صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: غیرت داشتن زن نسبت به شوهرش

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    434
    مورد تشکر
    14 پست
    حضور
    4 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0

    غیرت داشتن زن نسبت به شوهرش




    یه سوالی داشتم
    از بعضی حاج اقا ها شنیدم که میگن از نظر دین غیرت زن نسبت به مرد وشوهرش خوب نیست واین کار تقبیح شده است
    از کارشناسان میخواستم که لطفا اگه این مطلب درسته یه مقدار این مطالب و واضح تر بیان کنند که منظور دقیقا چی هست؟ ومنظور از غیرت چی است؟
    وروایات در این مورد را هم بفرمایید تا بیشتر استفاده کنیم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله
    غیرت داشتن زن نسبت به شوهرش


    کارشناس: استاد پیام

    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۲/۰۴/۱۹ در ساعت ۱۸:۳۶


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از امام صادق عليه السلام سؤال شد: زن بر شوهرش غيرت مى ورزد، آيا اين كار او را آزار مى دهد؟ امام عليه السلام فرمودند: «اين غيرت ناشى از عشق و علاقه است». «عن إسحاق بن عمار قال: قلت لابى عبدالله عليه السلام: المرأة تغار على الرجل تؤذيه، قال: ذلك من الحب»؛ كافى، ج 5، ص 506..



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در حكمت 124نهج البلاغه آمده است: «غيرة المرئة كفر و غيرة الرجل ايمان؛ غيرت زن، كفر و غيرت مرد، ايمان است».
    البته غيرت زن به طور مطلق و همه جا كفر نيست. در برابر بيگانه و كم و كاستي‏هاي زندگي غيرت از خود نشان دادن كفر نيست، بلكه فعلي پسنديده است. لذا بايد بگوييم منظور، آن غيرتي است كه زن در مقابل شوهر خودش و در برابر خواست او از خود نشان مي‏دهد.
    مساله زن را، از جهات گوناگوني مي توان بررسي کرد ، چنان تابع محيط و زمان است که گاه بسياري از انساني ترين اصول و رسوم آن در محيط و زماني ديگر به صورت يک جنايت ضد انساني تغيير شکل مي دهد.
    مراد از کفر در اين حديث، معصيت و گناه يعني کفر عملي است نه کفر اعتقادي. مراد آن حساسيتي است که زن در برابر همسر دوم از خود نشان مي دهد و در واقع نوعي حسادت زنانه و حساسيت بي مورد و نابجاست که منجر به نافرماني و معصيت خداوند و مخالفت با حکم و دستور خداوند مي گردد. ولي غيرت مرد به معناي نهي از منکر و جلوگيري از آلوده شدن همسرش به فحشاء و آلوده دامني است که امري مطلوب و برخاسته از ايمان و تعهد مرد است.
    زن اگر حسادت به همسر ديگر شوهرش به ورزد مخالفت با فرمان خدا کرده و مخالفت و حسادت مرد نسبت به گام نهادن مرد بيگانه در زندگي خانوادگيش اطاعت فرمان خدا است.
    حسادت زن در برابر شوهرش و مانع شدن از تعدد زوجات (با توجه به ضرورت هائي که پيش مي آيد) با اين که خداوند در قرآن صريحا آن را حلال فرموده منجر به مخالفت با احکام خدا مي شود که اطلاق کلمه «کفر» بر آن مي گردد.
    اما غيرت به خرج دادن مرد و مانع از اين که بيگانه اي در همسرش شريک او باشد عين ايمان است چرا که خداوند بزرگ يک زن را تنها براي يک مرد حلال فرموده است.



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    434
    مورد تشکر
    14 پست
    حضور
    4 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    اول از همه تشکر میکنم که این موضوع را که نزدیک یک ماه قفل کردید واز دسترس خارج بود
    دوم مورد جواب سرکار هدی

    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست
    در اينجا شايد لازم باشد بصورت بسيار فشرده و گذرا اين مطلب را متذكر شوم كه در قرآن كريم صرفا اذن چند همسري مردان داده شده است و اين امر نه واجب است و نه مستحب بلكه با توجه به شان نزول آيه مربوطه شايد بشود به آن اطلاق ضرورت نمود ؛ يعني مرد در شرايط ضرورت آنهم با قيد بسيار سخت رعايت عدالت ( كه بعضا حتي از عهده عرفا و سالكين الي الله -كه در امور جزيي و مهم بسيار رعايت حدود الهي را مي نمودند - نيز خارج بوده و‌آنها اين قيد را براي خودشان غير قابل اجرا و فرا تر از توان خويش توصيف مي كردند )صرفا مجاز به ازدواج مجدد است . مساله عدالت به قدري مهم است كه خداوند در همان آيه مردان را نهي مي كند كه اگر قادر به رعايت عدالت نيستيد تنها با يك همسر زندگي كنيد . يعني از يكطرف تعدد زوجات صرفا مجاز شده و از طرف ديگر حتي اگر مرد بيم آن دارد كه نتواند به اين قيد عمل كند خداوند صراحتا او را نهي نموده است؛ حال چگونه مي توان عملكرد مردان بي مسئوليتي كه نه تنها به وظايفشان در خصوص يك زن و يك خانواده عمل نمي كنند بلكه با استناد به اين حكم الهي - كه داراي شروط و ضرورتهايي است - به تعدد زوجات اقدام مي نمايند را توجيه نمود ، چنين مرداني مصداق اتم "نومن ببعض و نكفر ببعض " هستند . با توجه به تكاليف سنگين و سختي كه دين اسلام در حوزه خانواده بر عهده مرد نهاده است - كه تقريبا تمامي وظايف و مسئوليتهاي زندگي است و زن از باب لطف و احسان است كه در تكاليف و مسئوليتها ، مرد را همراهي و كمك مي كند نه از باب تكليف - اجرايي نمودن شرط عدالت به همراه انجام مسئوليتها و تكاليف، بسيار مشكل است و عمدتا كساني كه به چنين كاري اقدام مي كنند نه تنها قادر به تحقق اين شرط در بين همسران نيستند بلكه بخش اعظم و گاه تمامي مسئوليتشان را بر دوش يك زن مي اندازند و خود به سراغ زندگي جديد مي روند ،امري كه به هيچ روي مورد تاييد قرآن كريم نيست و اگر بخشهاي اجرايي دستگاه قضاي اسلامي ، قدرتمند و دقيق عمل نمايد بايد با چنين مرداني به گونه اي كه شايسته است برخورد شود . وانگهي در برخي موارد يك مرد نه تنها قدرت اجراي عدالت را ندارد بلكه موجب از ميان رفتن بنيان خانواده گذشته اش مي شود - اعم از زن و فرزندانش -
    از استادپیام میخواستم بپرسم که اولا درسته که میگن این تعدد زوجات ضروری دین است واینو یه مقدار بازش کنید تا مشخص بشه
    بعدش اگر ضروری هست چطور بعضی مثله نویسنده متن بالا شرایط تحقق این موضوع را تنگ میکنند که از ضروری دین بودن به یک عمل منکر وقبیح تبدیل میشودایا این برداشت بالا از شرایط تحقق این موضوع درسته یانه لطفا با توضیح کافی
    ویرایش توسط عبد آبق : ۱۳۹۲/۰۵/۰۷ در ساعت ۱۱:۱۴


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    83
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 2 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پیام نمایش پست
    مراد از کفرآن حساسيتي است که زن در برابر همسر دوم از خود نشان مي دهد و در واقع نوعي حسادت زنانه و حساسيت بي مورد و نابجاست که منجر به نافرماني و معصيت خداوند و مخالفت با حکم و دستور خداوند مي گردد.
    تقریباً همین متن در یکی از کتاب‌هایی که توسط مبلغین شیعه انتشار یافته بود، دیده شد و در آن‌جا گمانمان بر این بود که چنین مردی از خود سخن می‌گوید اما حال آ‌ن‌را با سند نیز می‌بینیم!

    در آیه (3) سوره‌ی نسا آمده است: «تا چهار همسر می‌توانید اختیار کنید؛ اما، اگر بیم آن دارید که عدالت را رعایت نکنید، تنها یک زن بگیرید»

    این جمله همانند این است: «هرگاه خواستید گناه کنید؛ اما اگر بیم آن دارید که خدا شما را ببیند، گناه نکنید»

    آیا جایی وجود دارد که خدا ما را نبیند؟

    چگونه در خیلی از جاها، ناسخ و منسوخ در قرآن وجود دارد اما در مورد این حکم که در آیه‌ی 129 همان سوره کاملاً باطل شده است، ناسخ و منسوخی در کار نیست؟

    کدام مرد در طول تاریخ، توانسته است که عدالت را بین زن نخست و زن دوم (و... که گویا بزگواران اهل فن به زن نخست و مادر بچه‌ها «ضعیفه» و دیگر زنان «لطیفه» می‌گویند) خود رعایت کند؟

    یک مرد برای چه زنی دیگر اختیار می‌کند؟

    چون از زن نخست خود «سیر» شده است، زن نخستش «پیر»، «چاق» و هر دلیل دیگری داشته است و آن زن برای مرد خود دیگر رنگ و بویی ندارد؛ حال، آن مرد زنی زیبا، جوان‌تر و از نظر خود بهتر، اختیار می‌کند و طبیعی‌ست که زن جدید خود را بیشتر دوست دارد و بیشتر به او می‌رسد.

    چنین مردی چگونه می‌تواند عدالت را رعایت کند؟

    اگر زن نخست وی برای او دوست داشتنی بود، هیچگاه سمت زنی دیگر نمی‌رفت و این نشان‌دهنده‌ی دلزدگی وی از زنش است.
    *****
    چرا زنان اجازه‌ی چند همسری را ندارند ؟

    گفته می‌شود به خاطر اینکه اگر آن زن باردار شود، مشخص نیست که آن بچه از کدام پدر است.

    اگر تنها این موضوع دلیل است؛ با استفاده از قرص‌های بارداری که 99/9% اثر بخشی دارند، این مشکل حل می‌شود؛ یعنی از هر 1000 زنی که قرص ضدبارداری استفاده می‌کند «ممکن است» یک زن باردارد شود. که این جزو استثنا حساب می‌شود و قانون برای همه‌ی مردم تصویب می‌شود نه استثنا؛ یعنی آن 999 نفر فدای یک نفر نباید شوند.

    حال اینکه در کشور اسلامی این موضوع، یک قانون قانونی است، و هرکس مخالف آن باشد را «کافرم می‌دانند؛ یک موضوع مبهم است و اگر لطف شود در اینجا بدآن پاسخی داده شود، نصفی از جامعه‌ی مسلمانان (زنان) از این پاسخ‌گویی قدردانی می‌کنند.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    434
    مورد تشکر
    14 پست
    حضور
    4 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط فـــرعـــون نمایش پست
    در آیه (3) سوره‌ی نسا آمده است: «تا چهار همسر می‌توانید اختیار کنید؛ اما، اگر بیم آن دارید که عدالت را رعایت نکنید، تنها یک زن بگیرید»

    این جمله همانند این است: «هرگاه خواستید گناه کنید؛ اما اگر بیم آن دارید که خدا شما را ببیند، گناه نکنید»

    آیا جایی وجود دارد که خدا ما را نبیند؟

    چگونه در خیلی از جاها، ناسخ و منسوخ در قرآن وجود دارد اما در مورد این حکم که در آیه‌ی 129 همان سوره کاملاً باطل شده است، ناسخ و منسوخی در کار نیست؟
    این نظر شماست وچون متاسفانه در علم تفسیر متخصص نیستید ارزش علمی ندارد
    لطفا کارشناس قران به به اشکال جناب فرعون پاسخگویی دهند





    نقل قول نوشته اصلی توسط فـــرعـــون نمایش پست
    کدام مرد در طول تاریخ، توانسته است که عدالت را بین زن نخست و زن دوم (و... که گویا بزگواران اهل فن به زن نخست و مادر بچه‌ها «ضعیفه» و دیگر زنان «لطیفه» می‌گویند) خود رعایت کند؟

    یک مرد برای چه زنی دیگر اختیار می‌کند؟

    چون از زن نخست خود «سیر» شده است، زن نخستش «پیر»، «چاق» و هر دلیل دیگری داشته است و آن زن برای مرد خود دیگر رنگ و بویی ندارد؛ حال، آن مرد زنی زیبا، جوان‌تر و از نظر خود بهتر، اختیار می‌کند و طبیعی‌ست که زن جدید خود را بیشتر دوست دارد و بیشتر به او می‌رسد.
    اتفاقا در طول تاریخ تعداد کسانی که در توانسته اند بین چند زن عدالت برقرار کنند زیاد بوده اند وجالب اینکه این اشخاص موفق از کسانی بوده اند که نه مثله بعضی از ماها هواپرست بوده اند ونه نعوذبالله زن باز بوده اند ولی با این حال در مواردی چندین زن داشته اند
    پس مشخص میشود ما هنوز دین را نفهمیدیم

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    941
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ای کاش مردان بی عاطفه می تونستند خودشونو جان همسرانشون بزارن ...
    آیا واقعا چون خداوند به اونا اجازه داده میرن وهمسر دیگه اختیار می کنن؟
    آیا چشم چرانی که حرامه و خداوند براش مجازات مقرر فرموده در این مردان نسبت به زنان و حتی زنان شوهر دار و حتتتتی مومنه و عفیفه وجود نداره ؟


    وآیا تمام احکام و حدود الهی رو رعایت میکنن که این مورد رو همه آقایون امر خدا پیغمبر دونسته و حق خودشون می دونن..؟


    ای کاش اون مردان از خود راضی که از ازدواج که باید انسان رو به تعالی برسونه و در بیشتر و بیشتر اونا اصلا این مد نظر نیست .......مث ائمه علیه السلام و پیامبر صلوات الله به ازدواج نگاه می کردند در حالی اغلب اونا فقط و فقط هوسران و زیاده خواهند....
    ولی من هنوز نمیتونم اینو متوجه بشم که چرا خدای مهربون ما با دل نازک و شکننده زنها اینطور کرده؟

    آخرشم حق وحقوق مرد بعد این همه.........بیشتر و محترم تر از مرده و متاسفانه از قرار معلوم 1 عالمه خانما به دلیل سرپیچی از شوهر و عدم تمکین ......و ...... جهنمی بشن!
    ؟


    میدونم هیچ کار خدای عزوجل بی حکمت نیست و هیچ شکی به عدالتش ندارم ولی از کارشناسان عزیز میخوام توجیهمون بفرمایند..
    آیا با این تفاسیریک دختر نباید از ازدواج شونه خالی کنه؟
    وچطور خوشبینانه وارد زندگی مشترک بشهههههههه؟
    با تشکر


    ------------------
    أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ وَالْعِوَجِ؟
    أَيْنَ هادِمُ أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَالنِّفاقِ؟
    أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ؟
    أَيْنَ قاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدينَ؟
    اَيْنَ بَقِيَّةُ اللهِ؟

    ================
    "اگر با آمدن خورشــید بیدار شویم ؛ ‌نمازمــان قضاســت"

  10. تشکر


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عطیه سادات نمایش پست
    ای کاش مردان بی عاطفه می تونستند خودشونو جان همسرانشون بزارن ...
    آیا واقعا چون خداوند به اونا اجازه داده میرن وهمسر دیگه اختیار می کنن؟
    آیا چشم چرانی که حرامه و خداوند براش مجازات مقرر فرموده در این مردان نسبت به زنان و حتی زنان شوهر دار و حتتتتی مومنه و عفیفه وجود نداره ؟


    وآیا تمام احکام و حدود الهی رو رعایت میکنن که این مورد رو همه آقایون امر خدا پیغمبر دونسته و حق خودشون می دونن..؟


    ای کاش اون مردان از خود راضی که از ازدواج که باید انسان رو به تعالی برسونه و در بیشتر و بیشتر اونا اصلا این مد نظر نیست .......مث ائمه علیه السلام و پیامبر صلوات الله به ازدواج نگاه می کردند در حالی اغلب اونا فقط و فقط هوسران و زیاده خواهند....
    ولی من هنوز نمیتونم اینو متوجه بشم که چرا خدای مهربون ما با دل نازک و شکننده زنها اینطور کرده؟

    آخرشم حق وحقوق مرد بعد این همه.........بیشتر و محترم تر از مرده و متاسفانه از قرار معلوم 1 عالمه خانما به دلیل سرپیچی از شوهر و عدم تمکین ......و ...... جهنمی بشن!
    ؟


    میدونم هیچ کار خدای عزوجل بی حکمت نیست و هیچ شکی به عدالتش ندارم ولی از کارشناسان عزیز میخوام توجیهمون بفرمایند..
    آیا با این تفاسیریک دختر نباید از ازدواج شونه خالی کنه؟
    وچطور خوشبینانه وارد زندگی مشترک بشهههههههه؟
    با تشکر
    /////////////////////////

    با سلام

    اگر بتونم کمی توجیهتون کنم خوشحال می شوم :

    سالها قبل در حدیثی از فکر کنم امام کاظم ع خواندم که ایشان در جواب مردی که می خواست ازدواج مجدد ( یا ازدواج موقت اشتباه از من است ) بکند به او می فرمایند:
    این کار برای شما که زن دارید نیست برای مجردین است


    قرآن کریم هم بنارا بر عدالت گذاشته است


    که عموما دست مردها در این زمینه زیاد باز نیست

    و خود من هم به عنوان یک زن از این موضوع خوشم نمی آمد تا اینکه سنم کمی بیشتر شد و کمی هم دانشم بیشتر شد....و به دانش آموزانم می گفتم اگر مردی

    بخواهد این کار را بکند خوب می کند حالا اگر بچه هایی که از این مرد متولد می شوند حلال زاده باشند بهتره یا حرام زاده ؟؟

    در ضمن مردها با هم متفاوتند بعضی یک زن هم از سرشان زیاد است از همه جهات نفقه و غیره .....
    بعضی ده تا زن هم برایشان گویا کم است و حالت بیماری شدیدی دارند


    الحمدالله با این شرایط اقتصادی و ...... اکثریت مردان به همان یک زن بسنده می کنند و نکنند چه کنند ؟ و وجود زن دوم زندگیشان را به هم می ریزد که هیچ مرد عاقلی به این امر راضی نمی شود

    انشاالله ادامه دارد .................









    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    199
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 4 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    45



    از اونجایی که هیچ حسی در وجود انسان بیهوده نیست، این حس خانمها(به قول آقایون حسادت) ترمزی برای میل تنوع طلبی آقایونه.
    اگه این حس بیهوده بود اصلا خدا اونو در وجود زن قرار نمیداد.
    از اون طرف غیرت آقایون حدومرز میل به خودنمایی خانمها رو مشخص میکنه، پس قبل از اینکه حس حسادت خانمها رو مذموم بشمارید نگاهی به چرایی این حس بندازید.
    انشاءالله که آقایون هم قبل از انجام این دستور الهی، تمامی دستورات رو به طور کامل انجام بدن و هنگامی که مطمئن شدن فردی هستن که میشه روی ایمانشون قسم خورد، بعد سراغ نفرات بعد برن.


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود