جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حجاب از منظر قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    277
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 17 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    80
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حجاب از منظر قرآن




    قم ـ خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا : "حجاب از منظر قرآن" عنوان گفتاری است از «حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین الهی زاده» محقق و پژوهشگر دینی که در نشستی با همین عنوان در بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ایراد شده است.
    آنچه در پی می آید خلاصه ای از گفتار ایشان در این نشست است:
    حجت الاسلام دکتر محمد حسین الهی زاده

    حجاب از منظر قرآنخبرگزاری ابنا : در ابتدا باید واژه های مرتبط با مبحث حجاب را انتخاب و با تعریف دقیق و صحیح از هر یک، مرزها و تفاوت های هر یک را روشن کرد که در نتیجه تعریف دقیقتری از حجاب خواهیم داشت.
    حجاب یک پدیده و مفهوم اجتماعی است. باید بین واژه پوشش که فردی و شخصی است و واژه حجاب که جمعی و مربوط به اجتماع است، تفاوت قائل شد.
    من هفت واژه را مورد بررسی قرار می دهم که باید ها و نبایدهای حجاب در لابلای این تعاریف و در پایان نیز دستور العمل چگونگی حجاب نیز اسخراج خواهد شد.
    1ـ عقل: مراد عقل نظری نیست بلکه عقل عملی است که منشأ تصمیمات انسان است. این عقل مهم ترین عنصر اعمال و رفتار انسانی است که به صورت کاملا مستقیم با ارکان حجاب در ارتباط می باشد.
    2ـ حیا: «اعقل الناس احیاء الناس، عاقل ترین انسان با حیاترین انسان است.» حیا هم یکی از مهم ترین ارکان عقل است. روایت است که جبرئیل بر حضرت آدم سه صفت ایمان، حیا و عقل را عرضه کرد و به او اختیار داد که یکی را انتخاب کند. حضرت آدم عقل را انتخاب اما حیا و ایمان هم به او داده شد چرا که خداوند حیا و ایمان را ملازم عقل قرار داده است و هرجا که عقل باشد ایمان و حیا نیز حضور خواهند داشت، ثمره حیا عفاف است .
    3ـ عفت: که یک امر باطنی و نفسانی است. اما حجاب مربوط به اعضا و جوارح است که می شود امری ظاهری. ائمه می فرمایند: «و علی النساء الحیاء و العفة»، یعنی اول باید حیاء وجود داشته باشد و بعد عفت.
    4ـ غض بصر: حفظ کردن دیدگان «قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ»، آیه 30 سوره نور؛ یعنی وسیع کردن دیدگان و عدم تمرکز بر روی اشیاء و افعال.کسی که سه عنصر عقل، حیا و عفت را داشته باشد می تواند به راحتی غز بصر را نیز داشته باشد. اگر عقل نبود حیا نبود عفت نبود هوای نفس بر انسان حاکم می شود و انسان را مدیریت میکند.
    5ـ حفظ فروج: که در آیه شریفه «قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ» هم مردان و هم زنان به پاک دامنی امر شده اند و اختصاص به زنان ندارد. پاکدامنی در این آیه شریفه را می توان به پاکدامنی جمعی و حفظ فروج در جمع دانست و هم پاکدامنی در خلوت. در خلوت نیز انسان باید حفظ پاکدامنی خود را داشته باشد تا خدایی ناکرده به استمناء و خود ارضائی تبدیل نشود.
    6ـ پوشش: که زینت انسان به حساب می آید. در قرآن واژگان مختلفی مانند مدثر و مزمر نیز آمده است. در حدیثی از پیامبر ص آمده است که سازاوار نیست زنان در هنگام خروج از منزل لباس را به خود بپیچند. این یعنی اینکه نباید پوشش تنگ و چسبان باشد که بدن نما گردد.
    7ـ هفتمین و آخرین واژه حجاب: معنای حجاب به غیر از پوشش، لباس و جامه می باشد. به نظر من حجاب یعنی فاصله بین زنان و مردان. حجاب به مانند پرده ای عمل می کند که حد فاصل زنان و مردان باشد و این دو گروه را از هم جدا کند.در این زمان مصداق بارز آن میشود چادر که به درستی این کار را انجام می دهد.
    فرهنگ ایرانی از ابتدا ـ و حتی پیش از اسلام ـ با حجاب بود. برای اولین بار «خانم قرة العین» که یکی از سردمداران بهائیت بود در ایران کشف حجاب کرد و با این ترفند، افراد زیادی را به بهائیت متوجه نمود.

    امروزه نیز تمام ارگان ها و جریان های سیاسی وابسته به استکبار ـ علی الخصوص بهائیت ـ تلاش می کنند که حجاب را از ایرانیان جدا کنند تا به اهداف شوم خود برسند.
    http://abna.ir/data.asp?lang=1&Id=335218




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیات قرآن در مورد وجوب حجاب

    آیات وجوب حجاب


    اقسام حجاب : جوارح ، جوانب ، جوانح (اقوال و افعال )


    1 – حجاب در رفتار
    وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ ( نور / 31 )
    و پاهاى خود را [به گونه‏اى به زمين] نكوبند تا آنچه از زينتشان نهفته مى‏دارند معلوم گردد

    وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى ( احزاب /33)
    و مانند روزگار جاهليت قديم زينتهاى خود را آشكار مكنيد

    ................................

    قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنّ َ ( نور/ 30و31)
    به مردان با ايمان بگو ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند.

    4 – حجاب در پوشش

    يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ (احزاب / 59)
    اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند.

    وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ (نور/31)
    و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعا از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر سينه خويش [فرو] اندازند( البته در برابر نامحرم )

    5- حجاب در گفتار
    فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا ( احزاب /32)
    پس به ناز سخن مگوييد تا آنكه در دلش بيمارى است طمع ورزد و گفتارى شايسته گوييد.

    نتیجه
    وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا
    و كسانى كه [وسيله] زناشويى نمى‏يابند بايد عفت ورزند.

    هشدار
    إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولًا
    همانا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش خواهند بود

    حجاب از منظر قرآن
    وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (نور 31)

    http://www.askquran.ir/thread19073.html

    http://www.askquran.ir/thread35382.html

    آيات حجاب در قرآن كريم

    حجاب از منظر قرآن


    سوره مبارکه نور آیه 31

    وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿31﴾


    و به زنان با ايمان بگو چشمهاي خود را از نگاه هوس آلود فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند، و اطراف روسريهاي خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود) و زينت خود را آشكار نسازند مگر براي شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان هم كيششان يا بردگانشان يا كنيزانشان يا افراد سفيه كه تمايلي به زن ندارند يا كودكاني كه از امور جنسي مربوط به زنان آگاه نيستند، آنها هنگام راه رفتن پايهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود. و صداي خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد و همگي به سوي خدا بازگرديد اي مؤ منان تا رستگار شويد. (31)


    حجاب از منظر قرآن

    سوره نور آیه 60

    وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاء اللَّاتِي لَا يَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَن يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ وَأَن يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَّهُنَّ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿60﴾

    و زنان از كار افتاده‏اي كه اميد به ازدواج ندارند گناهي بر آنها نيست كه لباسهاي (روئين) خود را بر زمين بگذارند به شرط اينكه در برابر مردم خود آرائي نكنند و اگر خود را بپوشانند براي آنها بهتر است. و خداوند شنوا و دانا است. (60)

    حجاب از منظر قرآن


    سوره احزاب آیه 32


    يَا نِسَاء النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا ﴿32﴾

    اى همسران پيامبر شما مانند هيچ يك از زنان ديگر نيستيد اگر سر پروا داريد پس به ناز سخن مگوييد تا آنكه در دلش بيمارى است طمع ورزد و گفتارى شايسته گوييد (32)


    حجاب از منظر قرآن



    سوره احزاب آیه 55


    لَّا جُنَاحَ عَلَيْهِنَّ فِي آبَائِهِنَّ وَلَا أَبْنَائِهِنَّ وَلَا إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاء إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاء أَخَوَاتِهِنَّ وَلَا نِسَائِهِنَّ وَلَا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ وَاتَّقِينَ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا ﴿55﴾

    بر زنان در مورد پدران و پسران و برادران و پسران برادران و پسران خواهران و زنان همكيش و بردگانشان گناهى نيست كه ديده شوند و بايد از خدا پروا بداريد كه خدا همواره بر هر چيزى گواه است (55)


    حجاب از منظر قرآن


    سوره احزاب آیه 59

    يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا ﴿59﴾

    ى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است (59)

    حجاب از منظر قرآن

    آیات حجاب در قرآن کریم در " نور " و دیگر سوره " احزاب "

    در

    http://hejabeqorany.blogfa.com/9112.aspx


    حجاب از منظر قرآن

    http://www.askquran.ir/entry362.html




    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فرق خمر و جلباب

    آيه‌ي 59 سوره‌ي احزاب يا ايها النبي قل لازواجك و بناتك و نساءالمومنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادني ان يعرفْن فلا يوذين و كان الله غفورا رحيما. اي پيامبر صلي‌الله‌عليه‌و‌آله! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: روسري‌هاي بلند (مانند چادر) خود را بر خويش فرو افكنند تا شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگيرند (واگر تاكنون خطا و كوتاهي از آنان سر زده بدانند كه) خداوند همواره غفور و رحيم است. نكته‌ي نخست درباره‌ي اين آيه شريفه آن است كه «خمر» و «جلابيب» تفاوت دارند؛ زيرا «خمر» جمع «خمار» و در اصل به معناي پوشش است، ولي معمولا به چيزي مانند روسري گفته مي‌شود كه زنان با آن، سر خود را مي‌پوشانند. «جلابيب» نيز جمع «جلباب» است و به چادر زنان و پيراهن گشاد گفته مي‌شود. البته جلباب معناي متعددي دارد، ولي قدر مسلم اين است كه زنان با آن، بدن خود را مي‌پوشانند. استادمطهري در اين باب مي‌فرمايد: «معلوم مي‌شود دو نوع روسري براي زنان معمول بوده است يك نوع روسري‌هاي كوچك كه آن را خمار يامقنعه مي‌ناميده‌اند و معمولا در داخل خانه از آن استفاده مي‌كردند نوع ديگر، روسري‌هاي بزرگ كه مخصوص خارج خانه بود. اين معنا نيز با رواياتي كه درآن‌ها لفظ «جلباب» ذكر شده است، سازگار است».3 نكته‌ي دوم اين كه منظور از نزديك كردن «جلباب» (چادر) به بدن در زنان اين است كه با آن، زن خود را محفوظ دارد و چادر را جمع و جور كند تابدن مستور بماند. نه اين كه آن را آزادو رها بگذارد كه گاه و بي‌گاه كنار رود و بدن آشكار شود. در اين صورت، چادر جنبه‌ي تشريفاتي پيدا مي‌كند و هنگامي كه زن در كوچه و خيابان ظاهر مي‌شود، زينت و مو و اعضاي بدنش نمايان مي‌شود. چنين پوشش، نشانه‌ي ضعف ايمان آن به خداوند بزرگ و معاد است و هيچ ارزشي ندارد.4


    http://www.ghaemiyeh.com/library/cat...k/3262/Page-18


    http://hejabeqorany.blogfa.com/9112.aspx

    http://www.askquran.ir/entry363.html

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود