صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا حضرت زهرا (س) به مقام امامت نرسیدند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا حضرت زهرا (س) به مقام امامت نرسیدند ؟




    با سلام و عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)خدمت همه دوستان
    سوال فوق رو چند وقت پیش یکنفر از دوستان مطرح کرده بود البته به این شکل که چرا خانمها نمی تونن به مقام امامت یا نبوت برسن و آیا این برای زن یه نقص نیست ؟ بنده این سوال رو روز شهادت خانم فاطمه زهرا (س) مطرح میکنم و از همه دوستان تقاضا میکنم در پاسخ به این سوال شرکت کنن . اجرتون با بانوی دو عالم .




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    74
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : چرا حضرت زهرا (س) به مقام امامت نرسیدند ؟




    البته اين جواب نيست. اما مشهور است مقام معنوي حضرت زهرا بعد از پيامبر و امام علي از بقيه معصومين بالاتر بوده


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۶
    نوشته
    174
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : چرا حضرت زهرا (س) به مقام امامت نرسیدند ؟




    سلام
    چون ايشان خانم بودند و ظاهرا"رهبري در سطح بالاي جامعه را خداوند به خانمها نمي سپارد.

  5. تشکرها 2


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۵
    نوشته
    742
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 6 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    119

    راهنما نقل قول : چرا حضرت زهرا (س) به مقام امامت نرسیدند ؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط کاربر جدید! نمایش پست
    البته اين جواب نيست. اما مشهور است مقام معنوي حضرت زهرا بعد از پيامبر و امام علي از بقيه معصومين بالاتر بوده
    باسلام پاسخ مختصري كه به نظر مي رسد خدمت شما تقديم مي شود:
    آن چه مسلم است اين است كه زن و مرد از لحاظ خصوصيات جسمى و روانى تفاوت دارند و اين تفاوت ها موجب شده است تا هر يك از زن و مرد ، براى مأموريت هاى خاصى در زندگى و جامعه صلاحيت داشته باشند . پيامبر ، بايد رهبرى جامعه را به دست گيرد . ممكن است نياز باشد كه در جنگ ها شركت كند و رو در رو با دشمنان بجنگد و همچون پيامبراسلام(صلى الله عليه وآله) در يك نبرد ]احد[ دهها زخم كارى را به جان بخرد ; در مذاكرات سياسى بسيار مهم ، با سياست بازان حرفه اى دست و پنجه نرم كند و گول آن ها را نخورد و.. . در حالى كه طبيعت زن با امور مزبور سازگار نيست .
    حضرت اميرالمؤمنين على(عليه السلام)در وصيتش به امام حسن(عليه السلام)مى فرمايند : «زن را به كارى كه بيرون از حد و شأن اوست مگمار كه زن ، ريحانه و گل است و قهرمان نيست » .•
    معلوم است كه مقام نبوت از امور مشكل است ; بلكه از مشكل ترين امور است و نياز به قدرت و سعه جسمى و علمى و وسعت ادراك و بصيرت عميق و هوش سرشار و صبر جميل و اراده قوى و كافى و تأثيرگذار بدون تأثر و انفعال منفى دارد . نبوت ، مسئوليت است و آن چه امتياز و مقام است ، «ولايت » و مقام «قرب الهى » است كه در اين جهت ، بين مرد و زن فرقى نيست . براى رسيدن به مقام «خليفة اللهى » و انسان كامل شدن ، بين مردان و زنان فرقى نيست ; خداوند ، راه را براى هر دو صنف باز كرده است و هيچ كمالى را به مذكر يا مؤنث بودن مشروط نكرده است و اين دو خصوصيت فقط به كارهاى اجرايى مربوط است . راه هاى ترقى و تعالى انسان متفاوت است ; يكى راه فكر و ديگرى راه دل ، عاطفه ، شور ، علاقه و محبت است ; اگر زنان در اين راه ]راه دل و مناجات[ موفق تر از مردها نباشند ، يقينا همتاى مردها هستند و اين راه ، راه اساسى است ; امّا راه فكر راه فرعى است . در فرهنگ وحى ، با فرشتگان تكلم نمودن و بشارت آن ها را دريافت كردن ، سخن خويش را با آن ها در ميان گذاشتن و سخن آنان را شنيدن و به مقام عصمت رسيدن و در زمره اصفيا قرار گرفتن ، همه مواردى است كه زن نيز همانند مرد در همه اين صحنه ها سهيم بوده ، يعنى زنان نيز مانند انبيا و اولياى خاص (عليهم السلام) ، جزو اصفياى الهى است .•
    ---------------------
    1 . نهج البلاغه ، عبده ، باب كتب ، ص 56 ، چاپ مصر
    2 . زن در آينه جلال و جمال ، آية الله جوادى آملى ، ص 168ـ182 ، 190ـ201 .
    http://sshams.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
    صفحه شخصی



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : چرا حضرت زهرا (س) به مقام امامت نرسیدند ؟




    با سلام و تشکر از جناب آقای saeed 623 و پاسخی که عنایت کردند یک نکته تکمیلی رو هم بنده از همون منبع ( زن در آیینه جلال و جمال ) اضافه کنم و اون اینکه خلافت دو چهره داره یکی چهره راستین که که قابل نصب یا غصب پذیر نیست نه مردم می تونن کسی رو به مقام خلافت الهی نصب کنندو نه زورمندی میتونه این مقام رو غصب کنه و آیه انی جاعل فی الارض خلیفة )) ناظر به این چهره است .
    دوم خلافت ظاهری ( حکومت و کار اجرایی ) در صدر کارهاست چون مقامی از نظر اجرا بالا تر از این نیست ، اما این مقام منهای مساله احقاق حق و ابطال باطل دنیاست و به گفته امیر المومنین (ع) همانند عطسه بز است . بنابراین نفس کارهای اجرایی بهشت آور نیست تا گفته شود چرا در این بخش زن سهم ندارد یا مرد سهم بیشتری دارد . 1
    ___________________________
    1- ر. ک : زن در آیینه جلال و جمال ، صص 167 و 168 .

  8. تشکرها 2


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۶
    نوشته
    13
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسمه تعالی
    سلام به همه
    بنده بااین صحبت شما كه می فرماییدچرا حضرت زهرا(س)به مقام امامت نرسیدن به شدت مخالفم چرا؟
    به نظر بنده مقام ایشان علاوه بر اینكه از همهی انبیا بالاتر است كه هیچ حتی از امامان ماهم بالاتر هستش در حدسثی از امام زمان داریم كه می فرمایند:
    الگوی بنده مادرم زهرا(س)می باشدوجای دیگر می فرماید:
    هروقتی كه مردم مشكل دارندبه ماتوسل می كنند ولی هروقت كه ما (منظور همه ی امامان هستش)به مشكلی بر می خوریم به حضرت زهرا(س)توسل پیدا می كنیم.
    این یك نكته
    نكتهی دیگرآنكه در حدیث شریف كساكه در تمام مفاتیح ها هستش اگه خونده باشین آن رادر جایی جبرییل به خداوند می فرمایند كه چه كسانی زیر این كسا هستند خداوندمی فرماید:
    پدر زهراوهمسرزهراوفرزندان زهرا(س)زیر این كسا هستند.
    پس مقام ایشان خیلی بالا هستش
    فقط یك نكته ی خیلی خیلی مهم دیگر آنكه:
    ما نباید بین معصومین(ع)تفاوت قائل شویم كه این اشتباه هستش.
    والسلام


  10. تشکرها 2


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    زن و خلافت






    موحد كل عالم را خليفه الهي مي داند ؛ تنها فرشتگان "مدبرات امر" نيستند ، بلكه انسانها هم به اندازه خود در هر گوشه اي خلافت الهي را به عهده دارند ، منتها انسان كامل تر، خلافتي كامل تر و انسان متوسط ، خلافتي وسطا دارد و انسان نازل از مرحله نازل خلافت بهره دارد .
    مراتب عدالت متعدد است ؛ كسي كه همه نيروهاي ادراكي و تحريكي و نيروهاي جذب و دفعش را تعديل ميكند و مظهر تام اسماء حسنا شده ، در هسته مركزي عدل قرار مي گيرد ، داراي عدالت كبراست و انساني كه كارهاي واجب را انجام مي دهد و از حرام مي پرهيزد ، عدالت صغرا دارد و كسي كه قواي غضب و شهوت را تعديل نمود ، در عدالت وسطا قرار دارد .
    عادل بايد مظهر همه اسماء حسنا باشد و هر اسمي را در جاي خود اجرا كند . انسان كامل مرد يا زن ، بايد چون علي بن ابيطالب (ع) و فاطمه زهرا (س) به مرتبه كبراي عدالت رسيده باشد ؛ بنابر اين مراتب سه گانه عدالت و ره آورد آن (خلافت) در هر سه بخش عالي و متوسط و داني ، از ذكورت و انوثت ( زن و مرد بودن) منزه است .
    در حقيقت خلافت دو چهره دارد : 1- چهره راستين كه قابل نصب يا غصب پذير نيست ؛ نه مردم مي توانند كسي را به مقام خلافت الهي نصب كنند و نه زور مندي مي تواند اين مقام را غصب كند و آيه (‌اني جاعل في الارض خليفة ) ناظر به اين چهره است .
    2- خلافت ظاهري و مقام و مسئوليت اجرايي كه از شئون خلافت راستين است و حضرت امير (ع) در خطبه شقشقيه از غصب آن گله ميكند . خلافت ظاهري (حكومت و كار اجرايي ) در صدر كارهاست ؛ چون مقامي از نظر اجرا بالاتر از اين نيست ، اما اين مقام ، منهاي مساله احقاق حق و ابطال باطل ، دنياست و بگفته اميرالمومنين (ع) دنيا چيزي جز استخوان خوكي در دست جذامي نيست ؛‌بنابراين نفس كارهاي اجرايي بهشت آور نيست تا گفته شود : چرا در اين بخش ، زن سهم ندارد يا مرد سهم بيشتري دارد .1

    1- با تلخيص ، زن در آيينه جلال و جمال ، آيت الله جوادي آملي ، ص166- 168

    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.

  12. تشکرها 2


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    487
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    1 روز 10 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب چرا حضرت زهرا (س) به مقام امامت نرسیدند ؟




    سلام. دو نکته حائز اهمیته. اول اینکه خدا تمام پیامبران و امامان رو از بین مردها برگزیده، همانطور که نمیتوانیم بپرسیم چرا مریم(س) پیامبر نشد اینرا در مورد زهرا(س) و امامت نیز نمیتوانیم انتظار داشته باشیم. اما علتش را به نقل از سایت پاسخگو ببینیم:

    پیامبرى و رسالت و نبوت تشریعى یک کار اجرایى است،‌ و رهبرى جامعه، بیان حلال و حرام، واجب و مستحب، مکروه و مباح به عهده پیامبر الهى مى باشد. از آن جایى که ایفاى این مسئولیت ها تماس مستقیم و مداوم را مى طلبد ، تحمّل این وظیفه به عهده مرد گذاشته شده است. قرآن مى فرماید: «ما أرسلنا من قبلک إلاّ رجالاً نوحى إلیهم؛ قبل از تو (اى پیامبر) هیچ کس را جز مردان به عنوان رسول نفرستادیم و به آن وحى کردیم».[1]
    اصولاً مجموعه روح وجسم زنان به گونه اى است که پذیراى مسئولیت هاى سنگین و اجرایى مهم نمى باشد. از این رو نه تنها در دنیاى قدیم بلکه در عصر حاضر که به اصطلاح عصر تمدن و احیاى حقوق زنان است نیز زنان در کارهاى اجراى مهم و پست هاى کلیدى قرار نمى گیرند. بررسى کنید و ببینید در کل کشورهاى جهان چند نفر زن رئیس جمهور و یا وزیرند و یا در پست هاى مهم دیگر قرار دارند و یا مثلاً چند تن رانندة‌ ماشین هاى سنگین هستند.
    از دیدگاه اسلام پیامبر نشدن زنان و وظایف دیگرى که از زنان برداشته شده است فقط به خاطر ویژگى هاى جسمى و روحى آنان است، و این از ارزش و مقام معنوى زنان نمى کاهد، زیرا از منظر وحى الهی، هیچ انسانى بر دیگرى مزیت و برترى ندارد، مگر از طریق کمالات معنوی، و ملاک مزیت و برتری، تقوا و پرهیزکارى در همة شئون زندگى است. قرآن مى فرماید: «یا أیها النّاس إنّا خلقناکم من ذکر و أنثى و جعلنا کم شعوباً و قبائل لتعارفو إنّ أکرمکم عندالله أتقاکم؛ ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را دسته ها و قبیله هاى گوناگون قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. همانا گرامى ترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شما است».[2]
    بر این اساس زن نیز می تواند به مقامی دست یابد که خداوند به او وحی نماید مانند مادر حضرت موسی و حضرت مریم ؛ خداوند نیز در قرآن آنها را نمونه و الگو برای زنان و مردان قرار می دهد. «ضرب الله للذین آمنوا امرات فرعون ....و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا ...» (3) که آمنوا در این آیه شامل مردان و زنان هردو می باشد. بنابراین از جهت دست یافتن به مقام انسان کامل که پیامبران از آن جمله اند ، زن مرد تفاوتی ندارند.
    خداوند در جاى دیگرمی فرماید: «هر کس کار شایسته اى انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالى که مؤمن است، او را به حیاتى پاک زنده مى داریم و پاداش آن ها به بهترین اعمالى که انجام مى دادند خواهیم داد».(4)
    به همین خاطر در کنار مردان بزرگ تاریخ اسلام چهره زنی را می بینیم که در موفقیت و پیشرفت او تاثیر داشته است.
    پس مرد و زن در معیارهاى الهى همتاى هم هستند و هر یک تلاش کند به کمال واقعى که قرب پروردگار جهان و وصول به بهشت برین است نایل خواهد شد. واگذار نکردن وظیفه پیامبری، یا مرجعیت به عهدة زن، بار و مسئولیت اجرایی را از دوش او برداشتن است، نه کاستن مقام معنوى او. در عین حال که می تواند به مقام مقام انسان کامل و اجتهاد دست یابد.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------
    پاورقی:
    1- یوسف(12) آیه 109.
    2- حجرات (39) آیه 13.
    3- تحریم(85) آیه (12)
    4- نحل (16) آیه ‌97.

    http://www.pasokhgoo.net/fa/node/910

    از طرف دیگر امامت مسئله ایست از سوی خدا و به آراء و نظرات مردم ارتباط ندارد. با حضور علی(ع) اگر مسئلۀ اختصاص امامت به مردها وجود نداشت باز هم زهرا(س) امام نمیشد، همانطور که هارون(ع) بخواطر موسی(ع) امام بنی اسرائیل نشد و حال انکه خود پیامبری بزرگوار بود.

    به امید ظهور
    ویرایش توسط مسلمان ایرانی : ۱۳۸۷/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۶:۵۱ دلیل: اصلاح متن


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    1,188
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جناب مسلمان ایرانی لطفا قسمت اخر فرمایشاتتون رو توضیح بدید اونجایی که گفتید چون حضرت علی وجود داشت حضرت زهرا امام نشدند
    ومثالی که زدید در مورد هارون و حضرت موسی
    به نظر بنده این مثال اصلا مثال قابل قبولی نیست چراکه حضرت موسی پیامبر اولالعزم بودند و مقام معنوی حضرت موسی بیشتر از حضرت هارون بوده است در حالیکه نمیتوان گفت مقام معنوی حضرت زهرا از حضرت علی پایین تر بوده است
    شما میفرمایید با حضور علی اگر هم امامت مخصوص مردان نبود باز هم حضرت زهرا امام نمیشد این دو مساله چه ربطی به هم دارد ایا میتوان گفت از دو ثمره زندگی پیامبر که هر دو معصوم بوده اند علی از زهرا بالاتر بوده است؟؟؟در حالیکه تنها تفاوت در بحث امام شدن بین این دو بزرگوار زن بودن یکی و مرد بودن دیگری است و ان هم به امور اجرایی که دوستان هم به ان اشاره کرده اند خلاصه میشود
    و نمیتوان گفت جدای از بحث زن و مرد بودن تا روزی که علی بود فاطمه در جایگاهی نبود که امام شود


  15. تشکر


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    1,188
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [quote=مسلمان ایرانی;21307]سلام علیکم.



    متوجه هستید؟ اگر زن بودن زهرا هم مطرح نبود، علی از او برای کسب امامت بهتر و اولی بود.



    میشود دلایل خود بر این ادعای بزرگ بفرمایید؟ سخنانی که پیامبر خدا در مورد علی فرمود را کجا در مورد زهرا فرموده است؟ نماز علی و حالات او در عبادت و کمکهای او به گسترش اسلام و دفاع در جهادها و ... همه نقاط برتری هستند. البته دوست ندارم این بحث را کش بدهم، چون ممکن است برای برخی به منزلۀ تنزیل درجۀ رفیع، خیرالنساءالعالمین، زهرا باشد.



    اصلا به نظر من امام نبودن زهرا خارج از همه اینها اینستکه خدا نخواست چنین شود.
    [/quote
    کاربر محترم حرف شما یک معنی بیشتر ندارد وان این است که علی از فاطمه برتر بوده و جدا از بحث زن بودنش لیاقت کمتری برای امامت داشته در حالیکه این اشتباه محض است چراکه بحث لیاقت معنوی در انتخاب امامان مطرح نیست زیرا معصومین اخرین امکان کمال معنویت بشر روی کره زمین هستند پس بحث معنویت در اینجا مطرح نیست
    در بحث امامت فقط خود امامت مطرح است چراکه حسین با حسن در لیاقت فرقی نداشته اند که بگوییم فاطمه و علی هم با هم فرق داشته اند امامت به معنای رهبری جامعه مسلمین است و صرفا یک مسئولیت و لا غیر و برتری صاحب مسئولیت به دیگری صرفا از باب انجام همان مسئولیت است
    مثال
    فرض میکنم دو استاد دانشگاه وجود دارندکه علم هر دوبه یک اندازه است اما یکی از ایندوقدرت انتقالش بهتر است بنابراین ان استاد که قدرت انتقال بهتری دارد برای استادی ارجح تر هستند
    در مورد حضرت فاطمه و علی هم همینطور است خداوند امامت را به علی سپرد صرفا به دلیل انکه برای ایفای مسئولیت رهبری ارجحیت داشت اما این به معنا نیست که از هر لحاظ از فاطمه برتر بود که شما بگویید تا علی بود امامت به فاطمه نمیرسید این حرف شما از دید من یک توهین به شمار میرود
    ضمنا تعاریف پیامبر از حضرت علی صرفا به خاطر اثبات برتری او نسبت به دیگر مردان و رهبران است و این تعاریف را در مقایسه حضرت علی با حضرت فاطمه بیان نکرده اند چراکه حضرت مجبور بوده اند زمینه را برای خلافت حضرت علی فراهم کنند نه هیچ فرد دیگری که اگر قرار بود فاطمه رهبر شود پیامبر همان سخنانی را که در باب علی میگفت و همان اوصاف و تعابیری که در باره علی داشت درباره فاطمه برمیشمرد چراکه ماهیت نور با نور فرقی ندارد



صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود