    (بحار / ج 69، 206 - تحف العقول / 11)

    منافق سه نشانه دارد:

    1 - هرگاه سخن بگويد دروغ مى گويد.
    2 - و هرگاه وعده دهد تخلف مى كند.
    3 - و هرگاه مورد اعتماد واقع شود خيانت مى ورزد.

    پس منافق نه براى راستگوئى اهميت قائل است و نه در كارهايش اخلاصى دارد، و از تهمت زدن پرهيز نمى كند و از دشمنى نسبت به ديگران و غيبت كردن در پشت سر افراد، اجتناب نمى ورزد. هدفى جز حيله گرى ندارد، كارهايش ‍ فريب دادن و خيانت كردن است و به همين خاطر هرگاه

    وعده دهد خلف مى نمايد و اگر وى را امين بدانى خيانت مى ورزد چرا كه او نه شرافتى دارد و نه مى توان به وى اطمينان كرد. اين صفات ناپسند چه بسيار قبيح و زشت است كه اعتماد انسان را در زندگى به خطر مى اندازد و مردم در جامعه نسبت به وى بى اعتماد خواهند شد.

    دين اسلام تقريبا در تمام عصرها و دوره ها گرفتار و دستخوش منافقان بوده است ، و آنان به هنگام مشكلات و سختيها با اسلام به مبارزه و ستيز برمى خاستند و موجب فساد و تباهى در روى زمين مى شدند. در زمان حضرت رسول صلى الله عليه و آله هدف و تلاش منافقين در برانداختن نظام نوپاى اسلام بود كه هنوز پايه هاى آن محكم نشده بود. ولى عنايت خاص و يارى هميشگى خداوند كه مى خواست اين تفكر

    اسلامى احيا گردد، موجب حفظ اسلام از شر منافقان شد. يكى از چيزهائى كه نقش مهمى در شكست منافقين ايفا كرد قرآن كريم بود كه داروئى كشنده براى آنها شد و در سوره هاى متعدد، قرآن ، آنان را تهديد كرده و يك سوره مخصوص درباره آنان كه سوره شصت و سوم قرآن بنام منافقين نازل شده است كه از سوره هاى مدنى است . در آن هنگام منافقين در مدينه زياد بودند و هر مقدار اسلام پيشرفت مى كرد و جهانگير

    مى شد، منافقان نسبت به آن در اهانت كردن و وارونه جلوه دادن و ايجاد موانع در سر راه اسلام ، از هيچ كوششى دريغ نمى ورزيدند و به همين خاطر، اسلام در مقابل آنان موضعگيرى سختى نمود.

    خداوند متعال در قرآن مى فرمايد:

    لئن لم ينته المنافقون والذين فى قلوبهم مرض والمرجفون فى المدينة لنغرينك بهم ثم لايجاورونك فيها الا قليلا ملعونين اينما ثقفوا اخذوا و قتلوا تقتيلا.
    (احزاب / 60)

    اگر منافقين و آنها كه در دلهايشان بيمارى است و (همچنين ) آنها كه اخبار دروغ و شايعات بى اساس در شهر مدينه پخش مى كنند، دست از كار خود برندارند، تو را بر ضد آنان مى شورانيم سپس جز مدت كوتاهى نمى توانند در جوار تو در اين شهر بمانند و از همه جا طرد مى شوند و هر جا يافته شوند گرفته خواهند شد و به قتل خواهند رسيد.


    ویرایش توسط خادم الزینب : ۱۳۹۲/۰۹/۱۹ در ساعت ۲۰:۲۲

    آداب  معاشرت در اسلام


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 13 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    2



    در اکثر روایات بزرگان اسلام ، خوشرویی، مهمترین شرط در آداب معاشرت ذکر شده..
    گمشده...


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    1,910
    صلوات
    61900
    تعداد دلنوشته
    38
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    25 روز 20 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    271



    آداب معاشرت پیامبر گرامی اسلام‌ (ص)


    قرآن در باره رسول اکرم‌ صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله فرموده است: «لَكُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة»؛ (1) «برای شما در رسول خدا سرمشقی نیکوست.» بدیهی است معنی الگوگیری، پیروی در تمامی مراحل زندگی می‌باشد.

    در شرح زندگی پیامبر(ص) آورده است: در میان جوامع مختلف هنگام برخورد افراد با یکدیگر از الفاظ و رفتارهای متفاوتی استفاده می‌شود. در آیین مقدس اسلام نیز روی برخورد نیکو تأکید زیادی شده و به تحیت- که همان سلام است- هنگام برخورد با یکدیگر سفارش شده است.

    اهمیت این مسئله هنگامی روشن می‌شودکه بدانیم رسول اکرم‌ (ص) فرموده‌اند:
    «مَنْ بَدَأَ بِالْكَلَامِ قَبْلَ السَّلَامِ فَلَا تُجِیبُوهُ؛ (2) کسی که قبل از سلام سخن آغاز کند، به او پاسخ ندهید!»

    تأکید حضرت در استفاده از عبارت سلام، گویا بدین جهت باشد که مسلمانان در برخوردهای خود از غیر مسلمان شناخته شوند؛ از اینرو یکی از سیره‏های رسول اکرم‌ (ص) سلام کردن به دیگران است.

    ممکن است سؤال شود: این همه سفارش به سلام کردن چه فایده‌ای دارد؟ در جواب باید گفت: یکی از تأثیرات سلام کردن، از بین بردن کبر و غرور انسان است. برای بعضی سخت است که به دیگران سلام کنند و همواره منتظرند دیگران به آنها سلام دهند؛ از اینرو شخص با این کار [سلام کردن] خود را هم‌سطح دیگران می‌بیند و سعی در پیش دستی در سلام کردن دارد. بر خلاف موقعی که تکبر و غرور او مانع این کار می‌شود. در روایات نیز آمده است که هر کس در سلام کردن پیشی بگیرد، پاداش بیشتری دارد.

    همان‌طور که اشاره شد، سلام یک شعار است، که مخصوص دین اسلام می‌باشد، همان‌طور که هر فرهنگ و ملتی که اصل و ریشه داشته باشد، در بر خوردهای اجتماعی شعار خاصی دارد.
    در قرآن سفارش شده است که اگر به انسان سلام کردند، همانند آن یا بهتر از آن پاسخ گوید: «
    وَ إِذا حُییتُمْ بِتَحِیةٍ فَحَیوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها»؛ (3) «چون شما را سلامی‌کردند، شما نیز به سلامی بهتر یا همانند آن پاسخ گوئید.»

    در «تفسیر صافی» از رسول خدا‌ (ص) روایتی آمده است که: مردی به آن جناب سلام کرد و گفت: «السلام علیک!» حضرت در پاسخ فرمود «السلام علیک و رحمۀ الله» مردی دیگر رسید و گفت: «السلام علیک و رحمۀ الله» حضرت فرمود: «السلام علیک و رحمۀ الله و برکاته» مرد دیگری

    رسید و گفت: «السلام علیک و رحمۀ الله و برکاته». حضرت در پاسخ فرمود: «و علیک» آن مرد سؤال کرد: چطور رد سلام من را کوتاه کردید و به آیه شریفه «... فَحَیوا بِأَحْسَنَ مِنْها...» عمل نکردید؟ حضرت‌ (ص) فرمود: تو برای من چیزی باقی نگذاشتی تامن رد سلام خود را با آن بچربانم و بدین جهت عین سلامت را به تو برگرداندم. (4


    (1). احزاب/ 21.
    (2). کافی، ثقه الاسلام کلینی، دارالکتب اسلامیه، قم، 1365ش، ج2، ص644.
    (3). نساء/ 86.
    (4). تفسیر صافی، فیض کاشانی، انتشارات صدر، تهران، 1415 ق، ج 1، ص477.


    ویرایش توسط خادم الزینب : ۱۳۹۲/۰۹/۲۱ در ساعت ۱۱:۰۷

    آداب  معاشرت در اسلام

  11. تشکرها 2


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    94
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    احادیثی در آداب غذا خوردن :

    • امام علی (ع) : تا وقتی که گرسنه نشدی اقدام به خوردن غذا مکن و وقتی به خوردن اقدام کردی قبل از آنکه کامل سیر شوی دست از غذا خوردن بردار.غذا را با آرامش و خوب بجو تا هضم آن آسان شود و پیش از خوابیدن و به رختخواب رفتن به توالت برو و خود را تخلیه کن چون این سفارشات را به کار بندی از از پزشک بی نیاز شوی. آثارالصادقین جلد 2 صفحه 387



    • امام علی (ع) :از پرخوری پرهیز کنید زیرا هرکه پرخوری کند دردهای درونی اش بسیار گردد و خواب های فاسد و پریشان بیند و نیز موجب سنگدلی شخص و سبب کسالت و تنبلی در خواندن نماز میشود . آثارالصادقین جلد 9 صفحه 970



    • امام علی (ع): هر کس بخواهد هیچ غذائی به او ضرر نرساند (این چند دستور را باید رعایت نماید):


    1. هروقت گرسنه شده و معده اش خالی شد غذا بخورد.
    2. وقتی که شروع به غذا خوردن می کند نام خدا را ببرد.
    3. وقتی که شروع به غذا خوردن می کند ، آن را خوب بجود.
    4. قبل از سیری کامل و زمانی که هنوز میل به غذا دارد، دست از خوردن بردارد. طب الأئمة علیهم السلام ۲۹ عوذة لوجع الخاصرة و دواؤه.




    • امام علی (ع) : ای کمیل شکمت را از خوراک پر مکن و جائی هم در آن برای آب بگذار و میدانی هم به هوا بده و تا هنوز اشتها داری دست از خوراک بکش که اگر چنین کنی خوراک بر تو گوارا گردد راستی تندرستی و سلامتی با کم خوردن و آشامیدن است. تحف العقول صفحه 166



    • امام علی (ع) : ای کمیل چون از خوردن دست کشیدی حمد خدا را بگو بر آنچه به تو روزی داده و به آواز بلند حمدش کن تا دیگری هم با شنیدن حمد تو حمد خدا گوید و اجر تو بیشتر گردد. تحف العقول صفحه 166



    • امام علی (ع) :ای کمیل اگر با کسی هم خوراک گشتی در سر خوراک شتاب و عجله مکن تا همراهت هم سیر شود و از غذا بهره مند گردد. تحف العقول صفحه 166



    • امام علی (ع) : ای کمیل هم خوراک دعوت کن و از این کار دریغ مورز زیرا هرگز تو به کسی روزی ندهی و خدا با این کار ثواب شایان به تو دهد پس با مهمانت خوش خلق باش و به او بدگمان مشو و برایش جا باز کن. تحف العقول صفحه 166



    • امام علی (ع) : ای کمیل چون خواهی خوراک بخوری نام خدا را ببر و بسم الله الرحمن الرحیم بگو زیرا با نام خدا دردی به تو زیان نرساند و در آنست درمان هر بدی. تحف العقول صفحه 165



    • امام علی (ع) : در سر سفره ای که در آن شراب وجود دارد منشینید زیرا انسان نمی داند که کی مرگش سر میرسد و هرگاه یکی از شما خواست غذا بخورد باید چون بندگان بر روی زمین بنشیند و غذا بخورد. تحف العقول صفحه 104



    • امام علی (ع) : خوراکتان را به خوردن کمی نمک آغاز کنید و با خوردن نمک پایان دهید که اگر مردم خاصیت نمک را می دانستند آن را بر پادزهر ترجیح میدادند و هرکه غذایش را با نمک آغاز کند خداوند هفتاد درد را از او دور سازد که جز خدا کسی آنها را نداند. تحف العقول صفحه 108



    • امام علی (ع) : هرکه بر خوردن شراب مداومت دارد و دائم الخمر است خدا را به هنگام مرگ همچون بت پرست ملاقات میکند حجر بن عدی پرسید یا علی (ع) دائم الخمر کیست؟ فرمود آنکس که هر وقت شراب بیابد و در دسترس او باشد بنوشد. تحف العقول صفحه 117



    • امام علی (ع) : هرکس به کودک خردسال شراب یا هر مست کننده ای بنوشاند خدای عزوجل او را در لجن زاری آتشین در دوزخ زندانیش کند تا به خاطر عملی که کرده عذری بیاورد. تحف العقول صفحه 118



    • امام علی (ع) : انار را با دانه اش بخورید و مغز دانه را بجوید که معده را طباخی و شستشو کند و دل را زنده کند و وسوسه شیطان را ببرد. تحف العقول صفحه 120



    • امام علی (ع) : خوردن گلابی قلب را جلاء دهد و دردهایش را به اذن خدا آرام کند. تحف العقول صفحه 117



    • امام علی (ع) : خوردن سیب سبب پاک شدن معده است و خوردن به توانائی دل ناتوان است و دل را روشائی دهد و ترسو را شجاع کند و اگر زن باردار در دوران بارداریش به بخورد فرزندش نیکو صورت و زیبا رو شود. تحف العقول صفحه 95



    • امام علی (ع) : خوردن 21 عدد کشمش سرخ در هر بامداد ناشتا مرض سوء هاضمه معده و سخت دفع نمودن غذا در معده را تسریع میبخشد و شفابخش است. تحف العقول صفحه 96



    • امام علی (ع) : مسواک زدن رضای خدای متعال و پاک کننده دهان است و مضمضه کردن یعنی سه بار آب در دهان چرخاندن و خالی کردن و استنشاق سه بار آب در بینی کردن و خالی کردن قبل از وضو پاک کننده دهان و بینی است. تحف العقول صفحه 95



    • امام علی (ع): کسی از شما در حالت ایستاده آب نخورد که موجب دردی میشود که درمان ندارد. تحف العقول صفحه 97



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود