صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زن و مقام نبوت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304

    زن و مقام نبوت




    زن و مقام نبوت


    زن و مقام نبوت



    «إنی جاعل فی الارض خلیفه»(1)


    بالاترین مقامی كه از سوی خداوند برای نوع انسان در نظر گرفته شده، مقام خلیفه اللهی است و آنچه از آیات قرآن بر می آید این است كه این مقام به صورت عام مطرح شده و مختص جنس خاصی نیست چنانچه مردان و زنان هر كدام می توانند خلیفه الله گردند.

    خلیفه خدا بودن، در مورد انسان مقامی است كه دارای مراتب است، یعنی هر انسانی می تواند پلكانی از این مقام بلند را دارا باشد، و مرتبه او (انسان) منوط است به سعی و تلاش كه«أن لیس للأنسان إلا ما سعی»(2)

    در كنار درجات متفاوتی كه مقام خلافت الهی دارد، مقام ولایت و مقام رسالت و مقام نبوت و امثال آنها نیز می تواند قرار گیرد. یعنی انسان خلیفه ای باشد كه ولی الله است و یا انسان خلیفه ای باشد كه رسول الله است و یا خلیفه ای باشد كه نبی الله است. به هر حال ممكن است فقط مقام خلیفه اللهی را داشته باشد كه یك مؤمن است كه خود ایمان هم ذو مراتب بوده و قابل تشكیك(3) است.

    مقام خلیفه اللهی ناظر به مقام انسانیت است، غرض شخص حضرت آدم نیست، بلكه شخصیت انسانی اوست.استاد جوادی آملی بر این كه خلیفه الله بودن به جنس ارتباط ندارد از آیه ای چنین استدلال می فرمایند:

    ...« و علم آدم الأسماء كلها». محور تعلیم و تعلم، جان آدمی است، نه بدن و نه مجموع جان و بدن، آنكه عالم می شود روح است، و روح نه مذكر است و نه مؤنث. بنابراین آن كه عالم به اسماء الهی است جان است، نه تن و در نتیجه آن كه معلم فرشته هاست، جان آدمی است نه تن و ثمره بحث این است كه آنكه خلیفه الله است جان انسان است و نه تن.(4)

    سپس ایشان در صفحات بعد چنین می نویسد:


    زن و مقام نبوت





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    قرآن كریم ،كمالات علمی را ناظر به مقام انسانیت می داند و آن مقام، منزه از ذكورت و انوثت است. چه بسا مردانی كه سقوط نموده و مصداق آیه اولئك كالانعام بل هم اضل

    (5)شوند و چه بسا زنانی كه مشمول «یا أیتها النفس المطمئنه إرجعی إلی ربك راضیه مرضیه شوند.»(6)افراد زیادی در كتب خود، مواردی را ذكر كرده اند كه دال بر این است كه زنان نبی هم در طول تاریخ بشریت بوده اند، از جمله كتب آسمانی قبل از قرآن كه بیانگر نبوت زنانی چون: دبوره، حلده، حنا و مریم (ص).ابن حزم 0348-456 ه.ق) در (الفصل فی الملل و الاهواء و النحل) معتقد است كه زن می تواند به مقام نبوت نایل آید.

    (7)نكته قابل ذكر این است كه بحث بر روی نبوت زن است و نه رسالت او و تفاوتش در این است كه بین نبوت و رسالت، عموم و خصوص مطلق وجود دارد، یعنی هر رسول، نبی هست ولی هر نبی ای رسول نمی باشد پس نبی، اعم از رسول است. نبی كسی است كه از طرف خداوند یكتا به یكی از طرق معروف به وحی، اطلاع بر امور غیب پیدا می كند. ولی رسول كسی است كه به عنوان نماینده و سفیر از سوی كسی مأمور به ابلاغ قول یا تنفیذ عملی بشود.

    نبی اخبار را دریافت می كند، ولی مأمور و مبعوث به تبشیر و انذار آن نیست، لكن رسول ،مأمور به تبلیغ و تبشیر و انذار است. در قرآن و روایات، هر كجا كلمه نبی آمده است منظور از آن این است كه آن شخص به لحاظ دریافت و تحمل انباء از سوی خدای متعال به این عزت و مكنت اختصاص یافته است و هر جا خداوند از پیامبر خواستار تبلیغ و یا ایجاد عملی بوده است، او را با یا ایها الرسول مخاطب كرده است مثل:


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    «یا أیها الرسول بلغ ما أنزل ألیك»(8)


    امام صادق(ع) فرمود: پیغمبران و رسولان چهار طبقه اند:

    1- پیغمبری كه تنها برای خودش پیغمبر است و به دیگران كاری ندارد.


    2- پیغمبری كه در خواب می بیند و آواز و صدای گوینده را می شنود ولی خود او را در بیداری نمی بیند و بر هیچكس مبعوث نیست. بلكه خود او نیز امام و پیشوایی دارد، مانند ابراهیم(ع) كه بر لوط امام بود.


    3- پیغمبری كه در خواب می بنید و صدا را می شنود و فرشته را هم می بیند و به سوی گروهی كم یا زیاد مبعوث شده است. مانند حضرت یونس، خدا درباره اش فرمود: ما او را به سوی صد هزار نفر، بلكه بیشتر از آن فرستادیم امام(ع) فرمود: مقدار بیشتر سی هزار نفر بود و یونس نیز امام داشت (امام حضرت یونس(ع)، حضرت موسی(ع) بود.)
    4- كسی كه درخواب می بیند و صدا را می شنود و در بیداری هم او را می بیند و او خودش امام است. مانند پیغمبران اولوالعزم، ابراهیم مدتی پیغمبر بود و امام نبود، تا این كه خدا فرمود:


    من تو را امام مردم قرار دادم. ابراهیم(ع) گفت: از فرزندان من هم؟ خداوند فرمود: پیمان من به ستمكاران نمی رسد كسی كه بت یا غیر خدا را می پرستد، امام نمی شود. (9)


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    253
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 9 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقه طاهره نمایش پست
    نكته قابل ذكر این است كه بحث بر روی نبوت زن است و نه رسالت او و تفاوتش در این است كه بین نبوت و رسالت، عموم و خصوص مطلق وجود دارد، یعنی هر رسول، نبی هست ولی هر نبی ای رسول نمی باشد پس نبی، اعم از رسول است. نبی كسی است كه از طرف خداوند یكتا به یكی از طرق معروف به وحی، اطلاع بر امور غیب پیدا می كند. ولی رسول كسی است كه به عنوان نماینده و سفیر از سوی كسی مأمور به ابلاغ قول یا تنفیذ عملی بشود.
    سلام
    هرچند نبوت به معنای اخذ خبر از عالم غیب است اما نبوت مصطلح که مستلزم ابلاغ به مردم است خاص مردان است و ما زنی که حائز این مقام بوده باشد نداریم چرا که در سلسله وجودی مرد مظهر عقل کلی و زن مظهر نفس کلی است و هرچند اینها جلوه های یک حقیقت اند اما یکی رو به وحدت و ترفع دارد و دیگری رو به تکثر و تنزل و همچنانکه در وجود انسانی عقل کلی مدیر و مبلغ احکام وحدت است در بیرون هم مردان پیام آور حقیقت واحده هستی و مدیر جامعه بشری اند .
    و هوالله العالم

    هردو عالم یک فروغ روی اوست


  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد14 نمایش پست
    سلام
    هرچند نبوت به معنای اخذ خبر از عالم غیب است اما نبوت مصطلح که مستلزم ابلاغ به مردم است خاص مردان است و ما زنی که حائز این مقام بوده باشد نداریم چرا که در سلسله وجودی مرد مظهر عقل کلی و زن مظهر نفس کلی است و هرچند اینها جلوه های یک حقیقت اند اما یکی رو به وحدت و ترفع دارد و دیگری رو به تکثر و تنزل و همچنانکه در وجود انسانی عقل کلی مدیر و مبلغ احکام وحدت است در بیرون هم مردان پیام آور حقیقت واحده هستی و مدیر جامعه بشری اند .
    و هوالله العالم

    این که زنان به مقام نبوت می رسندبه دلیل شرایط آنهاست ودلیل براین نیست که زنان ازمردان ازنظرمراتب عقلی پایین ترهستند.

    اگرهیچ زنی نمی توانست به مرتبه عقلی مزدان برسدماهرگززنی که به مقام عصمت برسدوحجت خداباشدوهیچ مردی بااوبرابری نکندنداشتیم.

    اگرزنان نبی نشدندفقط وفقط به علت این است که خانم باتوجه به شرایط خاصش نمی تواندمحل رجوع مردان اجنبی باشد

    خداونددرمسیر من الحق الی الخلق مردان رابرگزیده چون درروابط اجتماعی آزادترندوبرای رهبری جامعه به همین جهت ونه ازجهت عقلی شایسته ترند

    ولی خداونددرطی طریق من الخلق الی الحق تفاوتی بین زن ومردقائل نیست

    وچه بسازنانی که درطی مراتب عقلی وعلمی ازمردان بیشماری بالاتربوده اند.

    هرگزدرمفاهیم بلنددینی مامردمظهر عقل وزن مظهرنفس نیست.

    درمضامین بلنددینی مامفاهیمی چون:ان اکرمک عندالله اتقیکم وجوددارد.

    هرگزبیان نشده که بهترین شمامردان یازنان هستندبلکه گفته شده باتقواترین شمابرتراست.

    ودررسیدن به عقل وتقوابین زن ومردتفاوتی وجودندارد.


    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.




  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    253
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 9 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خادمة المهدی نمایش پست
    وچه بسازنانی که درطی مراتب عقلی وعلمی ازمردان بیشماری بالاتربوده اند.

    هرگزدرمفاهیم بلنددینی مامردمظهر عقل وزن مظهرنفس نیست.

    درمضامین بلنددینی مامفاهیمی چون:ان اکرمک عندالله اتقیکم وجوددارد.

    هرگزبیان نشده که بهترین شمامردان یازنان هستندبلکه گفته شده باتقواترین شمابرتراست.

    ودررسیدن به عقل وتقوابین زن ومردتفاوتی وجودندارد.
    سلام
    بحث حول محور نبوت است و بنده هم حول همین محور بحث کرده ام پس جای ورود به مباحث دیگر نیست
    اما بحث مظهریت عقل کلی و نفس کلی یک بحث انتزاعی است و انتظار هم نمی رود که در متون دینی چنین تعابیری یافت شود
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست



  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    253
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 18 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد14 نمایش پست
    هرچند نبوت به معنای اخذ خبر از عالم غیب است اما نبوت مصطلح که مستلزم ابلاغ به مردم است خاص مردان است و ما زنی که حائز این مقام بوده باشد نداریم
    سلام

    بزرگوار چنان قاطعانه سخن می گویید که انگار تمام پیامبران الهی را از جنسیتشان خبر داشته اید ؟


    می دانیم که جز حدودا نام 30 پیامبر نام پیامبرام دیگر در قران نیامده است

    و تاریخ هم از همه انان خبر ندارد


    پس درست تر این است که بگوییم تا انجا که ما می دانیم و خبر داریم
    یا احتمالا

    شما هیچ مدرک متقن و محکمی از اینکه ما پیامبر زن نداشتیم را نمی توانید ارایه دهید
    پس بقیه سخنان شما هم حالت حدس و گمان دارد و بر پایه یک حدس است
    از دی که گذشت هیچ ازو یاد مکن ....... فردا که نیامده است فریاد مکن
    برگذشته و نامده بنیاد مکن .............حالی خوش باش و عمر بر باد نکن

  10. تشکرها 2


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    253
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 18 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد14 نمایش پست
    سلام
    بحث حول محور نبوت است و بنده هم حول همین محور بحث کرده ام پس جای ورود به مباحث دیگر نیست
    اما بحث مظهریت عقل کلی و نفس کلی یک بحث انتزاعی است و انتظار هم نمی رود که در متون دینی چنین تعابیری یافت شود
    والله الموفق
    سلام

    حالا ایشون تا خودشون جواب بدهند این هم جواب حقیر

    نبوت تنها یک مقام و مرتبه الهی نیست و تافته جدا بافته از اجتماع هم نیست که یک دفعه
    از اسمان نازل شود
    و طرف دیگر ان اتصال به اجتماع است یعنی فرد نبی در همین اجتماع باید رشد کند
    و برای همین اجتماع باید باشد

    با نگاهی به جوامع مرد سالار در طول تاریخ بشریت (مردسالاری بخاطر زور بازو )
    حاکمیت در اجتماع بدست مردان بوده است بخاطر قدرت بدنی نه بخاطر عقل بیشتر
    و برای از دست ندادن این حاکمیت انواع و اقسام ترفندها و حرف و حدیثها را برای تنزل مقام زن
    ایجاد کرده است

    و همه فرصت های رشد و تربیتی را از زن گرفته است

    پس دو مانع بزرگ ایجاد کرده است
    سد راه زنان برای ارتقا رشد و توسعه فردی می شود
    و از طرفی از نظر اجتماعی هم مقام او را به شهروند درجه دو بودن تنزل می دهد

    و اگر زنی هم خودش توانسته باشد مانع رشد را از سر راهش بردارد
    باز مانع اجتماعی روبرو می شود

    یعنی جامعه و سطح فرهنگ و فکر مردمان در حدی است که پذیرای قبول پیامبر زن نیست
    و مردان دلیل خود برتر بینی از یک پیامبر زن اطاعت نخواهند کرد

    کما اینکه از پیامبران مرد هم به سختی اطاعت می کردند

    البته اینها بعضی از دلایل نبود پیامبر زن از نظر حقیر است
    که اگر بحث ادامه پیدا کند بعدا خواهم گفت

    حالا شما بزرگوار این دلایل روشن و واضح را نمی بینید

    و سراغ مباحث عقل کل و نفس کل می روید و با حدس و گمان و نه از روی اثبات علمی و تجربی
    مباحثی را مطرح می کنید که قابل اثبات در هیچ ازمایشگاه علمی و عقلی نخواهد بود

    با تشکر
    از دی که گذشت هیچ ازو یاد مکن ....... فردا که نیامده است فریاد مکن
    برگذشته و نامده بنیاد مکن .............حالی خوش باش و عمر بر باد نکن

  12. تشکرها 2


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    253
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 9 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نظیر نمایش پست
    سلام

    بزرگوار چنان قاطعانه سخن می گویید که انگار تمام پیامبران الهی را از جنسیتشان خبر داشته اید ؟


    می دانیم که جز حدودا نام 30 پیامبر نام پیامبرام دیگر در قران نیامده است

    و تاریخ هم از همه انان خبر ندارد


    پس درست تر این است که بگوییم تا انجا که ما می دانیم و خبر داریم
    یا احتمالا

    شما هیچ مدرک متقن و محکمی از اینکه ما پیامبر زن نداشتیم را نمی توانید ارایه دهید
    پس بقیه سخنان شما هم حالت حدس و گمان دارد و بر پایه یک حدس است
    سلام
    بنابر بر اطلاعات قرآنی ما زنی به پیامبری برگزیده نشده است . حتی شایسته ترین زنانی که در این کتاب هم معرفی شده اند پیامبر نبوده اند . اما روایات بر مرد بودن همه انبیاء تصریح دارند و در هیچ روایتی هم از پیامبر زن سخنی نیامده تا موجب تردید شود . مواردی هم که کارشناس محترم ذکر کردند از منبع معتبر دینی نیست .
    همه این مدارک ما را در این خصوص به اطمینان می رساند که هیچ زنی در تاریخ حائز مقام نبوت نبوده است . و اما چیزی که ما بعنوان دلیل عقلی این مطلب ذکر کردیم اسناد دیگری دارد و ربطی به این قبیل اخبار ندارد تا بواسطه ضعف مدرک دلیل هم ضعیف شود
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست


  14. تشکر


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    253
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 9 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نظیر نمایش پست
    سلام

    حالا ایشون تا خودشون جواب بدهند این هم جواب حقیر

    نبوت تنها یک مقام و مرتبه الهی نیست و تافته جدا بافته از اجتماع هم نیست که یک دفعه
    از اسمان نازل شود
    و طرف دیگر ان اتصال به اجتماع است یعنی فرد نبی در همین اجتماع باید رشد کند
    و برای همین اجتماع باید باشد

    با نگاهی به جوامع مرد سالار در طول تاریخ بشریت (مردسالاری بخاطر زور بازو )
    حاکمیت در اجتماع بدست مردان بوده است بخاطر قدرت بدنی نه بخاطر عقل بیشتر
    و برای از دست ندادن این حاکمیت انواع و اقسام ترفندها و حرف و حدیثها را برای تنزل مقام زن
    ایجاد کرده است

    و همه فرصت های رشد و تربیتی را از زن گرفته است

    پس دو مانع بزرگ ایجاد کرده است
    سد راه زنان برای ارتقا رشد و توسعه فردی می شود
    و از طرفی از نظر اجتماعی هم مقام او را به شهروند درجه دو بودن تنزل می دهد

    و اگر زنی هم خودش توانسته باشد مانع رشد را از سر راهش بردارد
    باز مانع اجتماعی روبرو می شود

    یعنی جامعه و سطح فرهنگ و فکر مردمان در حدی است که پذیرای قبول پیامبر زن نیست
    و مردان دلیل خود برتر بینی از یک پیامبر زن اطاعت نخواهند کرد

    کما اینکه از پیامبران مرد هم به سختی اطاعت می کردند

    البته اینها بعضی از دلایل نبود پیامبر زن از نظر حقیر است
    که اگر بحث ادامه پیدا کند بعدا خواهم گفت

    حالا شما بزرگوار این دلایل روشن و واضح را نمی بینید

    و سراغ مباحث عقل کل و نفس کل می روید و با حدس و گمان و نه از روی اثبات علمی و تجربی
    مباحثی را مطرح می کنید که قابل اثبات در هیچ ازمایشگاه علمی و عقلی نخواهد بود

    با تشکر
    سلام
    در بحث نبوت تشریعی شما ادعایی را دارید مطرح می فرمایید که هیچکس تا به حال مطرح نکرده است و آن اینکه این مقام اکتسابی است .
    درست است که احراز مقام نبوت منوط به ویژگیهای خاصی است اما این ویژگیها اغلب اکتسابی نیستند تا بتوان با رفع موانع رشد بدان نائل شد
    لذا منع اجتماع از زنان برای رسیدن به مقام نبوت صرفا بر اساس یک نگاه بی مبنا در خصوص اصل نبوت است
    دیگر اینکه اقتضائات ظاهری مقام نبوت مانع از آن است که زنان این مقام را دارا شوند حتی همان توانایی جسمی که شما آنرا از نگاهی منفی می بینید خود از شرایط نبوت تشریعی است . به عبارت دیگر یکی از دلایل شایستگی مردان برای اخذ نبوت ساختار جسمانی مناسب آنها برای این امر است .
    و اما بحث مظهریت زن و مرد برای نفس و عقل کل تنها مبتنی به ادله عقلی صرف انتزاعی نیست بلکه دقت در ویژگیهای آشکار زن و مرد هم ما را به این نتیجه می رساند که مردان میل به رفعت و کلیات و توحد دارند و زنان میل به تنزل و جزئیات و تکثر. اینها ویژگیهای ظاهری است که موید این مظهریت است .
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست



صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود