صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه ای در مورد روزه و فراگیر بودن دین اسلام

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش شبهه ای در مورد روزه و فراگیر بودن دین اسلام




    سلام و عرض ادب به همه عزیزان
    امیدوارم سوالم رو در جای خوبی مطرح کرده باشم
    شبهه ای در مورد بحث علم پیامبر مطرح شده که امیدوارم دوستان لطف بکنند و اگر بلدند پاسخ این شبهه رو بدند
    ممنون
    متن شبهه:

    "عجیب نیست اگر بگوییم که پیامبر اسلام به عنوان نویسنده ی کتاب قرآن درباره مناطق جغرافیایی خارج از محدوده زندگی اش اطلاعاتی نداشته است. در ماه رمضان مسلمانان باید از سپیده سحر تا غروب آفتاب روزه بگیرند. این در حالی است که بسیاری از مردم جهان که در بخش های شمالی و یا جنوبی کره زمین زمین زندگی میکنند شاهد طول روزهای بسیار طولانی یا بسیار کوتاه اند. برای مثال در بخش های جنوبی کشورهایی نظیر آرژانتین ، استرالیا ، یا نیوزلند و... طول روشن بودن هوا به کمتر از 5 ساعت می رسد. و بر عکس مردم کشورهایی نظیر سوئد ، نروژ ، دانمارک ، شمال روسیه و... از 24 ساعت شبانه روز ، به طور میانگین 21 تا 23 ساعت ، طول روشنایی روز را تجربه میکنند! حال قطب های شمال و جنوب که 6 ماه شب و 6 ماه روز هستند بماند. می شود گفت معیاری که قرآن برای زمان روزه گرفتن تعیین میکند بیشتر خاص منطقه عربستان(مناطق مرکزی کره زمین) است. سوره بقره آیه 187 : و شب هاى روزه ، بخورید و بیاشامید تا وقتى که رشته سپید صبحدم از رشته سیاه شب براى شما آشکار شود. از آن پس خوردن و آشامیدن را ترک کنید و روزه را تا شب به پایان برید. ------------------------------------------------------------------------- آیا می شود گفت اسلام دینی است که برای همه مردم دنیا آمده است؟!"
    این الطالب بدم المقتول بکربلاء

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 11 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    با نام و یاد دوست





    شبهه ای در مورد روزه و فراگیر بودن دین اسلام






    کارشناس بحث: استاد اندیشمند


    ویرایش توسط طاهر : ۱۳۹۲/۰۴/۲۶ در ساعت ۱۹:۳۳ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما کاربر گرامی


    اسلام دين كاملي است كه خطوط كلي آن بر اساس فطرت و سرشت آدمي، پي ريزي شده است، اسلام همانند ساختماني است كه پايه هاي آن مستحكم و استوار است و هيچ كس در آن اختلافي ندارد. اين پايه ها عبارتند از توحيد، وحي، رسالت، عصمت، امامت، عدالت و...[1]

    دين زنده ديني است كه بتواند پيوسته پاسخگوي نيازهاي اصيل بشر باشد و بتواند در شرايط مختلف زندگي بشر را اداره كند. امّا اين كه اسلام به عنوان يك دين زنده و فعّال چگونه پاسخگوي نيازهاي بشر است و زندگي او را درشرايط مختلف اداره مي كند، بحث مفصّلي دارد، ولي يكي از راه‌كارهاي اسلام تكيه بر نقش احكام ثانوي است. احكام ثانوي احكامي اند كه با توجّه به عنواني خارج از عنوان خود فعل وضع مي شوند، يعني در واقع حكم با توجّه به شرايط و موقعيّت هايي كه براي يك فعل پيش بيايد وضع مي شود. اين گونه نيست كه يك فعل هميشه و در همة اوضاع و احوال يك حكم داشته باشد و اين بيانگر واقعيّت انعطاف پذيري احكام شرع با شرايط و ضرورتها است. و همين واقعيّت موجود در اسلام سبب بقاء آن در اوضاع و شرايط و زمانهاي متفاوت است.[2]





  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سند و مدرك دستورات ديني اختصاص به قرآن مجيد ندارد و گذشته از قرآن، كلام پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ و به تبع آن سخنان ائمه معصوم ـ عليهم السلام ـ كه از آن اصطلاحاً به (سنّت) ياد مي شود جزء منابع به دست آوردن احكام دين است. به علاوه علما و مجتهدين كه تخصص در احكام ديني دارند از عقل و اجماع نيز براي به دست آوردن احكام دين استفاده می‌كنند.[3]

    از نظر فقه اسلامی هیچ موضوع و هیچ حادثه ای بدون حکم نیست و به عبارت دیگر قوانین اسلامی آنچنان جامع است که حکم هیچ موضوعی را فروگذار نکرده است.

    این یک ادعا نیست یک واقعیت است و برای افرادی که از نزدیک با مسائل فقهی آشنایی دارند کاملا مشهود می باشد.

    منتهی موضوعات بر دو قسمند:

    1-موضوعاتی که حکم مخصوص به خود دارند و در مدارک اسلامی صریحا حکم آن ذکر شده است(و به اصطلاح علمی منصوص می باشد)

    2-موضوعاتی که حکم خاصی برای آن تعین نشده و باید به "قواعد" و "اصول کلی" اسلامی رجوع شود و حکم آن از آنها استنباط گردد.






  7. تشکرها 2


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    توضیح این که در اسلام یک سلسله قواعد کلی و اصول اساسی وجود دارد که حکم تمام مسائل و حوادث پیش بینی نشده با مراجعه به آنها روشن می گردد.این قواعد و اصول کلی آنچنان وسیع و گسترده است که از نظر علمی ممکن نیست موضوعی پیدا کنید که مندرج در تحت هیچ یک از آنها نباشد.

    موضوع مورد بحث یعنی وظیفه کسانی که در مناطق قطبی زندگی می کننداز قسم دوم است یعنی حکم آنها را می توان از قواعد و اصول کلی استنباط نمود.

    اصولا احکام و مقررات اسلامی منصرف و ناظر به افراد متعارف و عادی است و کسانی که به نحوی از انحاء از حدود متعارف بیرونند باید به روش افراد عادی رفتار نمایند.

    این یک قانون کلی و عمومی است و اختصاص به باب معینی ندارد.فقهای ما حکم کسانی را که در مناطق قطبی زندگی می کنند از این قاعده استفاده کرده و عده ای از آنان در فتاوای خود تصریح نموده اند که چنین اشخاصی باید طبق مناطق معتدله عمل نمایند.

    بنابراین ملاحظه می کنید که حکم این مسئله که به نظر بعضی خیلی بغرنج و پیچیده آمده از یک قاعده کلی فقهی به آسانی استنباط می گردد و جای هیچ شبهه ای باقی نمی ماند.[4]



    [1] شريعت در آينه معرفت، ص99 ،آیت الله جوادي آملي، عبدالله
    [2] ر.ك: حكومت در اسلام (مقالات سومين و چهارمين كنفرانس انديشه اسلامي)، انتشارات امير كبير، ص71
    [3] اسرار الصلوة، ميرزا جوادآقا تبريزي، ، نشر پيام آزادي، 1363 ش
    [4] معراج،شق القمر ،عبادت در قطبین،آیت الله مکارم شیرازی،انتشارات نسل جوان،چاپ هشتم،ص111 تا 116 با دخل و تصرف

  9. تشکرها 2


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    86
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اتفاقا منم این سوال باسم پیش اومده بود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط اندیشمند نمایش پست
    این یک قانون کلی و عمومی است و اختصاص به باب معینی ندارد.فقهای ما حکم کسانی را که در مناطق قطبی زندگی می کنند از این قاعده استفاده کرده و عده ای از آنان در فتاوای خود تصریح نموده اند که چنین اشخاصی باید طبق مناطق معتدله عمل نمایند.
    کجای قرآن چنین اجازه ای را داده؟

  11. تشکر


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    86
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط اندیشمند نمایش پست
    اصولا احکام و مقررات اسلامی منصرف و ناظر به افراد متعارف و عادی است و کسانی که به نحوی از انحاء از حدود متعارف بیرونند باید به روش افراد عادی رفتار نمایند.
    یعنی اگر پسری دارای گرایش به هم جنس خودش بود و نه به جنس مخالف آیا لواط جایز است؟(اصلا فرض کنید در محیط آزمایشگاه فوق پیشرفته در آینده چنین شود یعنی یه قسمتی از مغزشو تغییر بدن!)

  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    253
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 9 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ic_teta نمایش پست
    "عجیب نیست اگر بگوییم که پیامبر اسلام به عنوان نویسنده ی کتاب قرآن درباره مناطق جغرافیایی خارج از محدوده زندگی اش اطلاعاتی نداشته است. در ماه رمضان مسلمانان باید از سپیده سحر تا غروب آفتاب روزه بگیرند. این در حالی است که بسیاری از مردم جهان که در بخش های شمالی و یا جنوبی کره زمین زمین زندگی میکنند شاهد طول روزهای بسیار طولانی یا بسیار کوتاه اند. برای مثال در بخش های جنوبی کشورهایی نظیر آرژانتین ، استرالیا ، یا نیوزلند و... طول روشن بودن هوا به کمتر از 5 ساعت می رسد. و بر عکس مردم کشورهایی نظیر سوئد ، نروژ ، دانمارک ، شمال روسیه و... از 24 ساعت شبانه روز ، به طور میانگین 21 تا 23 ساعت ، طول روشنایی روز را تجربه میکنند! حال قطب های شمال و جنوب که 6 ماه شب و 6 ماه روز هستند بماند. می شود گفت معیاری که قرآن برای زمان روزه گرفتن تعیین میکند بیشتر خاص منطقه عربستان(مناطق مرکزی کره زمین) است. سوره بقره آیه 187 : و شب هاى روزه ، بخورید و بیاشامید تا وقتى که رشته سپید صبحدم از رشته سیاه شب براى شما آشکار شود. از آن پس خوردن و آشامیدن را ترک کنید و روزه را تا شب به پایان برید. ------------------------------------------------------------------------- آیا می شود گفت اسلام دینی است که برای همه مردم دنیا آمده است؟!"
    سلام
    اختلاف در مصادیق ، موضوعات و شرایط احکام اصل حکم را نفی نمی کند چه اینکه فلسفه روزه و آثار ارزشمند جسمی و روحی آن بر کسی پوشیده نیست . لذا این مساله برای قانونگذار نقصی محسوب نمی شود نقص وقتی است که قانون نتواند با شرایط سازگاری ایجاد کند .
    تذکر این نکته هم لازم است که
    نبی اکرم ص نویسنده کتاب آسمانی قرآن نیست بلکه دریافت کننده آن است . ظاهرا شما از حقایق این دین کم اطلاع هستید .
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست


  15. تشکرها 2


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    161
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 18 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این سوال منم هست.ولی جوابی براش پیدا نشده.جناب پاسخگو هم یه سری جمله نوشتن که هیچ ربطی به سوال نداره


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    253
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 9 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حکم نماز و روزه در قطب شمال و جنوب که 6ماه روز و 6ماه شب است، چیست؟
    آیت الله مکارم شیرازی : شماره رکعت های نماز در قطب شمال و قطب جنوب فرق نمی کند فقط از نظر وقت باید اوقات نماز را با مناطق معتدله مقایسه و تعیین نمایند یعنی اگر در مناطق معتدله مثلا روزها در آن موقع 14 ساعت و شبها 10 ساعت است همان صورت نماز و روزه خود را تنظیم کنند (استفتاءات جدید ، ج 2، س 139)
    اگر براى نماز و روزه بلاد و شهرهاى متعارفه که شب و روز آنها تقریبا مساوى است (مثل مکه و مدینه) قرار دهند یعنى نماز ظهر و عصر را بخوانند. شش ساعت بعد نماز مغرب و عشاء را بخوانند و یازده ساعت بعد نماز صبح را بخوانند و روزه را هم به همین ملاک بگیرند.
    آیت الله خامنه ای : به نظر مقام معظم رهبری: مکلف باید در مورد اوقات نمازهای یومیه و روزه همان افق محل سکونت خود را رعایت کند ولی اگر روزه گرفتن بر اثر طولانی بودن روز غیر مقدور یا حرجی باشد، ادای آن ساقط و قضای آن (بعدا) واجب است (ترجمه اجوبه الاستفتاآت، س 357)
    آیت الله سیستانی : احتیاط واجب این است که ملاحظه کند نزدیکترین جاهایی که شب و روز آن 24 ساعت است. نمازهای پنجگانه را بر حسب اوقات آن به نیت قربه مطلقه بخواند. اما در مورد روزه اگر می تواند باید در ماه رمضان به جایی برود که بتواند روزه بگیرد و اگر در ماه رمضان نمی تواند بعد از ماه مبارک رمضان در جای دیگر قضای آن را انجام دهد و اگر هیچ کدام برای او ممکن نیست نه در ماه رمضان و نه در غیر ماه رمضان به جای روزه بر او فدیه (کفاره عذر) (منهاج الصالحین، آیت الله سیستانی، ج 1، ص 469 ، م 88)
    آیت الله سبحانی :چنانچه مکلفى در مکانى زندگى کند که 6 ماه از سال، روز و 6 ماه دیگر آن شب باشد، و یا سه ماه از سال روز و 9 ماه دیگر آن شب باشد و... بعید نیست که ملاک در نماز و روزه این فرد، سرزمینهاى متعارف و واقع شده میان دوقطب باشد و این فرد مخیر باشد که براى نماز و روزه هایش یکى از سرزمینهاى میانى را مبنا قرار دهد.اما احتمال سقوط نماز و روزه نسبت به این فرد بعید است، همچنان که احتمال سقوط روزه و وجوب نماز تنها یک روز و یک شب، بعید به نظر مى رسد
    هردو عالم یک فروغ روی اوست


  18. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود