صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نقش زنان و مشاركت آنان در انقلاب اسلامی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13

    نقش زنان و مشاركت آنان در انقلاب اسلامی




    نقش زنان و مشاركت آنان در انقلاب اسلامی (قمست اول)

    اشاره :

    یكی از مسایل مهمی كه در زمان حاضر به ویژه در نهضت انقلاب اسلامی دارای اهمیتی بیش از پیش شده است، مساله حقوق زن و بررسی جنبه های مختلف فعالیتهای او خصوصا در زمینه امور اجتماعی و سیاسی می باشد.

    هر از چند گاهی شاهد مقاله ای در خصوص یكی از موضوعات مربوط به حقوق زن در مطبوعات هستیم و این علاوه بر كتب متعددی است كه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در این زمینه نوشته شده است.

    وجود چنین فضایی را باید ارج نهاد لكن به این نكته نیز باید توجه داشت كه متاسفانه كم نیستند مقالات ونوشته هایی كه در قالب عباراتی طولانی و كم فایده و با بیانی شعاری و به دور از استدلال به تكرار مكررات پرداخته اند و بعضا چیزی جز ابهام بر مساله نیفزوده اند.

    ویژگی مسایل مربوط به زنان و اهمیت روز افزون آن در جامعه امروز ایران ایجاب می كند كه به دور از حب و بغضها و افراط و تفریطها در چارچوب موازین پذیرفته شده اسلام به تبیین جهات مختلف حقوق زن از دیدگاه اسلام پرداخته شود و از كلی گویی های بی حاصل و شعارهای احساسی و افراطهای روشنفكرگونه و تفریط های مقدس مابانه پرهیز گردد.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نگارنده در این مقاله كوشیده است یكی از مهمترین مسایل مربوط به حقوق زن را كه در فضای موجود فرهنگی كشور نیز بسیار مطرح می باشد یعنی مساله زن مسلمان و مشاركت سیاسی را از جهات گوناگون مورد بررسی قرار دهد.

    از انجا كه مخاطبان چنین مقالاتی گروهی خاص از فرهیختگان و دانش پژوهان می باشند، انتظار نگارنده آن است كه با دقت خاص خود به استدلالها نگریسته و وی را از دیدگاههای نقادانه خود بهره مند سازند.

    زن مسلمان و مشاركت سیاسی

    برای یك بررسی نسبتا جامع در این زمینه، چند مقوله باید مطرح گردد:

    1 ـ اصل جواز مشاركت سیاسی و فعالیت زنان در این زمینه از دیدگاه شرع مقدس اسلام ؛

    2 ـ حدود و نحوه مشاركت سیاسی زنان در جامعه اسلامی ؛

    3 ـ بررسی بعضی از مهمترین مصادیق این مشاركت كه عبارتند از:

    الف ـ ولایت و رهبری (تصدی مقام رهبری از سوی زنان) ؛

    ب ـ قضاوت (تصدی مشاغل قضایی از سوی زنان) ؛

    ج ـ وكالت سیاسی یا نمایندگی در مجلس شورای اسلامی.

    سعی نگارنده بر آن است كه بطور اجمالی محورهای سه گانه فوق را مورد بحث و بررسی قرار دهد.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13





    1 ـ اصل جواز مشاركت سیاسی برای زنان و ادله آن

    در این زمینه می توان به ادله ای از كتاب و سنت استناد نمود كه به برخی از آنها اشاره می شود:

    الف ـ عهده دار بودن مسوولیت امر به معروف و نهی از منكر

    توضیح اینكه مسوولیت مزبور به صراحت بر عهده مردان و زنان مسلمان قرار داده شده است. چه این كه خداوند متعال در ایه 71 سوره توبه، این مقدار از ولایت را برای مردان و زنان مسلمان نسبت به یكدیگر ثابت دانسته كه به امر به معروف و نهی از منكر یكدیگر بپردازند: "والمومنون و المومنات بعضهم اولیا بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنكر" واضح است كه یكی از مصادیق معروف و منكر، امور سیاسی هستند یعنی معروف و منكر سیاسی. بنابر این هر زن و مرد مسلمانی می تواند برادر و خواهر دینی خود را به انجام معروف سیاسی امر كند و از ارتكاب منكر سیاسی نهی نماید.ناگفته پیداست كه تشخیص معروف و منكر در زمینه مسائل سیاسی نیز همچون دیگر مسائل بر اساس موازین اسلامی باید صورت گیرد.

    ب ـ حدیث شریف پیامبر اكرم - صلی الله علیه و اله - كه فرمود: "من اصبح و امسی و لم یهتم بامور المسلمین فلیس منهم"[1] كسی كه صبح و شام كند و به امور مسلمانان اهتمام نورزد، از آنان نیست.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    امور مسلمانان، بدون شك شامل امور سیاسی آنان نیز می شود. همچنین حدیث پیامبر- صلی الله علیه و اله - اطلاق دارد و زنان را هم در برمی گیرد چه اینكه فرمود "من اصبح و امسی" (كسی كه صبح و شام كند) و نفرمود مردی كه صبح و شام نماید. بنابر این نه تنها زن و مرد مسلمان می توانند نسبت به امور سیاسی یكدیگر توجه و اهتمام داشته باشند بلكه بر آنان لازم است كه چنین باشند زیرا در غیر این صورت از زمره مسلمانان محسوب نخواهند شد.

    ج ـ سیره معصومین - علیهم السلام - و یا روش دیگر مسلمانان كه مورد تقریر معصومین - علیهم السلام - قرار گرفته است.

    از قسم نخست می توان به فعالیت سیاسی حضرت زهرا - سلام الله علیها - در احقاق حقوق پایمال شده همسر بزرگوارش علی - علیه السلام - اشاره نمود كه چگونه بعد از ارتحال پیامبر اكرم - صلی الله علیه و اله - با علی - علیه السلام - شبها به خانه انصار و مجاهدین رفته، آنان را بر حقایقی كه خود شاهد آن بودند (در مورد تعیین امیر المومنین - علیه السلام - به عنوان امام و خلیفه بعد از پیامبر - صلی الله علیه و اله - توسط خود آن حضرت در غدیرخم و دیگر مقاطع تاریخی) گواه می گرفتند و از آنان برای یاری حق و استقرار نظام عدل اسلامی، كمك می طلبیدند.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    همچنین می توان به سیره حضرت زینب - سلام الله علیها - اشاره نمود كه اگر چه تصریح به عصمت وی نشده ولی افعال او مورد تائید امام معصوم - علیه السلام - قرار داشت و حامل ودایع امامت از سوی امام حسین - علیه السلام - و واسطه انتقال آنها به امام سجاد- علیه السلام - بود. همان كسی كه امام زین العابدین- علیه السلام - به صراحت در حقش فرمود: "انت بحمدالله عالمه غیر معلمه" ای عمه، تو بحمدالله عالمی هستی كه در هیچ مكتبی زانو نزده ای و تعلیم ندیده ای یعنی علم تو از راه تعلیم و تعلم بدست نیامده بلكه از فیوضات خداوند متعال بر قلبت می باشد. تاثیر برجسته و بسیار مهم حضرت زینب - سلام الله علیها - در رساندن پیام واقعه كربلا بركسی پوشیده نیست. به راستی كه اگر او نبود و با خطبه های عالمانه و اتشین خود در مقابل یزید و یزیدیان نمی ایستاد و حقانیت راه حسین - علیه السلام - را بر مردم جاهل و غفلت زده آن زمان نمایان نمی نمود، كربلا در تاریخ به فراموشی سپرده می شد و قیام اباعبدالله - علیه السلام - به ثمر نمی نشست. بدینگونه بود كه زینب علیهاالسلام یكی از بزرگترین نمونه های فعالیت سیاسی زن مسلمان را به منصه ظهور گذاشت.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    از میان زنان متعددی كه در صدر اسلام به فعالیتهای سیاسی می پرداختند، می توان به سوده، زنی از پیروان راستین علی - علیه السلام - اشاره نمود كه بنا به گفته خود روزی در عهد فرمانداری امیر المومنین - علیه السلام - برای شكایت از كارگزار آن حضرت به نزد وی امد در حالی كه امیرالمومنین - علیه السلام - مشغول نماز بود. چون متوجه حضور سوده شد نماز خود را سریعتر به پایان رسانید و از او حاجتش را جویا شد. سوده عرضه داشت كه كارگزار شما بر ما ستم می كند و وظایف خود را در قبال مردم به درستی انجام نمی دهد. اشك در چشمان علی - علیه السلام - حلقه زد، رو به اسمان نمود و عرض كرد خدایا تو می دانی كه من به او دستور ظلم و ستم نداده ام، سپس بی درنگ نامه ای نوشت و در آن به كارگزار خود دستور داد كه تا امدن فرماندار بعدی كارها را بر عهده داشته باشد و پس از امدن او، كارها را به وی بسپارد و خود راهی كوفه شود. امام - علیه السلام - نامه را مهر و موم نكرد و بدون تشریفات به دست سوده داد تا به كارگزار مزبور برساند.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    چنانكه می بینیم در این قضیه، سوده كه زنی همچون دیگر زنان مسلمان است به نمایندگی از سوی گروهی از مردم، به مداخله در یكی از مهمترین امور سیاسی كه عزل و نصب فرماندار یك منطقه است، می پردازد و علی - علیه السلام - نیز به او اعتراض نمی كند كه چرا تو چنین كاری را بر عهده گرفتی و آیا مردی پیدا نمی شد كه به جای تو برای انجام این كار اقدام كند؛ بلكه حضرت با تقریر خود بر كار سوده مهر تائید می زند و علاوه بر آن مسوولیتی دیگر نیز بر دوشش می گذارد یعنی مسوولیت رساندن نامه خلیفه بر حق مسلمین به كارگزار خطاكار با این كه حضرت به راحتی می توانست این وظیفه را بر دوش مردی از مردانش بگذارد.

    د ـ یكی دیگر از موارد سیره معصومین - علیهم السلام - در این زمینه، بیعت پیامبر اكرم - صلی الله علیه و اله - با زنان انصار قبل از هجرت در عقبه دوم است و همچنین بیعت آن حضرت با زنان مسلمان در جریان صلح حدیبیه.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    در هیچ یك از این دو مورد، پیامبر اكرم - صلی الله علیه و اله - از بیعت با زنان خودداری نكرد در حالی كه بدون شك خودداری آن حضرت از بیعت با زنان در فضای آن روز جامعه اسلامی عربستان (كه هنوز ریشه های افكار جاهلیت و بی اعتنایی به زنان در آن دیده می شد) با هیچ گونه عكس العمل منفی مواجه نمی شد. یعنی آن كه جو آن روزگار، حضرت را به چنین كاری وانمی داشت و معذلك پیامبر- صلی الله علیه و اله - خود مایل به انجام این كار بود.

    نباید فراموش كرد كه زمان صدر اسلام به گونه ای بود كه از جهات مختلف، عرصه را برای فعالیت سیاسی زن محدود می كرد. از یك سو مساله نبوت و امدن دین جدید از سوی خداوند در آن زمان بود، كه بسیاری از وقت و نیروی خود را صرف مقابله با دشمنان داخلی و خارجی نمود. به گونه ای كه تعداد غزوات را (جنگهایی كه پیامبر - صلی الله علیه و اله - خود در آنها حضور داشته اند) 28 عدد و تعداد سرایا را در حدود 80 عدد ذكر كرده اند یعنی بطور متوسط در هر سال از سالهای حضور مسلمین در مدینه ده جنگ (اعم از غزوه و سریه) بین مسلمانان و مشركان درمی گرفته است.

    [1]. اصول كافی / ج 2 / ص 163.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقش زنان و مشاركت آنان در انقلاب اسلامی

    و از سوی دیگر زمینه افكار جاهلی اعراب در مورد زنان بود كه در میان بسیاری از تازه مسلمانان، پا بر جا مانده بود،افكاری كه نه تنها به زن اجازه بسیاری از فعالیتهای سیاسی و اجتماعی را نمی داد بلكه اصولا به چشم یك انسان كامل به او نمی گریست و او را بیشتر یك شی می دانست تا یك انسان.

    با توجه به این نكات، جواب اشكالی كه گاهی در این زمینه مطرح می گردد، دانسته می شود. توضیح این كه: گاهی گفته می شود اگر واقعا از دیدگاه اسلام، فعالیت سیاسی برای زنان جایز باشد، می بایست پیامبر اكرم - صلی الله علیه و اله - شخصی از بین زنان را برای تصدی چنین اموری می گماشت و بدین وسیله با تفكر جاهلی موجود در آن زمان مبنی بر ممنوعیت فعالیت سیاسی زنان، مبارزه می كرد، همانطور كه حضرت - صلی الله علیه و اله - برای از بین بردن یك تفكر جاهلی كه ازدواج یك مرد با همسر مطلقه پسر خوانده اش را جایز نمی دانستند، خود با زینب كه همسر زید پسر خوانده آن حضرت بود پس از آن كه از شوهرش طلاق گرفت،ازدواج نمود،ازدواجی كه به فرمان خداوند صورت گرفت و هدف از ان، نابود كردن یك سنت جاهلی بود چنانكه ایه شریفه قران به صراحت در این مورد می فرماید: "فلما قضی زید منها وطرا زوجناكها لكیلا یكون علی المومنین حرج فی ازواج ادعیائهم اذا قضوا منهن وطرا".[1]
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    11,626
    مورد تشکر
    29 پست
    حضور
    65 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13



    پاسخ این سوال آن است كه مردم صدر اسلام قبل از نزول ایه فوق و ازدواج پیامبر- صلی الله علیه و اله - با زینب بنت حجش، معتقد بودند كه ازدواج یك مرد با همسر مطلقه پسر خوانده اش حرام است. همچنین ازدواج یك مرد ازاد و صاحب شان را با زن مطلقه مردی كه سابقه بردگی داشته (مانند زید كه برده پیامبر- صلی الله علیه و اله - بود و حضرت او را ازاد كرد) امری خلاف عرف و ناپسند می دانستند.

    در چنین وضعیتی كه مردم مسلمان یك عمل جایز رابه غلط حرام می پندارند، آن هم در نكاح كه از مهمترین مسائل زندگی اجتماعی بشر است اگر پیامبر - صلی الله علیه و اله - در مقابل آنان عكس العملی نشان نمی داد، موجب تائید و امضای روش نادرست آنان می شد و یا حداقل آنان سكوت پیامبر- صلی الله علیه و اله - را نشانه تائید سیره خود می پنداشتند و بدین ترتیب حلال الهی،حرام تلقی می شد و رسالت پیامبر - صلی الله علیه و اله - بطور كامل و تمام ابلاغ نمی گشت و دین، ناقص می گردید. لذا برای جلوگیری از تحقق چنین نتایج فاسد و زیانباری پیامبر- صلی الله علیه و اله - مامور از بین بردن تفكر جاهلی مزبور گردید. در حالی كه با دقت در مساله فعالیت سیاسی زنان درمی یابیم كه مردم مسلمان در صدراسلام آن را حرام نمی دانستند چرا كه در همان زمان، برخی از زنان مسلمان به چنین فعالیتهایی می پرداختند (كه به بعضی از مصادیق آن اشاره شد) و مورد انكار دیگر مسلمانان واقع نمی شدند.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود