صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا خداوند بی حساب و کتاب میبخشد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    17
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 19 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ایا خداوند بی حساب و کتاب میبخشد؟




    سلام علیکم

    در قران با ایاتی مواجه میشویم که میگوید خداوند به هر که بخواهد میبخشد و بی حساب هم میبخشد

    یعنی خداوند به هر کس حتی کافران هم میبخشد و شامل این ایات میشوند ؟
    اگر اینگونه باشد مثلا به گروه طاغوت فرمانروایی را میبخشد و بر گروه مومنان برتری و تسلط بر ایشان را
    ایا نقص نیست بر این ایات قران ؟




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    604
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    10 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام الله
    ایا خداوند بی حساب و کتاب میبخشد؟


    کارشناس: استاد میقات



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط avareh نمایش پست
    سلام علیکم

    در قران با ایاتی مواجه میشویم که میگوید خداوند به هر که بخواهد میبخشد و بی حساب هم میبخشد

    یعنی خداوند به هر کس حتی کافران هم میبخشد و شامل این ایات میشوند ؟
    اگر اینگونه باشد مثلا به گروه طاغوت فرمانروایی را میبخشد و بر گروه مومنان برتری و تسلط بر ایشان را
    ایا نقص نیست بر این ایات قران ؟




    با سلام و درود

    در این زمینه چند مطلب ذکر می شود:

    مطلب اول:

    رزق و روزی همه مخلوقات بر عهده خداوند است و دین زمینه فرقی بین مخلوقات نیست:

    «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها»
    هيچ جنبنده ‏اى در زمين نيست مگر اين كه روزى او بر خداست‏. (هود، 6)


    مطلب دوم:

    «إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ»
    خداوند به هر كس بخواهد، بى حساب روزى مى ‏دهد. (آل عمران،37)

    این بدون حساب بودن، می تواند معانی مختلفی داشته باشد که ساده ترین آن ها این است که خداوند در ازای چیزی آن را نداده یعنی فضل و بخششی از طرف خداوند بوده نه پاداش و جزای کاری که انسان آن را انجام داده است.

    البته این نشان از بی کران بودن موهبت های الهی دارد که هر چه قدر هم ببخشد، چیزی از آن کم نمی شود.


    مطلب سوم:

    آن چه انسان در راه حرام مورد استفاده قرار مى‏ دهد، رزق خدا نيست، و نبايد وسيله معصيت را به خدا نسبت داد، براى اين كه خود خدا معاصى بندگان را به خود نسبت نداده، و تشريع عمل زشت را از خود نفى نموده: «قُلْ إِنَّ اللَّهَ لا يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ» (اعراف، 28)

    «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْي»
    خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزديكان فرمان مى ‏دهد و از فحشا و منكر و ستم، نهى مى ‏كند. (نحل، 90)‏

    و دور است از خداوند كه از عملى نهى كند، و سپس به آن امر نموده و وسيله انجام آن را براى معصيت كار فراهم نماید.

    لذا نعمت دادن به کافر، معنایش این نیست که خداوند به این جهت به او نعمت داده تا او از آن در راه نافرمانی و معصیت استفاده کند.


    مطلب چهارم:

    توسعه رزق در دنيا نسبت به مؤمن، امتحان است؛ و نسبت به كافر، استدراج است.

    دادن ملك و فرمانروایی به نمرودها و فرعون ‏ها و دادن اموال به قارون ها، درست است که همه اين رزق ها به اذن خدا است، اما خداوند که این نعمت ها را نداده برای استفاده حرام و گناه، بلکه این فرعون ها و قارون ها هستند که از این نعمت ها در راه گناه و نافرمانی استفاده می کنند.

    خدا اين گونه رزق هاى وسيع را در اختيار آن ها قرار مى ‏دهد تا آن ها را امتحان کرده و حجت عليه آنان تمام گشته و زمينه بيچارگى و استدراج آنان و مصالحى نظير اين فراهم آيد.

    از طرف دیگر، مواجه شدن با این سختی ها و ظلم های فرعون ها و ...، برای مؤمنان، امتحان و آزمایش است.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    253
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 9 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط avareh نمایش پست
    سلام علیکم

    در قران با ایاتی مواجه میشویم که میگوید خداوند به هر که بخواهد میبخشد و بی حساب هم میبخشد

    یعنی خداوند به هر کس حتی کافران هم میبخشد و شامل این ایات میشوند ؟
    اگر اینگونه باشد مثلا به گروه طاغوت فرمانروایی را میبخشد و بر گروه مومنان برتری و تسلط بر ایشان را
    ایا نقص نیست بر این ایات قران ؟
    سلام
    خداوندحکیم است و در عین حکمتش می تواند بی حساب ببخشد
    بعبارت دیگر برخی بخششها که بی حسابند حکیمانه هم هستند
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    253
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 18 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد14 نمایش پست
    سلام
    خداوندحکیم است و در عین حکمتش می تواند بی حساب ببخشد
    بعبارت دیگر برخی بخششها که بی حسابند حکیمانه هم هستند
    والله الموفق
    این خواستن خدا از کجا میاد ؟ یعنی ایا جنبه دلبخواهی داره؟ یا ما هم نقش داریم ؟
    از دی که گذشت هیچ ازو یاد مکن ....... فردا که نیامده است فریاد مکن
    برگذشته و نامده بنیاد مکن .............حالی خوش باش و عمر بر باد نکن

  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    253
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 9 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نظیر نمایش پست
    این خواستن خدا از کجا میاد ؟ یعنی ایا جنبه دلبخواهی داره؟ یا ما هم نقش داریم ؟
    سلام
    بله ما هم در آن نقش داریم البته ما و نه من تنها . نقش ما نقش قابلی است و او تعالی نقش فاعلی دارد ماظرفها را فراهم می کنیم و او عطا میفرماید
    و هوالله المعطی المسئلات

    هردو عالم یک فروغ روی اوست


  9. تشکرها 3


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست
    مطلب دوم:

    «إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ»
    خداوند به هر كس بخواهد، بى حساب روزى مى ‏دهد. (آل عمران،37)

    این بدون حساب بودن، می تواند معانی مختلفی داشته باشد که ساده ترین آن ها این است که خداوند در ازای چیزی آن را نداده یعنی فضل و بخششی از طرف خداوند بوده نه پاداش و جزای کاری که انسان آن را انجام داده است.
    البته این نشان از بی کران بودن موهبت های الهی دارد که هر چه قدر هم ببخشد، چیزی از آن کم نمی شود..

    سلام
    خوب ایا اینگونه بخشیدن خداوند بی عدالتی نیست ؟
    موهبتی مادی و معنوی به یکی دادن و دیگری را از ان منع کردن ...
    حتی این میتواند در روز قیامت موثر باشد .مثلا به کسی موهبتی معنوی داده و به یک نفر نداده .
    در قیامت پر مسلم است که جایگاه این دو نفر یکسان نیست !!!


    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۲/۰۴/۳۱ در ساعت ۱۷:۳۲
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  11. تشکر


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,564
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    15 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    266



    بی شک در کار خداوند ..ذات یگانه و پاک و مقدسش هیچ اشتباهی یا بی عدالتی (نعوذبالله) وجود نداره و حتما لازمه که تعبیر کارشناسان از این ایه رو بشنویم...توضیحات جامع
    ولی با تمام عدالتی که خداوند داره..........اینو خوب حس کردم که بعضی جاها دنبال بهانه است که بندش رو ببخشه.......مثل بعضی از داستانهائی که بهمون گفتند و تعریف کردن.............بعضی وقتها محبت به یک حیوان.....می تونه چنان تاثیر گذار باشه که بیکباره ...........
    حدیث قدسی: اگر آنهائی که به من پشت کرده اند می دانستند که من چه اندازه انتظار دیدن آنها را می کِشم و چه مقدار مشتاق توبه و بازگشت آنها هستم هر آینه از شدت شور و شوق نسبت به من جان می دادند و تمام بند بند اعضایشان به خاطر عشق به من از هم جدا می شد. اصرار صلوة صفحه 19

    صیاد پی صید دویدن عجبی نیست صید از پی صیاد دویدن مزه دارد


    سوره طه آیه 82 : بگو به بندگانم همانا من البته آمرزنده کسی هستم که توبه کند و سپس کار نیک نماید و او را به راه راست هدایت کنم.



    السلام علیک یا ابا عبدالله (ع)
    السلام علیک یا عباس بن علی (ع)

    اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نظیر نمایش پست
    ایا جنبه دلبخواهی داره؟ یا ما هم نقش داریم ؟

    با سلام و درود

    می تواند دلبخواهی باشد یعنی خداوند از جیب خودش به هر کس بخواهد تفضل می کند و بی حساب می دهد، البته قابلیت هم می خواهد تا زمینه ساز دریافت این تفضل شود:

    «وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِداً»؛سرزمين پاكيزه (و شيرين)، گياهش به فرمان پروردگار مى‏رويد امّا سرزمين هاى بد طينت (و شوره‏زار)، جز گياه ناچيز و بى‏ارزش، از آن نمى‏رويد. (اعراف، 58)

    اگر انسان سرزمین وجود خویش را پاکیزه و طاهر کند، به اذن الهی رویش های فراوانی در آن سرزمین به وجود می آید.

    در آیه ای دیگر، ایمان و تقوا کلید گشودهه شدن دربهای برکات الهی معرفی شده:

    «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»؛ و اگر اهل شهرها و آباديها، ايمان مى‏آوردند و تقوا پيشه مى‏كردند، بركات آسمان و زمين را بر آنها مى‏گشوديم ولى (آنها حق را) تكذيب كردند ما هم آنان را به كيفر اعمالشان مجازات كرديم. (اعراف، 96)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  14. تشکر


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط *zohreh* نمایش پست

    سلام
    خوب ایا اینگونه بخشیدن خداوند بی عدالتی نیست ؟
    موهبتی مادی و معنوی به یکی دادن و دیگری را از ان منع کردن ...
    حتی این میتواند در روز قیامت موثر باشد .مثلا به کسی موهبتی معنوی داده و به یک نفر نداده .
    در قیامت پر مسلم است که جایگاه این دو نفر یکسان نیست !!!



    با سلام و درود

    خداوند از جیب خودش به هر کس بخواهد، بی حساب می دهد، لذا حق کسی را ضایع نکرده و از کسی کم نگذاشته تا به دیگری بدهد، بلکه این تفضل و بخششی مضاعف بوده است.

    بی عدالتی در جایی است که حق کسی را از او بگیرند و به دیگری بدهند، در حالی که در این بخشش بی حساب، حق کسی گرفته نشده است بلکه خداوند از خان کرامت بی انتهایش، به کسی بخشیده است.

    مطلب دیگر این که راه جلب و جذب چنین بخششی را خداوند برای همه باز گذاشته است لذا انسان ها به اختیار خودشان می توانند قابلیت دریافت چنین بخششی را در وجود خودشان فراهم کنند، لذا اجبار و ممنوعیتی نیست، نع آن کسی که لایق دریافت این تفضل شده مجبور به دریافت بوده، و نه آن کسی که بی بهره مانده، ممنوعیت اجباری داشته.

    بی عدالتی در تبعیض است یعنی در جایی که دو نفر شرائط و لیاقت دریافت این تفضل را داشته باشند و خداوند بی هیچ دلیلی به یکی ببخشد و به یکی نبخشد، و یا این که برای دو نفر که در شرائط و موقعیت متفاوت بوده اند یکسان قضاوت بشود؛ در حالی که این جا هیچ تبعیضی نیست و راه برای همه باز بوده و هر کس به این قابلیت و لیاقت برسد مشمول این بخشش بی حساب الهی می شود.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  16. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود