جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا در سوره آل عمران مومنین از دوست گیری کافران نهی شده اند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    17
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 19 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا در سوره آل عمران مومنین از دوست گیری کافران نهی شده اند؟




    سلام علیکم

    چرا در سوره ال عمران خداوند مونینی را که با کافران دوست هستند را از خود نمیداند .ایا صرف یک دوستی و رفت و امد ساده
    باعث میشود ما هم به جرگه کافران در اییم ؟
    ایا این برای اسلام نقص نیست که دور خود را که خط قرمز میکشد ؟
    ایا دلیلی نمیشود مبنی بر اینکه اسلام توانایی دفاع از خود را ندارد و برای همین از دوست گیری مومنین با کافرین نهی کرده است ؟


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله
    چرا در سوره آل عمران مومنین از دوست گیری کافران نهی شده اند؟


    کارشناس: استاد هدی



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    با سلام خدمت شما پرسشگر گرامي و آرزوي قبولي طاعات

    لاَّ يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاء مِن دُوْنِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللّهِ فِي شَيْءٍ إِلاَّ أَن تَتَّقُواْ مِنْهُمْ تُقَاةً وَيُحَذِّرُكُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللّهِ الْمَصِيرُ (آل عمران /28)

    مؤمنان نبايد كافران را به جاى مؤمنان به دوستى بگيرند و هر كه چنين كند در هيچ چيز [او را] از [دوستى] خدا [بهره‏اى] نيست مگر اينكه از آنان به نوعى تقيه كند و خداوند شما را از [عقوبت] خود مى‏ترساند و بازگشت [همه] به سوى خداست

    چهار حالت در دوستي مومنين و كفار متصور است :

    1- دوستي يكجانبه ي مومنين با كفار به نحوي كه مومن بشود مولي عليه و كافر بشود ولي و مومن خود را تحت پوشش ولايت كافر قرار بدهد .
    2- دوستي و ولايت دو طرفه و دو جانبه باشد منتها من دون المومنين باشد يعني مومن ، مومن را رها كند و يكسره با كافر ارتباط موالاتي برقرار كند .
    3- مومنين با مومنين ارتباط و دوستي و محبت و نصرت داشته باشند و با كفار هم دوستي و نصرت و محبت دارند و اين كفار سابقه ي سوء و لاحقه ي سوء ندارند در صدد آزار و تبعيد و ايذاء مومنين نيستند .
    4- مومنين با مومنين دوستي و ارتباط و محبت و نصرت داشته باشند و با كفاري كه سابقه و يا لاحقه ي سوء دارند و يا در صدد آزار و ايذا و تبعيد مومنين هستند و يا اين كارها را انجام داده اند ، دوستي برقرار كنند .


    از ميان اين چهار حالت ، قرآن كريم صرفا مورد سوم را تاييد مي كند .
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۴/۲۱ در ساعت ۱۹:۳۸
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    براي هر يك از سه مورد ديگر در قرآن كريم هم نهي داريم و هم علت نهي را .
    در خصوص مورد اول :
    دوستي يكجانبه ي مومنين با كفار به نحوي كه مومن بشود مولي عليه و كافر بشود ولي و مومن خود را تحت پوشش ولايت كافر قرار بدهد
    خداوند در آيه 141 سوره ي مباركه نساء مي فرمايد : وَلَن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا
    و خداوند هرگز بر [زيان] مؤمنان براى كافران راه [تسلطى] قرار نداده است
    لذا دوستي يكجانبه مومنين با كفار كه مومن بشود مولي عليه و كافر بشود مولي از ديدگاه قرآن كريم مردود است زيرا كافر نبايد بر مومن سلطه و تسلط داشته باشد .
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۴/۲۱ در ساعت ۱۹:۴۱
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    در خصوص مورد دوم :
    دوستي و ولايت دو طرفه و دو جانبه باشد منتها من دون المومنين باشد يعني مومن ، مومن را رها كند و يكسره با كافر ارتباط موالاتي برقرار كند
    يعني با اينكه مؤمنين در قدرت آنها هست كه با آنها روابط برقرار كنند ارتباطي با مؤمنين ندارند و با كافران رابطه برقرار مي‌كنند اين هم مورد نهي قرآن كريم است به استناد همين آيه ي 28 آل عمران .
    در خصوص مورد سوم و چهارم :
    مورد سوم و چهارم در دوستي مومنين مشترك است اما آن كافر را بايد ديد نسبت به اسلام و مومنين چه موضعي اتخاذ كرده است . آيا موضع خصومت و ايذاء و دشمني است يا چنين مواضعي نداشته و ندارد و صرفا كافري است كه يك زندگي مردمي و مسالمت آميز با مسلمانان دارد و سابقه و نيت سويي ندارد .
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۴/۲۱ در ساعت ۱۹:۴۳
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  10. تشکرها 2


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    در خصوص مورد چهارم خداوند مي فرمايد :
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاء تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءكُم مِّنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ أَن تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِن كُنتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِي سَبِيلِي وَابْتِغَاء مَرْضَاتِي تُسِرُّونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَيْتُمْ وَمَا أَعْلَنتُمْ وَمَن يَفْعَلْهُ مِنكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِيلِ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد دشمن من و دشمن خودتان را به دوستى برمگيريد [به طورى] كه با آنها اظهار دوستى كنيد و حال آنكه قطعا به آن حقيقت كه براى شما آمده كافرند [و] پيامبر [خدا] و شما را [از مكه] بيرون مى‏ كنند كه [چرا] به خدا پروردگارتان ايمان آورده ‏ايد اگر براى جهاد در راه من و طلب خشنودى من بيرون آمده ‏ايد [شما] پنهانى با آنان رابطه دوستى برقرار مى ‏كنيد در حالى كه من به آنچه پنهان داشتيد و آنچه آشكار نموديد داناترم و هر كس از شما چنين كند قطعا از راه درست منحرف گرديده است( ممتحنه /1)
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۴/۲۱ در ساعت ۱۹:۴۵
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  12. تشکرها 2


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    و در خصوص مورد سوم مي فرمايد :
    لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ ( ممتحنه /8)
    [اما] خدا شما را از كسانى كه در [كار] دين با شما نجنگيده و شما را از ديارتان بيرون نكرده ‏اند باز نمى ‏دارد كه با آنان نيكى كنيد و با ايشان عدالت ورزيد زيرا خدا دادگران را دوست مى ‏دارد
    و در آيه بعد تاكيد مي فرمايد كه تنها گروه مورد نهي از كافران در دوستي كدام گروهند :
    إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَمَن يَتَوَلَّهُمْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
    فقط خدا شما را از دوستى با كسانى باز مى ‏دارد كه در [كار] دين با شما جنگ كرده و شما را از خانه‏ هايتان بيرون رانده و در بيرون‏ راندنتان با يكديگر هم پشتى كرده ‏اند و هر كس آنان را به دوستى گيرد آنان همان ستمگرانند
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۴/۲۱ در ساعت ۱۹:۴۹
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  14. تشکرها 2


  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    لذا اگر دوستي مومنين با كفار يكجانبه و يكطرفه و منجر به تسلط كفار نباشد و ا زطرفي من دون المومنين نباشد و با كفار حربي و آنان كه مسلمانان را آزار داده و تبعيد و ايذاء نموده اند نباشد ، دوستي مسالمت آميز با ساير كفار در كنار دوستي با مومنين قابل تاييد است .
    تقسيم بندي ها و استنادات فوق برگرفته از تفسير استاد جوادي آملي است .متن تفسير را در پي نوشت ببينيد .(1)

    (1)-
    اين كريمه چند مقطع و چند امر را در بردارد. امر اول فعلاً اين است كه ﴿لاَ يَتَّخِدِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ﴾ كه اين نهي است. مؤمن، كافر را به عنوان وليّ انتخاب نكند آن هم ﴿مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ﴾. ولايت گاهي به معناي حكومت و رهبري و امثال ذلك است، گاهي به معناي نصرت و محبت و اعانت و نظاير آن است. ولايت يك‌جانبه كه مؤمن بشود مولّيٰ‌عليه و كافر بشود وليّ و مؤمن تولّي كند كافر را يعني ولايِ او را بپذيرد خود را زير پوشش ولايت او قرار بدهد اين منفي است به آن اصل ﴿لَن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَي الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً﴾ كه ذات اقدس الهي اين سمت را براي هيچ كافري نسبت به مؤمن قرار نداد. در سورهٴ مباركهٴ «نساء» است ظاهراً كه فرمود هرگز كافر سِمَتي بر مؤمن ندارد كه مؤمن ولايت كافر را بپذيرد در ذيل آن آيه همان جمله معروف است كه ﴿لَن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَي الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً﴾ اين مطلقا منهي است كه ولايت يك‌جانبه باشد كه انسان بشود متولّي و مولّيٰ‌عليه و كافر بشود وليّ و والي.
    قِسم دوم ولايت متقابل هست، موالات هست نه تولّي يك‌جانبه اما ﴿مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ﴾ است يعني مؤمنين، مؤمنين ديگر را رها مي‌كنند با كافرها ارتباط موالاتي و ولايِ طرفين برقرار مي‌كنند. دوستي، رابطه، تعاون و مانند آن كه با اينكه مؤمنين در قدرت آنها هست كه با آنها روابط برقرار كنند ارتباطي با مؤمنين ندارند و با كافران رابطه برقرار مي‌كنند اين كافران هم كه در اينجا ياد شد اختصاصي به اهل كتاب ندارد كافرِ به معناي مشرك هم شامل مي‌شود، كافرِ به معناي اهل كتاب هم شامل مي‌شود چون در بعضي از آيات هر دو كنار هم ياد شدند يعني هم اهل كتاب و هم مشركين همان طوري كه ﴿لَن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَي الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً﴾ شامل مشركين مي‌شود، شامل اهل كتاب هم خواهد شد همان طوري كه ولايِ يك‌جانبه نسبت به مشرك براي مؤمن نيست، نسبت به اهل كتاب هم براي مؤمن نيست و همچنين موالات دو جانبه و ولايِ دو جانبه در صورتي كه انسان مؤمنين را رها كند به سراغ كافرها قدم بردارد اين هم منهي است، اين امر دوم.
    امر سوم اين است كه ولا متقابل باشد، مؤمنين با كافران متقابلاً ولاي محبت و نصرت برقرار كنند اما ﴿مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ﴾ نباشد، بلكه «مع المؤمنين» باشد يعني مؤمنين با مؤمنين رابطه دارند و با كافران هم رابطه دارند اين‌‌چنين نيست كه مؤمنين، كافران را به عنوان اوليا اتّخاذ بكنند «من دون المؤمنين» كه با مؤمنين رابطه نداشته باشند با كافران رابطه داشته باشند كه امرِ ثاني بود بلكه مؤمنين با مؤمنين رابطه دارند با كافرين هم رابطه دارند. اين مسئله ثالثه و امر سوم. يك وقت است كه «مع المؤمنين» است و اگر «مع المؤمنين» بود دو حال دارد كه در حقيقت امر سوم و چهارم را در بردارد آن كافراني كه مؤمن بخواهد با آنها رابطه برقرار كند يك وقت كافري است كه در صدد انحاي اسلام است، سابقهٴ سوء دارد، تلاش و كوشش او در اين جهت خلاصه مي‌شود كه مؤمنين را بيازارد، آنها را تبعيد كند و مانند آن. يك وقت نه، آن كافران كساني‌اند كه نه سابقهٴ سوء داشتند، نه لاحقه سوء، خب سيرهٴ عملي نداشتند و نسبت به مسلمين هم قصد سوء نداشتند و ندارند فقط مي‌خواهند يك زندگي انساني و مردمي متقابل داشته باشند اين مي‌شود امر چهارم.
    آنجا كه مؤمنين در عين حفظ ارتباط با مؤمنينِ ديگر مي‌خواهند با كافران ولا برقرار كنند كه اتّخاذ كافرين به عنوان اوليا «مع المؤمنين» است، نه «من دون المؤمنين» در صورتي كه آن كافران سوء سابقه يا سوء لاحقه داشته باشند آن هم مَنهي است لذا در سورهٴ مباركهٴ «ممتحنه» فرمود: ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوْا بِمَا جَاءَكُم مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ أَن تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِن كُنتُم خَرَجْتُمْ جِهَاداً فِي سَبِيلي وَابْتِغَاءَ مَرْضَاتِي تُسِرُّونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَيْتُمْ وَمَا أَعْلَنتُمْ وَمَن يَفْعَلْهُ مِنكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ﴾ اينها كساني‌اند كه سابقهٴ سوء داشتند الآن هم از آن .. دست بردار نيستند ﴿وَإِذَا حُشِرَ النَّاسُ كَانُوا لَهُمْ أَعْدَاءً﴾ الآن هم فرصت‌طلب‌اند اگر ضعف شما را احساس كنند، قدرت خودشان را بررسي كنند باز حمله مي‌كنند با اينها رابطه برقرار نكنيد، اين امر سوم.
    امر چهارم آن است كه مؤمنين با مؤمنين ديگر رابطهٴ ولايي دارند و مي‌خواهند «مع المؤمنين» با كافران هم ارتباط ولايي داشته باشند، زندگي مسالمت‌آميز داشته باشند آن هم ولا متقابل باشد نه يك‌جانبه و آ‌ن كافران هم نه سابقهٴ سوء داشته نه لاحقهٴ سوء مي‌فرمايد اينجا عيب ندارد در همان سورهٴ مباركهٴ «ممتحنه» آيه هشت اين است ﴿لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ٭ إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُم مِن دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَي إِخْرَاجِكُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَمَن يَتَوَلَّهُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ﴾ فرمود آن كافراني كه سابقهٴ سوء نداشتند، لاحقهٴ سوء هم ندارند، قصد بدي ندارند، تبعيدتان نكردند، به فكر ايذاي شما نيستند خدا شما را نهي نمي‌كند كه نسبت به آنها بِرّ و احسان كنيد، قِسط و عدل را روا بداريد چون خدا مُقسط را دوست دارد. با آنها روابط مسالمت‌آميز قِسط و عدل داشته باشيد، پس اين چهار مسئله و چهار امر.( ر.ك : بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء ، تفسير سوره مباركه ال عمران ، جلسه 83)



    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  16. تشکرها 2


  17. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    17
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 19 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    الان این قضیه برایت از مشرکین به همین ایات برمیگرده ؟

  18. تشکر


  19. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط avareh نمایش پست
    الان این قضیه برایت از مشرکین به همین ایات برمیگرده ؟
    با سلام
    مساله برائت از مشركين به آيه 9 سوره ممتحنه باز مي گردد و از اين باب است :

    إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَمَن يَتَوَلَّهُمْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
    فقط خدا شما را از دوستى با كسانى باز مى ‏دارد كه در [كار] دين با شما جنگ كرده و شما را از خانه‏ هايتان بيرون رانده و در بيرون‏ راندنتان با يكديگر هم پشتى كرده ‏اند و هر كس آنان را به دوستى گيرد آنان همان ستمگرانند

    برائت از مشركين كه امروزه صورت مي گيرد ناظر به برائت از كفار و مشركيني است كه مسلمانان را از وطنشان رانده و در اين امر با يكديگر هم پشت شده و با مسلمانان مي جنگند .
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  20. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود