صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوال در خصوص دستور زبان عربی(تفسیر آیه 6 سوره مائده در خصوص وضو)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    62
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوال در خصوص دستور زبان عربی(تفسیر آیه 6 سوره مائده در خصوص وضو)




    با سلام ،در خصوص ایه :
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى
    الْكَعْبَينِ وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُواْ وَإِن كُنتُم مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاء أَحَدٌ مَّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء فَلَمْ تَجِدُواْ
    مَاء فَتَيَمَّمُواْ صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ مَا يُرِيدُ اللّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَكِن يُرِيدُ لِيُطَهَّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ


    در این قسمت آیه :فامسحو بوجوهکم و ایدیکم آیا کلمه ایدیکم به تبعیت بوجهکم مجرور شده است ؟چرا در قسمت وامسحوا برووسکم و ارجلکم چرا ارجلکم مجرور نشده است؟ با توجه به اینکه دو جمله عینا شبیه هم می باشند وبا کاربرد مشابه صادر شده اند

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2




    با نام و یاد دوست




    سوال در خصوص دستور زبان عربی(تفسیر آیه 6 سوره مائده در خصوص وضو)




    کارشناس بحث: استاد یاسین



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و احترام



    دراین فراز از آیه شریفه « يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلىَ الصَّلَوةِ فَاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلىَ الْمَرَافِقِ وَ امْسَحُواْ بِرُءُوسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلىَ الْكَعْبَينْ‏ِ» [1] « بِرُءُوسِكُمْ» مفعول اول «امسحوا» است اما به خاطر اینکه حرف جر«ب» بر سر آن در آمده ظاهر آن مجرور شد ولی محلا به خاطر مفعول بودن منصوب است « أَرْجُلَكُمْ» مفعول دوم «امسحوا» است، و عطف بر محل «بِرُءُوسِكُمْ» که منصوب است شده و خودش هم منصوب شد.

    در این فراز از آیه« فَتَيَمَّمُواْ صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُم مِّنْهُ»، « أَيْدِيكُم» به ظاهر لفظ « بِوُجُوهِكُمْ» که مجرور بود عطف شد و به همین دلیل خودش هم مجرور شد.[2]



    [1] - سوره مائده ،آیه6.


    [2] - الجدول في إعراب القرآن، ج‏6، ص: 285







  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    62
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    چرا استدلال امْسَحُواْ بِرُءُوسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ در خصوص فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُم بکار نمی رود مطابق استدلال شما می توانیم بگوییم که وجوهکم در ایه فامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُم محلا منصوب است و به خاطر حرف جر "ب" مجرور شده و ایدیکم به تبعیت آن باید منصوب می شد آیا این نشان نمی دهد استدلال شما در ممکن است اشتباه باشد با توجه به اینکه ایدیکم منصوب نشده و دو تا جمله دقیقا مشابه هم و با یک کاربرد صادر شده اند؟و ممکن است که ارجلکم به واغسلوا برگردد که منصوب شده است؟

  7. تشکرها 2


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط yhya نمایش پست
    مطابق استدلال شما می توانیم بگوییم که وجوهکم در ایه فامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُم محلا منصوب است و به خاطر حرف جر "ب" مجرور شده و ایدیکم به تبعیت آن باید منصوب می شد آیا این نشان نمی دهد استدلال شما در ممکن است اشتباه باشد با توجه به اینکه ایدیکم منصوب نشده و دو تا جمله دقیقا مشابه هم و با یک کاربرد صادر شده اند؟و ممکن است که ارجلکم به واغسلوا برگردد که منصوب شده است؟

    بسم الله الرحمن الرحیم

    بله همین طور هم هست، یعنی بوجوهکم در فامسحوا بوجوهکم، به دلیل مفعول بودن محلا منصوب است ولی بخاطر حرف جر با که بر سرش آمده لفظا مجرور شده است.

    اما در مورد دلیل منصوب بودن « أَرْجُلَكُم» فعل «وَ امْسَحُوا» می باشد نه فعل« فَاغْسِلُوا» چون اصل و قاعده این است که معمول(در اینجا یعنی ارجلکم که مفعول است) به نزدیک ترین عامل(یعنی و امسحوا) برگردد نه عامل دور(که فاغسلوا) باشد. مفاتيح الغيب، ج‏11، ص: 305

    و من الله التوفیق



  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    62
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    چرا در فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُم کلمه ایدیکم علامت نصب نگرفته است ؟

    درحالیکه در امْسَحُواْ بِرُءُوسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ ارجلکم علامت نصب گرفته است؟

  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    62
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممنون میشم اگر سوالات رو دقیق تر بخونید و به صورت کلیشه ای جواب ندید.

  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط yhya نمایش پست
    چرا در فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُم کلمه ایدیکم علامت نصب نگرفته است ؟

    درحالیکه در امْسَحُواْ بِرُءُوسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ ارجلکم علامت نصب گرفته است؟

    بسم الله الرحمن الرحیم

    در مورد اینکه پاها باید در وضو شسته شود یا مسح شود، میان مفسران و علماء اختلاف زیادی است. كسانى كه مى‏گويند هم مسح و هم شستن پاها واجب است، بدون اينكه خود را بزحمت افكنند، جر و نصب كلمه را بر ظاهر آن عطف كرده، جر را بنا بر عطف بر لفظ «رءوس» و نصب را بنا بر عطف بر محل آن دانسته‏اند.[1] بنابراین علت منصوب شدن «ارجلکم» عطف بر محل« رءوس» است.

    « أَيْدِيكُم» نیز به لفظ و ظاهر « بِوُجُوهِكُمْ» عطف شده و در اعراب جر از آن تبعیت کرده است.


    [1] - ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏6، ص: 225


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    62
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    به سوال بنده پاسخ ندادید!
    شاید من سوالم را بد مطرح میکنم!
    به همان دلیل که ارجلکم منصوب شده است ایدیکم آیه تیمم نیز باید ظاهرا منصوب شود (اگر قبول دارید دستور زبان عربی باید از قائده ای مشخص وبکنواخت تبعیت کند)وقتی که نشده پس ترجمه این دوآیه وتفسیر آنها و برداشت از آنها متفاوت می باشد؟

  14. تشکر


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام واحترام

    جواب شما رو عرض کردم، نمی دانم شما چقدر با ادبیات عرب آشنا هستین؟

    توضیح دادم که در زبان عربی گاهی (معمولا) عطف به ظاهر لفظ می شود، یعنی اگر معطوف علیه(کلمه اول مثلا بوجوهکم) منصوب یا مجرور بود، معطوف(کلمه دوم مثلا ارجلکم) هم همان اعراب را می گیرد، اما گاهی هم لفظ دوم، اعرابی که می پذیرد مخالف اعراب لفظ اول است، یعنی اعراب ظاهری لفظ اول را نمی گیرد، بلکه اعراب اصلی آن( که مثلا اگر نقش مفعولی دارد می بایست منصوب می شد، اما الان به خاطر حرف جری که بر سرش در آمده، منصوب نیست و مجرور است) را می پذیرد.

    این مساله در اشعار و عبارات معروف عربی هم وجود دارد مثل: «ليس فلان بقائم و لا ذاهباً»

    شاعر نيز گويد:
    معاوى اننا بشر فأسجح فلسنا بالجبال و لا الحديدا
    يعنى: اى معاويه، ما انسانيم. كوه و آهن نيستيم. ما را عفو كن. (در اينجا «الحديد» عطف است بر محل «الجبال») شاعر ديگرى گويد:
    هل انت باعث دينار لحاجتنا او عبد رب اخاعون بن بخراق‏

    يعنى: آيا تو براى حاجت ما دينارى مى‏فرستى يا عبد رب را؟ (در اينجا «عبد» عطف است بر محل «دينار») بعيدتر از موارد فوق، گفته شاعر ديگرى است:
    جئنى بمثل بنى بدر لقومهم او مثل اخوة منظور بن سيار

    يعنى: براى من مثل بنى بدر يا مثل برادران منظور بن سيار، حاضر كن. در اين شعر در حقيقت، معناى: «جئنى بمثل بنى بدر» اين است كه: «احضر لى مثلهم» از اينرو «مثل» دوم را نصب داده است.[1]


    به نظر می رسد این مقدار توضیح کافی باشد، اگر باز متوجه عرائض بنده نشدید بهتر است یک مقدار به کتابهای نحوی و ادبیات عرب مراجعه بفرمایید.

    و من الله التوفیق.


    [1] - ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏6، ص: 225-226.





  16. تشکرها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود