صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علت سرکشی ابلیس

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    علت سرکشی ابلیس




    با سلام
    در آیه 34 سوره بقره به ماجرای سرکشی ابلیس از سجده بر حضرت آدم اشاره شده است. علامه طباطبایی در تفسیر این آیه با اشاره به عبارت کان من الکافرین گفته اند که ابلیس از پیش کافر بوده است و در واقع آنچه خداوند در خطاب به فرشتگان مبنی بر آنچه که کتمان کرده اند، گفته است همان کفر ابلیس است. آیت الله مکارم در ترجمه خود از قران کریم عبارت کان من الکافرین را به صورت "از کافران گردید" ترجمه کرده اند. این ترجمه این معنی را به ذهن می رساند که ابلیس در همان لحظه دچار استکبار شده و در نتیجه به کفر عملی مبتلا گشته است. اما طبق گفته علامه طباطبایی ابلیس از پیش دچار کفر شده است و در واقع خلقت انسان بهانه ای برای بروز این سرکشی است. از نظر خود من این نافرمانی با هیچ منطقی توجیه پذیر نیست. ابلیس به عنوان یکی از مقربین درگاه الهی چرا باید با چنین کاری موجبات هلاکت خود را فراهم کند؟ در حالی که می توانست با یک سجده سوری همچنان جایگاه خود را حفظ کند. گاهی اوقات اینگونه به ذهن خطور می کند که ابلیس از پیش برنامه ریزی کرده است. حتی می توان این احتمال را مطرح کرد که او به چیره شدن بر خداوند امیدوار است. شاید به خیال خود نقطه ضعفی در خداوند یافته است و او را به شکست خداوند و نشستن بر مصدر خداوندی عالم امیدوار کرده است. با این دیدگاه سرکشی او از فرمان خداوند توجیه پذیر می گردد. آیا اصولا چنین تحلیلی درست است؟ یا اینکه سرکشی ابلیس تنها ناشی از یک عصبانیت مقطعی بوده است؟ هر چند این عصبانیت هزینه بسیار سنگینی برای او داشته است؟
    با تشکر

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله




    علت سرکشی ابلیس




    کارشناس بحث: استاد هدی



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام خدمت شما پرسشگر محترم
    نقل قول نوشته اصلی توسط parhamkianian نمایش پست
    با سلام
    در آیه 34 سوره بقره به ماجرای سرکشی ابلیس از سجده بر حضرت آدم اشاره شده است. علامه طباطبایی در تفسیر این آیه با اشاره به عبارت کان من الکافرین گفته اند که ابلیس از پیش کافر بوده است و در واقع آنچه خداوند در خطاب به فرشتگان مبنی بر آنچه که کتمان کرده اند، گفته است همان کفر ابلیس است. آیت الله مکارم در ترجمه خود از قران کریم عبارت کان من الکافرین را به صورت "از کافران گردید" ترجمه کرده اند. این ترجمه این معنی را به ذهن می رساند که ابلیس در همان لحظه دچار استکبار شده و در نتیجه به کفر عملی مبتلا گشته است. اما طبق گفته علامه طباطبایی ابلیس از پیش دچار کفر شده است و در واقع خلقت انسان بهانه ای برای بروز این سرکشی است.
    بله مفسران تفسير نمونه ظاهرا جمله ي " كان من الكافرين " را به معناي " صار من الكافرين " برداشت نموده اند و كفر ابليس را در جريان خلقت آدم و اباي از سجده ي به او محقق دانسته اند :
    "انگيزه او در اين مخالفت كبر و غرور و تعصب خاصى بود كه بر فكر او چيره شد ، او چنين مى‏ پنداشت كه از آدم برتر است ، و نمى‏ بايست دستور سجده بر آدم بر او داده شود ، بلكه او بايد مسجود باشد و آدم بر او سجده كند ، كه شرح اين معنى در ذيل آيه 12 سوره اعراف خواهد آمد .
    و علت كفر او نيز همين بود كه فرمان حكيمانه پروردگار را نادرست شمرد

    نه تنها عملا عصيان كرد از نظر اعتقاد نيز معترض بود ، و به اين ترتيب خودبينى و خودخواهى ، محصول يك عمر ايمان و عبادت او را بر باد داد ، و آتش به خرمن هستى او افكند ، و كبر و غرور از اين آثار بسيار دارد ! .

    تعبير كان من الكافرين نشان مى‏ دهد كه او قبل از اين فرمان نيز حساب خود را از مسير فرشتگان و اطاعت فرمان خدا جدا كرده بود و در سر فكر استكبار مى ‏پروراند ، و شايد به خود مى ‏گفت اگر دستور خضوع و سجده بمن داده شود قطعا اطاعت نخواهم كرد ، ممكن است جمله ما كنتم تكتمون آنچه را كتمان مى‏ كرديد اشاره‏ اى به اين معنى باشد." (1)

    (1)- ر.ك: تفسير نمونه ، ج 1، صص 182 و 183

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    اما مرحوم علامه طباطبايي همانگونه كه شما هم اشاره داشتيد ، اين كفر را كفري پنهاني در وجود ابليس مي دانند كه در جريان خلقت آدم ، به ظهور رسيد :
    " تقيد جمله : ( كنتم تكتمون ) بقيد ( كنتم ) ، باين معنا اشعار دارد : كه در اين ميان در خصوص آدم و خلافت او ، اسراري مكتوم و پنهان بوده ، و ممكن است اين معنا را از آيه بعدي هم ، كه مي‏ فرمايد : ( فسجدوا الا ابليس ، ابي و استكبر و كان من الكافرين ) ، استفاده كرد .
    چون از اين جمله بر مي ‏آيد كه ابليس قبل از بوجود آمدن صحنه خلقت آدم ، و سجده ملائكه ، كافر بوده ( چون فرموده كان من الكافرين ، از كافرين بود ) و سجده نكردنش ، و مخالفت ظاهريش ، ناشي از مخالفتي بوده كه در باطن ، مكتوم داشته . " (1)
    همچنين استاد جوادي آملي نيز بر اين عقيده اند كه كفر ابليس ، از قبل در او وجود داشته و در جريان امتحاني كه در سجده ي آدم براي او پيش آمد به ظهور رسيد :
    "قرآن كريم اين معنا را كه دربارهٴ شيطان نقل مي‌كند مي‌فرمايد به اين كه اين يك خوي كفرآميز ديرينه داشت نه اين كه يك موجود خوبي بود و در جريان آدم بغتتاً استكبار كرد در قرآن وقتي جريان شيطان را نقل مي‌كند مي‌فرمايد كه: *«و كان من الكافرين»*؛ در نهانش اين كفر ذخيره شده بود بوسيلهٴ امتحان ظاهر شد نه اين كه يك موجود شريف و خوبي بود و واقعاً موحّد بود و از لحظهٴ امر به سجده به بعد كافر شد. بلكه *«و كان من الكافرين»* اين *«كان من الكافرين»* نشانهٴ همان كفر رقيقي است كه در نهان موجودات احياناً هست و در روز امتحان ظهور مي‌كند وگرنه شيطان در برابر خدا سجده مي‌كرد."(2)



    (1)- تفسير الميزان ، ج 1، ص 182
    (2)- بنياد بين المللي علومك وحياني اسراء ، تفسير سوره مباركه بقره ، جلسه 96
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط parhamkianian نمایش پست
    از نظر خود من این نافرمانی با هیچ منطقی توجیه پذیر نیست.
    اما با منطق استكباري ابليس توجيه پذير است .
    استاد جوادي آملي در خصوص بيان اين خوي استكباري ابليس مي فرمايند كه او با ديدگاه مادي برخواسته از استكبار و خود بيني ، از انسان فقط بعد مادي اش را ديد و با استناد به اينكه او از گل و خاك خلق شده براي استكبارش به بارگاه الهي استدلال نمود :
    "در بعضي از آيات دليل استكبارش را ذكر مي‌كند مي‌فرمايد به اين كه: چون انسان را از صلصال خلق كردي من در برابر او سجده نمي‌كنم يا او را از گِل خلق كردي، از تراب خلق كردي، از طين خلق كردي من در برابر او سجده نمي‌كنم چون مرا از آتش آفريدي او را از خاك خلق كردي ...يعني بينش مادي شيطان باعث شد كه ... فقط جنبهٴ بدن و مادي او را ببيند و بگويد او از گِل است و من در برابر گِل سجده نمي‌كنم...
    منشأ استكبار او هم اين است كه بينش او ، بينش مادي بود گفت كه *«أأسجد لمن خلقت طيناً»*﴿اسراء/61﴾ اين است كه من در برابر گل سجده نمي‌كنم..."(1)

    (1)- بنياد علوم وحياني اسراء ، تفسير سوره بقره ، همان





    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۴/۱۹ در ساعت ۱۹:۱۹
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    17
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 19 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    اگر ابلیس از کافران بوده و در صحنه خلقت ادم و سجده برا ان کفرش را نشان داده .پس چرا بین مقربین و ملایکه خداوند بوده است ؟ چرا میگویند ابلیس سالیان طولانی خداوند را عبادت میکرده . ایا این نشان نمیدهد که کافر نبوده بلکه به خاطر رذیله کبر و غروری که در وجودش هنوز ریشه داشته به این انحطاط کشیده شده است
    پست اول شما قابل قبول تر است تا دوم

  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط parhamkianian نمایش پست
    ابلیس به عنوان یکی از مقربین درگاه الهی چرا باید با چنین کاری موجبات هلاکت خود را فراهم کند؟
    درست است كه ابليس با عبادت خود در زمره ي فرشتگان جاي گرفت اما نه ملك بود و نه ملك مقرب . بنابراين او در زمره ي مقربين نبود . به اين بيان استاد جوادي آملي توجه كنيد :
    "ملك معصيت نمي‌كند نه اين كه در عالمي كه ملائكه هستند معصيت راه ندارد آن ملائكه‌اي كه در حدّ بندگان مخلَص‌اند عند ربّك هستند اين‌ها معصيت ندارند. چون ملائك درجاتي دارند *«ما منّا إلاّ له مقام معلوم»*﴿36﴾ ملائكه‌اي كه در عالم مثالند شيطان در آنجا هست ملائكه‌اي كه مسيطر بر عالم أرضند معصيت در آنجا هست مثل معصومين(عليهم السّلام) كه در دنيا هستند خودشان معصيت نمي‌كنند ولي دنيا ظرف معصيت است نه به اين معناست كه هر جا معصوم هست ديگر در آنجا گناه راه نداشته باشد."(1)
    معنايش اين است كه ابليس ملك نبود و با فرشتگاني همسطح بود كه درعالم مثال بودند و در عالم مثال هم معصيت راه دارد نه اينكه ملائكه موجود در آن عالم مثال معصيت كنند بلكه آن عالم مثال مي تواند ظرف معصيت قرار بگيرد مثل معصومين كه در عالمي قرار دارند كه ظرف معصيت هست اما خودشان معصيت نمي كنند . بهر حال ابليس چون در آن عالم مثال بود و آنجا هم ظرف معصيت هست لذا معصيت نمود .

    (1)- بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء ، همان
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۴/۱۹ در ساعت ۱۹:۵۲
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  11. تشکر


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط parhamkianian نمایش پست
    در حالی که می توانست با یک سجده سوری همچنان جایگاه خود را حفظ کند.
    چگونه مي توانست جايگاهش را در مقابل خدايي حفظ كند كه خود مي فرمايد :" اني اعلم غيب السماوات و الارض" و يا مي فرمايد :" اعلم ما تبدون و ما كنتم تكتمون" ؟
    اساسا چه جايگاهي براي اعمال صوري در مقابل خدايي كه عالم به كل شيء است متصور است ؟
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  13. تشکر


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط parhamkianian نمایش پست
    گاهی اوقات اینگونه به ذهن خطور می کند که ابلیس از پیش برنامه ریزی کرده است. حتی می توان این احتمال را مطرح کرد که او به چیره شدن بر خداوند امیدوار است. شاید به خیال خود نقطه ضعفی در خداوند یافته است و او را به شکست خداوند و نشستن بر مصدر خداوندی عالم امیدوار کرده است. با این دیدگاه سرکشی او از فرمان خداوند توجیه پذیر می گردد. آیا اصولا چنین تحلیلی درست است؟
    آيات ديگري از قرآن كريم وجود دارند كه نشان مي دهد ابليس اولا به دليل استكباري كه در درون داشت سجده نكرد و ثانيا مي دانست كه مقهور قدرت پروردگار است از جمله :
    وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الأَمْرُ إِنَّ اللّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ إِلاَّ أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلاَ تَلُومُونِي وَلُومُواْ أَنفُسَكُم مَّا أَنَاْ بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِمَآ أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (1)
    او به صراحت فريب خوردگان خويش را مورد ملامت قرار مي دهد و از شرك آنها تبري مي جويد و اين يعني پروردگاري خدا را قبول دارد اما استكبار دارد و در فريب بني آدم و درخواست مهلتش هم مي خواهد همين كرامت و تفاخر و برتريش را بر بني آدم اثبات كند و برنامه ديگري ندارد .
    و يا در جريان همان سجده نكردنش و گفتگويي كه با خدا داشت از خداوند تا روز قيامت مهلت خواست براي اغواي بني آدم . در واقع برنامه ي او - كه در راستاي همان تفاخر و استكبارش بود - اثبات اين مساله بود كه به قول خودش زمام بني آدم را بدست بگيرد و گمراهشان كند :
    قَالَ أَرَأَيْتَكَ هَذَا الَّذِي كَرَّمْتَ عَلَيَّ لَئِنْ أَخَّرْتَنِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّيَّتَهُ إَلاَّ قَلِيلًا (2)
    اين درخواست ابليس در راستاي خدا شدن يا يافتن نقطه ضعف در خداوند - العياذ بالله - نبود بلكه در راستاي اثبات بزرگي و تفاخرو برتري خود نسبت به بني آدم است و اينكه آدم بر او كرامت ندارد و همچنين استكبار بر خدا ، امري كه در متن آيه شريفه هم از قول ابليس مطرح شده و او كرامت آدم بر خود را قبول نداشت و به اين موضوع اعتراض داشت :" هذا الذي كرمت علي "

    البته در برابر خدا سركشي كرد و استكبار ورزيد و عبارة اخراي سخن او كه در پاسخ خداوند گفت من از آتشم و او را از خاك آفريدي اين بود كه خدايا تو مرا امر به سجده كردي اما بنظر من نبايد امر مي كردي يعني در برابر خدا به دليل استكبارش خود راقائل به اظهار نظر مي دانست (3) اما اينكه ادعاي الولهيت داشته باشد از آيات قرآن و عملكرد ابليس چنين امري بر نمي ايد بلكه از تمامي گفتار و كردارش ، اثبات استكبار و تفاخر و برتريش مشهود است .

    (1)- ابراهيم/22
    (2)- اسراء / 62
    (3)- با تلخيص ، بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء ، تفسير سوره بقره، جلسه 99
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۴/۲۰ در ساعت ۱۱:۴۷
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  15. تشکر


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    با سلام و آرزوي قبولي طاعات
    نقل قول نوشته اصلی توسط avareh نمایش پست
    سلام

    اگر ابلیس از کافران بوده و در صحنه خلقت ادم و سجده برا ان کفرش را نشان داده .پس چرا بین مقربین و ملایکه خداوند بوده است ؟ چرا میگویند ابلیس سالیان طولانی خداوند را عبادت میکرده . ایا این نشان نمیدهد که کافر نبوده بلکه به خاطر رذیله کبر و غروری که در وجودش هنوز ریشه داشته به این انحطاط کشیده شده است
    همانگونه كه در پاسخ به جناب كيانيان عرض شد ملائكه داراي درجات مختلفي هستند همه در يك سطح و درجه نيستند و ابليس هم در سطح ملائكه مقرب نبود بلكه در سطح مادون ملائكه بود .
    استاد جوادي آملي در اين زمينه و در خصوص مراتب ملائكه و قرارگيري ابليس در ميان آنان مي فرمايد :
    " فرشتگان همانطوري كه عرض شد درجاتي دارند، بعضي حملهٴ عرشند بعضي در حدّ اسرافيل و ميكائيل و عزرائيل و جبرئيل(سلام الله عليهم) هستند بعضي‌ها در مراحل وسطيٰ هستند بعضي در مراحل نازله، در بحث هاي قبل گذشت كه بعضي از فرشتگان مطيعند و بعضي از فرشتگان مطاع و آمرند *«مطاعٍ ثمّ أمين»*﴿تكوير/21﴾ اين سفرهٴ كرام برره اين‌ها همه مطيع جبرئيل(سلام الله عليه) هستند فرشتگاني كه حملهٴ عرشند مطاعند فرشتگان مادون مطيعند. عزرائيل(سلام الله عليه) مأموراني دارد كه *«توفته رسلنا»*﴿انعام/61
    ﴾ آن‌ها مأموران جزئند كه آنها در قبض ارواح نوع مردم حضور دارند خود عزرائيل(سلام الله عليه) براي خواص ظهور مي‌كند. جبرئيل(سلام الله عليه) مأموراني دارد كه آن مأموران فرشتگاني هستند كه *«تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلاَئِكَةُ أَلاَّ تَخَافُوا وَلاَ تَحْزَنُوا»*﴿فصلت/30﴾ بر يك عده خاص اهل ايمان نزول دارند و خود جبرئيل(سلام الله عليه) براي أوحدي از انسان‌هاي كامل نزول دارد همچنين ميكائيل و اسرافيل و مانند آن. آن‌ها كه حملهٴ عرشند و ملائكه اعلين هستند آن‌ها مدبّراتي هم زيردست اين‌هاست كه خود اين‌ها مطاعند و ديگران مطيعند آنگاه تا برسد به مراحل عالم مثال و امثال ذلك. شيطان با اين فرشتگاني كه در مرحلهٴ نازله قرار دارند مخلوط بود نه با فرشتگاني كه در حدّ حملهٴ عرش بودند."(1)

    (1)- بنياد علوم وحياني اسراء ، تفسير سوره بقره ، جلسه 96
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  17. تشکر


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود