جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قرآن و تمثيل

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    مورد تشکر
    3,450 پست
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9

    قرآن و تمثيل




    قرآن و تمثيل

    اسـتـفـاده از تمثيل و تشبيه در سخن در رساندن مطالب و درك بهتر و سريعتر كمك مى كند در بيان مطالب علمى و عقلى مثل و تشبيه بهترين وسيله براى تفهيم مطلب است روى سخن قرآن با همه اقشار جامعه است . قـرآن در مـوضـوعـات گوناگون با استفاده از مثل هاى محسوس و ملموس و قابل درك همگان مـطـالب عميق را رسانده است قرآن در انتخاب مثال آن قدر ظريف و زيبا عمل نموده است كه با مثال عينيت خارجى را در ذهن مخاطب مجسم مى كند. قرآن پايدارى حق و ناپايدارى باطل را با مثال اين گونه ترسيم مى نمايد:. (الـم تر كيف ضرب اللّه مثلا كلمة طيبة كشجرة طيبة اصلها ثابت وفرعها فى السماءتؤتى اكلها كل حين باذن ربها) . ((مثل حق همانند درخت سودمند و پاكيزه است كه ريشه هاى آن در اعماق زمين فرورفته و آن را ثـابت و استوار نموده است و شاخه هاى آن در آسمان پركشيده و همواره ثمر مى دهد, حق همانند چنين درخت سر سبز شاداب و زنده و پايدار است ))..(ومـثـل كـلـمـة خـبـيـثـة كـشـجـرة خـبـيـثـة اجـتـثـت مـن فـوق الارض...مـالـهـامـن قـرار). .در مورد باطل سخن از ميوه نيست , زيرا باطل بى ثمر است و در مثال كاملا ترسيم شده كه درخت بـى ريشه اگر چند روزى هم سبز باشد, گذرا و ناپايدار است و زودپژمرده و زرد و خشك خواهد شد .كدام انسان است كه روانى و رسايى و شيوايى اين مثال را متوجه نباشد. در مـورد اضـطـراب و نـگـرانى انسان هاى مشرك كه تكيه گاه اصلى يعنى خدا را رهاكرده و به پـنـاهـگـاهـهـاى پـوشـالـى و غير خدا روى آورده اند پناهگاههاى آنها را بى اساس مى خواند قرآن پـنـاهگاههاى آنان را به خانه , عنكبوت تشبيه مى كند كه سست ترين خانه هاست ,(مثل الذين اتخذوا من دون اللّه اولياءكمثل العنكبوت اتخذت بيتا وان اوهن البيوت لبيت العنكبوت ) ((مثل آنان كه غير خدا را ولى و سرپرست خويش قرار داده اند همانند خانه عنكبوت است كه پوشالى ترين خانه هاست )), چه مثلى گويا و ساده و رسا و قابل فهم براى همگان. !!
    در مـورد بـى توجه بودن به آيات الهى و بهره نگرفتن از نعمت تفكر و تعقل با داشتن توان تفكر كه نـتـيـجـه آن كودنى و بلاهت و سر به زير انداختن و بى مقصد راه رفتن است و بى بهره و محروم مـانـدن از هـدايـت , كـه آن چـنـان خـود را بـه ابـلهى زده كه به هيچ وجه دعوت الهى در او اثر نـمـى گـذارد مـى فـرمـايـدمـثـل الـذيـن حـمـلو التورية ثم لم يحملوهاكمثل الحمار يحمل اسـفـارا), ((مثل اينها همانند مثل چهارپايى است كه بار آن كتاب باشد)), چهارپا از كتاب چه مى فهمد, براى چهارپا چه فرق مى كند بارش كتاب آسمانى باشد يا سنگ بيابانى . در قـرآن نـمـونـه هـاى زيـادى مـثـل وجـود دارد كه مجال طرح همه آنها نيست ازاين نمونه ها ويـژگـى هـاى مـثـالـهـا همچون روانى و رسايى و نيز عمق آنها,كاملا آشكاراست قدرت كلام و اسـتـحكام بيان و شيوايى تمثيل در حدى است كه با همراه شدن باساير زيبايى هاى سخن از توان انسان خارج است كه چنين زيبا و روان و قابل فهم همه انسان ها سخن بگويد.


  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    2,255 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10

    نقل قول : قرآن و تمثيل




    :رز: :رز: :رز:
    از ضرب المثلهاي قرآني ميتوان به اين ضرب المثل اشاره كرد:از كوزه همان تراود كه در اوست.
    كه درسوره مباركه اسراء آيه84است : قل كل يعمل علي شاكلته...
    ترجمه: ((بگوهر كس طبق روش (و خلق و خوى) خود عمل مى‏كند. ....))
    :رز: :رز: :رز:
    ویرایش توسط askari110 : ۱۳۸۶/۰۷/۲۴ در ساعت ۱۷:۵۶

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود